Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Mr. Z schreef:
ma 11 apr, 2022 22:31
GMS21 schreef:
ma 11 apr, 2022 20:18
Mr. Z schreef:
zo 10 apr, 2022 23:44
Ik snap dat je fiets zonder je bepakking anders fiets dan met, maar om te weten of hij anders fiets/stuurt dan een andere TM3+ is vrij makkelijk achter te komen, fiets eens op een andere TM3+ :wink:
Ok.
Ik heb de voorbije jaren her en der iemand met een TM3+ gezien.
De eerstvolgende sleur ik van zen fiets, dan kom ik erachter.
De mijne stuurt hetzelfde ongeacht wat ik mee heb, ZODRA er enkele kilo's boven het bagagerek liggen.
Ik krijg nu plots een ingeving. Zou het kunnen dat de fiets op vlak van geometrie/balans ontworpen werd voor de optie elektrisch met een accu bovenop het travelrack, zoals bij heel veel elektrische fietsen?
Zou het misschien een beter idee zijn om het bij een Santos dealer te proberen?

De tegenhanger van zinloos geweld is zinvol geweld, en hoewel het rijk daar het monopoly op heeft denk ik dat ik dat misschien even vergeet als iemand er met mijn fiets vandoor wil gaan, vooral als daar gesleur bij komt kijken :wink:

Vriendelijk vragen werkt beter :wink: Maar ik heb een 57cm, vind die redelijk het zelfde fietsen, leuk sturend maar rustig en stabiel met en zonder bagage hoewel ik nooit kilo's boven op heb.
Ik gok zo dat jij een grotere maat hebt, de TM3+ is zeker niet ontwikkeld voor een accu boven op, denk niet dat je frame niet klopt, dan kan het zijn dat je frame verbogen is of je voorvork, je velgen niet gecentreerd zijn ten opzichte van de naaf of de spaak spanning niet klopt.
Maar zou dus eerst een andere TM3+ gaan proberen in de zelfde maat, als die anders stuurt dan is er wat mis met jouw fiets, zo niet ....
Dat van zen fiets sleuren was natuurlijk een grap.
Omdat ik het idee onpraktisch vond.
Veel praktischer is gewoon ZELF iemand vragen rijdt eens met mijn fiets.
Dat ga ik bij gelegenheid eens doen.
Als die persoon dan terugkomt met zijn / haar haar als geelektrocuteerd recht, is dat bevestiging dat mijn TM3+ in kale toestand rijdt als een paniekpaard ipv werkpaard.
Dat is zoals gezegd trouwens al van het begin.
Nieuwe fiets geleverd met een verbogen frame of voorvork lijkt me onwaarschijnlijk (maar alles kan natuurlijk...)
Kun je die velgcentrering toelichten?
Ik heb een tijd gedacht dat het achterwiel niet in het spoor liep van het voorwiel.
Omdat de naaf 5 mm uit het center zat (gemeten) en het achterwiel in die mate paraplu zou moeten gespaakt zijn om dat te compenseren.
Selectief quoten maakt een topic beter te volgen. 💡

Voor wie dat lastig vindt in te schatten:
Doe net alsof je een gesprek met een echt mens voert. Ga je dan steeds alles herhalen wat eerder is gezegd (omgekeerd Droste-effect)? Dat zou heel vermoeiend zijn.
GMS21 schreef:
di 12 apr, 2022 20:52
Dat van zen fiets sleuren was natuurlijk een grap.
Omdat ik het idee onpraktisch vond.
Veel praktischer is gewoon ZELF iemand vragen rijdt eens met mijn fiets.
Dat ga ik bij gelegenheid eens doen.
Als die persoon dan terugkomt met zijn / haar haar als geelektrocuteerd recht, is dat bevestiging dat mijn TM3+ in kale toestand rijdt als een paniekpaard ipv werkpaard.
Dat is zoals gezegd trouwens al van het begin.
Nieuwe fiets geleverd met een verbogen frame of voorvork lijkt me onwaarschijnlijk (maar alles kan natuurlijk...)
Kun je die velgcentrering toelichten?
Ik heb een tijd gedacht dat het achterwiel niet in het spoor liep van het voorwiel.
Omdat de naaf 5 mm uit het center zat (gemeten) en het achterwiel in die mate paraplu zou moeten gespaakt zijn om dat te compenseren.
[/quote]

