Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Santos bouwt tegenwoordig ook elektrische trekkingfietsen.

Ik heb de Santos Travel Lite met Pinion en GO SwissDrive getest en werd daar wel enthousiast van.
Zie mijn testverslag hier: http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... te-pinion/

Afbeelding

Afbeelding
Mooi spul he Michel die GO SwissDrive.
Tsja, dit lijkt wel een erg rooskleurige test - en op een enkel punt wordt een voordeel aangehaald dat vanuit de fabrikant lijkt geredeneerd.

- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
- Toe te passen zonder een nieuw frame te moeten ontwikkelen.. Dat is vooral fijn voor Santos, maar als nieuwe klant was ik misschien meer geholpen door een specifiek frame hiervoor. Want eigenlijk is het gewoon jammer dat je de bidonhouder aan de zitbuis niet meer kunt gebruiken door de accu op de schuine buis. Ook had de belettering dan een wat gunstiger plek kunnen krijgen.

Voor mij lijkt dit een fiets die nu wat snel in elkaar is gezet, om mee te kunnen blijven doen in de wedloop van Trekking-e-bikes. Dat zal niets afdoen aan de kwaliteit, maar zo op het eerst oog had het allemaal wel wat sjieker gekund - zeker voor het bedrag dat van eigenaar zal wisselen.
Travelmaster schreef:- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het GO Swiss systeem bestaat ook met de accu in de bagagedrager en dan is de balans ronduit belabberd.
Travelmaster schreef:- Toe te passen zonder een nieuw frame te moeten ontwikkelen.. Dat is vooral fijn voor Santos, maar als nieuwe klant was ik misschien meer geholpen door een specifiek frame hiervoor. Want eigenlijk is het gewoon jammer dat je de bidonhouder aan de zitbuis niet meer kunt gebruiken door de accu op de schuine buis. Ook had de belettering dan een wat gunstiger plek kunnen krijgen.
Mee eens, maar voor de koper is het mogelijk ook een fijn idee dat je je dure Pinion-fiets niet in hoeft te ruilen als je aan een E-bike toe bent. GO Swiss is altijd later in te bouwen.
Christophorus schreef:
Travelmaster schreef:- Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt. "Als"? Lijkt me niet echt een optie om dat niet te doen - mensen die deze fiets kopen gaan vermoedelijk niet zonder accu fietsen.
Dat lijkt vanzelfsprekend, maar het GO Swiss systeem bestaat ook met de accu in de bagagedrager en dan is de balans ronduit belabberd.
Ah, dat wist ik niet. Maar als Santos die optie niet biedt, is de aangeboden plaatsing ook geen specifiek voordeel voor deze fiets, toch? Je hebt simpelweg geen keuze.
Travelmaster schreef:Ah, dat wist ik niet. Maar als Santos die optie niet biedt, is de aangeboden plaatsing ook geen specifiek voordeel voor deze fiets, toch? Je hebt simpelweg geen keuze.
Die optie bieden ze niet standaard, maar als je echt wil, dan kan dat wel geregeld worden.
Dat wil dus niemand, waarmee het een gegeven is. Daarom vind ik het niet echt een voordeel, en niet in jouw rijtje van voordelen passen.

Maar het is dan wel een kwestie van formulering: als je had gezegd "uitgebalanceerd zwaartepunt", oid, was ik er misschien niet op aangeslagen :lol: .
Travelmaster schreef:Dat wil dus niemand, waarmee het een gegeven is. Daarom vind ik het niet echt een voordeel, en niet in jouw rijtje van voordelen passen.
Toch wel. Het bleek in de winkel toch nog dagelijks nodig om het verschil uit te leggen t.o.v. fietsmerken die uitsluitend met bagagedrager-accu's werken. Het lijkt voor ons misschien zo logisch, maar velen hebben hier nooit over nagedacht, vandaar dat ik me geroepen voelde om dit in mijn artikel nog eens aan te halen.
Duidelijk! Dan kwam dat voor mij niet voldoende naar voren;). Thanks voor de uitleg.
Travelmaster schreef: Voor mij lijkt dit een fiets die nu wat snel in elkaar is gezet, om mee te kunnen blijven doen in de wedloop van Trekking-e-bikes. Dat zal niets afdoen aan de kwaliteit, maar zo op het eerst oog had het allemaal wel wat sjieker gekund - zeker voor het bedrag dat van eigenaar zal wisselen.
Idd, en manier van ketting (pardon: riem) spannen is ook niet zo fraai.
Met een Pinion kun je natuurlijk geen EBB gebruiken, maar sliding of swinging dropouts hadden een strakker plaatje gegeven dat dat aanhangsel dat er nu onder hangt.
En wat weegt deze "lite" nu?
Tout Terrain gebruikt bij hun Pinion fiets wel een soort EBB.
Afbeelding
Santos presenteert de definitieve oplossing van hun riemspan-methode op de BikeMotion beurs.
Op de Santos site is al bijna te zien , hoe deze oplossing eruit gaat zien.

Afbeelding
Wie is de doelgroep van deze fiets?
Voor welk type vakantiefietsreizen is deze fiets niet geschikt?
Wat kost een fiets in deze configuratie?
willem.m schreef:Wie is de doelgroep van deze fiets?
Voor welk type vakantiefietsreizen is deze fiets niet geschikt?
Wat kost een fiets in deze configuratie?
Wie maar wil.
Voor reizen met stopcontacten niet meer dan 100 tot 150km bij elkaar vandaan.
Ongeveer €8000,-
8 mille...

Dat is wel erg veel geld voor een fiets zo langzamerhand, maar je kunt als fabrikant natuurlijk niet 'achterblijven' in dit segment.

Hoe langer ik dit soort ingewikkelde (en in mijn ogen foeilelijke) constructies zie, hoe meer ik verlang naar een ketting, een eenvoudige setje tandwieltjes en een licht sterk frame zonder flauwekul.
(voor de conditioneel beperkte fietser is het wel weer een uitkomst, dat wel)
Maar gelukkig zijn die fietsen er ook nog steeds, en prijs jezelf dan gelukkig dat jij niet de beoogde doelgroep van Santos bent.

Ik vind het boeiend om te zien hoe snel deze ontwikkelingen gaan. Tegelijkertijd realiseer ik me dat door deze prijsstelling ik ook niet gauw in de verleiding kan komen erin mee te gaan.

Mijn droomfiets is vooralsnog een TravelMaster 2.9 met Pinion, riem en schijfremmen. En ook die is -sowieso financieel- nog heel ver weg.
Christophorus schreef:€8000,-
Ik denk dat het probleem van dit concept is dat de sterke aandrijving de Pinionnaaf overbodig maakt.

Als je namelijk in plaats van de Pinionnaaf een goedkope versnellingsnaaf zou monteren (die kosten weinig), een iets sterkere motor (die kosten ook niet veel meer) en een flink groter accupakket (die kosten wel) hou je waarschijnlijk een geld over en hoef je niet zo absurd vaak te schakelen.
Zoals ik in de test al aangaf, komt deze fiets beter tot zijn recht met een 9-speed bak.

Versnellingsnaven zijn niet mogelijk, want de motor zit in het achterwiel. En Santos wilde koste wat kost geen herrie makende middenmotor toepassen. Met derailleurs is wel mogelijk.