Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Vandaag mag hij onthuld worden, de nieuwe Santos Travelmaster 3+.

In deze fiets komt (bijna) alles samen.

Kijk voor meer info op: http://www.robsbikecenter.nl/travelmaster-3.html
Als je voor de e-bike variant dan maar niet de oplossing van IDworx gebruikt.
http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... itte-motor

Ik wil echter wel een kanttekening plaatsen bij het volgende
"Het voordeel van een hydraulisch bediende rem is dat het een afgesloten systeem is. Zand of vuil heeft geen kans op de werking van het systeem"

Ook de zuigers van een hydraulische schijfrem hebben onderhoud nodig (schoonmaken), doe je dat niet dan zullen na verloop van tijd de zuigers niet netjes meer terug in hun huisje gaan en dat betekent gedoe met afstellen, aanlopen tegen de schijf en ook snellere slijtage van je remblokjes.
Nu is het bij Hope gelukkig wel zo dat bijna alle onderdelen los verkrijgbaar zijn, dat is wel anders bij de andere merken.
Dubbel gevoel bij deze fiets, naar wendbaarheid tov een 2.9 is dit een vooruitgang, maar een 2.9 kan ook al 60mm banden aan, zelfs 62mm.

3+ gaat mensen doen denken dat ze een 650b+ band kunnen plaatsen. Wat niet klopt dus... want een 70, 80mm of nog bredere band past er niet tussen.

Ik zie hier eerder een opvolger/vervanger in voor de travelmaster 2.6 als ze hem nu ook aanbieden met derailleur dan is dit best mogelijk.

Hier hadden we gehoopt op een soort 650b+ terreinvreter te kunnen zien. Plaats een 650b velg op een 2.9 met een 70mm brede band (is effectief mogelijk, maar dan op schijfremmen) dan heb je een veelzijdigere fiets en kan je voor het echte off road werk er zelfs nog een geveerde voorvork op zwieren.
Helemaal met Koen eens.
Koen & Sam schreef:Dubbel gevoel bij deze fiets, naar wendbaarheid tov een 2.9 is dit een vooruitgang, maar een 2.9 kan ook al 60mm banden aan, zelfs 62mm.


3+ gaat mensen doen denken dat ze een 650b+ band kunnen plaatsen. Wat niet klopt dus... want een 70, 80mm of nog bredere band past er niet tussen.

Ik zie hier eerder een opvolger/vervanger in voor de travelmaster 2.6 als ze hem nu ook aanbieden met derailleur dan is dit best mogelijk.

Hier hadden we gehoopt op een soort 650b+ terreinvreter te kunnen zien. Plaats een 650b velg op een 2.9 met een 70mm brede band (is effectief mogelijk, maar dan op schijfremmen) dan heb je een veelzijdigere fiets en kan je voor het echte off road werk er zelfs nog een geveerde voorvork op zwieren.
Bij de travelmaster 3+ is het mogelijk om een 70mm band te monteren op de 27,5 inch. Dit is echter niet mogelijk tegelijk met vaste spatborden, maar dat zal dan ook niet de bedoeling zijn. ;) het voordeel van dat te doen bij de 27,5 inch ipv bij de 28 inch ( of 29 if you wish, het is dezelfde velg) is dat het bracket (trapas) minder hoog is bij de 27,5 en dus het zwaartepunt ook. Daardoor is het stabieler. Het verschil tussen 28 inch met 50mm schwalbe band en 27,5 inch met 62mm band is al ongeveer 1,3 cm.

Een derailleur is zeker wel mogelijk .

Er zijn meningen en voorkeuren, die zijn enorm persoonlijk. De ene houdt van velgremmen, de ander van schijfremmen, vering of geen vering.... Enz. Er blijft altijd onderhoud aan een hydrolisch systeem, maar veel minder dan een kabelbedient systeem, anders zou de kabel niet zo regelmatig gesmeerd moeten worden. Een verende voorvork is minder gewenst op een vakantiefiets vanwege de kwetsbaarheid en onderhoud, een brede band biedt ook comfort en is gemakkelijker te vervangen. Anders is er altijd nog keus voor een 2.9 met schijfrem, verende vork , schijfremmen en 27,5. Het blijft Santos-> jouw wens wordt jouw fiets. En wij helpen jou daarmee.

