Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe idworx oPinion BLT - Forum Wereldfietser

De nieuwe idworx oPinion BLT

Afbeelding
De nieuwste idworx is de aluminium oPinion BLT.
De trend die idworx in 2015 heeft ingezet met de oPinion BLT Titanium met 27.5 wielen, wordt doorgezet.
En niet alleen door idworx, maar binnenkort ook door een ander Nederlands merk met een Braziliaanse naam.
Oh, en nu we het toch over namen hebben; BLT staat voor Boulders, Logs en Trees. Oftewel keien, houtblokken en bomen, want de BLT is eigenlijk voor Off Road bedoeld.
Maar probeer hem maar eens op asfalt en je zult verbijsterd zijn!

De aluminium oPinion BLT heeft exact dezelfde framegeometrie als de titanium oPinion BLT, maar in plaats van onverwoestbaar titanium krijg je nu bijna onverwoestbaar aluminium.
En dat scheelt in mijn geval een maandsalaris.
De oPinion BLT Ti kost namelijk € 8.295,- en is niet voor iedereen weggelegd.

Voor alle idworx oPinions vind ik dat je ze moet zien en onze toelichting moet horen. Het is de detaillering die de fiets bijzonder maakt.
Zodra ik goede foto’s kan maken, kom ik hierop terug. Maar nu dus een eerste indruk.

oPinion BLT Extreme:
Aluminium oPinion BLT frame
27,5 wielen
Banden 70 mm breed
Hope Evo tech remmen
Pinion P1.18 (18 versnellingen)
Geen spatborden mogelijk
Prijs: € 5.795,-

Opties:
Riemaandrijving: € 230,-
Ik sta open voor alle goede suggesties
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan


idworx oPinion BLT Multipurpose
Aluminium oPinion BLT frame
28 inch wielen met carbon velgen
Met 65 mm spatborden
Banden 55 mm breed
Shimano XT schijfremmen
Pinion C1.12 (12 versnellingen)
Prijs: € 4.895,-

Opties:
P1.18 i.p.v. C1.12: € 600,-
Riemaandrijving: € 230,-
LAW velgen: € 695,-
En alles wat je wilt.
En natuurlijk passen wij het stuur, zadel en pedalen aan.

De kenner vraagt zich af wat het verschil is tussen de ‘normale’ oPinion en de oPinion BLT. De BLT heeft een iets sportievere zit.

Update over wielmaten: 26 inch wielen worden soms nog aangeraden voor wereldfietsers die lange tochten maken in verre oorden. Dit vanwege de leverbaarheid in bijvoorbeeld Lesotho of Myanmar.
28 inch wielen waren jarenlang de norm voor Europafietsers, maar 28 inch met 50 mm brede banden word 29-er (twenty niner) genoemd en zijn tegenwoordig de norm. Ze zijn iets minder wendbaar dan 26 inch maar ze rollen lichter.
27.5 zit er iets tussenin. Bovendien krijg je door de veel bredere banden nog meer comfort op slecht wegdek.


Afbeelding
Wat een fraaie fiets!

De titanium variant is de fijnste fiets waar ik op gereden heb, helaas moest ik 'm daarna weer inleveren bij de idworx stand... Deze rijdt vast bijna net zo fijn :-)
Ik krijg van de naam vooral trek in een boterham :lol: Maar hij ziet er verder fraai uit, misschien dat ik er ooit nog een testritje op ga maken als ik weer toe ben aan een nieuwe fiets.
rockhopper schreef:Ik krijg van de naam vooral trek in een boterham :lol: Maar hij ziet er verder fraai uit, misschien dat ik er ooit nog een testritje op ga maken als ik weer toe ben aan een nieuwe fiets.
Haha.. broodje spek-sla-tomaat, lekker. Dat kan je van deze fiets niet zeggen. Te duur. Belachelijk.
gios schreef:
rockhopper schreef:Ik krijg van de naam vooral trek in een boterham :lol: Maar hij ziet er verder fraai uit, misschien dat ik er ooit nog een testritje op ga maken als ik weer toe ben aan een nieuwe fiets.
Haha.. broodje spek-sla-tomaat, lekker. Dat kan je van deze fiets niet zeggen. Te duur. Belachelijk.
Dat zal idworx niet met je eens zijn, laat staan de mensen die er een gaan kopen. "Duur" is persoonlijk, en "te duur" al helemaal :wink: .
Tja, een broodje BLT is ook duurder dan een boterham met kaas.

Gios, je moet zo'n fiets ook zien als een voorbode van wat komen gaat. Zo gaat dat in de grote-mensen-wereld. Shimano introduceert nieuwe vindingen eerst in de topgroepen en later volgen de lagere groepen. Een snelle computer kost een boel geld, maar later zijn ze een stuk goedkoper. De eerste contactlenzen (ik heb minus 9 :shock: ) waren erg duur en nu koop je ze bij de Etos.

