Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff - Forum Wereldfietser

Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff

Helemaal vers:

Het nieuwste model van Santos; de Travel Lite.

De lichste reisfiets die Santos ooit gemaakt heeft, heet heel toepasselijk Travel Lite. Waarbij het natuurlijk een prettige bijkomstigheid is dat de fiets lekker licht is.

De Travel Lite is gebaseerd op de Santos Trekking Lite, met de prachtig geintegreerde Magura Firmtech remmen. Maar deze keer met een nog sterker frame. En in plaats van de onzichtbare drager van de Trekking Lite heeft de Travel Lite een stevige achter- én voordrager, genoeg voor al je bagage. Als je het zou vergelijken met vierwielers, is de Travel Lite een snelle Gran Turismo, en de Trekking Lite een sportwagen.

Ondanks de toegenomen mogelijkheden blijft het gewicht van de Travel Lite echter nog steeds binnen de perken. Zéker in verhouding met bagage capacitiet... Een ideale keuze dus voor wie een Trekking Lite te minimalistisch vindt en een Travel Master te 'heavy duty'.

Op de travel Lite kunnen genmakkelijk 50mm banden gecombineerd met spatborden. Is de minimalistische drager met alleen de 2 stangen niet genoeg, dan is er natuurlijk de mogelijkheid om een "normale" drager te monteren.

Toen het model alleen nog maar een sample was heb ik deze al bereden. Een geweldige fiets, en kon dus niet wachten tot hij verzonden werd... ik heb hem zelf opgehaald :D .

Eigen foto's volgen nog maar hier een "gejatte" foto.

Afbeelding

Rob's Bikecenter, Maasland
prachtig fietsje

En wat als je nou van de Idworx Easy Rohler de spatborden en verlichting eraf haalt? Zijn er dan nog grote verschillen?
Op zich een mooie fiets, maar als je hem op de keper beschouwd in vergelijking tot de Easy Rohler van Idworx dan zie ik nog wat onvolkomenheden.
O.a. de bevestiging van de Magura firm tech remmen achter op de staande achtervork, de EBB en waarom bij de rechter liggende achtervork de sluiting van de opening d.m.v 4 (!!) bouten (zie de site van Sint Christophorus).
Als je dit vergelijkt met de Idworx dan zie je de passie voor detail en gedrevenheid tot perfectionisme waar GG om bekend staat.
Oké de Idworx kost een hoop, maar de Santos zal bepaald ook niet goedkoop zijn.
Frits
Ik kan nergens het gewicht vinden.
Wim schreef:Ik kan nergens het gewicht vinden.
Volgens Op Pad is dat 14,8 kg bij maat 57. En hij kost vanaf € 3300.
peter de rijk schreef:
Wim schreef:Ik kan nergens het gewicht vinden.
Volgens Op Pad is dat 14,8 kg bij maat 57. En hij kost vanaf € 3300.
Lite?
Leon
Precies, zet er licht op, en een steviger achterdrager, en hij is nog maar iets van 500 gram lichter dan mijn degelijke stalen m-gineering (met Rohloff, Son, Magura etc), waar je alles mee kunt doen, en alles op kunt laden wat je maar kunt bedenken. Die fiets heeft ook nog eens een racebocht, wat in mijn ogen voor een snelle fiets toch wel te verkiezen is. Prijstechnisch is er tegen de tijd dat je de fietsen vergelijkbaar hebt gemaakt ook nauwelijks verschil, ondanks het feit dat de m-gineering een maatfiets is, en eerlijk gezegd mooier/chiquer is afgemonteerd.
Een echt lichte fiets voor weinig bagage kan duidelijk lichter. Op de m-gineering site staat een randonneur van net iets boven de 10 kg, en in Bicycle Quarterly worden regelmatig stalen reisfietsen getest van tegen de 12 kg. Dat zijn dan fietsen zonder Rohloff naaf, maar voor een lichte snelle fiets is een derailleur systeem misschien wel beter.
Wim
Leon schreef:
peter de rijk schreef:
Wim schreef:Ik kan nergens het gewicht vinden.
Volgens Op Pad is dat 14,8 kg bij maat 57. En hij kost vanaf € 3300.
Lite?
Leon
Uit de test van Op Pad "Geheel in stijl hebben we getest met ‘lichte’ bepakking: 15 kilo achter en 7,5 voor." Dit kan ik niet echt licht noemen, 15 kilo is voor de meesten onder ons licht, en er zijn er hier die het spartaanser doen en met 9 of 10 kilo toekunnen.
Mijn Santos trekking Lite ( damesmodel) is 11.5 kg inclusief tubusachterdrager voor normale achtertassen.
Ik heb dan ook bewust geen Rohloff naaf, het fietsje fietst heerlijk licht.
11,5 kilo is inderdaad meer het gewicht voor een lichte fiets. En 22,5 kilo bagage is inderdaad zeker niet licht. Maar ja, het is dan ook Op Pad. Hun business is het mensen te overreden zoveel mogelijk te kopen van hun zakelijke contacten, of dat nu Santos is of de vele aanbieders van spullen die je helemaal niet nodig hebt. Ik neem ze echt niet meer serieus.
Wim
Wij hebben met het personeel drie dagen in de bergen van Frankrijk gefietst. De sterkste fietsers hebben ieder een dag op de Santos Travel Lite gefietst. Met zware bepakking dus.
Over een paar weken komt het tenenkrommend videoverslag op onze site te staan.

