Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kickstarter projecten interessant voor (wereld) fietsers - Forum Wereldfietser

Kickstarter projecten interessant voor (wereld) fietsers

Ik heb gezien dat er af en toe naar Kickstarter verwezen wordt hier op het forum...

Misschien aardig om leuke projecten te bundelen / elkaar attent te maken op nieuwe ontwikkelingen?

Zelf me net aangemeld als "backer" van de See.Sense ICON lampjes

De melding op je telefoon bij een ongeluk of een vermeende poging tot diefstal lijken me nogal vergezocht en de prijs is niet mis :shock: Maar wel leuk dat zo'n kleine startup zich richt op fietsers!
Ik maak gebruik van de eerste serie SeeSense 'smart' fietslichtjes en ze zijn geweldig! Deze waren ook middels een crowdfunding actie gefinancieerd.
De nieuwe functies op de Icon zijn heel interessant en handig (voor mij vooral de crashmelding zodat iemand me uit de greppel kan komen halen!), ik heb dus opnieuw een set lampjes vooruit besteld en SeeSense gesteund.
De klantenservice is ook super trouwens, aanrader!
James
Niall schreef: De melding op je telefoon bij een ongeluk of een vermeende poging tot diefstal lijken me nogal vergezocht en de prijs is niet mis :shock: Maar wel leuk dat zo'n kleine startup zich richt op fietsers!
Mijn ervaring is dat er bij de batterij-achterlichten (ook bij de duurdere) veel kaf onder het koren is. Veel van die achterlichten zijn niet voldoende waterdicht om zonder spatborden uren in de gietende regen te fietsen (wat ik soms wel doen). Knopjes of contacten geven het vaak na een tijdje op. En het bevestigingssysteem aan de fiets laat vaak te wensen over.

Maar als men de 'ongevalsmelding bij een ongeval en de melding bij een diefstalpoging' buiten beschouwing laat dan snap ik weer niet wat er zo bijzonder is aan dit achterlicht buiten dat het van (zeer) goede kwaliteit zou zijn. (Wat op zich natuurlijk ook heel wat waard is.) Maar meer dan een heel degelijk achterlicht is het dan ook niet.

Het nut om een achterlicht met de smartphone te kunnen bedienen ontgaat me volkomen. Elk fel achterlicht is bij daglicht zichtbaar en talloze achterlichten zijn ook vanaf de zijkant zichtbaar.
Een 'excellent focused' achterlicht lijkt me overigens geen goede zaak (verblindend). En is mijn indruk correct dat de gebruikte lenzen voor het achterlicht en het voorlicht identiek zijn? Want dat lijkt me niet ideaal. De vereisten voor de lichtbundel van een achterlicht en een voorlicht zijn volgens mij fundamenteel anders. (Dus hopelijk vergis ik me.)

Ik heb geen reden om er aan te twijfelen dat het een zeer degelijk achterlicht is, maar de reden voor het grote enthousiasme ontgaat me als men niet geïnteresseerd is in het diefstalalarm.

Renaat
Revanho schreef:Het nut om een achterlicht met de smartphone te kunnen bedienen ontgaat me volkomen. Elk fel achterlicht is bij daglicht zichtbaar en talloze achterlichten zijn ook vanaf de zijkant zichtbaar.
Een 'excellent focused' achterlicht lijkt me overigens geen goede zaak (verblindend). En is mijn indruk correct dat de gebruikte lenzen voor het achterlicht en het voorlicht identiek zijn? Want dat lijkt me niet ideaal. De vereisten voor de lichtbundel van een achterlicht en een voorlicht zijn volgens mij fundamenteel anders. (Dus hopelijk vergis ik me.)
Tja het is en blijft natuurlijk een gadget maar naast het (hopelijk) robuuste ontwerp er zijn wel een paar andere "voordelen" te noemen:

Door het gebruik van Bluetooth kan je de lampjes draadloos koppelen, hoef je er maar één aan / uit te zetten ipv twee :roll: Bovendien kunnen ze ook automatisch aan / uit gaan als je in de buurt komt (geofencing)

Verder kan je op je smartphone zien hoe vol de accu nog is en bvb prioriteit geven aan een langere accuduur, continue aan ipv knipperen etc.

