Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht kinderfietsen. - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht kinderfietsen.

De kleine spaak, onze kleine winkel aan huis, met lichtgewicht kinderfietsen. Verschillende merken om te proberen. Santos kinderfiets, Liketobike en Frogbikes.

Het verhaal achter dit idee.

Wij zijn een fietsend stel. Al jarenlang fietsen wij. Op een ligfiets, een tandem en op onze trekkingfietsen. We hebben vele tochten binnen Europa gemaakt. 7 jaar geleden werd ons eerste kind geboren. En 3 jaar later een tweede kind. Steeds zijn wij op zoek gegaan naar manieren om de kinderen mee te nemen op en achter de fiets. Van fietskar, tot aanhangfiets en fietszitjes. Steeds op zoek naar goed materiaal en zoeken naar de mogelijkheden.

Nu de kinderen ouder zijn, is het de tijd dat ze zelf gaan fietsen. En dan is het zoeken naar een fiets die handzaam is voor een kind, die licht is om het fietsen leuk te maken en te houden. Het zoeken naar een lichte fiets en een kwalitatief goede fiets werd een hele zoektocht. Vorig jaar hebben we een Islabike gekocht. Onlangs geprobeerd wederom een Islabike te kopen en dit bleek niet meer mogelijk. We hebben rondgekeken naar alternatieven en deze ook gevonden. En toen is het idee ontstaan om zelf een winkel te beginnen.
Het idee van de winkel is om goede lichtgewicht kinderfietsen aan te bieden en daarbij passende accessoires. Om zo de fietsen ook geschikt te maken als kindervakantiefiets, dus met een goede bagagedrager, spatborden en verlichting.

We nodigen geïnteresseerden uit om eens langs te komen, we zijn geopend op afspraak. Kijk voor meer informatie op http://www.dekleinespaak.nl

Maar er is meer. Door de goede contacten met Frogbikes in Engeland, is de vraag vanuit Frogbikes gekomen om vertegenwoordiger te worden voor Frogbikes in Nederland, dus sinds een week ben ik de vertegenwoordiger. http://www.frogbikes.com

Frogbikes is een fiets uit Engeland. Die het op de Engelse markt goed doet. In februari 2013 is een echtpaar,Jerry en Shelley Lawson gestart met het bedrijf, vanuit een gemis in de markt. Ze maken lichtgewicht, kwalitatief goede en betaalbare fietsen voor kinderen van 2 tot 14 jaar. Het begint bij een loopfiets van 4 kilo en eindigt bij een 26 inch fiets van 10 kilo. In totaal 8 verschillende maten fietsen. Het is gemakkelijk de juiste maat te vinden, doordat Frogbikes de maat van de binnenbeen lengte hanteert voor de maat van de fiets. Er zijn inmiddels 9000 fietsen verkocht.

Frogbikes onderscheid zich, door zich alleen te richten op kinderfietsen. Ze hebben niet een volwassen fiets aangepast, maar een goede kinderfiets ontworpen. Waarbij rekening is gehouden met korte cracks en remmen en versnelling goed bedienbaar voor kinderen.

Frogbikes is bezig zich te verspreiden op de Europese markt. Naast de fietsen die ze nu hebben, zal er rond juni 2014 een speciale kinderrace fiets op de markt komen.

We willen graag weten wat jullie van Frogbikes vinden.

Ik ben op zoek naar winkels die de fiets in hun assortiment willen hebben.
Wil je dat een fietsenwinkel in jouw regio deze fiets gaat verkopen, laat het dan weten, dan nemen we contact met ze op.

Pieter en Cynthia Wagemakers
Leuk en goed initiatief! Ik heb mijn nichtje en neefjes (of beter gezegd hun ouders) er op geattendeerd.

Lijkt me dat de fietsenmakers die iets doen met reisfietsen, het wel in hun assortiment zouden mogen hebben en/of in ieder geval naar jullie kunnen verwijzen.

In Utrecht denk ik dan aan Snel en Kok.
En Bike4travel / Vakantiefietser lijkt met het ook interessant voor.

Maar neem aan dat jullie daar ook contacten mee leggen.

