Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.9 - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.9

Santos komt met een 2.9 versie van de Travelmaster.

Zie: http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... aster-2-9/

Afbeelding
Hoe komen ze op het idee om er voor de foto wel tassen en alle mogelijke dingen aan te hangen maar geen pedalen op de crancks te schroeven?
Leon
Aan het plaatje te zien kan er nog wel een nog groter voorwiel in, het zal wel met de geometrie van het frame te maken hebben maar toch.
:evil: In de sector reisfietsen is Santos er nu echt in geslaagd om het toppunt van lelijkheid te produceren. Wat een flauwekulontwerp met die gebogen buizen. En dat alleen om een paar bredere banden te kunnen plaatsen. :evil:

Peter

(Ondanks bovenstaande, toch een tevreden Santosrijder.)
Gemiste kans: het ontwerp voldoet niet aan de eisen van de doelgroep(en). Gedoemd te mislukken, tenzij er een goede marketingcampagne achter zit. Volgende keer toch maar ruggenspraak houden met de doelgroep? Scheelt een hoop marketingzooi die nergens voor nodig is.
Wat zijn die eisen volgens jou?
vind het model met die gebogen buis er lelijk/goedkoop uitzien....
40 jaar geleden een Raleigh randonneur gehad die er zo uitzag, maar dat was na een aanrijding met een auto 8)
Och, aan de eisen voor een vakantiefiets zal deze wel voldoen, de gebogen buizen is niks. Maar wellicht is het een kwestie van wennen.
Peter M schreef:Wat een flauwekulontwerp met die gebogen buizen. En dat alleen om een paar bredere banden te kunnen plaatsen.
Tsja, over smaak valt te twisten. Ik vind het ook niet mooi, maar dit is waarom Santos voor die vorm gekozen heeft:

"Het frame is zo gebouwd dat er een verende voorvork in past en daarmee komt de voorkant van de fiets hoger te liggen. Daarnaast is de balhoofdbuis zo lang mogelijk gemaakt, want dat levert een stijver frame op en dus meer stabiliteit met volle bepakking.

Op deze manier komt de bovenbuis veel hoger dan normaal te liggen en om nu niet met de edele delen op de stang te komen als de berijder over de fiets staat, heeft Santos de bovenbuis in het midden laten zakken."
Ik las op hun site dat zij nu ook R-naven 48 gaats leveren.

Mario
Dit frame is dus speciaal zo gevormd vanwege de mogelijke toepassing van een verende voorvork. Nu vraag ik me af hoeveel mensen een verende vork erin bestellen...
Ik zou eigenlijk een adviesbureau moeten beginnen, maar vooruit.

Wie wil er op een 29-er fietsen?
Niet de wielrenner-met-bagage, die wil smalle bandjes.
Niet de technische mountainbiker-met-bagage, die wil 26" voor het draaien en keren en de stevigheid.
Niet de 'normale' fietser, die wil gewoon een goede fiets.
Niet de ver-weg-fietser, die wil 26" voor de wereldwijde verkrijgbaarheid van (brede) banden.
Niet de klein-gebouwde wegfietser, want voor hem/haar is het simpelweg te groot. Die wil een niet-te-zware 26".

Wél de off- en onroadfietser in Europa en de VS van wat langer postuur, die makkelijker over obstakels heen wil kunnen trappen. Laat die nou net ook wat stevigheid willen vanwege het slechtere wegdek. Dus niet minder-stevigheid-dan-een-diamant-frame door het gebruik van die rare buizen, bovendien is de gebruiker lang genoeg om over een rechte bovenbuis heen stil te staan. Vering is dan mogelijk voor wat meer off-roadgebruik. Sommigen zullen een dergelijke fiets zelfs nog in oorden als Marokko gebruiken, maar dan wel zelf nog wat reservemateriaal meenemen. Dan wordt stevigheid helemaal belangrijk en dus zijn die rare buizen (ook de onderbuis) nog minder wenselijk.

De onderbuis kan ook recht, want spatborden hoeven op een dergelijke fiets helemaal niet. "Ja maar, je kunt ze eraf halen, hoor." Dat klopt, maar initieel begrijpt de fabrikant dus haar doelgroep niet. Sterker nog: een rechtere buis lijkt steviger en daarmee juist wenselijk voor de doelgroep.

Komt de fiets ook met de opties vanuit Santos voor een oplaadapparaat, of is men afhankelijk van de dealer? Het zou Santos sieren ook hierin het voortouw te nemen. Vernieuwing kenmerkt de leider.
De bandenkeuze zou wat mij betreft ook iets gunstiger kunnen. Voor op de weg is dit fijn, maar 29" kenmerkt zich juist door een geometrie die wat makkelijker over obstakels heen rijdt (dus iets meer gewicht achterop), wat impliceert dat het wegdek minder goed is, wat impliceert dat lichte offroadbanden de voorkeur hebben. Niet wegbanden (hoewel die als optie kunnen dienen).