Een voorproefje kun je zien op ons Vimeo-kanaal aan het einde van het Eurobike 2012-verslag:-)
Voor een Lite-fiets oogt het frame wel erg lomp. Het rijgedrag zal, zonder bagage, navenant zijn.
Nu is het de bedoeling vlgs mij van deze fiets dat je er zo min mogelijk bagage aanhangt, je bent 'lite' op weg tenslotte, juist dan wil je juist een soepel(=minder lomp) en licht frame.
Nuchter bekeken is het enige 'Lite' aan deze fiets het minimalistische achterdragertje en de Grizzly velgen. De laatste zijn wel licht(er) maar niet erg sterk.

*alvast de min-kudo's in ontvangst neemt* :)
Wat kan deze Travel Lite wat deze Trekking Lite niet kan? De Easy Rohler weegt geheel compleet volgens mij maar iets van 14,5 kg. Het zou leuk zijn als je op de Santossite een fiets samenstelt je meteen kunt zien wat hij weegt, nu wordt er steeds reclame gemaakt met het gewicht van de kaalste versie.
Bert van Sprang schreef:Wat kan deze Travel Lite wat deze Trekking Lite niet kan? De Easy Rohler weegt geheel compleet volgens mij maar iets van 14,5 kg. Het zou leuk zijn als je op de Santossite een fiets samenstelt je meteen kunt zien wat hij weegt, nu wordt er steeds reclame gemaakt met het gewicht van de kaalste versie.
Ik had gehoopt dat de Travel Lite nog meer een 29'er zou zijn. Ik denk dat het vwb bandbreedte wel ophoudt bij 50mm. Dat had de Easy Rohler tien jaar geleden ook al. EN de Santos is ook nog eens zo'n 300-400 euro duurder als je de fiets gelijkwaardig aan de ER afmonteert.
Die nieuwe Idworx All Rohler en Van Nicholas Pioneer 29'er zijn op het gebied van 29'er trekkingbikes dan toch interessanter (en duurder uiteraard). Zeer benieuwd hoe die schijfremmen gaan voldoen bij de AR.
Ik probeer te begrijpen wat de toepassing is voor deze fiets, maar ik ben er niet uit. Als ik de perfecte fiets wil hebben om de Corrieyairackpass te befietsen dan wil ik een fiets onder de 10kg dus met derailleur en cantilever remmen. Die Brooks zadel moet dan ook plaats maken voor een Fizik of zo . . .
De fiets maakt in iedergeval een hoop los :D .

Zoals je bij een Santos kan twisten over uiterlijk en klasse in verhouding tot de toepassing kun je dit ook bij bv een Idworx, Koga, Lexus of Porsche.

Ik vraag mij alleen af wie de fiets nu al in het echt gezien heeft om al conclusies te trekken over een nieuw model waar meer vernuft in zit dan gedacht.

Om wat mist weg te blazen:
De Travel Lite die ik hier heb staan weeg 14,3 kg (zelf gewogen incl pedalen). Dat vind ik niet zwaar voor een fiets met een Rohloff naaf en geschikt om echt mee op vakantie te gaan. Lichtgewicht wordt geschreven anders geschreven dan Lite, dat duid meer op een "lifestyle" en past in het rijtje van Trekking Lite en Race Lite.

De fiets is gemaakt om 55 kg bagage mee te dragen, zoals gezegd passen er ook Tubus dragers op.