En dan eigenlijk het belangrijkste punt, deze lampjes reageren op wat je aan het doen bent en de omgeving. Rem je af / trek je op / sla je af etc dan gaan ze intenser knipperen waardoor je beter zichtbaar bent. Ook naderende auto's worden op deze manier "gewaarschuwd"... Eigenlijk illegaal in Nederland waar fietsverlichting helemaal niet mag knipperen maar ik denk wel dat het effectief is? Bovendien gaat de accu langer mee doordat de lampjes niet continue "vol aan" staan.

Wat de lenzen betreft (duurde even voordat ik het terugvond in de beschrijving); deze zijn inderdaad identiek maar werken wel op een slimme manier: Elk lampje heeft 2 LED's, een met een gefocuste lens en een met een diffuse lens. Het voorlicht zal de LED met de gefocuste lens continue aanzetten als het denkt dat daar behoefte aan is (bvb in een donkere polder) en het achterlicht gebruikt de gefocuste lens om achteropkomend verkeer zonodig extra te waarschuwen.
Naast alle extra's is dit natuurlijk wel een erg duur lampje waarvan ik het idee heb dat het voornamelijk op de engelse en amerikaanse markt gericht is. Wet- en regelgeving zijn hier nu eenmaal wat strikter door de hoeveelheid fietsers in Nederland. Naast dat ik niet graag achter een fiets met fel achterlicht rijdt vindt ik knipperende lampjes nog een slag erger. (ik weet dat deze constant aan kunnen)
Er wordt heel erg op het achterlicht gefocust, maar als ik het goed gelezen heb, is er ook een voorlicht. Bij voorlichten zie ik graag beelden van de lichtbundel. Die ontbreken hier helemaal. Als je je op West-Europa richt, is de Duitse verlichtingsnorm meestal algemeen gebruikt. Geen woord hierover, dus het zal er wellicht niet aan voldoen. Geen afgekapte lichtbundel waarschijnlijk.
Het achterlicht wordt met een soort elastiek vastgemaakt. Ik vermoed dat bij ons heel veel verlichting vast op de fiets gemonteerd wordt. Die dingen zijn dus voor een heel beperkte markt bedoeld. Als dat klopt, ontgaat het nut van een diefstalmelding me. Het zal dan waarschijnlijk meer om diefstal van het (dure) lichtje gaan dan om een verdwenen fiets?
Het ding heeft wel een hoog gadgetgehalte met de koppeling met de smartphone. De kern blijft dat het verondersteld wordt fietsverlichting te zijn en precies op de verlichtingseigenschappen wordt weinig ingegaan.
CapoJan schreef:Er wordt heel erg op het achterlicht gefocust, maar als ik het goed gelezen heb, is er ook een voorlicht. Bij voorlichten zie ik graag beelden van de lichtbundel. Die ontbreken hier helemaal. Als je je op West-Europa richt, is de Duitse verlichtingsnorm meestal algemeen gebruikt. Geen woord hierover, dus het zal er wellicht niet aan voldoen. Geen afgekapte lichtbundel waarschijnlijk.
Ik denk dat je gelijk hebt maar het zijn dan ook lampjes die vooral bedoeld zijn om je te laten opvallen in het verkeer. Overigens heb ik in het dagelijks leven bijna nooit de behoefte aan een goede, krachtige lichtbundel om te zien waar ik heenga? Dit wordt misschien anders als je met hoge snelheid in het midden v/d nacht een berg afknalt oid 8)
CapoJan schreef:Het achterlicht wordt met een soort elastiek vastgemaakt. Ik vermoed dat bij ons heel veel verlichting vast op de fiets gemonteerd wordt. Die dingen zijn dus voor een heel beperkte markt bedoeld. Als dat klopt, ontgaat het nut van een diefstalmelding me. Het zal dan waarschijnlijk meer om diefstal van het (dure) lichtje gaan dan om een verdwenen fiets?
De lampjes zijn oplaadbaar en mede daarom makkelijk te demonteren, zeker niet diefstal bestendig! Naast het siliconen elastiek schijnt er ook een adapter voor de achterdrager etc te komen.

