Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx Nieuws 2014 oPinion en Power Rohler - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Idworx Nieuws 2014 oPinion en Power Rohler

Revanho schreef:Maar dan blijft de vraag hoe groot dat verschil is en in welke reële omstandigheden er echt een wezenlijk verschil is.
Uitproberen!

(ook voor onervaren fietsers een duidelijk waarneembaar verschil onder vrijwel alle omstandigheden)
Sjors schreef:
Revanho schreef:Maar dan blijft de vraag hoe groot dat verschil is en in welke reële omstandigheden er echt een wezenlijk verschil is.
Uitproberen!

(ook voor onervaren fietsers een duidelijk waarneembaar verschil onder vrijwel alle omstandigheden)
De werking van de menselijke geest (placebo-effecten) is te sterk om een testritje als een betrouwbare graadmeter te beschouwen.
Als het verschil in efficiëntie zo groot is, dan kan ik me niet voorstellen dat dit nog niet op een wetenschappelijke manier onderzocht en aangetoond is.

Renaat
Revanho schreef:De werking van de menselijke geest (placebo-effecten) is te sterk om een testritje als een betrouwbare graadmeter te beschouwen.
Als het verschil in efficiëntie zo groot is, dan kan ik me niet voorstellen dat dit nog niet op een wetenschappelijke manier onderzocht en aangetoond is.

Renaat
Maar wat is in dit geval belangrijker? Hoe het in de praktijk functioneert of wat de wetenschap ons leert?

Of bedoel je met en testritje een rondje over de parkeerplaats ;)
We dwalen af van de Idworxen waar dit topic over gaat. Wat betreft 29ers kunnen we beter naar een mountainbikeforum gaan. Of kom een keer naar Apeldoorn en fiets een keer met me mee door de Kroondomeinen op een 29er met Rohloff.
Sjors schreef:Maar wat is in dit geval belangrijker? Hoe het in de praktijk functioneert of wat de wetenschap ons leert?
Zeg dat maar eens in de buurt van een Olypisch trainingskamp :shock: :lol: :lol:
Christophorus schreef:We dwalen af van de Idworxen waar dit topic over gaat. Wat betreft 29ers kunnen we beter naar een mountainbikeforum gaan.
Dit is toch de moeder aller forums? Het mountainbikeforum is slechts een afgeleide :).
Idworx' filosofie over trekkingbikes is (dacht ik) grotendeels te herleiden naar hun kennis op gebied van mountainbikes. Veel goede trekkingbikes zijn dan ook goed aangeklede mountainbikes met de Off Rohler Evo aaan het eind van de voedselketen. Het wachten is op de Off Rohler Evo29 met schijfremmen ;).
Weet iemand overigens of de titanium versies blijven bestaan bij Idworx ?
Is hier nog een markt voor ?
De TiRohler met Rohloff, kettingkast en plug kost 6465 euro.

In de toekomst misschien icm een Pinion .........dan gaat de prijs richting 7500 euro. Pfffffffffff
Sjors schreef:
AB schreef:ik heb wel het idee dat (vooral bij koud weer) een derailleursysteem efficiënter rijdt
Mijn ervaring is: kouder > geringere verdamping > nattere trails > des te sneller moeten mijn derailleurs het gevecht met de modder aangaan en des te groter is de relatieve efficiency van mijn gesloten versnellingssysteem.

Als je je toch zorgen maakt over de weerstand van de naafolie bij koud weer, laat je gewoon de avond voor de wedstrijd de olie uit je naaf lopen ;)
Goed idee! Maar ik fiets elke dag alsof het een wedstrijd is, kan ik hem dus ook elke dag weer bijvullen :).

Was de Rohloff-naaf nooit ooit ontwikkeld als naaf voor beachraces? Het oliebadje zorgde er dan voor dat geen zout water kon binnendringen. Ik dacht zoiets ooit gelezen te hebben. Maar ook bij strandtoertochten en beachraces zie je weinig rohlofnaafjes. Hoe is dat in de mountainbikescene in Duitsland? Zie je daar meer rohloffnaven tussen de ATB'ers? Of heeft het toch gewoon met het gewicht te maken? Een gemiddelde Idworx ATB (met rohloff) weegt al snel 12kg...... een Cube-Canyon-Stevens ATB met derailleur weegt al snel anderhalf kg minder in alu (goedkoop model)..... en in carbon zo'n 3kg minder (duur model).