Bij Santos wordt er zeker ook met veel passie en kennis gekeken naar het ontwerp. Met dit model zijn ze zeer lang bezig geweest om hem perfect te krijgen. Wanneer de riemversie er is zal het uitneembare deel met 4 bouten aan de achterzijde bevestigd zijn. Enorm sterk en stabiel dus. Santos geeft overigens wel op de riemframes volledige garantie.

Wanneer er spatborden geplaatst zijn is er nog ruimte voor een 55mm band. Breed genoeg lijkt mij. Zonder spatborden passen er 60mm banden in. 29-er banden tot 2.35. Weldegelijk een echte 29-er dus als je daar gevoelig voor bent. Ikzelf vind toepassing meer belangrijk dan de naam hebben.

Het verschil tussen de trekking lite en de travel lite:
De travel is geschikt voor brede banden, veel bepakking en is veel sterker zodat je met bepakking ook prettig rijdt.

Het verschil tussen de Idworx en Santos: rijden is weten.

Wanneer je een lichtere Trekkingfiets wilt hebben met of zonder racebocht is wellicht de trekking Lite of Race lite een goed alternatief. Maar dat is natuurlijk wel een andere toepassing. De trekkinglite is er vanaf zo'n 10kg (derailleur).. De rohloff versie vanaf 11-13 kg, afhankelijk van de hoeveelheid bagage.

Wat betreft uiterlijk: ik persoonlijk ben blij dat we niet allemaal met van die stalen buisframpjes hoeven te rijden. Ik vind de vorm van alu buizen juist mooier en sportiever. Dat enkele dit weer "lomp" vinden kan, dit vind ik ook van sommige sandelen, hoedjes en brillen enz enz smaak verschilt.
Wat de fiets wellicht lomp maakt is de vorm van de buis. Deze is oversized. Dit is bedoeld om de buis sterkte te geven, wanneer je deze een te kleine diameter geeft zal deze minder belasting aankunnen (ok, de wanddikte en sterkte telt ook mee). De Travel Lite heeft deze buisvorm om te zorgen voor een optimale stijfheid en sterkte, ook bij de 65cm maat frame.

Maar iedereen is welkom om te komen kijken, voelen en proeven aan de fiets. Hij is beschikbaar voor proefritten en eventueel bagagetassen met gewicht kan ook geregeld worden. Dat is natuurlijk veel leuker dan erover te schrijven.

Rob, Rob's Bikecenter
rvdh schreef: Wanneer er spatborden geplaatst zijn is er nog ruimte voor een 55mm band. Breed genoeg lijkt mij. Zonder spatborden passen er 60mm banden in. 29-er banden tot 2.35. Weldegelijk een echte 29-er dus als je daar gevoelig voor bent. Ikzelf vind toepassing meer belangrijk dan de naam hebben.
Goed om te horen! :)
Mooi veel keuzes nu op 29-trekking-gebied.
rvdh schreef:De Travel Lite die ik hier heb staan weeg 14,3 kg
Rob, hoeveel weegt een gewone travelmaster dan? Is mijns inziens niet zo heel veel meer dan 14,3 kg.
m_nu schreef:
rvdh schreef:De Travel Lite die ik hier heb staan weeg 14,3 kg
Rob, hoeveel weegt een gewone travelmaster dan? Is mijns inziens niet zo heel veel meer dan 14,3 kg.
Even wat modellen hier gewogen:
2.8 chromo 61cm rohloff, geen verlichting 18.2 kg
2.8 alu rohloff 57cm riem, SON en Multipos stuur 17.8 kg
2.6 alu rohloff 15 inch, geen verlichting wel spatborden en dragers 16.1 kg
Trekking Lite riem, batt verlichting, spatborden,drager 13.3 kg
Race Lite riem, geen verl, spatb en drager 11.2

Alle fietsen hadden pedalen. De travelmasters hadden een lowrider, de travel, trekking en race Lite niet. Gewicht lowrider: 490 gram (tubus duo zelf gewogen)

Bedenk mij zonet dat de gewogen Travel lite (14,3 kg) inclusief bidonhouders (klean kanteen) was, dus nog zo'n 180 gram aan gewicht teveel. :lol:
rvdh schreef:Lichtgewicht wordt anders geschreven dan Lite, dat duid meer op een "lifestyle"
Bedankt voor de uitleg, ik haal lite en light door elkaar. Wat stom van mij! :roll:
Leon