Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.9 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.9

Michiel,

waar laat je de tentstokjes van de Akto als je alles in de tassen wilt pakken, die stokjes zijn altijd te lang vind ik!

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Michiel,

waar laat je de tentstokjes van de Akto als je alles in de tassen wilt pakken, die stokjes zijn altijd te lang vind ik!

Henk

kunst en fietswerk
Een Tubus Logo lijkt me vele malen handiger en practischer, ook als je alleen met een Packsack wilt fietsen en je zware zijtassen wilt thuislaten. Bovenop de drager kun je ook je tent laten drogen gedurende de dag. De packsack mooi gecentreerd in het midden van de drager, kan ie ook niet blijven steken achter een tak of een rots als je met je 2.9 door het bos aan het scheuren bent. Wellicht niet zo stijlvol als een racklite, maar wel functioneel.
henkfietst52 schreef:Michiel,

waar laat je de tentstokjes van de Akto als je alles in de tassen wilt pakken, die stokjes zijn altijd te lang vind ik!
Meestal passen ze net in een tas en soms bind ik ze aan de bovenbuis.
AB schreef:Een Tubus Logo lijkt me vele malen handiger en practischer, ook als je alleen met een Packsack wilt fietsen en je zware zijtassen wilt thuislaten. Bovenop de drager kun je ook je tent laten drogen gedurende de dag. De packsack mooi gecentreerd in het midden van de drager, kan ie ook niet blijven steken achter een tak of een rots als je met je 2.9 door het bos aan het scheuren bent. Wellicht niet zo stijlvol als een racklite, maar wel functioneel.
Dat kan natuurlijk ook. Ik heb toch graag het zwaartepunt zo laag mogelijk. Daarnaast geeft de LiteRack geen millimeter mee, waardoor de fiets lekker strak stuurt, zonder wiebelkont.

Heb je er met een packsack niet snel last van dat die er opzij af valt?

In IJsland ben ik met de achtertassen één keer in een diepe geul vastgelopen, maar die geul was zo smal dat ik de trappers ook niet meer rond kon krijgen.
Zie foto: http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... 080172.jpg

Verder heb ik hier in NL in de bossen niet veel last van takken. Ik heb meer last van vastlopende voortassen aan de lowriders. In IJsland hebben de tassen flink veel klappen van rotsblokken te verduren gehad, dus hier zou een verhoogde voordrager wel nuttig kunnen zijn. Die zijn voor verende voorvorken verkrijgbaar.
keesm54 schreef:Misschien snap ik het wel niet. Maar ik begrijp dat een 29-er gewoon een 28" wiel heeft en met een band van minimaal 50 mm als 29-er wordt gezien ? (info site Chirstophorus).Dus op mijn Avaghon 28-serie (ben zo'n on/offroadfietser in Europa van 1,92m) gewoon een lekkere dikke band (die nieuwe Schwalbe Almotion 50-622 op het oog) en dan is het een 29-er :o
Oh is dat zo? Met mijn Specialized CrossRoads uit 1991 met 50-622 banden was ik dus mijlenver mijn tijd vooruit…. :lol:
Wat een marketingnonsense, toch? :( Daar is deze doelgroep toch niet gevoelig voor?
Met dien verstande dat een 29er (en dus aangeduid met die term) feitelijk begon als MTB. Andere fietsen die níet als MTB in de markt werden gezet, maar wel grote wielen hadden en door dikkere banden ook op 29" uitkomen, zijn daarmee eigenlijk géén 29er, maar gewoon dat wat ze waren toen ze op de markt kwamen. Die Specialzed Crossroads werd niet gepositioneerd als MTB, denk ik, maar meer als tourfiets ofzo?

Kom op, zo moeilijk is het niet :lol: .
Travelmaster schreef:... Andere fietsen die níet als MTB in de markt werden gezet, maar wel grote wielen hadden en door dikkere banden ook op 29" uitkomen, zijn daarmee eigenlijk géén 29er, maar gewoon dat wat ze waren toen ze op de markt kwamen.
Alsof je zegt dat er geen Neanderthalers waren met zwart haar omdat men toen geen woorden had voor zwart haar.
Leon
De Santos Travelmaster 2.9 is geen Avaghon. De 2.9 is in de markt gezet als offroad travelbike, waar tot 60mm dikke banden onder kunnen (excl. spatbord?) en waarbij het frame geschikt is gemaakt voor een verende voorvork. Toch wel een essentieel verschil. Helaas zit je met dit frame wel met een versnellingsnaaf opgescheept, enige nadeel wat ik kan bedenken.
Leon schreef:
Travelmaster schreef:... Andere fietsen die níet als MTB in de markt werden gezet, maar wel grote wielen hadden en door dikkere banden ook op 29" uitkomen, zijn daarmee eigenlijk géén 29er, maar gewoon dat wat ze waren toen ze op de markt kwamen.
Alsof je zegt dat er geen Neanderthalers waren met zwart haar omdat men toen geen woorden had voor zwart haar.
Leon
Jij snapt het helemaal Leon, dank voor de toelichting :P .
Kan je zo een literack xl ook op een Idworx easy rider monteren? Dat zie ik echt wel zitten. :)
Nope... Alleen op een aantal modellen van Santos. Er moeten speciale nokjes aan de achtervork zitten.

