Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Leon schreef:Van hieruit ook gefeliciteerd. We verwachten na de eerste 10.000 km natuurlijk wel een testverslag. :D
Hoewel ik er nog geen 10.000 km op heb zitten leek het me wel aardig om verslag uit te brengen over mijn ervaringen tot nu toe. Beseffend dat ruim 2.000 km nog geen compleet beeld kan geven zijn er wel wat punten te noemen.

Het merk en de modelnaam van een fiets doen er volgens mij niet zoveel toe. Het is meer of de geometrie, stijfheid van het frame, afstelling van zadelhoogte, stuur, stem, lengte bovenbuis, het zadel zelf, de handvatten, etc. en verdere afmontage goed uitgezocht cq. geadviseerd zijn en hoe de fiets daarmee opgebouwd is. En wat je mooi vindt van een bepaalde fiets!

Met het SQ lab zadel werd ik de eerste 1.000 km niet echt gelukkig en besloot ik deze te vervangen door een Brooks Cambium C17, die me tot nu toe een stuk beter bevalt. Maar ook met dit zadel denk ik nog niet de ultieme keuze gemaakt te hebben. Ik wil er nog wel een paar duizend km mee fietsen, alvorens ik eventueel een ander zadel zou uit proberen. Mijn vrouw (met haar Koga Worldtraveller S) bevalt de SQ lab wel goed.

De Rohloffnaaf werkt prima, al zit hij soms wel eens niet helemaal lekker in de gekozen versnelling en trapt hij zwaarder dan met de gekozen versnelling zou moeten, maar dat ligt misschien ook wel aan mijn manier van schakelen. Met klimmen is het erg prettig om snel een paar versnellingen tegelijk terug te kunnen schakelen. Ook de combinatie met de Gates belt funcioneert prima. In andere topics heb ik gelezen dat het schakelen met de Rohloff shifter nog wel eens zwaar kan gaan, soms ook met nat weer. Die ervaringen deel ik niet. Het schakelen gaat prima, ook met nat weer.

Intussen heb ik nog een spiegeltje aan het uiteinde van het stuur gemonteerd en gemerkt dat dit erg prettig is als je bijv. de anderen van het gezelschap achter je of achterop komend verkeer in de gaten wil kunnen houden.

In de laatste vakantie maakte ik de fout om de beladen fiets aan de achterkant op te tillen aan één van de horizontale stangetjes van de tubusdrager, waarmee de drager aan de achtervork zit bevestigd, met als gevolg dat het stangetje krom trok. Ik heb 'm gelukkig wel meteen weer recht kunnen drukken.

Als je op voornamelijk asfalt of op andere goede, vlakke bestrating fietst, dan is het handig om de banden op goede/hoge spanning te hebben en dan heb ik niet het idee dat de dikkere, bredere banden belangrijk nadeliger zijn dan smallere banden. Het verschil is voor mij in ieder geval acceptabel.

In het begin was ik wat sceptisch over de tandwielverhouding. Ik wilde het onderin wel wat zwaarder hebben om bovenin (met hogere snelheden) wat langzamer rond te kunnen trappen. De fietsspecialist zei mij dat ik daar wel eens anders over zou kunnen gaan denken.... Nou, dat is helemaal waar, want sinds een paar dagen in Italië (voorjaar) en het Schwarzwald (twee weken geleden) wat klimmetjes gemaakt te hebben, ben ik blij met het verzet zoals het er standaard op zit.

Naast dat de fietst aandacht trekt van medefietsers in binnen- en buitenland, kan ik verder de ervaring delen dat ik de fiets erg prettig vind. Hij voelt solide, comfortabel en vertrouwd aan. En nogmaals, welk merk en welke modelnaam de fiets dan heeft is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Met de Santos Travelmaster 3+ heb ik, voor mijn specifieke situatie, een uitmuntende fiets getroffen. Daarbij ook de complimenten aan de fietspecialist, Bongers Bikes, die de Koga Worldtraveller S voor mijn vrouw en de Santos Travelmaster 3+ voor mij uitstekend heeft samengesteld, opgemeten en geadviseerd.
De afgelopen weken hebben we een deel van de Schwarzwald Radweg (en Murgtal Radweg stroomopwaarts) en de Eurovelo 15 van Basel naar Xanten en vanaf Xanten nog eens 100 km naar huis gefietst, waarbij alle fietsen (dus ook de Islabike Bein small 26" van de jongste en Focus 29"-er van de oudste zoon) het goed hebben uitgehouden.
Op de Focus heb ik onderweg nog nieuwe remblokken gemonteerd en de Koga van mijn vouw staat nu bij de fietsspecialist vanwege een "tik" in het cranckstel.

