Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

371 berichten
Misschien helpt loctide.
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Shrek schreef:
za 16 jul, 2022 23:51
Hoe bedoel je Octalink 1?

Er bestaan 2 soorten Octalink: V1 en V2. Heb je de goeie?

Je crank (mtb en géén XTR) is wrs Octalink V2, zit er mss een Octalink V1 as in?

Als je met grof geweld een Octalink V2 crank op een V1 as draait gaan beide naar de haaien.
Ik had ook al zo'n idee en volgens mij is V1 al een hele tijd niet meer te koop (ook vanwege die veel kortere spline). Ik zou op zoek gaan naar een andere fietsenmaker, want ik heb niet het idee dat hij weet hoe je met modern materiaal om moet gaan.
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Shrek schreef:
zo 17 jul, 2022 13:27
Paar pagina's teruggelezen, er zit idd een BB-5500 as im met Octalink V1 interface.

Wat voor crank zit erop? Zie achterkant vd crank, daarop staat FC-endaneencode.
Als ik een BB5500 (https://www.bike24.de/p1129.html) vergelijk met een 7710 (https://www.bike24.de/p115934.html) dan lijkt me die 7710 de V1 en de 5500 de V2 te zijn. Of is hier het oude typenummer aangehouden door de jaren heen?
Ik zou dan alsnog op zoek gaan naar een betrouwbare vierkant met bijhorende crank. Dat kunnen ze in verwegistan ook fixen.
De BB-5500's die ik heb zijn Octalink V1 (de andere plaatjes die ik ervan Google ook)

Hoort immers bij de 9-speed 105 race groep uit de late 90's.
Daarom dus ook een beetje mijn verbazing.
Een followup van dit loskomende crank probleem.
Heb ermee terug naar de dealer geweest.
Hij heeft de linkercrank (de loskomende) met een grote inbus vastgezet.
5 dagen gecheckt af en toe, bleef vast.
Enkele dagen geleden, en 2 weken later dan toen, kwam ie weer los.
En weer vastgedraaid, zit nu telkens als ik ergens toekom, te checken, en af en toe kan ik hem inderdaad weer verderspannen.
Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op. Dit heeft uiteraard niks met de Santos TM 3+ te maken. Het is een ander crankset gemonteerd geweest door deze zelfde dealer. Blijkbaar past de combinatie van de onderdelen die hij kiest niet.

Nog een herhaling voor de duidelijkheid: dit is een fixed gear fiets. Ik duw tegen om te vertragen. De crank wordt dus in beide richtingen "belast". Zo rij ik al een 6-7 jaar, waarvan 5 met deze Santos. De conversie naar Octalink was in 2019, dit is de 1ste vervanging van de trapas geweest wegens speling.
Maar... wat zei de dealer op de vraag of het misschien eventueel zou kunnen dat 'ie een Octalink V2 crank op een V1 as heeft gezet?
Hoe zou het anno 2023 met de fixed Octalink v1.5 Frankenbike zijn?
GMS21 schreef:
do 11 aug, 2022 21:03

Het lijkt me dat onderdelen (oude crank?) niet precies passen bij de nieuwe trapas.
Ik heb nooit eerder een loskomende crank gehad.
Om 1 of andere reden, met die nieuwe trapas met bestaand crankset erop, begint die bout vanzelf los te draaien.
Zoveelste probleem in lange rij. Het houdt niet op.
Ben je van het eigen onderhoud.
Zelf zou ik, als te weten komen, een crank van een andere fiets monteren.
Er kan altijd een productie foutje zijn van de vierkante as.
Heb je toch iets te lang door gereden met de crank die los is gekomen kan het vierkant in de crank beschadigd zijn.
Daar kom je achter met het te weten komen.