Als tourATBrijder zou ik overigens ook liever een Idworx ATB hebben, gewoon mooie fietsen..... ook om mee te reizen om de discussie weer geheel ontopic te krijgen! ;)
jumbo schreef:Weet iemand overigens of de titanium versies blijven bestaan bij Idworx ?
Is hier nog een markt voor ?
De TiRohler met Rohloff, kettingkast en plug kost 6465 euro.

In de toekomst misschien icm een Pinion .........dan gaat de prijs richting 7500 euro. Pfffffffffff
zie het als een duurzame belegging die elke vorm van inflatie kan weerstaan :)
Hmmm, belegging ???. De afschrijving in het eerste jaar is al +/- 30 %. :wink:

Ik kan me voorstellen dat je een dure fiets wilt kopen voor het leven, dus een fiets die je langere tijd wilt behouden of misschien zelfs nooit meer wilt verkopen.

Maar de ontwikkelingen gaan tegenwoordig in een rap tempo. Denk je met je zuur verdiende geld de fiets van je leven te hebben gekocht, en plotseling zijn er het volgende modeljaar al weer andere ( betere ) technieken/ontwikkelingen aanwezig.
Ik zou er flink ziek van worden.
jumbo schreef:Hmmm, belegging ???. De afschrijving in het eerste jaar is al +/- 30 %. :wink:

Ik kan me voorstellen dat je een dure fiets wilt kopen voor het leven, dus een fiets die je langere tijd wilt behouden of misschien zelfs nooit meer wilt verkopen.

Maar de ontwikkelingen gaan tegenwoordig in een rap tempo. Denk je met je zuur verdiende geld de fiets van je leven te hebben gekocht, en plotseling zijn er het volgende modeljaar al weer andere ( betere ) technieken/ontwikkelingen aanwezig.
Ik zou er flink ziek van worden.
volg je gezonde verstand en knap een marktplaatsfietsje op met splinternieuwe marktplaatscomponenten
jumbo schreef:Hmmm, belegging ???. De afschrijving in het eerste jaar is al +/- 30 %. :wink:

Ik kan me voorstellen dat je een dure fiets wilt kopen voor het leven, dus een fiets die je langere tijd wilt behouden of misschien zelfs nooit meer wilt verkopen.

Maar de ontwikkelingen gaan tegenwoordig in een rap tempo. Denk je met je zuur verdiende geld de fiets van je leven te hebben gekocht, en plotseling zijn er het volgende modeljaar al weer andere ( betere ) technieken/ontwikkelingen aanwezig.
Ik zou er flink ziek van worden.
grappig, er is ook en draadje waarin retro / oude fietsen en techniek opgehemeld worden. Ik snap die discussies over techniek niet meer.
Volgens mij blijft de Easy Rohler Evo 2014 ongewijzigd tov modeljaar 2013. Kan ook niet veel beter ....toch ?
Misschien een ander kleurtje in 2014 ?
Ik had graag gezien dat Idworx dezelfde wijze dan Santos had om het excenter vast te zetten in het bracket. Bij Santos wordt het excenter tegenwoordig vastgezet met een losse bout-(bus)moer verbinding

De bracket-boutjes met gevoel ( of momentsleutel ) vastzetten is belangrijk. Toch lees is nog wel eens over een dolgedraaid draad in het frame of een afgebroken bout.
SjirkM schreef:Ik snap die discussies over techniek niet meer.
Je hebt een aantal categorieën mensen die elkaar per se niet willen begrijpen:
* de oude mopperpot die nog steeds fietst met zijn karrimortassen die zo goed zijn, al vallen ze bijna van mijn fiets die inmiddels al lang niet meer rood is maar licht-roze.
* de retro-fietser die inderdaad een oogstrelende fiets heeft, maar waar van je je toch wat afvraagt.
* de tech-fietser, die bij het filmpje van Eric Schuijt een dweil nodig heeft gehad.
* de eko-fietser, met een houten fiets maar helaas geen leren tas van een andere Erik, want leer kan niet
* de eco-fietser die het met een derailleurfiets moet doen en maximaal 2 fietsen heeft.
* de engineered-designfietser die het ook met een derailleur doet en vierkante cranks maar dan wel dure.
* de high-prepay fietser die geïnvesteerd heeft in de beste spullen maar er na 5 jaar achter komt dat die toch flink minder waard zijn ondanks dat hij /zij er maar 3000 km mee gefietst heeft.