Kortom: what's in a name? Maar ik ben wel superblij met míjn Santos Travelmaster 3+.....!
Edwin* schreef:
Leon schreef:Van hieruit ook gefeliciteerd. We verwachten na de eerste 10.000 km natuurlijk wel een testverslag. :D
Hoewel ik er nog geen 10.000 km op heb zitten leek het me wel aardig om verslag uit te brengen over mijn ervaringen tot nu toe. Beseffend dat ruim 2.000 km nog geen compleet beeld kan geven zijn er wel wat punten te noemen.

Het merk en de modelnaam van een fiets doen er volgens mij niet zoveel toe. Het is meer of de geometrie, stijfheid van het frame, afstelling van zadelhoogte, stuur, stem, lengte bovenbuis, het zadel zelf, de handvatten, etc. en verdere afmontage goed uitgezocht cq. geadviseerd zijn en hoe de fiets daarmee opgebouwd is. En wat je mooi vindt van een bepaalde fiets!

Met het SQ lab zadel werd ik de eerste 1.000 km niet echt gelukkig en besloot ik deze te vervangen door een Brooks Cambium C17, die me tot nu toe een stuk beter bevalt. Maar ook met dit zadel denk ik nog niet de ultieme keuze gemaakt te hebben. Ik wil er nog wel een paar duizend km mee fietsen, alvorens ik eventueel een ander zadel zou uit proberen. Mijn vrouw (met haar Koga Worldtraveller S) bevalt de SQ lab wel goed.

De Rohloffnaaf werkt prima, al zit hij soms wel eens niet helemaal lekker in de gekozen versnelling en trapt hij zwaarder dan met de gekozen versnelling zou moeten, maar dat ligt misschien ook wel aan mijn manier van schakelen. Met klimmen is het erg prettig om snel een paar versnellingen tegelijk terug te kunnen schakelen. Ook de combinatie met de Gates belt funcioneert prima. In andere topics heb ik gelezen dat het schakelen met de Rohloff shifter nog wel eens zwaar kan gaan, soms ook met nat weer. Die ervaringen deel ik niet. Het schakelen gaat prima, ook met nat weer.

Intussen heb ik nog een spiegeltje aan het uiteinde van het stuur gemonteerd en gemerkt dat dit erg prettig is als je bijv. de anderen van het gezelschap achter je of achterop komend verkeer in de gaten wil kunnen houden.

In de laatste vakantie maakte ik de fout om de beladen fiets aan de achterkant op te tillen aan één van de horizontale stangetjes van de tubusdrager, waarmee de drager aan de achtervork zit bevestigd, met als gevolg dat het stangetje krom trok. Ik heb 'm gelukkig wel meteen weer recht kunnen drukken.

Als je op voornamelijk asfalt of op andere goede, vlakke bestrating fietst, dan is het handig om de banden op goede/hoge spanning te hebben en dan heb ik niet het idee dat de dikkere, bredere banden belangrijk nadeliger zijn dan smallere banden. Het verschil is voor mij in ieder geval acceptabel.

In het begin was ik wat sceptisch over de tandwielverhouding. Ik wilde het onderin wel wat zwaarder hebben om bovenin (met hogere snelheden) wat langzamer rond te kunnen trappen. De fietsspecialist zei mij dat ik daar wel eens anders over zou kunnen gaan denken.... Nou, dat is helemaal waar, want sinds een paar dagen in Italië (voorjaar) en het Schwarzwald (twee weken geleden) wat klimmetjes gemaakt te hebben, ben ik blij met het verzet zoals het er standaard op zit.

