Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
GMS21 schreef:
vr 22 apr, 2022 05:35
Vraag anders gesteld: hoe courant wordt zoiets gedaan?
Als ik moet gokken gok ik dat je de eerste bent die zijn Santosbracketpot van andere draad voorziet.
Voordeel is dat Santos bij de Rohloff modellen een excentrische bracket heeft met losse aluminium insert.

Afbeelding

Als creativiteit daarmee niet het gewenste resultaat heeft kun je altijd een nieuwe aluminium insert plaatsen als Santos deze los aan je wil verkopen.

Misschien dat het Long Life EBB van idworx ook wel past?

Afbeelding

https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... -long-life
Is er een reden om hier M36 in te gaan snijden?
Grandonneur schreef:
vr 22 apr, 2022 08:57
GMS21 schreef:
vr 22 apr, 2022 05:35
Vraag anders gesteld: hoe courant wordt zoiets gedaan?
Niet.

Je frame zal toch wel 'gewoon' 1.37x24 draad hebben en daarvoor kun je dan een geschikte trapas kopen? Als je 34.8 BSA naar 36 ITA wilt tappen zul je ook de draad rechts om moeten keren.
Voor de duidelijkheid: die draadvergroting werd reeds gedaan, de trapas vertoonde speling aan de crankbasis, nog rijdbaar maar met niet zelf / langs de baan te verhelpen problemen neem ik geen risico.
Naar lokale dealer ermee, die haalde de bottom bracket eruit maar bleek die maat niet in voorraad te hebben, moest die bestellen, en kon niet zeggen wanneer door de gevolgen van de corona lockdowns.
Ik vroeg daarom om er direct 2 te bestellen zodat bij een volgende keer ik al een reserve in bezit heb.
Maar nog geen 2 weken later (ik was verrast) al binnen.
Hij haalde de oude eruit, en tapte nieuwe draad in de eccenter.
Gewoon, zomaar, hij had me niets gezegd daarover, vroeg me niks, begon er gewoon mee en toen ik het zag en vroeg of de schroefdraad gekuist moest worden zei hij doodleuk dat hij grotere draad moest tappen.
Dat vereiste veel moeite, en de nieuwe er eens weer uit om verder dieper te tappen.
Met veel moeite, op een bepaald moment schoof hij een stuk buis over dat Cyclus snijgereedschap om grotere hefboom te hebben.
Hij zei iets over twee standaarden, Campagnola is een naam die ik hoorde, de andere herinner ik me niet meer.
Ik merkte toen op dat de eccenter zo niet meer de Santos standaard was, waar hij geen antwoord op gaf.
Maar waar ik dus op doelde, vraag, moet ik me zorgen baren? Kan de eccenter module breken, daar dat tappen een hoeveelheid materiaal heeft weggesneden he, waardoor de wanddikte kleiner is geworden, ook op de dunste positie van de omtrek van gat uit center van groter gat.
Daarnet ben ik trouwens begonnen met de Travelrack XXXL of zoiets overdoening (wegens alles eraf gedaan om fiets naar dealer te brengen voor bovenstaand probleem). Dat moest sowieso toch eens gebeuren, en ik ontdekte zo ook schade punten. 1 was de as such verkochte bagagerekverlenger, een stevig iets maar met een zwak punt dat ik jaren geleden oploste: het ding was samengemonteerd via parker/plaat schroeven en vertoonde zo zot veel speling (de "schroefdraad" = 1 draadgang zijnde de wand van de bui. Ik heb doorboringen gedaan en boutjes en tegenmoeren en rondelen in de plaats gebruikt. Het bleek zo heel stevig en stijf.
Het ding had 4 buizen naar achter samenkomende. De 2 dikste, buitenste, waren gebroken.
Een ontwerpkemel lijkt me, ze hadden een derde tussenbuis moeten gelast hebben meer naar achter, die een steunpunt geweest ging om gewicht meer achteraan door te geven aan het bagagerek.
Ik heb het ding meegenomen naar twerk, torsiestaalbaartjes op lengte gemaakt en die door een mechanieker er aan te laten lassen. De buisbreuken zelf gelast, en de baartjes parallel ernaast, zo de sterkte minstens verdubbelende. En dan het dwarse baartje voor die derde tussenverbinding.
Heb eerst als antischuur/slijt binnenband gewikkeld rondom alle contactplekken van het Santos Travelrack, de verlenger erop, en achterlicht ernaar verplaatst.
Het ziet er zo bijzonder stevig uit, zo had het geweest moeten zijn van het begin.

