Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplan 2014 - Forum Wereldfietser

Fietsplan 2014

Ik wil in 2014 voor de laatste keer gebruik maken van het fietsplan.
De laatste keer heb ik het fietsplan gebruikt in Juli 2011. Eens in de 3 jaar mag het fietsplan gebruikt worden.
Het is voor mij onduidelijk of dit na 3 kalenderjaren ( dus al in Januari 2014 ) mag of pas na 36 maanden ( pas in Juli 2014 )

Op de site van nationalefietsplan staat :
Eens per drie kalenderjaren is deelname aan de fietsregeling fiscaal/wettelijk toegestaan, waarbij de datum van aflevering van de fiets als ingangsdatum bepalend is voor het berekenen van deze periode.

Op een andere site staat :
Het mag eens in de drie jaar. Dus de werkgever mag niet al eerder in het kalenderjaar of de 2 voorafgaande kalenderjaren uw fiets hebben vergoed of gegeven.
"Ééns per 3 kalenderjaren" lijkt me duidelijk: de aanschaf dient over 3 jaar gespreid te zijn, waarbij overlap van jaren niet mogelijk is. Dat lijkt ook te betekenen dat als je de jaren 2011, 2012 en 2013 gebruikt en je besluit om van die 3 jaren de fiets in 2013 te kopen, je in 2014 ook een fiets kunt kopen voor 2014 t/m 2016. Opeenvolgende jaren lijken met de exacte formulering van "ééns per drie kalenderjaren" dus ook niet uitgesloten.
Maar waarschijnlijk staan de precieze regels ergens in een contract of in voorwaarden?
Had dit laatst ook bij de hand. IK heb toen het fietsplan gebeld want mijn werkgever wist het niet. De medewerker van het fietsplan zei eens in de drie kalenderjaren, dus in jouw geval kan het al weer vanaf januari 2014. De aanschaf/betaling hoeft dus ook niet gespreid te zijn over die drie jaren. Sterker nog: dat kan denk ik niet eens. Maar ik zou zeker het Fietsplan bellen, en ook navragen of je werkgever al in 2014 meedoet met de nieuwe werkkostenregeling.
Wim
De regels vind je op belastingdienst.nl

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _vergoeden

Dit lijkt er wat anders uit te zien dan voorgaande jaren...
U maakt gebruik van de werkkostenregeling

Vergoedt u aan uw werknemer (een deel van) de aanschafprijs van een fiets die hij heeft gekocht? Dan is die vergoeding loon van de werknemer. Maar u mag dit loon ook als eindheffingsloon onderbrengen in uw vrije ruimte.

U mag uw werknemer een onbelaste (vaste) vergoeding (gerichte vrijstelling) betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets gebruikt, als u de vergoeding als eindheffingsloon aanwijst. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door de vergoeding als eindheffingsloon op te nemen in uw administratie.

Meer informatie over een onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer (gerichte vrijstelling) en een vaste vergoeding vindt u onder Reizen met een eigen auto, motor, bromfiets, enzovoort.

Informatie over het vergoeden van stallingskosten en het ter beschikking stellen van een stallingsplaats, vindt u bij Parkeergelegenheid bij reizen met een eigen vervoermiddel.
U maakt gebruik van vrije vergoedingen en verstrekkingen

Heeft uw werknemer zelf een fiets gekocht voor het woon-werkverkeer, dan kunt u de aankoopprijs van de fiets onbelast vergoeden als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

De fiets is niet duurder dan € 749.
Uw werknemer gebruikt de fiets op meer dan de helft van de dagen dat hij naar het werk reist.
U hebt in het kalenderjaar en de 2 voorafgaande kalenderjaren geen fiets vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld.

Als de fiets duurder is dan € 749, is het meerdere loon.

Let op!

Als u de aankoopprijs van een fiets in delen vergoedt, begint de termijn van drie kalenderjaren – het jaar van aankoop van de fiets door de werknemer en de twee volgende kalenderjaren – bij de eerste deelvergoeding.

Meer informatie over een onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 per kilometer en een vaste vergoeding vindt u onder Reizen met een eigen auto, motor, bromfiets, enzovoort.