Wat dat betreft zie ik veel dingen van Gerrit later terug bij andere merken. Dat begon al pakweg 12 jaar geleden met de Big Aple banden (belachelijk 50 mm banden, wie heeft dat nou nodig?) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In dit geval is het ook nog eens een frame waar je twee verschillende wielmaten met verschillende bandbreedtes in kan doen. Volgens mij is idworx het eerste merk dat daarmee naar buiten komt.
De Vakantiefietser schreef:De eerste contactlenzen (ik heb minus 9 :shock: )
:P
Ben wel benieuwd naar de details van de fiets.
De Vakantiefietser schreef: In dit geval is het ook nog eens een frame waar je twee verschillende wielmaten met verschillende bandbreedtes in kan doen. Volgens mij is idworx het eerste merk dat daarmee naar buiten komt.
Het is vaak goed mogelijk om een 26" conversie te doen naar 650b. En er wordt wel meer gewisseld. Zo bestaat er ook van Trek een 69er, waar verschillende in passen. Heb op een classic site weleens gelezen dat vanaf begin 80er jaren het in touringfietsen voorkwam (een niche), waar voorwielen andere maat hadden dan achterwielen. Mountainbikers, met name downhillers, hadden in die tijd 26" voorwiel en 24" achterwiel. Sommigen rijden nog steeds rond met een voorwiel dat bijvoorbeeld 27.5 is en achter 26". Kwestie van meten.
Er zijn dus (minimaal) twee Pinions, een met 12 en een met 18 versnellingen.
Is het bereik van de Pinion 12 voldoende voor de gemiddelde bepakte fietser in de bergen? En hoe zwaar is zo'n Pinion eigenlijk? En hoe goed?

En wat zijn LAW velgen (die zo'n 300 volkorenbroden meer moeten kosten)?

Hans
javb2812 schreef: En wat zijn LAW velgen (die zo'n 300 volkorenbroden meer moeten kosten)?

Hans
Uit mijn hoofd relatief brede carbon velgen met hoge flanken en tubeless ready.
Mooi ding zeg, die BLT.

Maar eerlijk, pak 'm beet 3000 euro voor een - in Azië geproduceerd? - aluminium frame (of ca. 5500 euro voor een titanium uitvoering) is weldegelijk 'te duur'. Niets persoonlijks aan.
Komt er ook nog een Rohloff variant met spek, sla en tomaat? :-)

Handige van Pinion is dat je prijsvriendelijker van wielmaat kunt switchen dan bij een relatief dure Rohloff naaf :-)
Jurr schreef:Komt er ook nog een Rohloff variant met spek, sla en tomaat? :-)

Handige van Pinion is dat je prijsvriendelijker van wielmaat kunt switchen dan bij een relatief dure Rohloff naaf :-)
Tenzij je een derailleur wenst. :P
Ik dacht eerst dat BLT Bacon, Lettuce and Tuna betekende, maar dat is waarschijnlijk (nog) duurder ...
Ik zou er ook een goed slot bij kopen.
Jurr schreef:Komt er ook nog een Rohloff variant
Niets weerhoudt je ervan om gewoon een Rohloff te monteren samen met de Pinion...
Dan heb je een fiets die niet bestaat... (of zou er toch al iemand zijn die dit idee had :lol: )
En dan nog even 2 voorbladen erop klussen, kettingspannertje achter, en je hebt meer dan 300 versnellingen! :D
DennisM schreef:Mooi ding zeg, die BLT.

Maar eerlijk, pak 'm beet 3000 euro voor een - in Azië geproduceerd? - aluminium frame (of ca. 5500 euro voor een titanium uitvoering) is weldegelijk 'te duur'. Niets persoonlijks aan.
Puur persoonlijk, ik blijf erbij. In ieder geval relatief, want er zijn mensen die er gewoon voor betalen. Duur? Ja. Te duur? Voor jou en mij in ieder geval wel.
Zelfs als onze Groningse fietsenbouwer dit frame maakt is het nog niet zo duur, dus ja Gerrit vraagt n.m.m. de hoofdprijs, en als er mensen zijn die dat er voor over hebben moeten ze dat vooral doen. Je krijgt dan een fiets waar wel is over nagedacht maar niet eentje met de berijder specifiek in gedachten.
Of er ook mensen op deze fiets naar verweggistan gaan vraag ik me af ondanks dat Hope prima remmen maakt die uitstekend te servicen zijn, dat zijn ze niet als je ze in de rimboe kapot gaan zonder de nodige onderdelen. Kabelbediende zouden dan mijn voorkeur genieten, die kun je tenminste uit elkaar halen en schoonmaken (en ook weer in elkaar zetten)
En dat er voor dat geld niet spatborden op te monteren zijn is van de zotte, die hadden ze best ook even kunnen ontwerpen.
_Peter_ schreef:Of er ook mensen op deze fiets naar verweggistan gaan vraag ik me af
het lijkt me dat de doelgroep subtiel anders is. :wink:
Ik denk het ook, waarschijnlijk mensen met een PC-Hooft tractor of zo, en die dan denken dat ze er weer helemaal bij horen, met de fietsen achterop de Cayenne of Rover. :wink: