Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Nieuws 2014 oPinion en Power Rohler - Forum Wereldfietser

Idworx Nieuws 2014 oPinion en Power Rohler

Nieuws Idworx 2014

Voor 2014 zijn er een aantal vernieuwingen binnen het Idworx-programma.
Er worden twee compleet nieuwe modellen aan de serie toegevoegd: de idworx oPinion http://www.bikefeeling.nl/idworx-2014-opinion-/met Pinion aandrijving en een Idworx fiets met electrische ondersteuning én Rohloff: de idworx Power Rohlerhttp://www.bikefeeling.nl/power-rohler-bosch/ met Bosch motor.
Tegelijkertijd veranderen er een aantal details in de specificaties van de Idworx mountainbikes.
Op de Eurobike (hal A2 stand 315) zal BikeBasics bovendien de nieuwe All Rohler Lady voorstellen!
Afbeelding


Zodra ik meer informatie heb zal ik de informatie bij op mijn website plaatsen.
30 Sept. gaan we igg naar Bike Basics en horen we van Gerrit al het nieuws en kunnen we mooie foto's maken...
Blijkbaar heeft de Pinion zich al bewezen.....anders zou die nooit door GG in produktie worden genomen.
Zal er vraag zijn naar deze twee verrassende (dure) modellen ?
Mechanisch is dit knap, en het zou mij niet verbazen als het heel blijft. Of je er zin in hebt is natuurlijk iets anders: een kilo zwaarder en een veel hogere Q. Je zit dan echt als een eend op de fiets. Ik vind het bereik van de Rohloff naaf ruim genoeg, en de stapjes de perfecte omvang voor een beladen fiets.
Wim
Poeh.....de Pinion aandrijving gaat nogal eens stuk bij stevige belasting. Verbaasd mij dat idworx dit al op zijn fietsen plaatst. Benieuwd hoe het gaat lopen. Wel leuk al die nieuwe ontwikkelingen.
Ik ben benieuwd!
Tot mijn eigen verbazing (en scepsis over schijfremmen) hebben we redelijk wat All Rohlers verkocht. En onze monteur Johan gaat De AR over een maand zelf flink aan de tand voelen.
Immers eigen ervaring telt! (zoals ze ook bij Bikefeeling idworx goed testen)