Nou jij weet het best wat jouw fiets doet en als een andere TM3+ anders fiets dan ligt het probleem bij jouw fiets, dat verschil voel jij veel beter dan iemand die 2 onbekende fietsen probeert te vergelijken.

Als een velg niet in het midden van de naaf zit terwijl dat wel de bedoeling is trekt de fiets vaak naar 1 kant als je met losse handen fiets, tenzij het frame een off-set heeft moet de velg in het midden van het frame uit komen
Mr. Z schreef:
di 12 apr, 2022 23:58
Nou jij weet het best wat jouw fiets doet en als een andere TM3+ anders fiets dan ligt het probleem bij jouw fiets, dat verschil voel jij veel beter dan iemand die 2 onbekende fietsen probeert te vergelijken.

Als een velg niet in het midden van de naaf zit terwijl dat wel de bedoeling is trekt de fiets vaak naar 1 kant als je met losse handen fiets, tenzij het frame een off-set heeft moet de velg in het midden van het frame uit komen
Eén iets dat intussen (nu de 4de super-moto-x achterband) een feit is geworden: ze slijten buiten hun center.
Ook de voorste doet dat, maar slijtage is daar veel mioder.
In die mate dat ik ze omdraai, een achterband gaat dan nog een seizoen langer mee.
Ik heb al vanalles zitten bedenken als uitleg, incluis dat mijn benen niet even lang zijn.
Maar op mijn oudere fietsen, met marathon plus, is me dat nooit opgevallen.
Ik heb voor de test een lange tijd mijn zwaarste bagage in de dubbele tas achteraan, aan de andere kant gestoken. Dat veranderde niks.
Zeker is dat de achterwielen geleverd waren (ook mijn reserve) met naven waarvan het midden van de spaakflenzen 5 mm afweek van het midden van de uitvaluiteinden.
In tussentijd hebben beide achterwielen onder garantie nieuwe velgen (EXAL) gehad, naar aanleiding van scheuren, zijnde de ene wand een scheur die rondom doorheen de spaakgaten liep, en de andere een 10 cm scheur, die me bijna een jaar kostte om te ontdekken, omdat de scheur zich maar opende vanaf een bepaalde bandendruk, waardoor ik perioden van weken had met een schurend geluid, dan maanden niks, dan weer terug.
De correlatie bleek met bijpompen te zijn. De dealer gaf als uitleg dat de EXAL velgen beter zijn omdat de spaakgaten geponst ipv geboord zijn, de rand van het gat zou daardoor minder ruw zijn, en scheurtjes minder basis om te ontstaan.

Ik denk dus dat er iets schort aan de fiets zoals hij geleverd werd. Beide achterwielen zijn binnen geweest ter vervanging velg. De tandwielen werden daarbij verwijderd (hoewel me niet nodig lijkt maar dealer zei dat ze dat standaard doen wanneer ze moeten spaken). Van 1 wiel zat het tandwiel er niet meer op bij klaar, zo ontdekte ik dat gegeven, het was zoekgeraakt ergens en na een week teruggevonden. Raar genoeg hadden ze de 5mm spacer om de kettinglijn recht te makjen aan de andere (buiten) kant gestoken. Blijkbaar niet goed op de hoogte daar geweest.

Ik ga de eerstvolgende gelegenheid eens die centrering van de naaf tov de uitvaluiteinden hermeten, om te zien of ze daar iets aan gewijzigd hebben bij de velgvervangingen.
Ik heb nadien toen ook 5 mm spacers tussen tandwiel en schijfremflens moeten verwijderen om de kettinglijn recht te maken, maar het crankset was toen vervangen, en ik dacht dat het nieuwe crankset het kettingblad wat dichter bij het frame bracht.