Veel succes! Dat veel kinderen hier plezier van mogen hebben.
Mooi, wel zonde dat die Frogbikes (ook de 'hybriden') blijkbaar niet voorzien zijn voor standaard bagagedragers. Dat zou ze voor vakantiefietsers toch een pak interessanter maken. Ook spatborden (die niet voorzien zijn) vind ik niet onbelangrijk voor een kinderfiets.

Renaat
Renaat heeft een punt. Niet wat betreft spatborden, die zijn op een reisfiets toch overbodig, maar oogjes voor een bagagedrager zie ik zo snel ook niet. Alleen op de Frog 73 Pudsey zie ik die zitten. En ouders met kinderen die zelf gaan fietsen willen nu toch echt van al dat gewicht af op hun eigen fiets. :wink:

Kortom: Ik ben nog niet overtuigd.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het met jullie eens dat het een basic fiets is. Het idee er achter is dat je de fiets zelf kan aanpassen naargelang het gebruik. Er worden standaard spatborden bij geleverd. dit zijn mtb spatborden met bevestiging aan de zadelbuis/vork. SKS spatborden is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid om er op te monteren.

Oogjes voor de bagagedrager is al een discussie punt met frogbike's. Mogelijk wordt dat in de toekomst anders. Voor nu is er ook een oplossing, er zijn bevestigingssetjes op de markt voor een fiets die niet voorzien is van schroef gaten voor de bagagedrager.
Ik zal binnenkort de foto's plaatsen van een fiets met drager en spatborden.
Natuurlijk is er echt behoefte aan kinderfietsen waarmee je op reis kunt, en dit is een mooie aanvulling. De Nederlandse merken hebben niets bruikbaars meer. Het merk waarmee je op dit moment alles zou moeten vergelijken is het Britse Islabikes. Het Duitse Stevens heeft overigens ook min of meer bruikbaar aanbod (met te lange cranks).
Wat mij betreft horen er op zo'n fiets zeker spatborden en verlichting, en ook wel een achterdragertje. Dat laatste zeker in de kleinere maten niet om serieus bagage op te vervoeren (dat wordt te zwaar zodra er geklommen moet worden), maar wel voor gebruik naar school. Want ik vind wel dat zulke fietsen ook voor schoolgebruik geschikt moeten zijn. Zo althans hebben wij het destijds gedaan. Overiens gaat het wa tmij betreft toch vooral om fietsen in de wielmaat 24 inch. Daaronder (beneden de ongeveer 8 jaar) hadden wij ze achterop de tandem (wel trappen maar niet sturen).
Wim
Vandaag bezig geweest om de Frog55 op te bouwen. Zie hier het resultaat. Ik ben wederom weer benieuwd naar de opbouwende kritieken. alvast bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is inderdaad even zelf sleutelen (of de fietsenmaker vragen) maar dan krijg je wel een leuke fiets.

Afbeelding
klik voor vergroting

De laatste aanpassingen moeten we nog doen maar dan kunnen de fietsvakanties beginnen.

Bekijk video
Ziet er stoer uit - denk dat de kinderen hier veel plezier aan zullen beleven ( en hun ouders natuurlijk ook).
gpsguido schreef:Het is inderdaad even zelf sleutelen (of de fietsenmaker vragen) maar dan krijg je wel een leuke fiets.

bekijk foto

De laatste aanpassingen moeten we nog doen maar dan kunnen de fietsvakanties beginnen.

Bekijk video
Mooi, en hij zal er vast veel plezier op hebben. Maar staat zijn zadel niet veel te laag?
Als je de video bekijkt lijkt inderdaad.
In de praktijk kan hij net met zijn voeten bij de grond.

Zal komende tochtjes kijken of ik zijn zit positie iets kan veranderen.
gpsguido schreef:Als je de video bekijkt lijkt inderdaad.
In de praktijk kan hij net met zijn voeten bij de grond.
Vaak gaat men er vanuit dat men met de voeten aan de grond moet kunnen als men op het zadel zit. Meestal leidt zulke instelling echter tot een te korte afstand tot de trapas.

