Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Almotion - nieuwe lichtlopende trekkingband - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Almotion - nieuwe lichtlopende trekkingband

Uit mijn eigen ervaring kan ik alleen zeggen dat de 40mm Schwalbe Marathon Racer Evolution (duurste vouwversie) een erg goede band is; ongeacht zeer slechte wegen nauwelijks enige slijtage en geen lek. Hierbij is deze band ook erg licht.
Hoi Georg,
Bedankt, goede tip. Deze optie vreemd genoeg over het hoofd gezien terwijl deze band juist dezelfde lekbescherming als de Supremes van mijn woon-werk fiets (na 12000 km nog niet lek gereden) heeft.
Dit wordt hem denk ik tenzij nog iemand overtuigende argumenten heeft voor een andere, nog lichter lopende band met dezelfde lekbescherming.
Groeten Renzo.
Ik kan je alleen vertellen dat wij nu zo'n 15.000 km op Big Bens (50 mm) rijden en daar heel tevreden mee zijn. De prijs-prestatie-comfort-verhouding lijkt me voor en Schwalbe-band erg goed. Geen lekke banden (en we rijden nogal eens half/onverhard), licht lopend en de helft van de prijs van de Marathon.
Hoi Arno,
Nou zet je me weer aan het twijfelen, moet ik dan toch voor de goedkopere Little Big Ben gaan (42mm is max breedte)? Was wat huiverig voor de lekbestendigheid, maar als jullie met 4 banden met dezelfde lekbescherming al 15000km lekvrij zijn is dat niet gegrond.
Hebben andere eigenaars van Big Ben's die veel in de stad fietsen ook deze lekvrij ervaring?
Groeten Renzo.
De laatste 4000 km zat er onder mijn oude Koga Little Big Bens. Een heerlijke band, veel door de stad gereden naast tochten in Zuid Frankrijk. Geen platte band gehad. Ga volgende week op mijn nieuwe Avaghon op Big Apples van Sneek naar Assisi.
Hier ook LBB met 1 lekke band op 500 km. :roll: Wel een soepele band voor een mooie prijs.
Ik rij vooral op Panaracer Pasela's. Op mijn stadsfiets heb ik ze nu al een jaar of drie, zonder een keer lek gereden te zijn, en dat met de smallere en dus lekgevoeliger 32 mm versie. Het is wel de iets stuggere versie met antilek. Heel veel kilometers maak ik niet op deze fiets (we wonen op 5 km van het stadscentrum) maar er ligt wel veel glas op de weg.
Wim
Goed.....
uitdaging; ik zoek een band, die wel degelijk een antileklaag heeft , maar verder zo licht mogelijk loopt; en bestrand is tegen ruig wegdek, ala Indonesië.
en wil niet de wereld uitgeven, dat doe ik liever IN de wereld...
wat is uw antwoord O Grote Deskundigen van de Wereldfiets ?
(graag VOOr as. donderdag, want dat is mijn uiterste besteldag)