Informatie over het vergoeden van stallingskosten en het ter beschikking stellen van een stallingsplaats, vindt u bij Parkeergelegenheid bij reizen met een eigen vervoermiddel.
Dit is de nieuwe werkkostenregeling die in 2015 ingaat, maar door werkgevers ook al in 2014 gebruikt kan worden. Navragen bij je werkgever dus of die in 2014 al de nieuwe regeling gebruikt of nog de oude.
Wim
De (fiets)regeling wordt in het kader van bezuinigingen overigens na 2014 afgeschaft.

Antwoord op de topic-vraag: eens in de drie kalenderjaren (zie onderstreepte gedeelte)
Bron: belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _vergoeden

U maakt gebruik van vrije vergoedingen en verstrekkingen

Heeft uw werknemer zelf een fiets gekocht voor het woon-werkverkeer, dan kunt u de aankoopprijs van de fiets onbelast vergoeden als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

De fiets is niet duurder dan € 749.
Uw werknemer gebruikt de fiets op meer dan de helft van de dagen dat hij naar het werk reist.
U hebt in het kalenderjaar en de 2 voorafgaande kalenderjaren geen fiets vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld.
Als de fiets duurder is dan € 749, is het meerdere loon.
Oftewel: je kunt hem morgen gaan kopen :D
Behalve als je werkgever al in 2014 overgaat op de nieuwe regeling. Dan moet je gebruik maken van die nieuwe regeling, als ik het goed begrijp.
Wim
Er zijn ook fietsenhandelaren die rechtstreeks met werkgevers afspraken maken over een fietsplan, zonder tussenkomst van de commerciele organisatie met de mooi klinkende naam "Nationale Fietsprojecten"
Als aanvulling op Bert, maar wat scherper aangezet:

die zogenaamde 'fietsplannen' vallen wat mij betreft in de categorie luchtfietserij. Voegen namelijk nauwelijks iets toe, maar werken daarentegen slechts prijsopdrijvend en keuzebeperkend.

De belastingregeltjes even bekijken, met je werkgever afspraak maken, zelf fiets kopen en werkgever deze laten terugbetalen.
Zo snel even voor de vuist weg wat voordelen: zelf fietshandelaar en merk fiets kunnen bepalen, veel meer ruimte voor prijsonderhandeling, prijsverlagend door weglaten overbodige tussenlaag.

Eigenlijk bevestigen de organisaties van fietsplannen zelf al hun overbodigheid. Ik hoef alleen maar de voordelen die zij ZELF noemen op een rijtje te zetten om dit te illustreren:

http://www.nationalefietsprojecten.nl/
"Voordelen van het Nationale Fietsplan
Een nieuwe fiets met maximaal 52% voordeel
Aanschaf van een fiets via de erkende rijwielhandelaren
Een fiets naar keuze"
--------------------------------------------
http://www.nationalefietsplan.nl/
"Wat zijn de voordelen van het Nationale Fietsplan?
Het grootste voordeel is het belastingvoordeel. Daarnaast is fietsen naar het werk gezond en zorgt ervoor dat er zonder veel extra moeite de '30 minuten bewegen'-norm per dag wordt gehaald. Er is ook geen stress bij het parkeren en files zijn er niet. En, fietsen naar het werk is natuurlijk ook goed voor het milieu."

mvgr. Mike (zonder financieel belang in de fietsenbranche)
Zie ook de topic zoals eerder gestart door Eric Schuit en mijn reactie daarop.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 36&t=21331
Het klopt dat de belastingregels uiterlijk 2015 worden geschrapt, maar dat betekent niet dat je werkgever geen fietsplan meer kan of mag aanbieden. Hij heeft zelfs meer vrijheid om zelf een regeling in het leven te roepen/handhaven, geen max. bedrag, geen drie jaar etc.|
Ook onder de werkkostenregeling kan de werkgever een fietsplan aanbieden mist hij de fiscaal vrije ruimte (1,5%) die hij heeft hiervoor wil aanwenden.
Mijn werkgever is al in 2011 op de werkkostenregeling overgestapt en biedt nog steeds een fietsenplan.
Dus fietsers wees alert bij aanpassingen en gebruik je invloed eventueel via de O.R.
Organisaties zoals het nationaalfietsplan voegen weinig of niets toe, behalve een extra schakel die profiteert.

Harry
Goed nieuws is dat mijn werkgever voor dit jaar weer fietsplan her-introduceerd. Ik kan gewoon de rekening indienen bij mijn werkgever.

Kan ik ook een fiets in het buitenland (lees Duitsland of Oostenrijk?) aanschaffen. Of mag je alleen je fiets in NL kopen voor fietsplan.

Patrick