Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Built for Life - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Built for Life

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat foto' s plaatsen is gelukt. edit: fot's plaatsen lukt me helaas niet, heb tiny pics geprobeerd en imgur, ben hier niet handig in. :x

De zadelhoogte heb ik niet meer veranderd sinds aankoop.
Misschien een keer tijdens vervoer of dat iemand anders mijn fiets wilde proberen.

En nee, je vergist je niet. Ik ben de Vam nog niet op geweest, ben een fietspad mens.
Marjan schreef:
za 13 feb, 2021 10:42
De zadelhoogte heb ik niet meer veranderd sinds aankoop.
Zou het kunnen dat er oxidatie is ontstaan tussen zadelpen en frame en dat dat het frame heeft kapotgedrukt?

Zit er een zadelpenadapter in? (Zo'n stukje buis dat dient om een dunnere zadelpen te kunnen gebruiken)


Wat zie ik op de foto's? Is het een frame met een mono-achtervork? Is er geen bovenbuis? Zit de klem 'andersom'? Wat is dat grote witte vlak? Van waar naar waar loopt die kabel? Ik zie de fiets niet...
Is er iets mis met het forum? Ik zie de foto's van Leon en Marjan niet.
@Marjan; foto's plaatsen gaat heel gemakkelijk rechtstreeks op het forum
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (18.36 KiB) 2824 keer bekeken
@Leon: de kasseien strook op de Col du Vam mag je alleen klimmend doen :)
Het zijn geen links naar afbeeldingen maar naar webpagina's.
Je kunt ze zien door op de links te klikken:
https://imgur.com/Xmdyzfz
https://imgur.com/k5ovwhd

En misschien zo ook:
Afbeelding

Afbeelding
Marjan schreef:
za 13 feb, 2021 10:42
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat foto' s plaatsen is gelukt. edit: fot's plaatsen lukt me helaas niet, heb tiny pics geprobeerd en imgur, ben hier niet handig in. :x

De zadelhoogte heb ik niet meer veranderd sinds aankoop.
Misschien een keer tijdens vervoer of dat iemand anders mijn fiets wilde proberen.

En nee, je vergist je niet. Ik ben de Vam nog niet op geweest, ben een fietspad mens.
Gebruik alsjeblieft gewoon de upload mogelijkheid van het forum, die externe hosts zorgen alleen maar voor lege topics helaas.
Doet me denken aan de breuk die ik zag bij een cafeetje (iets van vroeger) in de zuid Limburgse heuvels. De breuk was volledig door (zat lucht tussen) bij de onderbuis ter hoogte van de balhoofdbuis. De eigenaar, die er kort daarvoor meer heuvel af gereden had, had het nog niet door. Hij keek wat verontrust toen ik hem erop attent maakte. :shock:
Pfff. Dat was een goede daad van je, die dag.
Dat is mazzel, Marjan. Beter zo dan er tijdens een vakantie achterkomen of pas na het verlopen van de garantietermijn. Al was het dan misschien wel een mooie Avaghon geworden, met een stalen frame ;-).

Fedor schreef:
vr 12 feb, 2021 19:36
Lekker veel km's gemaakt op een fiets die daarvoor ook bedoeld is :P)
Ook voor een Santos lijkt 75.000 km me bovengemiddeld veel. De meeste fietsen zullen zo'n afstand nooit halen, zeker niet in 10 jaar. (Al weet je nooit wat een vierdehands exemplaar van Jan Hoedje al heeft afgelegd ;-)).

Bert van Sprang schreef:
vr 12 feb, 2021 20:29
Ik had van Santos wel een levenslange garantie verwacht.
Ik denk dat ze daar bij Santos wel goed over hebben nagedacht ;-).

Bert van Sprang schreef:
vr 12 feb, 2021 20:28
Ik ben in mijn leven veel meer gebroken stalen als aluminium frames tegengekomen.
Dat is niet zo vreemd. Tijdens een groot deel van jouw leven hebben er meer stalen frames dan aluminium frames rondgereden. Ik woon zelf aan een gracht waar regelmatig fietsen uitgevist worden. Dat zijn vaker doorgeroeste barrels van een overschat merk (de Kronan was hier jarenlang populair, in de nabije toekomst verwacht ik veel ex-Swapfietsen) dan aluminium Santossen.