Naast dat de fietst aandacht trekt van medefietsers in binnen- en buitenland, kan ik verder de ervaring delen dat ik de fiets erg prettig vind. Hij voelt solide, comfortabel en vertrouwd aan. En nogmaals, welk merk en welke modelnaam de fiets dan heeft is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Met de Santos Travelmaster 3+ heb ik, voor mijn specifieke situatie, een uitmuntende fiets getroffen. Daarbij ook de complimenten aan de fietspecialist, Bongers Bikes, die de Koga Worldtraveller S voor mijn vrouw en de Santos Travelmaster 3+ voor mij uitstekend heeft samengesteld, opgemeten en geadviseerd.
De afgelopen weken hebben we een deel van de Schwarzwald Radweg (en Murgtal Radweg stroomopwaarts) en de Eurovelo 15 van Basel naar Xanten en vanaf Xanten nog eens 100 km naar huis gefietst, waarbij alle fietsen (dus ook de Islabike Bein small 26" van de jongste en Focus 29"-er van de oudste zoon) het goed hebben uitgehouden.
Op de Focus heb ik onderweg nog nieuwe remblokken gemonteerd en de Koga van mijn vouw staat nu bij de fietsspecialist vanwege een "tik" in het cranckstel.

Kortom: what's in a name? Maar ik ben wel superblij met míjn Santos Travelmaster 3+.....!
Nou, gefeliciteerd met deze geweldige fiets! Het kan ook haast niet anders met zo'n Santos!

Toch nog een vraagje: heeft u geen spijt de fiets wat te vroeg gekocht te hebben, zodat u nu de Pinion gemist heeft? De Rohloff is natuurlijk ook wel goed, maar toch duidelijk de mindere van de Pinion.
SantosJan schreef:Nou, gefeliciteerd met deze geweldige fiets! Het kan ook haast niet anders met zo'n Santos!

Toch nog een vraagje: heeft u geen spijt de fiets wat te vroeg gekocht te hebben, zodat u nu de Pinion gemist heeft? De Rohloff is natuurlijk ook wel goed, maar toch duidelijk de mindere van de Pinion.
Het leuke is dat mijn keuze bij de aanschaf in eerste instantie gevallen was op een Koga Worldtraveller met Pinion, waarbij de verleiding heel groot was om deze fiets te kiezen, omdat het een demo betrof en mij dit € 1.000,- voordeel in aanschaf zou opleveren.

Door twijfels ben ik me verder gaan oriënteren en is de keuze uiteindelijk op de Santos Travelmaster 3+ gevallen.
Dat deze niet met een Pinion versnellingsbak geleverd kon worden heeft mij er niet van weerhouden om toch de Travelmaster 3+ aan te schaffen.

Voor wat betreft de Rohloff naaf vond ik het voordeel t.o.v. Pinion dat Rohloff al wat langer op de markt is en daardoor een wat meer beproefd systeem is. Ook in gewicht is de Rohloff in zijn voordeel.
Pinion zal ongetwijfeld ook een heel goed en misschien inderdaad een beter systeem zijn, maar spijt? Nee, de fiets bevalt mij super zoals hij is.

Ook voor wat betreft mijn keuze voor Magura hs33 remmen i.p.v. Hope of Shimano schijfremmen ben ik super tevreden over mijn gemaakte keuze. De Magura's remmen als een tierelier. Dat heb ik wel gemerkt tijdens afdalingen onlangs in het Schwarzwald en in Italië. Zelfs in de stromende regen, de afgelopen weken in Duitsland, functioneerden de remmen prima!
Heb ik iets gemist? Rohloff duidelijk de mindere van de Pinion, leg eens uit? Pinion is alleen al bijna 1 kilo!?!? zwaarder.
En dat de velgremmen in de regen remmen, betekent niet dat de Hopes of Shimano's dat niet zouden doen. Misschien wel beter, wie zal het zeggen. Maar doet dat er toe? Ik lees hier een ervaring van een oprecht enthousiaste gebruiker!
Travelmaster schreef:En dat de velgremmen in de regen remmen, betekent niet dat de Hopes of Shimano's dat niet zouden doen. Misschien wel beter, wie zal het zeggen....
Ik doelde daarmee ook op de veel gehoorde opmerking dat schijfremmen bij nat weer beter zouden remmen dan velgremmen. Ik kan die ervaring niet beamen, maar me daar persoonlijk wel iets bij voorstellen. De Magura's voldoen echter ook prima in de regen.

De Santos Travelmaster 3+ was bepakt met een tas met volgeladen voor- en achtertassen, een stuurtas en een tent van 5,1 kg achterop.
Wat flessen betreft had ik een gevulde bidon van 750 ml, een MSR brandstoffles, een gevulde 1,5 l petfles en daarbij ook nog een Abus vouwslot aan mijn frame bevestigd, wat gezamenlijk alleen al zo'n 4,5 kg is.

In de afgelopen vakantie was ik het pakpaard. De Santos hield zich uitstekend, alsook de Magura's die het hele zaakje (ook bergafwaarts in de regen) goed afgeremd cq. tot stilstand wisten te krijgen.