De voordragers zijn ook discutabel. Als keuze zou het prima zijn. Maar standaard? Nee, het is júíst een fiets om in bijv. het oude Oost-Europa van hostel naar hostel te fietsen. Van de andere kant, voor de Great Divide zouden voordragers wel weer logisch kunnen zijn. Twijfelgeval.

Tenslotte: geen idee of er alleen Firm-Tech op zit, maar nokjes voor V-brakes zijn i.i.g. ook een must. Je wilt niet in een Oost-Europees dorpje vast komen te zitten omdat je je remmen niet kunt (laten) repareren...
Robertjan schreef:Tenslotte: geen idee of er alleen Firm-Tech op zit, maar nokjes voor V-brakes zijn i.i.g. ook een must. Je wilt niet in een Oost-Europees dorpje vast komen te zitten omdat je je remmen niet kunt (laten) repareren...
In mijn artikel staat dat er cantilever nokken op zitten, dus geschikt voor V-brakes en Magura HS33. En er zitten schijfremnokken op. Alles kan dus, behalve Firmtech.
Robertjan schreef:Wie wil er op een 29-er fietsen?
......
Wél de off- en onroadfietser in Europa en de VS van wat langer postuur, die makkelijker over obstakels heen wil kunnen trappen
....
Misschien snap ik het wel niet. Maar ik begrijp dat een 29-er gewoon een 28" wiel heeft en met een band van minimaal 50 mm als 29-er wordt gezien ? (info site Chirstophorus).
Dus op mijn Avaghon 28-serie (ben zo'n on/offroadfietser in Europa van 1,92m) gewoon een lekkere dikke band (die nieuwe Schwalbe Almotion 50-622 op het oog) en dan is het een 29-er :o
@Christophorus
En ik maar denken dat die knik in het frame speciaal gemaakt was om die petfles wat makkelijker uit de houder te kunnen halen...
Mooie ontwikkeling voor Santos, goed afgekeken van Surly (behalve het design), nu Idworx nog. Wat gaat dat dranghek kosten?

Surly Ogre $1575
Afbeelding

versus
$??
Afbeelding
keesm54 schreef:Misschien snap ik het wel niet. Maar ik begrijp dat een 29-er gewoon een 28" wiel heeft en met een band van minimaal 50 mm als 29-er wordt gezien ? (info site Chirstophorus).
Dus op mijn Avaghon 28-serie (ben zo'n on/offroadfietser in Europa van 1,92m) gewoon een lekkere dikke band (die nieuwe Schwalbe Almotion 50-622 op het oog) en dan is het een 29-er :o
Klopt helemaal! :)
wimmo17 schreef:@Christophorus
En ik maar denken dat die knik in het frame speciaal gemaakt was om die petfles wat makkelijker uit de houder te kunnen halen...
Dat zei Santos ook tegen me, maar daar maakt die knik helemaal geen verschil. De hoogte van het balhoofd weer wel, maar daar hebben we die bochel dus niet voor nodig. De bovenbuis had net zo goed rechtdoor kunnen lopen, maar is dus enkel omlaag gebogen om het klokkenspel uit de weg te gaan.
Robertjan schreef:De onderbuis kan ook recht, want spatborden hoeven op een dergelijke fiets helemaal niet. "Ja maar, je kunt ze eraf halen, hoor." Dat klopt, maar initieel begrijpt de fabrikant dus haar doelgroep niet. Sterker nog: een rechtere buis lijkt steviger en daarmee juist wenselijk voor de doelgroep.
De knik in de onderbuis is bij meer 29ers noodzakelijk, want anders kan de vorkkroon van de verende voorvork de onderbuis beschadigen bij te ver doordraaien.
Christophorus schreef:
keesm54 schreef:Misschien snap ik het wel niet. Maar ik begrijp dat een 29-er gewoon een 28" wiel heeft en met een band van minimaal 50 mm als 29-er wordt gezien ? (info site Chirstophorus).
Dus op mijn Avaghon 28-serie (ben zo'n on/offroadfietser in Europa van 1,92m) gewoon een lekkere dikke band (die nieuwe Schwalbe Almotion 50-622 op het oog) en dan is het een 29-er :o
Klopt helemaal! :)
Gelukkig heb ik een 28" uit 2006 waar dikke banden onder passen. Wie zou het nou denken dat Vittorio was toen al zo vooruit strevend 8)