(formaat 28inch/42/622...optie nu; Marathon extreme)
groet uw onderdanig afwachtende fietser Ron
Het antwoord is natuurlijk bekend; de band die alles kan. En die bestaat niet.
Een sterke expeditieband loopt niet licht, en een licht lopende band is niet geschikt voor beulswerk.
Zo is het nu eenmaal in het leven.
Een compromis is voor gematigde omstandigheden geschikt maar zal op diverse punten teleurstellen bij inzet in zwaar terrein.
Voor een vakantiefietser is 50mm prettig maar op een lichte woonwerkfiets heb ik zelf een voorkeur voor 37mm.
Er is gewoon niet een gulden middenweg.
Ik zou in elke geval voor de breedste band gaan die past. Op slecht wegdek is dat sneller, comfortabeler, en geeft ook nog meer grip. Een bredere band gaat ook iets minder makkelijk lek.
De Marathon Extreme wordt niet meer gemaakt, en heeft ook wel erg veel profiel. Het is daarom mijn off road touring band. Op asfalt is hij echter merkbaar langzamer. Het voordeel is wel dat hij relatief licht is, en dat scheelt weer bij het klimmen.
De 42 mm Marathon Racer is nog niet zo'n gekke keus. Helaas zijn er momenteel in Nederland leveringsproblemen met deze band. Ik heb daarom voor de schoolfiets van mijn zoon net zelf een set in Duitsland besteld.
Wim
Hoi Wim,
Dat is interessant; waarom heb je voor een schoolfiets voor de Marathon racer gekozen en bijvoorbeeld niet voor de goedkopere little Big Ben? Even ervan uitgaande dat de route over asfalt gaat.
En de Pasela's heeft mijn vader al, dus wil graag wat anders proberen.
Groeten Renzo
De Racer draadband is 100 gram lichter en volgens Schwalbe wat sneller dan de Little Big Ben. Het prijsverschil is minimaal. Voor de winter gaan er overigens Conti Topcontact Winter II's op. Mijn zoon wilde geen Pasela's want die hebben geen reflectierand en dan zou hij met spaakreflectoren moeten rijden. Dat vond hij niet cool.
Wim
De racer vouwband is nog weer lichter en op ebay.de nieuw te vinden vanaf € 20. Worden op sommige Duitse fietsen standaard gemonteerd om het gewicht te drukken. Als de klant dan wat anders wil blijven de racers over.
De Racers zijn inmiddels gemonteerd op de schoolfiets van zoonlief. De nominale maat van 40 mm blijkt op een redelijk brede velg in werkelijkheid bijna 35 mm te zijn. Wel zijn ze vrij hoog. Vergeleken met de Pasela's voelen ze heel wat stugger aan. Ze lijken me ook zeker degelijker, met dikkere stuggere wangen en een dikker en stijver loopvlak. Eerlijk gezegd hebben ze veel weg van de oude gewone Marathon, zeker nu het profiel van de Racers onlangs ook wat grover is geworden. Kortom, de 40 mm Racer lijkt me een prima band voor stadsfietsen en hybrides waarop geen brede banden passen, en voor wie degelijkheid verkiest boven prestatie zonder gelijk te gaan voor pantserbanden als de levenloze Marathon Greenguard of de Marathon Plus. Heb je een mooi soepel lichtgewicht (stalen?) frame en ga je niet al te woest doen dan zijn deze wat lompe banden een beetje zonde, en zou ik toch eerder gaan voor de Pasela.
Wim
Bovenstaande beschrijving komt overeen met mijn ervaring met de (vouw)Racer.
Een verbazend sterke en slijtvaste band, die licht van gewicht is, maar me niet onmiddellijk het gevoel geeft meer dan gemiddeld comfortabel te zijn bij vakantiefiets-met-bagage-spanning, en dat heel lichtlopende dat Schwalbe aan de band toeschrijft valt me ook niet heel erg op. Zwaar gaat het overigens ook niet.
Al met al toch wel een zeer goede (vakantiefiets)band, dat wel.

Voor de ritten zonder bagage wil ik eens andere banden proberen, wellicht de veelgenoemde Pasela's, of de goed geteste Vittoria Hyper.
Ik heb uiteindelijk toch voor de Vittoria Voyager Hyper's gekozen (38C, echte breedte is 38mm op Rigida Andra 30 velgen). Eerste indruk is zeer positief; zeker comfortabeler dan mijn Supreme's (standaard ratelt niet meer over kasseien) en voor mijn gevoel rolt hij ook lichter, maar dat is eigelijk nog te vroeg om te zeggen. Kan ook placebo effect zijn....
Grote vraag voor mij is de lekbestendigheid; ben benieuwd. Zal over proberen er aan te denken over een jaar een update te sturen; tenzij ik al eerder meerdere lekke banden heb (hoop ik echter niet).
Groeten Renzo.
Wim schreef:De Racer draadband is 100 gram lichter en volgens Schwalbe wat sneller dan de Little Big Ben. Het prijsverschil is minimaal. Voor de winter gaan er overigens Conti Topcontact Winter II's op. Mijn zoon wilde geen Pasela's want die hebben geen reflectierand en dan zou hij met spaakreflectoren moeten rijden. Dat vond hij niet cool.
Wim
En wij willen geen Pasela panaracer TG meer.....op twee fietsen gemonteerd, maar om de haverklep lek op zijkant bij ventiel. Alsof er een schuurpapiertje tegenop zit.
Maat: 35/622 met schwalbe binnenband no.17 28/47 622/635
Binnenband plakt ook aan loopvlak....ik heb iets dergelijks nooit gemerkt met de schwalbe of continental buitenbanden: duizenden km's zonder lek. De pasela's: paar honderd km en een onplakbare lekkage. Wel iedere keer €7.