Het was trouwens (ondanks enkele dagen regen) een prachtige vakantie!
Hahaha, en waarom zouden ze dat niet doen inderdaad! Met niet al te hard knijpen doen mijn V-brakes dat ook, en dan heb ik er nog een aanhanger met kind achter ook. Tsja, ook een Santos :wink: . Dat laatste is onzin natuurlijk. Maar met een goed samengesteld pakket van onderdelen dat juist is afgesteld en goed onderhouden is, hoef je sowieso weinig problemen te verwachten.
Schijfremmen zijn in mij onbescheiden mening vooral belangrijk in de stad waar dingen heel snel gebeuren en op de meter aan kunnen komen.

Ik heb in Amsterdam met Magura velgremmen al regelmatig gewenst dat ik schijfremmen had, daar waar me dit op vakantie nooit stoort.
Ik heb in het begin erg moeten wennen aan de remkracht van de HS33's, ik kan me nauwelijks voorstellen dat je nog meer nodig zou hebben, maar goed mijn stedelijke omgeving is misschien wat suffer dan de jouwe. :-)
(Misschien zou je zelfs kunnen stellen dat als je meer nodig hebt dan de Magura's bieden je voor de omstandigheden eigenlijk te snel rijdt. :-D)
loknor schreef:Schijfremmen zijn in mij onbescheiden mening vooral belangrijk in de stad waar dingen heel snel gebeuren en op de meter aan kunnen komen.
Heel scherp!
loknor schreef:Schijfremmen zijn in mij onbescheiden mening vooral belangrijk in de stad waar dingen heel snel gebeuren en op de meter aan kunnen komen.
In de stad waar dingen snel gebeuren en op de meter aankomen betwijfel ik persoonlijk hoeveel verschil schijfremmen zullen maken. Het verschil in remweg op vlak terrein onder gunstige omstandigheden (schoon en droog) is verwaarloosbaar klein, zelfs bij relatief hoge snelheden op de wielrenfiets is op vlakke bestrating/asfaltering een noemenswaardig verschil in remweg discutabel. Zelfs bij natte omstandigheden blijft het binnen de steden relatief schoon, en is het verschil tussen velgremmen en schijfremmen daarbij niet heel erg groot bij relatief lage snelheid.

Met snelheidsverhoging zie je wel een winst in remafstand ontstaan, maar dit is eigenlijk alleen interessant voor op de racefiets of speed-pedelec, en doorgaans bij dit soort snelheden niet binnen de stad. Maarja, die kortere remweg heb je daar doorgaans niet echt meer nodig vanwege het overzicht dat je hebt.

Als je echt het verschil tussen velgremmen en schijfremmen wilt beproeven, dan zul je off-road onder natte omstandigheden moeten ervaren. Zeker off-road downhill. Met velgremmen is het soms nauwelijks te doen en is afstappen en lopen soms de enige veilige optie. Met schijfremmen, geen probleem. Remt ondanks dat alles alsof je op droog asfalt fietst.

Downhill op asfalt is de toegevoegde waarde van schijfremmen voor de gemiddelde consument ook discutabel.

De toegevoegde waarde van schijfremmen is dan ook onder bijna alle omstandigheden erg beperkt. En eigenlijk buiten ATB doeleinden voor de meesten weinig anders dan een marketing gimmick. Maar esthetisch vind ik het persoonlijk wel fraaier ogen, hoewel hierin de smaken verschillen.
SantosJan schreef:De Rohloff is natuurlijk ook wel goed, maar toch duidelijk de mindere van de Pinion.
Mag ik vragen hoe je bij deze uitspraak komt? Heb zelf ook net een TM3+ gekocht en heel bewust voor de Rohloff gekozen omdat dit bewezen techniek is. De Pinion is relatief nieuw dus weten we nog niet hoe betrouwbaar deze over langere tijd.
Bij droog weer zijn de verschillen beperkter. Het grootste voordeel ligt tijdens nat weer, afdalingen. Wat te denken van modulatie? Je spaart ook de velgen. Bij carbon velgen zijn schijfremmen over het algemeen veel beter.
Lees ik nou goed dat je de fiets niet aan de achterdrager kunt optillen? Dat doe ik ook altijd. Wat gaat er dan mis?
Met een hoop bagage worden de kleine stangetjes naar het frame daar niet zo blij van denk ik als je je fiets daaraan optilt. Net zoals het zadel daar ook niet blij van wordt als je je beladen fiets daaraan optilt.
Ik interpreteerde het meer als een boutje dat niet goed vast zat waardoor de verbinding met de drager zelf verschoof, ofzo. Kan me niet direct voorstellen dat dat stangetje buigt, maar nu til ik 'm daar ook nooit aan op. Sowieso valt er met volle bepakking weinig op te tillen :oops:
Travelmaster schreef:Sowieso valt er met volle bepakking weinig op te tillen :oops:
Helaas is dat bij het reizen met de trein wel wat je vaak doet.
Ik denk dat het om het stangetje op onderstaande foto gaat.
Afbeelding