Maar euh, op de foto staat de AR nog steeds met een ketting. . .
Denk je dat Gerrit haar met een riem gaat leveren...
Het heeft mij ook zeer verbaasd dat Idworx met een oPinion in haar collectie verschijnt. Ik dacht in eerste instantie aan een prototype, maar hij is in 2014 daadwerkelijk te koop bij de dealers.
Of dit na 2 jaar dat de Pinion op de markt is, een verstandig besluit van Idworx is, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Ik hoor her en der nogal wat negatieve geluiden over de Pinion. Blijkbaar zijn nog niet alle kinderziektes overwonnen. Ook de 1 kg meer en een dikke 1.000,-- duurder zal een vakantie- of wereldfietser nog lang niet over de streep trekken.
Idworx test nieuwe ontwikkelingen altijd heel grondig, zo is de kabelboom sinds dit jaar op de Evo modellen en de AR standaard, gedurende 3 jaar lang in weer en wind getest.
Ook de riemaandrijving heeft Idworx tot op heden nog niet overtuigd. Dus de move om nu met een Idworx oPinion te komen is verbazingwekkend.
Overigens denk ik dat Idworx met de schijfremmen op de trekking fietsen zal doorgaan. Rij zelf op de AR en de schijfremmen hebben mij in de Duitse Eifel een paar weken terug met volle bepakking in positieve zin zeer verrast. Wat een enorme remwerking, met 70 km p/u sta je binnen no-time stil zonder een onzeker of instabiel gevoel (mede misschien ook door de iets bredere velgen en 55 mm banden), echt een enorme verbetering t.o.v. de Magura Firmtech.
De Power Rohler is heel logisch gezien de steeds verder vergrijzende samenleving en ontwikkeling in de E-bike markt. Idworx kan hier niet achter blijven.
De fiets blijft zich door ontwikkelen wat voor ons als klanten een goede zaak is.
Frits
Frits schreef:Het heeft mij ook zeer verbaasd dat Idworx met een oPinion in haar collectie verschijnt. Ik dacht in eerste instantie aan een prototype, maar hij is in 2014 daadwerkelijk te koop bij de dealers.
Of dit na 2 jaar dat de Pinion op de markt is, een verstandig besluit van Idworx is, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Ik hoor her en der nogal wat negatieve geluiden over de Pinion. Blijkbaar zijn nog niet alle kinderziektes overwonnen. Ook de 1 kg meer en een dikke 1.000,-- duurder zal een vakantie- of wereldfietser nog lang niet over de streep trekken.
Idworx test nieuwe ontwikkelingen altijd heel grondig, zo is de kabelboom sinds dit jaar op de Evo modellen en de AR standaard, gedurende 3 jaar lang in weer en wind getest.
Ook de riemaandrijving heeft Idworx tot op heden nog niet overtuigd. Dus de move om nu met een Idworx oPinion te komen is verbazingwekkend.
Overigens denk ik dat Idworx met de schijfremmen op de trekking fietsen zal doorgaan. Rij zelf op de AR en de schijfremmen hebben mij in de Duitse Eifel een paar weken terug met volle bepakking in positieve zin zeer verrast. Wat een enorme remwerking, met 70 km p/u sta je binnen no-time stil zonder een onzeker of instabiel gevoel (mede misschien ook door de iets bredere velgen en 55 mm banden), echt een enorme verbetering t.o.v. de Magura Firmtech.
De Power Rohler is heel logisch gezien de steeds verder vergrijzende samenleving en ontwikkeling in de E-bike markt. Idworx kan hier niet achter blijven.
De fiets blijft zich door ontwikkelen wat voor ons als klanten een goede zaak is.
Frits
Voordeel Pinion:
- zwaartepunt op goede plek (wielen zullen makkelijker kunnen stuiteren rond middelpunt, prettiger als je ook eens zonder 30kg ortliebtassen rondfietst)
- nog meer bereik dan rohloff en nog belangrijker, kleinere tussenstapjes (handiger in NL).
- makkelijkere uitwisselbaarheid van wielen (en dus van banden, setje wielen voor asfalt, setje wielen voor woonwerk, setje wielen voor atb, setje wielen voor rondje wereld)

Dat ze sceptisch staan tegenover de riem wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ze sceptisch staan tegenover de pinion.
De voordelen die jij opnoemt zouden ook weer als nadeel kunnen gelden. 4 versnellingen meer voor 1 kg en 1.000,-- duurder. Kleinere stapjes in de onderkant van het bereik. Zou dus alleen zinvol zijn bij beklimmingen van 16 tot 25%. Hoe vaak kom je dat per jaar tegen? In Nederland zeker niet!
Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is inderdaad eenvoudige uitwisseling van wielen en banden.
Wil niet zeggen dat ik negatief sta tegenover de Pinion, maar ze kunnen zich nog niet wedijveren met Rohloff. Rohloff heeft er ook 5 jaar overgedaan om een goed product in de markt neer te zetten.
Normaal pas je een onderdeel aan aan de fiets (frame) en nu pas je een fiets aan aan het onderdeel (Pinion).
Verder is mijn persoonlijke mening dat het oerconcept van de fiets een beetje weggaat door een lomp groot onderdeel bij de bracket te plaatsen.

Idworx staat sceptisch tegenover de riem dat is algemeen bekend, maar waar het mij omgaat is dat Idworx zo vroeg al met een Pinion uitkomt (2 jaar nadat Pinion op de markt is gekomen) terwijl de kinderziektes er nog lang niet uit zijn, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd.
Het zal misschien wel weer zo'n discussie gaan worden als tussen de riem en de ketting.
Frits
Benieuwd naar de bedachte ketting(riem) spanner oplossing.