Ik vind dat Santos beter hun tijd en moeite gestoken hadden in een langer bagagerek, dan in die rvs stang toevoeging/vervanging. Het enige verschil dat dat gaat maken is dat het nier meer zal roesten. Maar slijten nog evenzeer. Er een bekleding op voorzien had ook een plus geweest. Tot voor een paar jaar gebruikte ik die taai blauwe schokdemper "isomo" die ze gebruiken bij vensterglas transporten (die zie ik genoeg langs de banen liggen), dat ik vastdeed met spanbandjes. Die trokken zich er zo lichtjes in, waardoor ze beschermd zaten tegen schuren.
Maar rubber van binnenbanden, is véél geschikter en gemakkelijker. Gewoon errond wikkelen en een knoop erin. Beschermt mechanisch, tegen roesten, en absorbeert energie via vervorming. Gewoon ideaal.
Heb het ook nog pogen te gebruiken als handlebartape, maar dat bleek dus voor zwarte handen te zorgen haha, ik heb er rondom nog eens nylonstoftape moeten wikkelen.

Ik heb tegen de Santos dealer eens opgemerkt over die zwartgelakte buizen, dat de lak erafgeschuurd wordt en je met een roestbak komt te zitten tot doorroesten. Ook van die tubus voordrager S vormen. Ik heb daar nooit tassen aan gehangen en toch ging de lak eraf, en heb ik plastiektape moeten wikkelen ter bescherming.
Hij zei me toen dat hij dat klanten vaak heeft zien doen en leek dat als "probleem opgelost" te zien. Ik vind dat zoiets moeten doen bij producten van dergelijke prijsklasse, niet zou mogen.

Er is maar 1 argument tegen grotere bagagerekken: meer gewicht.
Maar 1 kg, is als een brood dat je altijd meehebt. Of als een zakje gereedschap. Een bidon water. En het kan gewoon als een tweede keuze.
standaard TravelRack
TravelRackXL
Werkelijk XL, GROTER in afmetingen.
Jurr schreef:
vr 22 apr, 2022 09:10
Voordeel is dat Santos bij de Rohloff modellen een excentrische bracket heeft met losse aluminium insert.

Afbeelding

Als creativiteit daarmee niet het gewenste resultaat heeft kun je altijd een nieuwe aluminium insert plaatsen als Santos deze los aan je wil verkopen.

Misschien dat het Long Life EBB van idworx ook wel past?

Afbeelding

https://www.bikefeeling.nl/fietsonderho ... -long-life
Van aluminium?
Maar aluminium schroefdraad is toch net flut, zo gestript?
Heb ooit nog pedalen gehad waar ze alu boutjes hadden gebruikt, die gingen telkens kapot, tot het me beu was en ik ze door gewoon stalen boutjes verving, over en uit met gesukkel. Daarna nog silicone over gespuit tegen roest.
Waarom kozen ze niet gewoon ook voor staal, voor die losse insert?
Omdat alu gemakkelijker te bewerken is, en zo goedkoper, allicht?
GMS21 schreef:
za 23 apr, 2022 10:43

Van aluminium?
Maar aluminium schroefdraad is toch net flut, zo gestript?
Ik heb nog nooit het schroefdraad voor een trapas gestript, maar het is zeker wel mogelijk. Als je er een degelijke cartridge trapas in stopt zal die in een fietsenleven misschien niet eens vervangen hoeven worden. En anders wellicht 1 of tweemaal. Aluminium lijkt me op dit punt een prima materiaalkeuze, zeker als de de- &montage door een kundig persoon gebeurt.