Ik heb er wel een keer één op een custom built Van Nicholas gemonteerd. Stond erg mooi.
Travelmaster schreef:Met dien verstande dat een 29er (en dus aangeduid met die term) feitelijk begon als MTB. Andere fietsen die níet als MTB in de markt werden gezet, maar wel grote wielen hadden en door dikkere banden ook op 29" uitkomen, zijn daarmee eigenlijk géén 29er, maar gewoon dat wat ze waren toen ze op de markt kwamen. Die Specialzed Crossroads werd niet gepositioneerd als MTB, denk ik, maar meer als tourfiets ofzo?

Kom op, zo moeilijk is het niet :lol: .
De geschiedenis behoeft echt geen toelichting. Het is niet moeilijk, het wordt gewoon nog verder verwarrend en onduidelijk gemaakt. Totaal onnodig. Vanaf 1980 zijn maten maten, die kun je nameten, die inchaanduidingen waar hele volksstammen niets van snappen (kijk maar eens op Marktplaats), kun je niet eens nameten. Mijn bijdrage is ridiculiserend bedoeld, maar zelfs dat leidt tot verwarring :( .
btw: de CrossRoads was de eerste (of bijna dan) hybride.
sjefke schreef: Mijn bijdrage is ridiculiserend bedoeld, maar zelfs dat leidt tot verwarring :( .
btw: de CrossRoads was de eerste (of bijna dan) hybride.
Hihi, dat was mijn bijdrage ook :lol: ... Vandaar mijn laatste zinnetje. We begrijpen elkaar :wink: .
Het afschaffen van het imperiaal stelsel voor alles wat met fietsen te maken heeft en het volledig overstappen op een metrix stelsel met duidelijke afspraken over waar en hoe maten juist worden gemeten zou wat korte pijn geven (en voor sommigen waarschijnlijk een element van charme doen verloren gaan), maar zou naar mijn gevoel op termijn een heel goede zaak zijn.

Ik zou het erg prettig vinden om zonder hogere wiskunde te kunnen weten op welke fietsen, welke maat velgen passen en op welke velgen welke maat banden kunnen gebruikt worden, hoe breed en hoog een band juist is voor ik hem aanschaf en welke maat binnenbanden daarvoor gebruikt kunnen worden.

Renaat
Ik pleit daar ook voor, gegeven dit: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Gelukkig wissel ik niet vaak van banden, wielen of fietsen waardoor ik het voor m'n eigen fietsen redelijk goed in de gaten kan houden.
Als ik het goed begrijp is "29 inch" in de fietswereld Amerkiaans en Engels voor het Continentaal Europese woord "28 inch". Als je dus in Nederland over een 29-er praat spreek je dus geen Nederlands.
Als je er voor wilt kiezen om halfhalf Nederengels te spreken moet je dat vooral doen, maar weet je van tevoren dat zowel Nederlandstaligen als Engelstaligen je met enige kans niet zullen begrijpen.
Leon
In de laatste Bike&Trekking een vergelijking tussen een Salsa Fargo en een Santos 4.29. Zet je hier de Santos Travelmaster 2.9 nog eens naast dan krijg je een interessante vergelijking. De één een monstercrossbike, de ander een hardtail met rustige geometrie en de laatstgenoemde een allround offroader. Lastig kiezen zo langzamerhand in twentynine land.
Lees net op de site van bike4travel :
En de showroom wordt gevuld met de de nieuwe modellen Santos van 2014, nog niet op de site maar al wel te bewonderen: MTB 4.29, Trekking Lite en Race Lite!

Heeft iemand info over de vernieuwingen. ( of al foto`s gezien ) ??
Santos werkt niet met modeljaren. 2014 collectie is dus onzin.

De modellen komen in de collectie op het moment dat ze klaar zijn en vernieuwingen worden tussentijds ingevoerd.