Btw: pompen alleen met rennkompressor gedaan, dus niet aan ventiel gewrikt. Velg exal17 door M-gineering gebouwd en ook van velglint voorzien.

Keep inflated 6.2bar.......ik heb 4.5 gehanteerd. Wim heeft ws andere banden.
Kleine update over mijn ervaring met de Voyager Hyper band. Nu ongeveer 500km gefietst en nog geen lek. Nog steeds het idee dat hij licht rolt en is hij is zeker zeer comfortabel. Ik heb echter wel al 2x met nat weer last gehad van een wegglijdend wiel (1x voor en 1x achter). Heb ik bij de Supreme (en daarvoor Dureme) nooit last van gehad. Ben benieuwd hoe dat in de winter gaat bevallen.

Groeten Renzo.
Fausto schreef: Binnenband plakt ook aan loopvlak....ik heb iets dergelijks nooit gemerkt met de schwalbe of continental buitenbanden: duizenden km's zonder lek. De pasela's: paar honderd km en een onplakbare lekkage. Wel iedere keer €7.
Plakken aan de buitenband moet te voorkomen zijn door royaal baby talkpoeder in de buitenband te strooien voor montage.
Ik ben net weer (op de fiets) terug uit Italië, met lichte kampeerbagage. Voor had ik de 26x1.75 Compass band, een band met Pasela profiel (want speciaal voor Compass door Panaracer in die dure mal gemaakt) met extra duur rubber en chique soepel Grandbois stijl karkas, maar zonder enige lekbescherming. Dit is een fabuleus soepele snelle band met door het Pasela profiel toch best grip op onverharde paden. Achter had ik ook deze band willen hebben, maar die was niet snel genoeg leverbaar. Dus heb ik daar een reguliere Pasela TG (met dunne antileklaag) gemonteerd die ik nog had liggen. Binnenbanden waren de extra dunne en lichte Schwalbe XXlight. Je raadt het al: geen enkele lekke band, ondanks heel wat onverharde wegen met scherpe spilt en andere rommel. Ik gebruik de in theorie kwetsbare Compass 26x1.75 zonder antilek al een paar duizend kilometer (4000? ik hou het niet bij) en heb er nog nooit een lekke band mee gehad.
Op mijn stadfiets heb ik ook al weer enkele jaren Pasela's (32mm TG versie, breder past niet in deze oude Koga). In een paar jaar vrijwel dagelijks gebruik in een studentenstad met redelijk wat rommel op straat nog geen enkel lek.
Lekke banden zijn een statistisch probleem: iedereen heeft ze, maar de vraag is hoe vaak. Elk individueel hebben we er te weinig om statistisch verantwoorde uitspraken te doen. Waren die lekken bij de 35 mm Pasela's overigens geen snakebites/stootlekken? 4,5 bar vind ik nogal weinig voor een 35 mm band. Het is wat ik achter althans pomp in die 42 mm Pasela's van mij. Veel hangt natuurlijk af van het gewicht dat de band moet dragen.
Veel succes met de zoektocht naar de ideale band. Ik heb de mijne voorlopig gevonden, al zou ik een maatje breder kunnen waarderen.
Wim