Ook een methode moeten verzinnen om vast te stellen of voorwiel en achterwiel in 1 lijn lopen. Is niet zo eenvoudig te meten, je kunt geen lat naast te velgen leggen, door frame en spaken.

Wat bedoelt u precies met "offset" van een frame? Wielen die niet in het center zitten? Welke reden is er daarvoor - waarom is dat soms nodig? Heeft het TM3+ frame dat?
GMS21 schreef:
wo 13 apr, 2022 20:27

De correlatie bleek met bijpompen te zijn. De dealer gaf als uitleg dat de EXAL velgen beter zijn omdat de spaakgaten geponst ipv geboord zijn, de rand van het gat zou daardoor minder ruw zijn, en scheurtjes minder basis om te ontstaan.

Ik ga de eerstvolgende gelegenheid eens die centrering van de naaf tov de uitvaluiteinden hermeten, om te zien of ze daar iets aan gewijzigd hebben bij de velgvervangingen.
Ik heb nadien toen ook 5 mm spacers tussen tandwiel en schijfremflens moeten verwijderen om de kettinglijn recht te maken, maar het crankset was toen vervangen, en ik dacht dat het nieuwe crankset het kettingblad wat dichter bij het frame bracht.

Ook een methode moeten verzinnen om vast te stellen of voorwiel en achterwiel in 1 lijn lopen. Is niet zo eenvoudig te meten, je kunt geen lat naast te velgen leggen, door frame en spaken.

Wat bedoelt u precies met "offset" van een frame? Wielen die niet in het center zitten? Welke reden is er daarvoor - waarom is dat soms nodig? Heeft het TM3+ frame dat?
Mijn ervaring is dat ik veel meer geponste [ gebuste ] velgen met scheuren zie dan geboorde velgen.

Centrering kan je vrij makkelijk zelf controleren, op een tafel leggen en afstand tafel en velg rand meten en wiel omdraaien.

Het in 1 lijn lopen is ook vrij makkelijk, banden er af, wielen er weer in, lijlat langs de achter velg leggen en naast de voor velg houden [ eerst wielen controleren of ze gecentreerd zijn] velgen zouden dan netjes allebei vlak tegen de lat moeten liggen, paar mm afwijking is geen ramp, een standaard Gazelle frame is vaak al 5mm uit lood :wink:

Cannodale gebruikt bijvoorbeeld een offset in het achterframe, mooiere kettinglijn en achterwiel hoeft niet paraplu gespaakt.
Over dit frame, het bagagerek ervan gesproken, ik heb al altijd problemen gehad met de bagagerekken van de fietsen die de dealers kozen voor me, en zelfs deze als super gereklameerde travelrack xxxxxl bleek tot mijn verrassing geen uitzondering.
Waarom zijn de steunende zijkanten steevast kleiner dan die van fietstassen? Dat maakt dat de tassen achteraan worden beschadigd door contact met band.
Waarom hebben voor en/of achterkant een stuk dat hoger gaat? Waarom niet gewoon vlak? Dat maakt dat bagage gewicht zich concentreert op bepaalde plekken, die dan doorslijten/breken.Dat de ruggen van tassen, die erover hangen, worden beschadigd door het gebrek aan drukverdeling.
Mijn TM3+ frame is nu kaal. Na herstelling ga ik nieuwe/volgende bagage "upgrade" moeten verzinnen.
Ik heb buizen rails profielen enz genoeg. Maar ik moet eerst een overgang verzinnen van die hoogteverschillen naar vlak. Ik heb al vanalles gebricoleerd, plankjes hier en daar, met gaatjes in geboord om met touwtjes aan rek vast te maken, of gleuven door gaten naast elkaar boren en uitvijlen, zodat riemen erdoor kunnen, en meer van dat gepruts.
Een laatste optie zou zijn die uitsteeksels, zoals dat naar boven gebogen handvat er gewoon af zagen.
Waarom maken ze dat niet gewoon vlak? Dan kunnen mensen er gewoon een plank of rooster/frame van gewenste grootte opleggen, en wordt gewicht gelijkmatig verdeeld, niks dat kapotslijt. Zie die typische stuur frames. Die hebben gewoon een rechte hoek doorsnede. Daar doen ze dat dus wèl zo. Alleen, hebben ze geen derde dimensie, ze vormen geen frame, waardoor de gecoate ronde staalstaven breken op die hoek, alweer een zwak punt.
Je kan je natuurlijk afvragen of die speciale bagagedragers optimaal zijn of dat er nog iets te verbeteren valt, maar ik denk dat de ontwerper van zo’n drager uitgaat van hoe normalerwijze een fiets beladen wordt. Iets zegt me, als ik de foto van jouw bepakte fiets zie, dat jouw manier van beladen niet helemaal standaard is. Als jij hier een probleem hebt, denk ik dat het handiger is om eerst eens te kijken hoe je zelf je fiets belaadt, en pas daarna gaan denken aan aanpassing van de drager.