Gelukkig zitten veel fietsers ergens hier tussenin, maar als er gekibbel op dit forum is zijn er vaak wel van die pricipialisten bij betrokken.

Leon

Tikfout :oops:
Dit forum zit vol met principialisten. De rest leest voornamelijk mee en probeert er stilzwijgend zijn/haar voordeel mee te doen of fietst en geniet gewoon zonder erover op internet te mekkeren, omdat er voor tevreden mensen nu eenmaal weinig te mekkeren valt.
Leon schreef:
SjirkM schreef:Ik snap die discussies over techniek niet meer.
Je hebt een aantal categorieën mensen die elkaar per se niet willen begrijpen:
* de oude mopperpot die nog steeds fietst met zijn karrimortassen die zo goed zijn, al vallen ze bijna van mijn fiets die inmiddels al lang niet meer rood is maar licht-roze.
* de retro-fietser die inderdaad een oogstrelende fiets heeft, maar waar van je je toch wat afvraagt.
* de tech-fietser, die bij het filmpje van Eric Schijt een dweil nodig heeft gehad.
* de eko-fietser, met een houten fiets maar helaas geen leren tas van een andere Erik, want leer kan niet
* de eco-fietser die het met een derailleurfiets moet doen en maximaal 2 fietsen heeft.
* de engineered-designfietser die het ook met een derailleur doet en vierkante cranks maar dan wel dure.
* de high-prepay fietser die geïnvesteerd heeft in de beste spullen maar er na 5 jaar achter komt dat die toch flink minder waard zijn ondanks dat hij /zij er maar 3000 km mee gefietst heeft.

Gelukkig zitten veel fietsers ergens hier tussenin, maar als er gekibbel op dit forum is zijn er vaak wel van die pricipialisten bij betrokken.

Leon
Mooier kan ik het niet verwoorden


Gr Theo
Leon schreef:
SjirkM schreef:Ik snap die discussies over techniek niet meer.
Je hebt een aantal categorieën mensen die elkaar per se niet willen begrijpen:
* de oude mopperpot die nog steeds fietst met zijn karrimortassen die zo goed zijn, al vallen ze bijna van mijn fiets die inmiddels al lang niet meer rood is maar licht-roze.
* de retro-fietser die inderdaad een oogstrelende fiets heeft, maar waar van je je toch wat afvraagt.
* de tech-fietser, die bij het filmpje van Eric Schijt een dweil nodig heeft gehad.
* de eko-fietser, met een houten fiets maar helaas geen leren tas van een andere Erik, want leer kan niet
* de eco-fietser die het met een derailleurfiets moet doen en maximaal 2 fietsen heeft.
* de engineered-designfietser die het ook met een derailleur doet en vierkante cranks maar dan wel dure.
* de high-prepay fietser die geïnvesteerd heeft in de beste spullen maar er na 5 jaar achter komt dat die toch flink minder waard zijn ondanks dat hij /zij er maar 3000 km mee gefietst heeft.

Gelukkig zitten veel fietsers ergens hier tussenin, maar als er gekibbel op dit forum is zijn er vaak wel van die pricipialisten bij betrokken.

Leon
Fantastisch Leon, ik herken in een aantal helemaal mezelf. Het is ook een beetje van wat zal ik vandaag eens aantrekken.
Leon,

Een prachtige omschrijving van de fietsers op dit forum. Maar een categorie ben je vergeten:

De race-fietser: fietst elke dag alsof het een wedstrijd is. Of valt deze specifieke groep buiten de categorie vakantiefietser?

Piet.
PietV schreef:De race-fietser.
Of valt deze specifieke groep buiten de categorie vakantiefietser?
Tuurlijk, want dan zijn er nog wel reeks types.
Leon
Bicycle Quarterley heeft een tijdje terug een serieus onderzoek gepubliceerd (met meting van het opgenomen vermogen) waarin verschillende wielmaten vergeleken werden op slecht wegdek. De verschillen waren statistisch niet significant. Dat wil niet zeggen dat er geen omstandigheden zijn waarin zo'n verschil er wel kan zijn, maar serieuze andere onderzoeken ken ik niet (al zegt dat ook weer niet zoveel).
Wim