net zoals bij Tout Terrain...... :?:
http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/
Idworx zal Idworx niet zijn als ze niet met iets revolutionairs op de proppen komen qua ketting/riem spanning, het zal wel weer op detail eenvoudig zijn. Wanneer de Eurobike in Friedrichshafen open gaat, zullen wij het weten.
Frits
Vorige week heb ik per ongeluk het oPinion frame gezien, kettingspanning gebeurt inderdaad op een wel heel mooie manier.
Frits schreef:De voordelen die jij opnoemt zouden ook weer als nadeel kunnen gelden. 4 versnellingen meer voor 1 kg en 1.000,-- duurder. Kleinere stapjes in de onderkant van het bereik. Zou dus alleen zinvol zijn bij beklimmingen van 16 tot 25%. Hoe vaak kom je dat per jaar tegen? In Nederland zeker niet!
Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is inderdaad eenvoudige uitwisseling van wielen en banden.
Een rohloff is ook behoorlijk overbodig in NL, je gebruikt misschien 3 versnellingen van de 14..... tenzij je intensief gaat mountainbiken met je trekkingbike, dan gebruik je meer. Juist in NL lijken me die kleinere stapjes iets nuttiger (vergelijk gatenkaasbergcassette versus poldercassette).

Maar nog zwaarder en duurder dan een rohloff+riem..... Sommige budgetten zijn gewoon ruim, kijk maar eens wat een wielerliefhebber tegenwoordig voor een racefiets neerlegt. Geld is één ding, nut en noodzaak een ander.

PS bij een pinion bespaar je wat betreft gewicht natuurlijk wel een stukje bracketbuis ;)
AB schreef: Een rohloff is ook behoorlijk overbodig in NL, je gebruikt misschien 3 versnellingen van de 14..... tenzij je intensief gaat mountainbiken met je trekkingbike, dan gebruik je meer.
Overdrijven is ook een kunst :)
Een Rohloff is inderdaad te veel van het goede voor de meeste mensen in Nederland. Maar om het verschil van wind mee of wind tegen bij het fietsen door de polders op te vangen zullen velen zich niet beperken tot 3 versnellingen.

En bij gevoelige knieën is het ook wel aangenaam om bij elk vertrek stevig te kunnen terugschakelen.

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef: Een rohloff is ook behoorlijk overbodig in NL, je gebruikt misschien 3 versnellingen van de 14..... tenzij je intensief gaat mountainbiken met je trekkingbike, dan gebruik je meer.
Overdrijven is ook een kunst :)
Een Rohloff is inderdaad te veel van het goede voor de meeste mensen in Nederland. Maar om het verschil van wind mee of wind tegen bij het fietsen door de polders op te vangen zullen velen zich niet beperken tot 3 versnellingen.

En bij gevoelige knieën is het ook wel aangenaam om bij elk vertrek stevig te kunnen terugschakelen.

Renaat
Gister bij zomergasten leuk citaat opgepikt. De mens is het enige wezen die voortdurend zijn omgeving aan zich aanpast. Met andere woorden je benen zijn ook een soort vario-matic..... gewoon 70 omwentelingen p/m tegen de wind in, en 130rpm met de wind mee.
AB schreef:Met andere woorden je benen zijn ook een soort vario-matic..... gewoon 70 omwentelingen p/m tegen de wind in, en 130rpm met de wind mee.
Fiets jij in 'alle' weersomstandigheden?

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef:Met andere woorden je benen zijn ook een soort vario-matic..... gewoon 70 omwentelingen p/m tegen de wind in, en 130rpm met de wind mee.
Fiets jij in 'alle' weersomstandigheden?

Renaat
Serieus Renaat, bij een rondje ijsselmeer gebruik ik hoogstens 2 of 3 versnellingen (van een poldercassette). Veluwe en Zuid-Limburg is een ander verhaal natuurlijk :).
Ik was op zoek ketting spanmogelijkheden bij andere Pinion gebruikers.
Ik vond een mooi MTB zelfbouwproject met een Pinion.

Een frame met eccenter dropouts !!
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=102564
Is er iemand die naar de Eurobike gaat?
Nee niet naar de eurobike Michiel, je hebt wel info over dit topic op je site staan http://www.sintchristophorus.nl/koga-wo ... #more-5415 Mooi verhaal!