Kom anders een langs om onder genot van een kop koffie verder te discusseren .
Als er 70mm breed in past in 27,5" vind ik het een erg fraaie fiets :-) Leuk die velgremnokken op twee punten! Voor mij wel een kandidaat voor een volgende fiets, hoewel ook Avaghon bezig is met 650B+ hoorde ik...
Welke velgen zijn zoal geschikt voor velgremmen bij een 3.0 band?
Goeie vraag. Echt brede velgen (30-45 mm binnenbreedte) voor velgremmen ken ik eigenlijk niet. De bredere velgen voor velgremmen die er zijn, zijn bovendien vaak zwaaaaar. Terwijl er voor schijfremmen juist mooie lichte, sterke én brede velgen zijn.

Verwarrend overigens dat '3+' in de naam. Plus size is in elke wielmaat 3 inch = 76 mm. Maar er past dus maar 70 mm max in. Hopelijk past een 2.8 (71 mm) band dan net.

En dubbele remnokken om de velgremmen te verzetten bij het wisselen van de wielmaten? Verdient niet echt de schoonheidsprijs. Zal wel 'uniek' zijn, zoals het wordt genoemd, maar dat komt waarschijnlijk omdat andere merken die met een frame inzetten op verschillende wielmaten gewoon voor schijfremmen kiezen.

Vrijdag op Bike Motion maar eens kijken of mijn scepsis kan worden weggenomen.
Als je natuurlijk met 42 mm banden gaat rijden is het geen kijk, dan zit er een gapend gat tussen je spatbord en je band.
Het idee van één frame waar zowel 28/29" met 'gewone' banden als 650B met iets dikkers in past (Surly KM, anyone? En die is er niet eens voor ontworpen :lol: ) vind ik zeker sympathiek, maar die remnokjes lijken mijn toch een beetje een oplossing voor een probleem dan niet meer bestaat, of iig véél makkelijker opgelost kan worden.


Ook leuk: koop je er een tweede wielsetje bij, kun je meteen een tweede Rohloffje laten inspaken :lol:

(of een singlespeed naaf natuurlijk 8) )
rvdh schreef:





Kom anders een langs om onder genot van een kop koffie verder te discusseren .

Bedankt Rob, maar zelfs als dealer heb ik dit dubbel gevoel. Mooie fiets hoor en ik begrijp ergens het idee. Maar begrijp de term 3+ dan weer minder. Zelf zou ik richting de 3.0 markt gaan want ze hebben reeds een dijk van een fiets met de 2.9 die nagenoeg even veelzijdig is als deze fiets enkel de nokjes voor de remmen zijn niet aangepast. En de drop ligt idd iets hoger.

Misschien dat een testvakantie me zal overhalen...

Dat van de derailleur heb ik net ook gezien. En toch zou ik het lef hebben gehad om richting de bikepacking wereld te denken met een 650b+. Een 4.29 met vergelijkbare functionaliteit die 3.0 banden aankan. Top! :D

En die kop koffie hou ik nog te goed.
Shrek schreef:Het idee van één frame waar zowel 28/29" met 'gewone' banden als 650B met iets dikkers in past (Surly KM, anyone? En die is er niet eens voor ontworpen :lol: ) vind ik zeker sympathiek, maar die remnokjes lijken mijn toch een beetje een oplossing voor een probleem dan niet meer bestaat, of iig véél makkelijker opgelost kan worden.

Ook leuk: koop je er een tweede wielsetje bij, kun je meteen een tweede Rohloffje laten inspaken :lol:

(of een singlespeed naaf natuurlijk 8) )
Hele bericht: +1!

Een jaar of twee kwam ik al eens een bericht tegen waarin werd geschreven dat in de meeste standaard 29-ers ook 3 inch band op een 650B wiel zou passen, dankzij de schrijfremmen. Zou voor mijn atb volgens mij niet werken, maar het idee is interessant en inmiddels wordt het principe van breder op kleiner wiel inderdaad door meerdere merken ook actief voor bepaalde modellen uitgedragen. Specialized met de Sequoia, Open Cycles bij hun do-it-all fiets, en er zullen vast meer zijn.

Dankzij schijfremmen hoe je natuurlijk ook niet bang te zijn om de velgrand op te remmen. Kun je eens een wat duurder wielsetje kopen (of naast de 28" die je hebt een 650B) in de wetenschap dat zo'n setje wat langer meegaat dan wanneer je er steeds met een paar blokken op gaat staan schuren.
Pedalero schreef:Goeie vraag. Echt brede velgen (30-45 mm binnenbreedte) voor velgremmen .....
De santos xl velgen zijn totaal 29mm breed. Licht zijn ze niet, betrouwbaar wel.

Er past een 2.8 band op en in de fiets. het hele idee is dat wanneer er een 28" 42mm band gemonteerd wordt het spatbord ook aangepast wordt op de bandhoogte om een groot gapend gat te voorkomen. Dat doen we nu ook al bij 50 of 42mm banden.
Hoeveel is 'niet licht'?

En weet je ook waarom Santos voor velgremmen heeft gekozen? Bij Santos zijn ze niet debiel en ik snap de keuze niet, dus ben ik benieuwd naar hun overwegingen.
Koen & Sam schreef:
rvdh schreef:





Kom anders een langs om onder genot van een kop koffie verder te discusseren .

Maar begrijp de term 3+ dan weer minder.

Dat van de derailleur heb ik net ook gezien. En toch zou ik het lef hebben gehad om richting de bikepacking wereld te denken met een 650b+. Een 4.29 met vergelijkbare functionaliteit die 3.0 banden aankan. Top! :D

En die kop koffie hou ik nog te goed.
Bij de mtb's: scc01, scc02, scc03, 4.29
Bij de race; srr01,srr02,srr03,srr04
Bij de travelmaster; scc01, 2.6 , 2.8, 2.9 , 3+

Dus wellicht: 3e generatie na de vorige serie travelmasters, de plus kan staan dat hij geschikt is voor de plus-maten van Schwalbe die tussen 2.6 en 2.8 (breedte) liggen.
Pedalero schreef:Verwarrend overigens dat '3+' in de naam.
Welnee, weldenkende Europeanen rekenen al een eeuw of twee in metrische maten, dus die doen niet aan rare termen als 2.6, 2.8 of 2.9 en zullen denken dat deze fiets voor meer dan drie doeleinden geschikt is, of zo. :)

Carl
Pedalero schreef:Hoeveel is 'niet licht'?

En weet je ook waarom Santos voor velgremmen heeft gekozen? Bij Santos zijn ze niet debiel en ik snap de keuze niet, dus ben ik benieuwd naar hun overwegingen.

Sorry voor al de ge-quote. ;)

Geen idee vooralsnog wat ze wegen, wij hebben gekozen om al onze 4 winkelmodellen met schijfrem uit te voeren, we hebben al veel velgrem versies.

En waarom santos de optie voor velgrem behoud? Omdat er enorm veel mensen zijn die niet van schijfremmen houden.
Het grootste voordeel dat ik tot nu toe zie is dat je niet je eigen wielen/naven hoeft te mishandelen tijdens een maandje rivieren doorwaden en keienpaden in IJsland :wink:
rvdh schreef: En waarom santos de optie voor velgrem behoud? Omdat er enorm veel mensen zijn die niet van schijfremmen houden.
Maar om nou nét bij een fiets die voor 2 wielmaten gebouwd is per se aan velgremmen vast te willen houden.....

En hoeveel fatsoenlijke brede 650B velgen voor velgremmen zijn er überhaupt?

rvdh schreef:wij hebben gekozen om al onze 4 winkelmodellen met schijfrem uit te voeren
Logisch 8)