Als je daar bij een zwaarbeladen fiets aan gaat sjorren kan ik me voorstellen dat het daar niet van opknapt.
Dan heb je een inferieur statussymbool i.p.v. een functionele fiets. In de prullenbak ermee en een échte fiets kopen!
@Peter: Dat weet ik, maar ik bedoelde meer dat-ie dan bijna niet te tillen is in mijn geval. De keren dat we moesten tillen haalden we óf de bagage eraf, óf we tilden 'm samen (en dan aan de achterkant van de drager, dat werkte goed.

En als dat stangetje daar gebogen is en vervolgens weer terug in vorm is gebogen, is-ie denk ik wel verzwakt. Ik zou 'm vermoedelijk vervangen (het stangetje dan, niet de fiets).

@Felix, dat heeft geen bal met de fiets te maken. Volgens mij kun je je pijlen dan beter op Tubus richten. Nog zo'n prul-artikel zeker?
PeterVanRijn schreef:
Travelmaster schreef:Sowieso valt er met volle bepakking weinig op te tillen :oops:
Helaas is dat bij het reizen met de trein wel wat je vaak doet.
Ik denk dat het om het stangetje op onderstaande foto gaat.
Afbeelding

Als je daar bij een zwaarbeladen fiets aan gaat sjorren kan ik me voorstellen dat het daar niet van opknapt.
Dank je voor je juiste interpretatie Peter! Dit is inderdaad precies het stangetje en de omstandigheden die ik bedoelde.

Met een Schönes Wochenende ticket konden we voordelig van Gronau naar Karlsruhe reizen, met als bijkomend nadeel dat we wel een keer of 4 moesten overstappen. In de haast met het uitstappen heb ik de fiets per ongeluk aan dit stangetje opgetild en verboog het stangetje. Ook wel logisch eigenlijk als je het geheel bekijkt. Net zo logisch om de beladen fiets niet aan het zadel op te tillen (wat ik dan ook niet doe). De drager zelf kan het overigens prima hebben...

Dan nog over de remmen. Het verschil tussen Magura hs33 velgremmen en (hydraulische) schijfremmen is naar mijn bescheiden mening voor een vakantiefiets marginaal. Er blijven verschillen van meningen bestaan over wel of geen schijfremmen. In combinatie met een Pinion vind ik het geheel optisch dan weer teveel weg hebben van een e-bike, maar dat is een persoonlijke smaak (subjectief dus).

De Santos Travelmaster 3+ met een Rohloff naaf en Magura hs33 remmen volstaan wat mij betreft dan ook prima.

Een ieder die een voordeel denkt te kunnen behalen uit schijfremmen en/of een Pinion versnellingsbak juich ik juist van harte toe om die keuze te maken, want alleen door open te staan voor nieuwe ontwikkelingen zal blijken of die ontwikkelingen voor meer mensen van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Maar ca. € 2.000,- extra uittrekken voor deze opties (ook als ik de keuze toen al had voor een Pinion) vond ik net iets teveel van het goede... het is wel goed zo!

Oh ja... toch nog een minpuntje: er is geen ringslot te vinden voor de fiets (i.c.m. met de 62 mm banden). Qua gewicht maakt een vouwslot (Abus Bordo Granite) niet veel uit met een ringslot i.c.m. met een insteekketting. De verzekering eist wel dat de fiets op slot staat in mijn garage en alleen daarvoor zou een (goedgekeurd) ringslot al een uitkomst voor zijn, naast dat je je fiets ook nog eens aan een ander object op slot kunt zetten, wat met een vouwslot niet altijd even gemakkelijk kan. Het zou dan ook mooi zijn als er een (goedgekeurd) ringslot met insteekketting op de markt komt die past...