Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Edwin* schreef:
miro schreef:Hetzelfde voor de Magura HS33 remmen. Ze zijn goed genoeg voor een rustige vakantie fietsen. En natuurlijk de prijs, het is vakantie dat mag meer uitbetalen. :-)
In het Schwarzwald met voor- en achtertassen, stuurtas en Ortlieb rol met 5,1 kg zware tent achterop, brandstoffles, 1,5 l petfles en 750 ml bidon + 1,5 kg zwaar vouwslot en dan een 12% helling afdalen met 55 tot 60 km per uur = "rustige vakantie fietsen"? whahaha! :lol:
Hehe. Ook al zo'n fiets die het zwaar te verduren krijgt tijdens de vakanties? ;) Mijn Magura HS11 remmen krijgen soortgelijke taferelen te verduren. En zo nu en dan ga ik nog wel eens iets teveel off-road en bevind ik mij weer eens op een MTB track :p.
Travelmaster schreef:Miro houdt er zijn eigen waarheden op na :wink:
Hij bedoelt het goed en weet volgens mij veel hoor. Hij formuleert het vaak echter zo slecht dat de lezer denkt dat het omgekeerde bedoeld wordt, of op zijn minst dat er weinig chocola van te maken is. Ik heb dan ook niet echt een idee wie hij een dienst wil bewijzen. (Hij kan wel goed formuleren, dat hebben we eerder wel gezien, maar hij neemt er de tijd niet voor, laat staan dat hij zijn taalfoutjes naderhand corrigeert.)
De spijker op z'n kop Leon!
Hallo Edwin en bedankt voor de uitleg @ Leon en Travelmaster.
Sorry voor mij laat antwoord. Ik heb drukke baan, gezien activiteiten en hobbyen.
Kortom
1. Ik bedoel niet negatief.
2. Fietsen zijn onze passie en wij moeten plezier hebben.
3. Rekening houden met diversiteit van dit forum – verschillende conditie, ervaringen en leeftijd.
4. Nederlands is niet mij moeder taal maar ik denk dat #3 speelt belangrijker rol.
Mij mening is dat iedereen moet plezier hebben en moet trots zijn van wat ze hebben bereikt met zijn fiets.
Voor duidelijkheid maak ik een lijst met terminologie/taal die ik gebruik.
Fietsbelasting
1. Zeer Hoog belast – een vakantie tandem. Bijv tandem wielen zijn gebouwd met DT swiss spaken Alpina 3
2. Hoog belast – een postbode of moederfiets
3. Belast - Vakantiefiets of boodschappen – alles t/m een zak aardappelen en paar pakjes frisdrank. DT swiss competition
4. Laag belast – kroeg of tennisbaan fiets.
Inspanning niveau is subjectief – hang af van veel factoren.
- Het is relatief niet absoluut – Ik fiets regelmatig in een peleton en ik doe wedstrijden af en toe.
- Verschillende doelen op vakantie - Voor mij vakantiefietsen is rusting fietsen en genieten met familie.
- Afstanden – Bij vakantie fietsen wij max 60..70km/dag. Dit is ook mij woon werkverkeer afstand :-)

Over de mooi weer vakantie – Ik zou direct aan je bericht antwoorden als jij wil.

Is dat nu duidelijk mij punten?
Mij doel is niet negatieve gevoel creëren. Mij moto – Geniet van wat jij doet maar respect van anderen.

Hopelijk genoeg off topics en terug naar de mooie vakantie fiets.
- Over de magure velg remmen – ik bedoel ook positief. Een keuze is altijd met compromisen. Schijfremmen hebben betere prestatie zeker bij nat weer maar ze zijn
1. Kwetsbaar bij vliegtuig transport – altijd gedoe met mij MTB op vliegveld.
2. Reserve onderdelen – geen issue voor mij luxe vakantie in Europa wat anders voor zuid america of Aazie.
Daarom vind ik Magura remmen de uitstekende keuze voor een mooi weer vakantie fiets.
miro schreef:Hallo Edwin en bedankt voor de uitleg @ Leon en Travelmaster.
Sorry voor mij laat antwoord. Ik heb drukke baan, gezien activiteiten en hobbyen.
Kortom
1. Ik bedoel niet negatief.
2. Fietsen zijn onze passie en wij moeten plezier hebben.
3. Rekening houden met diversiteit van dit forum – verschillende conditie, ervaringen en leeftijd.
4. Nederlands is niet mij moeder taal maar ik denk dat #3 speelt belangrijker rol...........

.......Mij doel is niet negatieve gevoel creëren. Mij moto – Geniet van wat jij doet maar respect van anderen.

Hopelijk genoeg off topics en terug naar de mooie vakantie fiets.
- Over de magure velg remmen – ik bedoel ook positief......
Beste Miro,

dank je voor je heldere toelichting. Ik had ook niet het idee dat je het negatief bedoelde. Als aanvulling op je eerdere post heb ik gereageerd met een poging e.e.a. in de juiste context te plaatsen. Niet meer dan dat.

