Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Het feit dat die "arme drommels" in het oosten voor een habbekrats goedkope spulletjes voor ons produceren is volgens mij een win-win situatie: Wij goedkope spulletjes en zij een inkomen om te overleven.
Bert van Sprang schreef:Het feit dat die "arme drommels" in het oosten voor een habbekrats goedkope spulletjes voor ons produceren is volgens mij een win-win situatie: Wij goedkope spulletjes en zij een inkomen om te overleven.
Als ik soms in documentaires zie hoe vervuild industriële gebieden daar zijn en wat de invloed hiervan op de volksgezondheid is dan geeft het mij geen goed gevoel.
Peter_K schreef:100 DM in 1962 komt overeen met 638 DM in 2015, en dat is dan weer 326 euro. Dat zou ikzelf niet duur noemen.
Staat er ook bij wat toen het gemiddelde inkomen was en wat er betaald werd voor bijvoorbeeld een wasmachine? Geeft mijns inziens een beter beeld. :)
Friso* schreef:
Peter_K schreef:100 DM in 1962 komt overeen met 638 DM in 2015, en dat is dan weer 326 euro. Dat zou ikzelf niet duur noemen.
Staat er ook bij wat toen het gemiddelde inkomen was en wat er betaald werd voor bijvoorbeeld een wasmachine? Geeft mijns inziens een beter beeld. :)
Zoals je kunt lezen is de inflatie gebaseerd op de consumentenprijsindex (CPI). Die consumentenprijsindex is een weergave van waar een gemiddeld huishouden zijn geld aan uitgeeft (mandje). Een wasmachine maakt daar al (een klein) deel van uit.

De welvaartsstijging (loon stijgt sneller dan de prijzen) zit er uiteraard niet in, dat zou fout zijn.
Eerder zat ik op telefoon nu ik achter/ voor de computer zit zie ik pas de link. Bedankt. :D
Peter_K schreef: Als je veel geld uitgeeft voor een confectie fiets als een Santos laat je zien wie je bent. (Duurkoop is niet per se goedkoop.)
Ik betaalde 7 jaar geleden 1400 € voor m'n Travelmaster CroMo alles erop en eraan, Deore.
Zoveel geld was dat nu ook weer niet en het is best een 'goede koop', nog steeds.
Ik geloof dat een Santos fiets met alle toeters en bellen met Deore rond de 1600 euro is. Het lastige van dit soort discussies is dat we vaak appels met peren vergelijken. Onze eerste wereldreis was op een fiets met alu dragertjes en LX afgemonteerd. Veel gesleutel om alles draaiend te houden, veel kapot gegaan, maar wel een waanzinnige reis gehad.
Nu fietsen we op state of the art fietsen. En die zijn inderdaad een stukkie duurder maar bezorgen ons ook een zorgeloze gave reis.
Ik vind het eerlijk gezegd niet prettig om mensen weg te zetten in bepaalde categorien omdat ze een bepaalde fiets (willen) kopen. De markt van fietsen is nu een stuk breeder dan toen wij begonnen met fietsen en dat is alleen maar goed. Je kan op een goedkope fiets een wereldreis maken maar ook op een dure. Maar je kan een dure fiets met pinion, schijfremmen, en alle toeters en bellen natuurlijk wel vergelijken met een goedkopere variant met velgremmen en een Deore groep maar maak dan alsjeblieft wel de juiste vergelijking.
Marco Meijerink schreef:Ik geloof dat een Santos fiets met alle toeters en bellen met Deore rond de 1600 euro is.
Dan hebben ze die op internet goed verstopt want ik kan het nergens vinden.
Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:Ik geloof dat een Santos fiets met alle toeters en bellen met Deore rond de 1600 euro is.
Dan hebben ze die op internet goed verstopt want ik kan het nergens vinden.
Santos>travelmaster2.6 of 2.8>special 3*10 deore/LX : 1699 euro. Als je de pedalen van metaal op rubber zet kan je nog 12 euro er af pitsen :-).
Marco - Santos - Meijerink schreef:Maar je kan een dure fiets met pinion, schijfremmen, en alle toeters en bellen natuurlijk wel vergelijken met een goedkopere variant met velgremmen en een Deore groep maar maak dan alsjeblieft wel de juiste vergelijking.
Kennelijk worden hier fouten gemaakt, maar welke dan?