Succes.
GMS21 schreef:
za 16 apr, 2022 21:11

Waarom zijn de steunende zijkanten steevast kleiner dan die van fietstassen? Dat maakt dat de tassen achteraan worden beschadigd door contact met band.
Waarom hebben voor en/of achterkant een stuk dat hoger gaat? Waarom niet gewoon vlak? Dat maakt dat bagage gewicht zich concentreert op bepaalde plekken, die dan doorslijten/breken.Dat de ruggen van tassen, die erover hangen, worden beschadigd door het gebrek aan drukverdeling.
Omdat het overgrote deel van de mensen die met zo'n fiets rijdt er twee Ortlieb Back Roller tassen of een equivalent van een ander merk zoals bijvoorbeeld Vaude op hangt.

Er zullen maar weinig mensen zijn die er krantentassen of iets soortgelijks op hangen. Dat levert weer hele andere problemen en wensen op.
Senior2 schreef:
za 16 apr, 2022 22:27
Je kan je natuurlijk afvragen of die speciale bagagedragers optimaal zijn of dat er nog iets te verbeteren valt, maar ik denk dat de ontwerper van zo’n drager uitgaat van hoe normalerwijze een fiets beladen wordt. Iets zegt me, als ik de foto van jouw bepakte fiets zie, dat jouw manier van beladen niet helemaal standaard is. Als jij hier een probleem hebt, denk ik dat het handiger is om eerst eens te kijken hoe je zelf je fiets belaadt, en pas daarna gaan denken aan aanpassing van de drager.

Succes.
Een valies, een luidspreker, een gordijnrail, een zak whatever , passen niet In fietstassen he.
Er is maar 1 manier: bovenop het bagagerek. Toen ik klein was, en mensen meer lokaal kochten en minder auto hadden, zag ik mensen rijden met een zak patatten achterop, 1 hand aan stuur, andere hand zak rechthouden.
Ik heb geen auto, en doe-het-zelf gericht.
Ik zie jongeren rijden met een andere jongere achterop hun bagagerek.
In de nek gaan zitten lukt enkel bij heel kleine kindjes he.
Het is dus niet zo dat er X "manieren" om te beladen zijn.
Je kunt wel een daarvoor speciaal ontworpen fiets kopen, zoals bvb een bakfiets of een aanhang-ding.
Maar ik heb geen zin om met zo een groot lomp ding te gaan rijden, laat staan hele dagen, om enkel maar in geval ik iets vind en koop, waarvoor zo een bakfiets nuttig is.