Met name je punt 2. is een punt wat wij op dit forum allemaal gemeenschappelijk hebben. Dank voor je reminder :idea:
miro schreef:2. Fietsen zijn onze passie en wij moeten plezier hebben.
Zo is het maar net! :D
Vele posts terug op 22 augustus heb ik het volgende geschreven:
JanH schreef:Ik heb op mijn 2.8 voor een Almotion 50mm geplaatst. Gaat heel goed, wel even de spatborden wat bijstellen. Ik had direct de indruk /het gevoel dat dit veel prettiger fietst dan de 42 mm Dureme die er op zat.
Binnenkort probeer ik het achterwiel (daar zit nog Dureme op), maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. Misschien dat het alleen kan zonder spatbord en ik weet niet of ik dat wel wil. Wordt vervolgd.
Ondertussen heb ik op mijn Travelmaster 2.8 de Almotion 50 mm op het achterwiel geplaatst. Hoewel ik er een hard hoofd in had is het me gelukt.
Ik moest wel wat aanpassingen aan het spatbord doen. Het spatbord zit op twee plaatsen aan het frame vast, bij het slot en bij de trapas.

Aan het frame bij de trapas zit een bevestigingsplaatje waar het spatbord aan vastzit: het spatbord zit tussen dit plaatje en de band waarbij ook nog een bout uitsteekt. Met de 50mm Almotion is de ruimte tussen boutje en band te krap. Ik heb als oplossing het spatbord achter het bevestigingsplaatje geplaatst en op die plek niet vastgemaakt.
Vervolgens heb ik nieuw gat gemaakt in het spatbord om het spatbord aan het frame bij het slot vast te maken. De plek van het nieuwe gat heb ik zodanig gekozen dat de spatbord mooi rond liep, dat er ruimte was tussen band en spatbord, en dat mijn voorderailleur niet tegen het spatbord aankwam. Het was even puzzelen en proberen maar uiteindelijk de juiste plek gevonden.
Tenslotte nog de staafjes (beugels?) waarmee het spatbord aan de achterdrager is bevestigd, bijgesteld.

Ruimte tussen spatbord is niet overal gelijk en het spatbord is misschien wat smal voor een 50mm band, maar ik ben er tevreden over.
Bij het frame is de ruimte tussen spatbord en frame beperkt. Dat het spatbord bij de trapas niet vastzit kan dan een voordeel zijn als je veel troep meeneemt op de band.

Ik heb dit weekend wat grindpaden en klinkerwegen opgezocht en het is me uitstekend bevallen. Hoewel het spatbord bij de trapas niet vastzit met een bout blijft het spatbord goed zitten: de bevestiging bij het slot duwt het spatbord a.h.w. op z'n plek.

Nog wat slotopmerkingen
- zonder spatbord past de 50mm sowieso.
- met nog wel de km-teller bijstellen op de nieuwe bandmaat.
- de fiets staat was schever op de standaard.
- tov de Dureme vind ik de fiets prettiger fietsen maar dat was misschien ook wel het geval bij de 40mm Almotion.

-Jan
Nice! Heb je misschien een fotootje van de aanpassingen en het uiteindelijke plaatje? Moet er wel stoer uitzien denk ik.
+1 Je was me voor travelmaster :D
Travelmaster schreef:Nice! Heb je misschien een fotootje van de aanpassingen en het uiteindelijke plaatje? Moet er wel stoer uitzien denk ik.
Afbeelding
“Stoer” Travelmaster 2.8 met 50mm Almotion. Framemaat is 65cm.

Afbeelding

Afbeelding
Ruimte tussen wiel en spatbord niet overal gelijk.

Afbeelding
Veel ruimte.

Afbeelding
Wat minder.

Afbeelding

Afbeelding
Spatbord los achter de bevestigingsplaat.

Afbeelding
Nieuw gat gemaakt.

Afbeelding
Zonder achter spatbord.


-Jan
Keurig toch, kan hij prima hebben!
Inmiddels ben ik dan de trotse eigenaar van een Travelmaster 3+. Ik heb er nog niet bijzonder veel op gefietst, maar hij bevalt echt uitstekend. Alles aan de fiets is mijns insziens perfect. Op 50mm Almotion banden fietst hij bijzonder comfortabel, en toch rap. Het enige dat me iets tegenvalt is dat het schakelen toch wel zwaarder gaat dan ik gewend ben (Nexus 8 ). En het andersom schakelen t.o.v. Shimano is ook nog steeds even wennen.

Wel heb ik er een 55 tands voorblad op laten zetten ipv de standaard 50. En dan nog twijfel ik of ik achter niet 20 tandjes wil ipv de 22 nu. De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag. Nu maar hopen dat CDC voorlopig voorradig blijft, en dat Santos daarna met een beter alternatief kan komen dan CDX.
Alles aan de fiets is mijns insziens perfect.
Oh?
Het enige dat me iets tegenvalt is dat het schakelen toch wel zwaarder gaat dan ik gewend ben (Nexus 8 ). En het andersom schakelen t.o.v. Shimano is ook nog steeds even wennen.
en
De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag.
Perfectie is ook niet meer wat het geweest is :wink:
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 12:46
Wel heb ik er een 55 tands voorblad op laten zetten ipv de standaard 50. En dan nog twijfel ik of ik achter niet 20 tandjes wil ipv de 22 nu. De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag.
Achtertandwielen komt ik wel tegen, maar in voorbladen is weinig keuze (niet veel webshops die ze aanbieden).