GMS21 schreef:
za 23 apr, 2022 10:43

Waarom kozen ze niet gewoon ook voor staal, voor die losse insert?
Het voordeel voor jou is dat zo'n losse insert niet bijzonder moeilijk te (laten?) maken zal zijn. Brengt het zwaartepunt misschien ook nog wel lekker laag in het midden, net als bij bijvoorbeeld een Pinion versnellingsbak ;)

GMS21 schreef:
za 23 apr, 2022 10:36

Er is maar 1 argument tegen grotere bagagerekken: meer gewicht.
Wheelie-ende vakantiefietsers met het routeboekje nog op de stuurtas?

Verder denk ik, nog steeds, bij een grotere achterdrager hieraan:

Afbeelding

https://www.instagram.com/p/CXGpdOFMkyA/
Bij Bikefeeling op Facebook zag ik een titanium variant van de TM3+

https://m.facebook.com/Bikefeeling/vide ... nl_NL&_rdr
Jurr schreef:
za 23 apr, 2022 10:50
Wheelie-ende vakantiefietsers met het routeboekje nog op de stuurtas?

Verder denk ik, nog steeds, bij een grotere achterdrager hieraan:

Afbeelding

https://www.instagram.com/p/CXGpdOFMkyA/
Posts terug op die verwijzing gereageerd: lang frame, lange ketting. De grotere afstand werd op die foto gerealiseerd door de afstand achterwiel as - trapas te vergroten, dat wil ik niet.
Ik heb gedacht aan zo een fiets, Amerikaans merk Yuba.
Wat ik wil, is standaard geometrie, maar vanachter gewoon langer bagagerek. Nadeel is dat gewichtspunt met bagage zo de fiets wil doen achterover tuimelen, maar dat los ik op door de kleinere zwaardere spuilen als gereedschap en reserve onderdelen in een rugzakje onder het stuur te hangen.

Heb zonet de TM3+ weer bruikbaar gemaakt. Heb er een nieuwe wat kleinere metaalkooimand op vast gemaakt, omdat ik de vereiste steunvlak vergroting ervoor nog niet heb (uitgedacht).
Beknopt:
- Bagagerek verlenger erop vast gemaakt op de 4 plaatsen waar de TravelRack basis "pijlers" uitkomen, met binnenband (kan versterven, zal zien, in geval ga ik textiel band gebruiken)
- Ter verbreding, een breder Inox rooster met touwvlechtwerk vast op onderkant mand.
- Geheel vast op bagagerek met 3 textiel linten (van hijsvoorzieningen), geknoopt. Voordeel is zo mand er rap weer af te pakken.
- De rugzak die ik had hangen voordien was wat te hoog, heb een kindertrolley/rugzakje combinatie in de plaats gebruikt. Voordeel is dat het frame van de trolley bruikbaar is om te bevestigen, en ook stijfheid heeft ipv die eerdere rugzak met een apart frame er nog tussen.
- Heb overal buffer / beschermend materiaal (rubber, textielband) gestoken. Niets dat kan wrikken is metaal op metaal.
- Al mijn spullen terug van reserve fiets naar de Santos.


Straks eerste rit.
Hoop dat die uitgetapte draad voor geen debacle zorgt.
Ook, hoelang het gaat duren voor de nieuwe bottom bracket speling heeft, dus volgende vervanging.
1.5 jaar vind ik prul. Octalink 1.

Bijna heel mijn zaterdag verdaan aan bovenstaande.
Wut wut wut, een LBS die ongevraagd italiaans draad (????) in je BSA EBB gaat tappen?????
GMS21 schreef:
za 23 apr, 2022 10:02