De "anti theft feature" heeft maar een beperkt bereik van 30-100m dus alleen zinvol (?) als je de fiets even voor een winkel neerzet oid icm met een slot. Als er dan iemand aan je fiets rommelt krijg je een melding...
_Peter_ schreef:Naast dat ik niet graag achter een fiets met fel achterlicht rijdt vindt ik knipperende lampjes nog een slag erger. (ik weet dat deze constant aan kunnen)
Mogelijk komt er een softwareupdate die ervoor zorgt dat als je in een peloton rijdt waarin meerdere mensen een See.Sense ICON hebben de lampjes elkaar herkennen en automatisch dimmen.
Niall schreef: Tja het is en blijft natuurlijk een gadget maar naast het (hopelijk) robuuste ontwerp er zijn wel een paar andere "voordelen" te noemen:
Is dat zo?
Niall schreef: Door het gebruik van Bluetooth kan je de lampjes draadloos koppelen, hoef je er maar één aan / uit te zetten ipv twee :roll: Bovendien kunnen ze ook automatisch aan / uit gaan als je in de buurt komt (geofencing)
Dit lijkt mijn inziens heel erg op het oplossen van onbestaande problemen.
Niall schreef: Verder kan je op je smartphone zien hoe vol de accu nog is en bvb prioriteit geven aan een langere accuduur, continue aan ipv knipperen etc.
Bijna elk degelijk batterijlicht heeft leds die er op wijzen dat de batterijen bijna leeg zijn.
Niall schreef: En dan eigenlijk het belangrijkste punt, deze lampjes reageren op wat je aan het doen bent en de omgeving. Rem je af / trek je op / sla je af etc dan gaan ze intenser knipperen waardoor je beter zichtbaar bent. Ook naderende auto's worden op deze manier "gewaarschuwd"... Eigenlijk illegaal in Nederland waar fietsverlichting helemaal niet mag knipperen maar ik denk wel dat het effectief is? Bovendien gaat de accu langer mee doordat de lampjes niet continue "vol aan" staan.
Dat is het enige 'voordeel' dat ik mogelijk ook echt een beetje meerwaarde heeft. (In België zijn knipperende lampen overigens niet illegaal). Maar ook hier komt het belang van een verschil in achterlicht en voorlicht weer naar voren (ik wil niet dat mijn voorlicht plots gaat knipperen).
En hoeveel meer energie kost deze 'waarnemingsfunctie'?
Niall schreef: Wat de lenzen betreft (duurde even voordat ik het terugvond in de beschrijving); deze zijn inderdaad identiek maar werken wel op een slimme manier: Elk lampje heeft 2 LED's, een met een gefocuste lens en een met een diffuse lens. Het voorlicht zal de LED met de gefocuste lens continue aanzetten als het denkt dat daar behoefte aan is (bvb in een donkere polder) en het achterlicht gebruikt de gefocuste lens om achteropkomend verkeer zonodig extra te waarschuwen.
Als de lampen bedoeld zijn om gezien te worden dan is het maar de vraag of ze zo fel moeten zijn. Voor achterliggers en voor tegemoetkomende fietsers (op tweerichtingsfietspaden) zijn felle lampen met een slecht gefocuste lichtbundel heel storend. (Ik wordt elke dag verblind door tegenliggende fietsers met slecht afgestelde fietslampen of fietslampen die geen goede lichtbundel hebben.)
Dat de meeste achterlichten (geplaatst op de zadelpen) in de andere richting worden georiënteerd dan de voorlichten (vaak geplaatst op het stuur) maakt het essentieel om niet dezelfde lens te gebruiken. Van 'slim gebruik' is er geen sprake.
Ook het bevestigingssysteem is voor achterlicht ok maar voor een fel voorlicht onwenselijk. Omdat bij een fel voorlicht (en ze pakken zelf uit met de felheid) een juiste plaatsing van de lamp zo belangrijk is, zal een systeem waar men telkens weer de lamp moet losmaken en vastmaken er voor zorgen dat in heel veel gevallen de lamp niet goed is gericht.