Ik verkies een veelzijdige bagagevoorziening. Niks mee = weinig meergewicht door bagagevoorzieningen ("tarra"). Het efficientst. Zie de metaalkooimand achterop. Weegt weinig, vrij stevig, geeft veel plaats, en de mogelijkheid er er bovenop nog iets anders te monteren.
Ik heb altijd (in de mand) een opgevouwen (verstijving van rug is eruit) rugzak mee, en bovenop de mand een alu berg-frame met uitklapbaar onderstuk, waarop dan iets zwaars kan rusten. Dat frame fungeert tegelijk als dak voor de mand, met erbovenop enkele lagen waterwering (plastiek of lichte kunststof).

Ik heb sinds auto weg 22 jaar geleden 5 fietsen gehad, die ik alle van die "setup" voorzag, via bricoleren met zaken vaak buiten hun bestemming (bvb de steun voor de mand was tot voor de hudiige kale toestand een aluminium handdoekrek met 3 inox torsiebaren van 6 en 8 mm eronder, om het veel te kleine steunoppervlak van dat Travelrack XXXXL te vergroten naar wat de mand vereist.
Recent kwam ik in een oud ijzer container een stuk inox rooster tegen van gladde wapening. Iets te klein maar zou voor weinig meergewicht toch dat veel te kleine travelrack vergroten.Voordeel tov plank is dat je door de roostervorm gemakkelijk kunt monteren (riemen, binden, ...).

Je zou nu kunnen zeggen dat ik een reisfiets misbruik als bagagefiets. Maar die twee gebruiken liggen toch erg dicht bij elkaar he?
En bovenal, als je zoveel mogelijk zelfs alles wat je wil, met de fiets wilt kunnen meenemen, dan raak je er niet met dat flut minimalistisch XXXXL travelrack dat Santos voorziet he.

Mijn gebruik is toch niet ZO speciaal he? Ik zie aan de supermarkt veel fietsen met grote dubbele tassen. Mensen die 2 tot 3 sixpacks van 1.5 liters meenemen.
Ik had met dit TM3+ frame verwacht veel minder aanpassingen te moeten doen.
Ook opgemerkt later, tegen de dealer van de Santos "wereldwinkel", hoe het kon dat mijn gewone standaard dubbele tas achteraan tegen de band schuurde omdat de zijvlakken van het travelrack veel te beperkt waren.
Hij antwoordde dat het eigenlijk niet ontworpen is voor zulke standaard tassen.
Tja...
Mijn eerste oplossing was een set driehoekige alu frames, ooit gekocht voor een paar euro in een kringwinkel, niet wetende voor wat ze dienden, maar als ik iets zie waarmee gebricoleerd kan worden, koop ik het.
Met broekriemen vastgemaakt, en zo heb ik enkele jaren gereden.
Later, met meer bricoleermateriaal, incluis bagagerek verlengers (wel serieus meer gewicht) heb ik het zo steviger gemaakt.
Dit was zo een beetje de hele kritiek die ik heb op dat bagagerek van dit Santos TM3+ frame.
Ik heb de dealer eens gevraagd waarvoor die XXXL in de reklame eigenlijk staat. Hij antwoordde dat het eerder voor de sterkte dan het formaat staat. Sorry hoor, maar als je een XXXL regenvest koopt is die niet sterker maar groter.
Jurr schreef:
za 16 apr, 2022 23:08
Omdat het overgrote deel van de mensen die met zo'n fiets rijdt er twee Ortlieb Back Roller tassen of een equivalent van een ander merk zoals bijvoorbeeld Vaude op hangt.

Er zullen maar weinig mensen zijn die er krantentassen of iets soortgelijks op hangen. Dat levert weer hele andere problemen en wensen op.
Allez, omdat de meesten van de niche branche dit en dat doen.
Sorry hoor, ik zocht een fiets voor veel bagage, vond de reisfiets geadverteerd as such, vond Santos, dealer, neem ik aan wetende van wanten, beveelde TM3+ aan, ik volgde advies op.
Ik wilde niet van specialistische merken of zoiets kopen.
Eerder het tegendeel: ik wil zoveel mogelijk STANDAARD. Want dat geeft de meeste keuze, de laagste kost en de beste doe-het-zelf kans. Geen speciale schroefkoppen = geen speciale schroevendraaiers nodig.

Nog toegevoegd: dat laatste is waarom ik die onnozele kettingbladboutjes, met gemakkelijke beschadigde schroevendraaier prul moertjes, verving door standaard M10 voor sleutel 17. Geen prullen meer, geen speciaal gereedschap, iemand met steeksleutel 17 kan kettingblad (de)monteren, en dat is nagenoeg iedereen, ze verkopen zulke steeksleutelsets zelfs in Aldi. Tweedehands zie ik er elke week wel ergens.

Dat is ook mijn reden voor fixie. Simpel, doe het zelf. Vooral de schijfrem hub waarop tandwiel met 6 standaard inbusjes gemonteerd zit. Heb ik zo niet gevraagd, de dealer die (voor de eerste keer) een fixie moest maken van een Santos, heeft die als enige oplossing gevonden. Maar precies wat me uitkwam, een M5 inbussleuteltje bij kleingeld, volstaat om het tandwiel te (de)monteren. Wiel eruit met een M6 inbussleutel. Ik wist voorheen niet dat dit bestond.
Je kunt een kundig lasser opzoeken en die kan dan de vlam op jouw travelrack zetten en dan de bovenkant rechtbuigen zodat deze vlak is en er ook een paar extra beugels of een omlopende beugel er aanlassen zodat jouw tassen niet meer tegen de band komen.

Wat vind je van de Surly Big Dummy: https://surlybikes.com/bikes/big_dummy
DaVinci schreef:
zo 17 apr, 2022 09:15
Je kunt een kundig lasser opzoeken en die kan dan de vlam op jouw travelrack zetten en dan de bovenkant rechtbuigen zodat deze vlak is en er ook een paar extra beugels of een omlopende beugel er aanlassen zodat jouw tassen niet meer tegen de band komen.

Wat vind je van de Surly Big Dummy: https://surlybikes.com/bikes/big_dummy
Ik denk dat zo een relatief klein / dunwandig frame lasmatig aanpassen erg moeilijk is om foutvrij te doen. Waarmee ik bedoel, de kans op defecten (materiaal scheurtjes / verzwakkingen) is, zelfs bij "gemakkelijk" staal, zeer groot. Gewoon al de verhittingen kunnen voor verbuigingen / spanningen zorgen.

Die "Surly Big Dummy", net opgezocht, is (niet dat merk maar Yuba wegens een winkel binnen bereik), de zogenaamde "longtail", is de voorbije maanden een aandachtspunt van me geweest. De bagagevoorziening achteraan is sterk in de richting van wat ik zoek, maar de hele fiets verandert erdoor naar specialistisch. Zeer lange ketting, kleine wieldiameter, en nog steeds te "lomp".
Ook op doe het zelf langs de baan vlak, kan zoiets nog omgekeerd staan om aan te werken? Het zadel steekt boven alles uit, gewichtscenter meer naar achter, op een zadel stabiel staan lijkt me niet.
Zoals gezegd, ik zie de beste oplossing als het schaalbare vertrekkende van standaard.
Kijk naar mijn nu kale Santos TM3+. Al mijn "uitbreidingen" konden er weer af. Omdat de nood daartoe zich stelde.
Dat kun je niet met bvb een bakfiets of longtail he.
De komende weken wil ik iets bricoleren dat het werk van "schalen" sterk reduceert. Mijn uitbreidingen als een soort van casco maken, dat ik in zijn geheel eraf kan halen met minimaal moeite/tijd.
Daarom ook dat ik er hier veel over bezig geweest ben.
GMS21 schreef:
zo 17 apr, 2022 09:01
Nog toegevoegd: dat laatste is waarom ik die onnozele kettingbladboutjes, met gemakkelijke beschadigde schroevendraaier prul moertjes, verving door standaard M10 voor sleutel 17. Geen prullen meer, geen speciaal gereedschap, iemand met steeksleutel 17 kan kettingblad (de)monteren, en dat is nagenoeg iedereen, ze verkopen zulke steeksleutelsets zelfs in Aldi. Tweedehands zie ik er elke week wel ergens.
Maar waarom een steeksleutel.
Het lijkt mij prettiger om op een fiets alles met inbus te kunnen (de)monteren.
Een paar inbussleutels neem je makkelijk mee in je bandenplakdoosje.
Je noemt je gebruik van je fiets “toch niet ZO speciaal”. Hier kijken wij toch anders naar hoe we een fiets goed beladen. Voor mijn gevoel is ook het zo hoog beladen slecht voor de fiets, want alles gaat wrikken bij elke beweging die je maakt en die niet strak vooruit is. Een bakfiets vindt je te lomp, kan ik me iets bij voorstellen, maar is een aanhanger niets voor jou. Die heb in allerlei soorten en maten, van kort met een vaste bak tot lang met alleen maar een plateau waar je zelf iets op vastzet.

Edit: kijk bijvoorbeeld eens bij www.hinterher.com
Poppink schreef:
zo 17 apr, 2022 09:45
Maar waarom een steeksleutel.
Het lijkt mij prettiger om op een fiets alles met inbus te kunnen (de)monteren.
Een paar inbussleutels neem je makkelijk mee in je bandenplakdoosje.
Ja uiteraard, maar ik vond nergens kettingbladbouten met inbus aan beide kanten, en M10 boutjes had ik voorhanden. Ik merkte dat de kettingblad gaten weinig verschilden, probeerde, lukte, en opgelost.
De steeksleutel is gewoon gevolg. Ik moet die niet extra meenemen, ik heb enige zakken met gereedschap altijd bij, om allerhande zaken te kunnen demonteren ter meeneming. Ik heb inbussen vanaf 1 mm tot voorbij die grote waarmee sommige fietsstaanders mee gemonteerd zitten op het frame.
De steeksleutel is dus niet specifiek gewildl geweest, gewoon een praktische keuze in mijn situatie.
Met een steeksleutel heb je ook de beste kans om aan een bout kop te geraken. Bvb bij een inbus moet je er recht op kunnen, terwijl bij kettingbladen soms een crank dan in de weg kan zitten.
Bijkomende meevaller was dat de M10 moeren gefixeerd zitten doordat ze tegen de stootrandjes van de spider zitten. Ik heb aan de binnenkant dus zelfs niet eens gereedschap nodig.
Senior2 schreef:
zo 17 apr, 2022 09:49
Je noemt je gebruik van je fiets “toch niet ZO speciaal”. Hier kijken wij toch anders naar hoe we een fiets goed beladen. Voor mijn gevoel is ook het zo hoog beladen slecht voor de fiets, want alles gaat wrikken bij elke beweging die je maakt en die niet strak vooruit is. Een bakfiets vindt je te lomp, kan ik me iets bij voorstellen, maar is een aanhanger niets voor jou. Die heb in allerlei soorten en maten, van kort met een vaste bak tot lang met alleen maar een plateau waar je zelf iets op vastzet.

Edit: kijk bijvoorbeeld eens bij www.hinterher.com
Ja mijn fiets is "hoog beladen", maar ik ervaar daar geen probleem rond.
Eerder het omgekeerde, zoals gezegd, raar genoeg heb ik enige kilo's bovenop het bagagerek nodig om een "normaal" gevoel te ervaren bij het rijden/sturen.
Dat alles gaat wrikken, klopt. De "foute kant" van de hefboom. Maar ik perk de beweegruimte / speling voldoende (riemen spannen) in om het onder problematisch te maken. Ook, steek ik energie absorberend materiaal tussen de contactoppervlakken. Materiaal dat kan vervormen. Rubber van binnenbanden of matten / spatborden. Vaak langs de baan gevonden haha. Simpel, maar het werkt.
Het maakt dat het wrikken niet tot schade leidt.
En heeft zelfs een voordeel: als de fiets eens een stamp krijgt, is er niks gebroken. Omdat de energie door vervorming of beweging kon geabsorbeerd worden. Ik ben op een vorige fiets eens achteraan van opzij aangereden geweest. Mijn achterwiel was kaduuk, en mijn bagagerek verbogen, maar de onderdelen van mijn bricolage waren allen intact op een houten lat na. Ik moest ze enkel terug in positie... wringen.