Van een pinion is hier geen sprake.
Van schijfremmen is al gezegd dat die minder betrouwbaar zijn, en dat er daarom dubbele nokjes voor velgremmen op dit mooie maar dure frame zitten.
Van die toeters en bellen heeft outdoorguru geklaagd dat die juist ontbrak, en "niet voor de eerste keer!"

Op die (te) dure fietsen zitten overigens (vooralsnog) exact dezelfde componenten als op de degenen die meer "bang for the buck" leveren. Het sleutelen zal dus niet meer/minder worden.
EnriceV schreef:Santos>travelmaster2.6 of 2.8>special 3*10 deore/LX : 1699 euro. Als je de pedalen van metaal op rubber zet kan je nog 12 euro er af pitsen :-).
Het gaat hier over de Santos Travelmaster 3+ hè.
Peter_K schreef: Van schijfremmen is al gezegd dat die minder betrouwbaar zijn, en dat er daarom dubbele nokjes voor velgremmen op dit mooie maar dure frame zitten.
3,2mm dikke 203 schijven en downhill calipers die daarop passen hebben ze niet op ieder straathoek nee :lol:

BR-M615's of BB7's met 180 schijven remmen ook prima en zijn vast op veel meer plekken te servicen :idea:
EnriceV schreef:
Leon schreef:
Marco Meijerink schreef:Ik geloof dat een Santos fiets met alle toeters en bellen met Deore rond de 1600 euro is.
Dan hebben ze die op internet goed verstopt want ik kan het nergens vinden.
Santos>travelmaster2.6 of 2.8>special 3*10 deore/LX : 1699 euro. Als je de pedalen van metaal op rubber zet kan je nog 12 euro er af pitsen :-).
Gevonden. Wat een draak van een site zeg.
Die 1699 euro is wel:
* Zonder verlichting
* Zonder lowrider
* Zonder slot
* Zonder bidon en houder

Neem ik daar de goedkoopste uitvoering van en waarder ik de pedalen volgens jouw tip af :D dan kom ik toch op een prijs van 1849 euro voor de minimale Santos die compleet is met alle toeters en bellen.
Maar zelfs dan heb ik nog meer één bidon, een 'Shimano alu crankstel' zonder verdere specificaties en Marathon Greenguard banden.
Niet dat dat een slechte fiets is, maar om een winkel binnen te stappen en zo'n fiets te kopen zonder verdere extra's zul je in de praktijk een ijzeren wil moeten hebben en erg on-Nederlands moeten zijn, want de allergoedkoopste fiets uit de folder kopen daar zijn zowel klanten als verkopers niet bepaald aan gewend.
Bert van Sprang schreef:Het feit dat die "arme drommels" in het oosten voor een habbekrats goedkope spulletjes voor ons produceren is volgens mij een win-win situatie: Wij goedkope spulletjes en zij een inkomen om te overleven.
Tja, dat dacht men 20 jaar geleden. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat er geen winners zonder losers zijn.

Afbeelding
Bert van Sprang schreef:Het feit dat die "arme drommels" in het oosten voor een habbekrats goedkope spulletjes voor ons produceren is volgens mij een win-win situatie: Wij goedkope spulletjes en zij een inkomen om te overleven.
Daar wilde ik nog op reageren. Het punt is behalve een ethische kwestie waar we het toch niet over eens worden ook zo, dat wij in Europa e.d. afhankelijk zijn geworden van de goedkoop producerende landen. Japan is al niet meer goedkoop. Zuid-Korea geloof ik ook niet meer echt en China is hard op weg zelf ook western-style consumentisme te omarmen. Afrika is ver achter en op veel cruciale plaatsen instabiel.
Mochten de overblijvende goedkoop producerende landen het eens op hun heupen krijgen dan hebben de rijkere landen een probleem.

Om bij het onderwerp te blijven: dan wordt de nieuwe Santos duurder.
Leon schreef:Om bij het onderwerp te blijven: dan wordt de nieuwe Santos duurder.
Voor het bedrag van 1699 euro dat Santos vraagt voor een Travelmaster 3+ frame kun je een heel eind komen in Europa. Rohloff weet zijn naven ten slotte ook voor 1100 euro te fabriceren.

Mijn nieuwe frame van 405 euro is gewoon in het voormalige Oostblok gefabriceerd.

Zelfs voor een op maat gemaakt frame hoef je dan waarschijnlijk niet eens zo heel veel meer bij te betalen vergeleken met de prijs van een Santos Travelmaster 3+ frame.
Ook in het oude oostblok zijn inderdaad nog lage lonen landen, het is echter dat de omstandigheden daar beter zijn als in Azië. Het zou fijn zijn als er transparantie was over hoe en waar iets wordt geproduceerd, zodat de consument weloverwogen kan kiezen. Echter mijn in Duitsland geassembleerde Volkswagen zit vol met in lage lonen landen geproduceerde onderdelen. En dat er in de Verenigde Staten veel arbeid uit de oude industriestaten is verdwenen is voor een groot deel ook te wijten aan het jarenlang erg weinig innovatieve karakter van deze industrieën. De Amerikanen (en anderen met protectionistische ideeën) gaan nog schrikken van de financiële consequenties van het enkel mogen kopen van geheel in de VS geproduceerde waar (overigens: kans van slagen: 0,0) Ik geloof heilig in vrije marktwerking, echter wel met zoals hierboven omschreven goede informatie. Terug naar het onderwerp: ik ben benieuwd wat de Travelmaster 3+ zou kosten als alle onderdelen in Nederland moeten worden geproduceerd (ps Wordt even zoeken naar Bauxiet in onze bodem!).
Ik kan het mis hebben maar volgens mij kan (en worden) er al in Europa (en USA) sommige items goedkoop(er) geproduceerd dan in het verre oosten. Bovendien stijgen ook de (lage) lonen in China en deze spulletjes vervolgens weer naar Europa verschepen schijnt ook elk jaar een flinke duit te kosten.

Ikea produceert bijvoorbeeld hun drie-delige plastic/polyamide keukengerei set "Akut" niet meer in China maar jawel... in Zweden! De prijs is daarbij zelfs verlaagd van € 0,99 naar € 0,49. Stevige stalen "Fort" reisframes die in Duitsland onder andere als "Intec" verkocht worden voor € 349 worden in Europa/Tsjechië geproduceert.

Decathlon heeft inmiddels ook hun horizon verbreed en haalt niet alleen frames uit het oosten maar inmiddels worden de meesten van hun mountainbike frames bij "Orbita" in Portugal geproduceerd; loepzuivere lasnaden, gemiddeld frame gewicht, voldoende stijf (zie de tests op "bikeradar.com") en het meest opmerkelijk: levenslang garantie! Santos weet zich zelf mooi te profileren met hun "built for life" fietsen, maar als het puntje bij paaltje komt bieden ze uiteindelijk toch maar vijf jaar garantie.
abre facil schreef:Santos weet zich zelf mooi te profileren met hun "built for life" fietsen, maar als het puntje bij paaltje komt bieden ze uiteindelijk toch maar vijf jaar garantie.
Het gaat hier dus ook niet over jouw verwachte levensduur maar over die van het fietsframe, en dat staat natuurlijk in de kleine lettertjes. :wink:
_Peter_ schreef:
abre facil schreef:Santos weet zich zelf mooi te profileren met hun "built for life" fietsen, maar als het puntje bij paaltje komt bieden ze uiteindelijk toch maar vijf jaar garantie.
Het gaat hier dus ook niet over jouw verwachte levensduur maar over die van het fietsframe, en dat staat natuurlijk in de kleine lettertjes. :wink:
Doet mij een beetje denken aan de "levenslange kaartupdates" die Garmin biedt: die krijg je over de gehele economische levensduur van je apparaat. Garmin bepaald voor je wanneer die levensduur voorbij is.

De frames van Thorn worden overigens in Taiwan gemaakt.
Peter_K schreef:Doet mij een beetje denken aan de "levenslange kaartupdates" die Garmin biedt: die krijg je over de gehele economische levensduur van je apparaat. Garmin bepaald voor je wanneer die levensduur voorbij is.
Dan heb je nog geluk. Ik heb ooit een pc-virusscanner gehad waarvan ik ook wel wist dat de updates tot enkele jaren beperkt zouden blijven. Wel was ik verbaasd dat ik op een gegeven moment een bericht kreeg dat het programma (van Symantec geloof ik) op mijn computer geheel buiten werking was gesteld omdat mijn gebruiksperiode was verlopen.