Bij beginnende fietsers kan het nuttig zijn om er wel voor te zorgen dat men wel met de voeten aan de grond kan terwijl men op het zadel zit en ook lijken kinderen minder gevoelig te zijn voor een te lage zithoogte. Toch is het wenselijk om zodra veilig mogelijk de zithoogte te verhogen tot een situatie waarin men de benen net niet volledig strekt bij het trappen.
gios schreef:....., maar oogjes voor een bagagedrager zie ik zo snel ook niet. Alleen op de Frog 73 Pudsey zie ik die zitten. En ouders met kinderen die zelf gaan fietsen willen nu toch echt van al dat gewicht af op hun eigen fiets. :wink:
Tip: bij het ontbreken van schroefbussen bovenaan de staande achtervork, zoals hier bij alle fietsen behalve een, gebruik je een zadelpenklem met "oren", 2 schroefdraden geintegreerd in de zadelpenklem. Voor €6,50 bij M-gineering, bij wie anders. Altijd goedkoper dan het handmatig aanbrengen van schroefbussen. Salsa heeft ze ook, maar die kosten echt geld.
Wij hebben een Salsa klem. Kosten € 9,95
Gekocht bij de fietsenmaker.

Afbeelding

De zadelpen is omgekeerd om een kortere bovenbuis te krijgen.
gpsguido schreef:Wij hebben een Salsa klem. Kosten € 9,95
Gekocht bij de fietsenmaker.
Afbeelding
De zadelpen is omgekeerd om een kortere bovenbuis te krijgen.
Op de eerste mededeling zeg ik: geweldig, kostte mij bijna het 3-voudige.
Op de tweede mededeling zeg ik: dit betekent: gekozen voor een veel te groot (horizontaal lang) frame, hiermee creëer je een zithoek van wel 78º. Heel slecht voor de knieën.
sjefke schreef: Op de tweede mededeling zeg ik: dit betekent: gekozen voor een veel te groot (horizontaal lang) frame.
Voor een deel heb je gelijk.
Maar als ik de fiets nu op maat koop dan is hij er over 6 maanden uit gegroeid.

Bij kinderfietsen ontkom je daar niet altijd aan.
Gemiddeld geeft frog bikes aan dat je ongeveer 2 jaar doet met de fiets.

Het is een afweging die we genomen hebben zodat hij nu vast kan wennen aan de fiets en we in het voorjaar er optimaal van kunnen genieten.
Ziet er mooi uit.
Kan het zijn dat ik jullie gisteren live tegen kwam ergens op de LF4 tussen Wageningen en Oosterbeek geloof ik.
Ik kwam daar ook zo'n mooie rode frog tegen (met nog wat ouders eromheen :D ).
Zat iets te lang naar de opbouw van de fiets te kijken, waardoor ik bijna een bejaard van zijn e-Bike afreed :oops:
skteu schreef:Ziet er mooi uit.
Kan het zijn dat ik jullie gisteren live tegen kwam ergens op de LF4 tussen Wageningen en Oosterbeek geloof ik.
Wel op de LF4 gereden, maar ander deel. (omgeving leersum)
Op de beurs deze winter heb ik de fietsen in kale toestand al kunnen bewonderen. Het zijn zo erg mooie fietsjes geworden. Helaas zijn wij al voorzien van fietsen voor de kinderen (1x Santos en 2x Islabikes), Frog komt voor ons net even te laat.

O.T.: Even een opmerking bij de video van gpsguido: onze kinderen dragen behalve een helm ook fietshandschoenen. Zeker op deze leeftijd willen ze nog wel eens onderuit gaan (ik zie in de video dezelfde slingerbewegingen als bij onze jongste) en dan kun je beter je handschoenen stuk hebben dan je handen.

groet,

Jan
gpsguido schreef:
skteu schreef:Ziet er mooi uit.
Kan het zijn dat ik jullie gisteren live tegen kwam ergens op de LF4 tussen Wageningen en Oosterbeek geloof ik.
Wel op de LF4 gereden, maar ander deel. (omgeving leersum)
Haha, ja daar dus. Om 10.26 in de bocht van Broekhuizerlaan naar Darthuizerweg.
Grappig als je twee Garmin registraties over elkaar heen legt :D