Een aanhanger, heb ik enkele malen gepoogd. Ik heb er een 4 tal gekocht vooral omdat ze weinig geld vroegen. En een paar keer mee vertrokken van thuis. Het is niks. Toch rap 10-15 kg achter je meetrekken, zonder feitelijke bagage. Zoveel meer plaats nodig hebben, sukkelen om te parkeren, nee. De laatste piste die ik ervoor open heb gehouden, was een vrij zot idee: als "mand" monteren, met de wielen en de trekstang er los ergens bij, bovenop het travelrack, om dan, als ik iets lomp/zwaar koop, het eraf te nemen en eraan te hangen. Maar ik ben er totnogtoe niet verder mee gegaan dan de idee fase, ook al omdat de extra wielen en trekstang nog steeds gewicht zijn dat ver boven mijn bricolages zit.

Die foto slideshow daar op https://www.hinterher.com/ ziet er leuk uit.
Maar of ze realistisch is, is een andere vraag.
Alle daar getoonde fietsen lijken me niet-elektrisch. Een gastje dat met 1 hand en een V teken een aanhanger met 5 of zo fietsen erop trekt. Een aanhanger 2 meter hoog volgestouwd met zakken spul. Er staat geen fiets bij, de rijder heeft 'm waarschijnlijk moeten achterlaten met tong uit, haha.
Een aanhanger met een grote alu bak met dak en al met bovenop nog een volgestampte rugzak. De laatste, dat koppel mannen, dat al babbelend elk een hele camping of zoiets achter zich aan trekt.
Er zit soms/vaak/altijd? een wereld van verschil tussen reklame en realiteit.
Maar zoals reeds gezegd, ik zie een aanhanger maar als optie als die evenveel weegt als mijn bricolages, en ook bovenop het bagagerek kan. Bvb een aanhanger die tegelijk fungeert als kooimand en travelrack oppervlakte vergroting, zou ik best zien zitten. Multirole, de enige manier om meer te vermijden.
Een, vraagje over de eccenter in het TM3+ frame, mag je daar de schroefdraad van groter tappen om bepaalde bottom bracket te kunnen monteren (Shimano 105 BB-5500 70mm M36 118.5 mm) ?
Omdat de eccenter een gat heeft (voor de trapas) dat redelijk dicht bij de rand komt, en groter tappen dat daar lokaal dus nog dunner maakt.
Dat mag vast, want op jouw fiets is de garantie met al die verbouwingen toch vast al verlopen.
Of het mechanisch verstandig is weet ik niet.
Leon schreef:
do 21 apr, 2022 20:54
Dat mag vast, want op jouw fiets is de garantie met al die verbouwingen toch vast al verlopen.
Of het mechanisch verstandig is weet ik niet.
Dat "mogen" was bedoeld op mechanisch vlak natuurlijk.
Vraag anders gesteld: hoe courant wordt zoiets gedaan?
De draadtapper had een opschrift Cyclus.
Ik vond wat gegevens over draad trekken / repareren, maar vergroten totnogtoe niet.
GMS21 schreef:
vr 22 apr, 2022 05:35
Vraag anders gesteld: hoe courant wordt zoiets gedaan?
Niet.

Je frame zal toch wel 'gewoon' 1.37x24 draad hebben en daarvoor kun je dan een geschikte trapas kopen? Als je 34.8 BSA naar 36 ITA wilt tappen zul je ook de draad rechts om moeten keren.