Shadow schreef:
vr 12 feb, 2021 20:31
Dat alumium niet houd van buigen, zeker niet in de nabijheid van lassen. Dat veranderd de structuur van het materiaal blijvend.
Neem zo'n deuk als in het stalen frame van Inges 'Lamborghini' (zie hier), die het gevolg was van een val - ik dacht tegen een hekje: zou een aluminiumframe na zo'n opdonder nog berijdbaar en herstelbaar zijn geweest?
Berijdbaar wel, repareren wordt lastiger.
Shadow schreef:
vr 12 feb, 2021 20:31
Dat alumium niet houd van buigen, zeker niet in de nabijheid van lassen. Dat veranderd de structuur van het materiaal blijvend.
Dat vind ik een te ver gesimplificeerde uitleg van de eigenschappen van aluminium ten opzichte van staal om nog van enig nut te zijn.
Geniet van je bijna nieuwe fiets Marjan.
Boop schreef:
ma 15 feb, 2021 20:52
Geniet van je bijna nieuwe fiets Marjan.
Top he?
Dankjewel!! Ik hoop m dit jaar te showen op een wf weekend.
:D
Ben ook voornemens om weer veel te gaan fietsen. Het voorjaar hangt in de lucht.
Lekker.
Laat je een foto zien?
Leon schreef:
zo 14 feb, 2021 22:49
Shadow schreef:
vr 12 feb, 2021 20:31
Dat alumium niet houd van buigen, zeker niet in de nabijheid van lassen. Dat veranderd de structuur van het materiaal blijvend.
Dat vind ik een te ver gesimplificeerde uitleg van de eigenschappen van aluminium ten opzichte van staal om nog van enig nut te zijn.
Als jij iets niet snapt is dat niet mijn probleem, maar ik zal het proberen duidelijk te maken; er is speciaal staal bedacht om elektrisch te kunnen lassen, de meeste bouwers die op maat fietsen maken prefereren nog steeds solderen. Mijn opmerking heeft betrekking op het door het lassen veranderen van de structuur van het aluminium en de lasbaarheid van de soort aluminium waar je mee begint. Santos (en de meeste fiets fabrikanten) gebruiken 7005 aluminium, een legering met zink die bekend staat om zijn slechte lasbaarheid - want; gevoeligheid voor scheuren. Na het lassen zou daarom een warmtebehandeling kunnen volgen - maar die heeft 7005 niet nodig / heeft geen effect. Merk je al waar de besparing in zit? Dat 7005 bekend staat als goed lasbaar heeft te maken met dat het idd redelijk netjes te lassen is - het zegt niets over de sterkte achteraf. Het is gewoon het meest gebruikte materiaal voor frames vanuit kosten oogpunt. Plus er gaan er nou ook weer niet zoveel stuk omdat de meeste constructeurs de boel goed overdimensioneren. Het was niet mijn bedoeling het af te zetten tegen staal - dat heeft zo zijn eigen uitdagingen - of carbon. En ik denk dat een goed ontworpen carbon reisfiets lichter en sterker kan zijn dan alles wat er nu op de markt is.
Het is me niet echt duidelijk wel punt je wilt maken. Want ook het buigen van staal verandert de structuur ervan blijvend, vooral in de nabijheid van las of lug. Ik heb het zelf een aantal malen meegemaakt dat het staal van mijn fietsframe mij uiteindelijk communiceerde dat het welletjes was.
Leon schreef:
di 16 feb, 2021 09:36
Het is me niet echt duidelijk wel punt je wilt maken. Want ook het buigen van staal verandert de structuur ervan blijvend, vooral in de nabijheid van las of lug. Ik heb het zelf een aantal malen meegemaakt dat het staal van mijn fietsframe mij uiteindelijk communiceerde dat het welletjes was.
Als het verschil tussen koud vervormen, warmtestress of vermoeiïng volgens jou niet duidelijk is...
Veel plezier Marjan met je nieuwe fiets(frame)!
Ja idd, veel plezier ermee! Op naar de volgende 10 jaar!
Kijk! Kan weer fietsen! :D

Bijlagen