Overigens is het belang van goede fietsverlichting zo groot dat ik net niet wil dat het als een 'gadget' wordt behandeld.
Niall schreef: De lampjes zijn oplaadbaar en mede daarom makkelijk te demonteren, zeker niet diefstal bestendig! Naast het siliconen elastiek schijnt er ook een adapter voor de achterdrager etc te komen.

De "anti theft feature" heeft maar een beperkt bereik van 30-100m dus alleen zinvol (?) als je de fiets even voor een winkel neerzet oid icm met een slot. Als er dan iemand aan je fiets rommelt krijg je een melding...
En ook hieruit blijkt weer het falen van de ontwerpers om echt vanuit de praktijk te denken. Enerzijds gaat het om relatief dure lampjes die heel makkelijk los te maken zijn en je dus beter niet op de fiets kunt laten zitten (omdat de lampjes anders misschien gestolen worden), maar anderzijds hebben ze wel een erg beperkte fiets-antidiefstalfunctie. Als je dus een signaal krijgt is het maar de vraag of iemand met je dure lampje of met je fiets weg is. En als iemand snel met je fiets weg fietst (omdat je b.v. geen degelijk slot hebt gebruikt) duurt het nog geen 18 seconden voor je fiets 'buiten bereik' is.
Niall schreef: Mogelijk komt er een softwareupdate die ervoor zorgt dat als je in een peloton rijdt waarin meerdere mensen een See.Sense ICON hebben de lampjes elkaar herkennen en automatisch dimmen.
Ben je hier nu echt ernstig over?

Ik had de ontwerpers veel ernstiger genomen als ze gewoon heel betrouwbare goede lampen hadden ontworpen. Nu lijkt het erg op het meegaan met de stroom van mensen die denken dat ze beter af zijn als alles 'connected' is en met de smartphone te bedienen is wat resulteert in mooie verkoopspraatjes maar niet in praktisch betere toestellen.

Renaat
Nog een bijkomende vraag is hoe vlot de accu te vervangen is? Of betekent het einde van de levensduur van de accu ook het einde van de levensduur van de dure lamp? Is het totaal onmogelijk gemaakt de accu te vervangen of is het nog te doen met wat schroef- en soldeerwerk?

Voor dagdagelijks gebruik hoeft het gebruik van een accu geen probleem te zijn, maar voor bepaalde vakanties zijn zo'n lampjes ongeschikt omdat ze enkel via USB kunnen opgeladen worden. Een lamp aangesloten op een dynamo of een lamp op vervangbare standaard batterijen is in die situaties een betere keuze.

Renaat
Leuk project maar weinig zinvol denk ik. Het laden via USB is natuurlijk " modern" maar is dat wel handig? Ik denk het niet wat je vergeet geheid een keer te controleren hoe vol de accu is. In dat geval het je geen licht. Zekers als je in den vreemde fiets is dat wel erg vervelend. Daarom zweer ik bij lampjes met een normale aaa batterijen
Een knipperend lampje aan de achterkant(jaja mag niet maar ik wil wel gezien worden) en voorop de supperlamp http://www.futurumshop.nl/sigma-sport-p ... lamp.phtml. Op vakantie en werkdagen heb ik altijd reservebatterijen bij me.
Revanho schreef:Dit lijkt mijn inziens heel erg op het oplossen van onbestaande problemen.
Tja welkom in de 1e wereld zou ik zeggen :wink: Je hebt natuurlijk ook wel gelijk maar zie ook mijn pogingen het een beetje te relativeren dmv smiley's, aanhalingstekens etc. Ik krijg een beetje het idee die totaal niet aankomen bij jou zucht...