Nu kijk ik wel voor CDX ipv CDC. Denk eraan om er soms een bergverzet op te zetten (nu 50+19, dan bijv. 46+22 (althans als die verhouding überhaupt mogelijk is)).

Als het aantal tanden gaan afwijken (bijv. voor 4 tanden er af, achter 3 erbij), moet er dan ook een andere riem op?
Je EBB geeft wel iets aan speelruimte.
Travelmaster schreef:
di 06 mar, 2018 13:00
De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag.
Perfectie is ook niet meer wat het geweest is :wink:
55 tanden voor is gewoon een optie bij de TM 3+ hoor, evenals 20 tanden achter.
En dat een Rohloff zwaarder schakelt dan een Nexus 8 is niet perfect nee. Maar dat heeft meer met Rohloff te maken dan met de fiets.
Fedor schreef:
di 06 mar, 2018 13:24
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 12:46
Wel heb ik er een 55 tands voorblad op laten zetten ipv de standaard 50. En dan nog twijfel ik of ik achter niet 20 tandjes wil ipv de 22 nu. De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag.
Achtertandwielen komt ik wel tegen, maar in voorbladen is weinig keuze (niet veel webshops die ze aanbieden).

Nu kijk ik wel voor CDX ipv CDC. Denk eraan om er soms een bergverzet op te zetten (nu 50+19, dan bijv. 46+22 (althans als die verhouding überhaupt mogelijk is)).

Als het aantal tanden gaan afwijken (bijv. voor 4 tanden er af, achter 3 erbij), moet er dan ook een andere riem op?
Soms wel, er zijn tooltjes om dat te berekenen. Zoals http://www.gatescarbondrive.com/Apps/Dr ... index.html
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 14:02
Travelmaster schreef:
di 06 mar, 2018 13:00
De standaard verhouding van 50/22 vind ik in elk geval veel te laag.
Perfectie is ook niet meer wat het geweest is :wink:
55 tanden voor is gewoon een optie bij de TM 3+ hoor, evenals 20 tanden achter.
En dat een Rohloff zwaarder schakelt dan een Nexus 8 is niet perfect nee. Maar dat heeft meer met Rohloff te maken dan met de fiets.
Je hebt het over alles aan de fiets...

Was een geintje natuurlijk he, maar het valt wel op dat je begint dat alles er perfect aan is, om vervolgend met een opsomming te komen wat er dan anders moet :lol:
Travelmaster schreef:
di 06 mar, 2018 14:27
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 14:02
Travelmaster schreef:
di 06 mar, 2018 13:00



Perfectie is ook niet meer wat het geweest is :wink:
55 tanden voor is gewoon een optie bij de TM 3+ hoor, evenals 20 tanden achter.
En dat een Rohloff zwaarder schakelt dan een Nexus 8 is niet perfect nee. Maar dat heeft meer met Rohloff te maken dan met de fiets.
Je hebt het over alles aan de fiets...

Was een geintje natuurlijk he, maar het valt wel op dat je begint dat alles er perfect aan is, om vervolgend met een opsomming te komen wat er dan anders moet :lol:
Ik begreep je geintje wel hoor. Maar laat ik dan zeggen dat binnen de technische mogelijkheden alles voor mij perfect is aan mijn nieuwe fiets. Maar dat komt ook omdat ik voor een groter voortandwiel heb gekozen (en een naafdynamo + verlichting, betere pedalen, ander stuur, etc).
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 18:31
Ik begreep je geintje wel hoor. Maar laat ik dan zeggen dat binnen de technische mogelijkheden alles voor mij perfect is aan mijn nieuwe fiets. Maar dat komt ook omdat ik voor een groter voortandwiel heb gekozen (en een naafdynamo + verlichting, betere pedalen, ander stuur, etc).
Ik vermoed dat er maar weinig fietsen precies zo gekocht worden als ze op de website/folder staan. Juist de pedalen, het stuur en laten we het zadel niet vergeten, zijn erg persoonlijke onderdelen die een grote impact hebben op de fietsbeleving/rijervaring.

En gefeliciteerd met je aanwinst natuurlijk.
rockhopper schreef:
wo 07 mar, 2018 13:55
Ik vermoed dat er maar weinig fietsen precies zo gekocht worden als ze op de website/folder staan. Juist de pedalen, het stuur en laten we het zadel niet vergeten, zijn erg persoonlijke onderdelen die een grote impact hebben op de fietsbeleving/rijervaring.
Zeker ja, een goede zithouding blijft nog altijd het belangrijkste aan een fiets. In mijn geval bleek een eenvoudig en goedkoop Selle Basano zadel trouwens verreweg de fijnste.
En gefeliciteerd met je aanwinst natuurlijk.
Dank je!