Voor de duidelijkheid: die draadvergroting werd reeds gedaan, de trapas vertoonde speling aan de crankbasis, nog rijdbaar maar met niet zelf / langs de baan te verhelpen problemen neem ik geen risico.
Naar lokale dealer ermee, die haalde de bottom bracket eruit maar bleek die maat niet in voorraad te hebben, moest die bestellen, en kon niet zeggen wanneer door de gevolgen van de corona lockdowns.
Ik vroeg daarom om er direct 2 te bestellen zodat bij een volgende keer ik al een reserve in bezit heb.
Maar nog geen 2 weken later (ik was verrast) al binnen.
Hij haalde de oude eruit, en tapte nieuwe draad in de eccenter.
Gewoon, zomaar, hij had me niets gezegd daarover, vroeg me niks, begon er gewoon mee en toen ik het zag en vroeg of de schroefdraad gekuist moest worden zei hij doodleuk dat hij grotere draad moest tappen.
Dat vereiste veel moeite, en de nieuwe er eens weer uit om verder dieper te tappen.
Met veel moeite, op een bepaald moment schoof hij een stuk buis over dat Cyclus snijgereedschap om grotere hefboom te hebben.
Hij zei iets over twee standaarden, Campagnola is een naam die ik hoorde, de andere herinner ik me niet meer.
Ik merkte toen op dat de eccenter zo niet meer de Santos standaard was, waar hij geen antwoord op gaf.
Maar waar ik dus op doelde, vraag, moet ik me zorgen baren? Kan de eccenter module breken, daar dat tappen een hoeveelheid materiaal heeft weggesneden he, waardoor de wanddikte kleiner is geworden, ook op de dunste positie van de omtrek van gat uit center van groter gat.
Bijzonder... heel bijzonder.. vooral omdat je best nog aan een normaal passende kan komen..
Screenshot_20220423-222652.png
rules#regels
Mr. Z schreef:
za 23 apr, 2022 22:04
Bijzonder... heel bijzonder.. vooral omdat je best nog aan een normaal passende kan komen..
Eerdere ervaringen maakten me duidelijk dat LBS'en graag dingen monteren die ze al een tijd "liggen" hebben.
Bvb, de Octalink bottom bracket werd anderhalf jaar geleden geplaatst, en bij thuisleveren fiets zei de dealer dat het een tweedehandse was en de prijs daardoor wat minder was (wat ik later opzocht en bleek niet zo). Hij had me dat niet eerder gezegd. Een beetje zoals nu: voldongen feit. Hij heeft me nu ook niet gezegd dat hij de schroefdraad ging vergroten, ik moest vaststellen dat hij daarmee bezig was, en dan is er geen weg terug he, je kunt draad niet weer verkleinen.
Een voor de hand liggend motief had geweest dat hij een Octalink bottom bracket met andere draad had liggen, en dat versjacherd wilde krijgen.
Maar toen hij vaststelde dat hij de juiste bottom bracket niet had, en moest bestellen, vroeg ik om een reserve bij te bestellen, en hij noteerde dat.
Anderzijds, eerst had hij gezegd dat hij geen idee had van de levertijd.
Echter, die bleek amper anderhalve week, ik was daarom verrast.
Maar hij had er dus 2. Dat hij er 2 zou hebben liggen gehad, is al minder waarschijnlijk.
Dus ik weet het niet goed.
Als ik er geen problemen door krijg maakt het me niet uit.
Maar een element is verwonderlijk: het TM3+ frame, en dus de eccenter erin ongeveer ook, is ontworpen 5 kaar geleden. Zoiets relatief recent aanpassen naar andere schroefdraad, lijkt daardoor verdacht veel op nieuwe standaard vervangen door oude standaard.
Iemand die weet of de grotere draaddiameter bij Octalink, oud of nieuw is?
Tussen haakjes, terug naar dat origineel probleem: dat instabiele rijden, dat nu weer totaal verdwenen is door mijn teruggeplaatste bagagevoorzieningen.
Ik moest eraan terugdenken vandaag, en bedacht een misschien betere verwoording ervoor.
Het is alsof de voorkant van het voorwiel wil oscilleren. Een beetje als een losse flap van een regenvestkap die door de luchtstroom flappert.
En het vereist dat ik aan het stuur draai, licht aankomen volstaat er al voor.
Alsof ik als fietser de ziekte Parkinson heb, en het stuur mijn bevingen overneemt.
En als ik dan achteraan wat gewicht op het bagagerek zet, is het weg.
Raar iets.
GMS21 schreef:
zo 24 apr, 2022 21:56
...bottom bracket...
Je hebt geen idee, en ik ook niet, maar gezien hetgeen je noemt denk ik nog steeds dat er een ITA draad in een BSA bracket is getapt. En daarom niet alleen groter, maar ook nog eens andersom. Het is een zootje. Ik zou het nevernooit accepteren en de LBS een nieuwe escxenter mét nieuwe trapas voor je laten bestellen bij Santos. Kosteloos.
Grandonneur schreef:
zo 24 apr, 2022 22:39
GMS21 schreef:
zo 24 apr, 2022 21:56
...bottom bracket...
Je hebt geen idee, en ik ook niet, maar gezien hetgeen je noemt denk ik nog steeds dat er een ITA draad in een BSA bracket is getapt. En daarom niet alleen groter, maar ook nog eens andersom. Het is een zootje. Ik zou het nevernooit accepteren en de LBS een nieuwe escxenter mét nieuwe trapas voor je laten bestellen bij Santos. Kosteloos.
Allez, ik hoor het al, ik ben weer "gesjakost" door een dealer.
Ik vraag me nu af of die 2 trapassen die ik kocht, er zijn die hij nog liggen had, en hij op het idee kwam de eccenter uit te tappen om ze verkocht te krijgen. Dat zou die plotsklapse snelle levering verklaren, hij had niet de juiste in stock, moest ze bestellen, had geen idee wanneer door de corona lockdown gevolgen, maar amper anderhalve week later al mailtje "Ik heb de trapassen binnen.".
Ik kan hier fout zijn, maar als de juiste beschikbaar zijn, bestelbaar zijn, leverbaar zijn, waarom dan andere en de fiets modificeren om ze te doen passen?