Om een een of andere reden is tijdens het ontwerpproces besloten om het lampje draadloos te laten communiceren met de buitenwereld. Dat sommige functies vervolgens een beetje ver gezocht zijn is waar maar wel leuk dat ze proberen eruit te halen wat erin zit toch? En als je daar geen meerwaarde in ziet verkopen ook nog de originele lampjes of je koopt bij de concurrent :twisted:
Revanho schreef:En hoeveel meer energie kost deze 'waarnemingsfunctie'?
Volgens de ontwikkelaars erg weinig, de lampjes kunnen maanden in de standby functie staan met actieve sensors, bluetooth etc.
Revanho schreef:Als de lampen bedoeld zijn om gezien te worden dan is het maar de vraag of ze zo fel moeten zijn.
Ze zijn bedoeld om ook overdag te zorgen voor extra zichtbaarheid dus extra fel / knipperen lijkt me een must anders hebben ze geen toegevoegde waarde. Een willekeurig HEMA fietslampje zie je namelijk echt niet overdag!
Revanho schreef:Ik wordt elke dag verblind door tegenliggende fietsers met slecht afgestelde fietslampen of fietslampen die geen goede lichtbundel hebben.
Ehm? Misschien zit ik niet genoeg op de fiets maar hier heb ik volgens mij nog nooit last van gehad :shock:
Revanho schreef:En ook hieruit blijkt weer het falen van de ontwerpers om echt vanuit de praktijk te denken. Enerzijds gaat het om relatief dure lampjes die heel makkelijk los te maken zijn en je dus beter niet op de fiets kunt laten zitten (omdat de lampjes anders misschien gestolen worden), maar anderzijds hebben ze wel een erg beperkte fiets-antidiefstalfunctie.
Elk design is een compromis en nogmaals die "anti theft" en "crash report" functies zijn er waarschijnlijk later bij verzonnen. Als je echt bang bent dat er iemand met alleen het lampje vandoor gaat zou je er evt eentje in je fietstassen kunnen stoppen?
Revanho schreef:Ben je hier nu echt ernstig over?
Tja de ontwerper noemt het als een v/d functies die mogelijk worden toegevoegd in de toekomst dus... Weer een van die dingen waaraan oorspronkelijk misschien niet is gedacht maar die misschien we mogelijk zijn! (moeten er wel minimaal 2 mensen in dezelfde groep zo'n lampje hebben maar oké)
henk huizenga schreef:Het laden via USB is natuurlijk " modern" maar is dat wel handig? Ik denk het niet wat je vergeet geheid een keer te controleren hoe vol de accu is. In dat geval het je geen licht.
Gewone batterijen hebben natuurlijk voordelen maar ik ben een van die mensen die niet op vakantie gaat zonder iPhone, Garmin, naafdynamo met omvormer en powerpack / zonnelader... Dus eigenlijk altijd wel de mogelijkheid om apparaten met USB aansluiting op te laden 8)

Door de koppeling aan je smartphone zou je trouwens een waarschuwing op je telefoon kunnen krijgen indien de lampjes op 20% oid zitten? De kans wordt dan kleiner dat je het vergeet :wink:
Revanho schreef:Nog een bijkomende vraag is hoe vlot de accu te vervangen is? Of betekent het einde van de levensduur van de accu ook het einde van de levensduur van de dure lamp?
De accu van het vorige model is in ieder geval te vervangen en ik denk dat het bij de ICON niet anders zal zijn. Je kan ze dan terugsturen naar de fabrikant waarbij de accu wordt vervangen en alles wordt nagelopen. Als je een beetje handig bent kun je het wrs ook wel zelf... Ik vraag me af of er veel andere fabrikanten zijn waarbij dit mogelijk is?!
Niall schreef:Ik vraag me af of er veel andere fabrikanten zijn waarbij dit mogelijk is?!
Waarschijnlijk niet, maar dat is dan ook één van de grote nadelen van het gebruik van ingebouwde accu's. En dat is ook één van de redenen waarom er zoveel perfect werkende apparaten (op de accu na) 'op de vuilnisbelt' belanden. Als het gebruik van ingebouwde accu's geen grote meerwaarde heeft dan vind ik dat getuigen van slecht ontwerp. En als die meerwaarde er wel is, dan zou de fabrikant er voor moeten zorgen dat de accu aan het einde van de levensduur makkelijk vervangbaar is.