Iets anders nu.
Wegens een nieuw probleem ontdekt vandaag, een vraag.
Gebruikt Santos op hun fietsen uithardende montagepasta als rode Loctite?
Zoja, hoe courant, voor wat precies?
Mr. Z schreef:
za 23 apr, 2022 22:04
GMS21 schreef:
za 23 apr, 2022 10:02

Voor de duidelijkheid: die draadvergroting werd reeds gedaan, de trapas vertoonde speling aan de crankbasis, nog rijdbaar maar met niet zelf / langs de baan te verhelpen problemen neem ik geen risico.
Naar lokale dealer ermee, die haalde de bottom bracket eruit maar bleek die maat niet in voorraad te hebben, moest die bestellen, en kon niet zeggen wanneer door de gevolgen van de corona lockdowns.
Ik vroeg daarom om er direct 2 te bestellen zodat bij een volgende keer ik al een reserve in bezit heb.
Maar nog geen 2 weken later (ik was verrast) al binnen.
Hij haalde de oude eruit, en tapte nieuwe draad in de eccenter.
Gewoon, zomaar, hij had me niets gezegd daarover, vroeg me niks, begon er gewoon mee en toen ik het zag en vroeg of de schroefdraad gekuist moest worden zei hij doodleuk dat hij grotere draad moest tappen.
Dat vereiste veel moeite, en de nieuwe er eens weer uit om verder dieper te tappen.
Met veel moeite, op een bepaald moment schoof hij een stuk buis over dat Cyclus snijgereedschap om grotere hefboom te hebben.
Hij zei iets over twee standaarden, Campagnola is een naam die ik hoorde, de andere herinner ik me niet meer.
Ik merkte toen op dat de eccenter zo niet meer de Santos standaard was, waar hij geen antwoord op gaf.
Maar waar ik dus op doelde, vraag, moet ik me zorgen baren? Kan de eccenter module breken, daar dat tappen een hoeveelheid materiaal heeft weggesneden he, waardoor de wanddikte kleiner is geworden, ook op de dunste positie van de omtrek van gat uit center van groter gat.
Bijzonder... heel bijzonder.. vooral omdat je best nog aan een normaal passende kan komen..
Specifieke vraag, zeker van dat laatste? Dit gaat over Octalink, de eerste versie, die met de korte splines. Daar ben ik zeker van, want ik heb ze nu zelf gezien bij het demonteren na verwijderen cranks.
De lokale dealer verving eerst/eerder het crankset door een Octalink type dat hij nog liggen had, een okkazie naar ik begreep. Dat paste blijkbaar in de originele eccenter schroefdraad.
Deze Octalink trapas van nu blijkbaar niet meer.
Octalink slaat op de interface tussen as en crank.

Octalink V1 assen waren/zijn verkrijgbaar voor zowel italiaans als bsa draad.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... AwEALw_wcB


GMS21 schreef:
za 07 mei, 2022 23:55
Gebruikt Santos op hun fietsen uithardende montagepasta als rode Loctite?
Ik kan het me niet voorstellen.
Shrek schreef:
zo 08 mei, 2022 11:37
GMS21 schreef:
za 07 mei, 2022 23:55
Gebruikt Santos op hun fietsen uithardende montagepasta als rode Loctite?
Ik kan het me niet voorstellen.
De fiets werd nieuw geleverd als fixie met tandwiel met 6 boutjes M5 die allen een plekje met rood brokje hadden, en ik moest de draad vanaf de diepte van dat brokje uittappen want begon daar stroef te draaien.

Maar nu heb ik fout gedacht. De boutjes zaten gewoon vaster dan ik zelf draai. Ermee naar de Santos dealer geweest en door meer macht te zetten en met een inbusset met groot handvat dus meer hefboom kwamen ze gewoon 1 voor 1 los. Ik hanteer een ander stramien om vast te zetten, vooral bij kleine boutjes als deze: een standaard lengte inbus en met 1 vinger op het uiteind. Ik heb ze zo altijd vastgezet, af en toe moest ik eens naspannen op dezelfde manier, maar daarna bleven ze vast.
Het was nu dus goed gedaan, geen threadlocker gezien.
Maar ik heb me zorgen gebaard. Moest het zo geweest zijn, riskeer je een boutje te breken of de kop te beschadigen. En dan is de hub verloren, want stalen boutje in aluminium, is niet uit te boren.
Gelukkig dus niet gebeurd.
Het is nu bijna 3 maanden na vervangen van de trapas (wegens speling), Octalink 1, de dealer tapte de draad van de originele eccenter bottom bracket van Santos uit, om me onduidelijke reden daar iemand hier zei dat de trapassen voor de originele nog volop te krijgen zijn. Hij had de juiste niet in stock, moest dus bestellen, vroeg om direct een reserve tweede te bestellen, amper week later zogezegd al binnen, had er inderdaad 2.
Die enkele week was raar omdat hij nog gezegd had dat hij geen idee had door de nog steeds aanwezige gevolgen van de lockdowns,
Een uitleg is dat hij het idee om de draad aan te passen kreeg NA de eerste poging tot vervangen en de juiste niet vinden, en dat hij nog minstens 2 had liggen in zijn schuif, die via dat aanpassen van de fiets, wèl bruikbaar werden.

Vandaag dus, 3 maanden later, in stad, veel volk, traag hobbelen en laveren tussen de mensen, plots mijn linkercrank die loskomt. De bout lag er niet uit, maar de crank hing gewoon.
Daar ik het zaakje 3 maanden terug al voor geen haar betrouwde, besloot ik toen zo een grote inbus bij mijn gereedschap te voegen, en die heeft me vandaag, na sluitingsuren winkels, dus gered van rondvragen om hulp / zo een inbus, kleine kans toe, of een lange voettocht naar huis.

Ik heb de crank met de inbus weer kunnen vast draaien, en zo hard als ik kon, op het eind hoorde ik een metaalachtig klikje, en dan nog 1. Tijdens de 25 km terug 5 keer gestopt om te checken, de bout bleek vast.

Dit is dus Octalink 1. het korter overlappende splines systeem. Er is niks taps aan. Klaarblijkelijk kan de bout, die lateraal de crank naar het center spant, uit zichzelf loskomen, en vanzelf verder losdraaien tot 0 overlapping van de splines oppervlaktes.
Hoe komt dat vanzelf loskomen? Moet ik nu elke dag die bout gaan checken of zo? Is er iets beschadigd, versleten?