Renaat
Niall schreef: Gewone batterijen hebben natuurlijk voordelen maar ik ben een van die mensen die niet op vakantie gaat zonder iPhone, Garmin, naafdynamo met omvormer en powerpack / zonnelader... Dus eigenlijk altijd wel de mogelijkheid om apparaten met USB aansluiting op te laden 8)
Jaa... als je een naafdynamo hebt, dan gebruik je toch gewoon verlichting die je daarop aansluit :roll:
Geen leeglopende batterijtjes, veel diefstalbestendiger en hoogstwaarschijnlijk een pak betrouwbaarder. Bovendien gaat die verlichting automatisch aan als je vertrekt en uit als je aangekomen bent (als je dat wil, zelfs met enige vertraging).
Het lijkt echt een oplossing met een hoog gadgetgehalte, terwijl de voor de hand liggende oplossingen 'vergeten' worden.
Mijn punt was eigenlijk dat ik het opladen van apparaten via USB tijdens vakantie niet echt als een probleem ervaar :wink:

De door mij bestelde See.Sense lampjes zijn in 1e instantie bedoeld voor op de Brompton tijdens ritjes door stedelijk gebied.
Revanho schreef:Als het gebruik van ingebouwde accu's geen grote meerwaarde heeft dan vind ik dat getuigen van slecht ontwerp. En als die meerwaarde er wel is, dan zou de fabrikant er voor moeten zorgen dat de accu aan het einde van de levensduur makkelijk vervangbaar is.
Nog even nagevraagd bij de ontwerpers:
Philip McAleese schreef:Hi Niall, we no longer use an RCR123A, as a custom battery is more space efficient. We do however have a board mount clip, so swapping them out if it's ever needed is simple. Just like the original, we'll keep spares for a very long time. =)
Geen idee of dit ooit gaat werken maar lijkt me een mooi initiatief, verhuur / deel je fiets ala AirBnB etc: AirDonkey

Afbeelding

Afbeelding
Geldt er hier een restrictie op het aantal onderwerpen dat gestart kan worden, ofzo?
Alien schreef:Geldt er hier een restrictie op het aantal onderwerpen dat gestart kan worden, ofzo?
Waarom niet een nieuw onderwerp aanmaken voor elk interessant Kickstarter project bedoel je? Kan ook natuurlijk maar het leek me juist leuk om het in een "draadje" te bundelen alhoewel dat misschien niet altijd even overzichtelijk is...

Nog wat info op de site van Bikeradar over de eerder genoemde lampjes: See.Sense Icon LED flashers get smarter and brighter
Niall schreef:Geen idee of dit ooit gaat werken maar lijkt me een mooi initiatief, verhuur / deel je fiets ala AirBnB etc: AirDonkey
Ik denk dan weer dat dit iets is voor Amerika en landen met een lagere fietsdichtheid. Hier kan dat mogelijk niet kunnen omdat de vezekeringsmaatschappij niet toestaat dat je je fiets aan jan en alleman uitleent, of verhuurt. (of je hebt je fiets niet verzekert) Het slot ziet er voor Nederlandse begrippen nu ook niet echt sterk uit.
_Peter_ schreef:Ik denk dan weer dat dit iets is voor Amerika en landen met een lagere fietsdichtheid.
Het is anders een project uit Kopenhagen :D
_Peter_ schreef:Het slot ziet er voor Nederlandse begrippen nu ook niet echt sterk uit.
Dat ben ik met je eens, het ziet er lichtelijk "gammel" uit maar wel een aardige tip om zo met het ringslot door een ketting je fiets vast te zetten aan de buitenwereld :idea: (ik had er iig nog niet aan gedacht)

PS: 2 losse sloten zijn natuurlijk altijd beter maar dat is natuurlijk onhandig in deze context :roll: