Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: vakantiefiets voor zoon (15) - Forum Wereldfietser

Gezocht: vakantiefiets voor zoon (15)

Ik wil een weekje gaan fietsen & kamperen met mijn zoon. Ik heb een geschikte fiets (Kona Sutra), waar de meeste bagage op kan. Maar voor hem heb ik alleen een paar 'net niet'-fietsen: een net te grote & net te kleine racefiets en zijn eigen rammelende schoolfiets. Omdat we niet op wereldreis gaan wil ik er geen vermogen aan uitgeven. Ik kijk natuurlijk ook op Marktplaats, maar heb daar nog niet wat geschikts gevonden. Kortom, ik zoek:

- een fiets geschikt voor tochten van ca. 80km door NL/B/Dui.
- een wat sportief model, zodat hij mij kan bijhouden (snelheid ca 22-24 km/h)
- de fiets moet geschikt zijn om te bepakken. Bij voorkeur achterop. Bikepacking kan natuurlijk ook, maar dan moet ik ook bijbehorende tassen kopen.
- hij is 1,72 met binnenbeenlengte ca 85cm. Lange benen en kort lijf dus. Ik denk aan racefietsmaat 53-55.
- budget? Tsja, alle waar naar z'n geld. Ik denk ergens tussen de € 200 en € 400. Maar dat is niet in beton gegoten.

Wanneer iemand iets geschikts heeft, hoor ik het graag! O ja: ik woon in midden van het land, de driehoek A'dam - Amersfoort-Utrecht is goed te berijden.
Om even bij de Sutra in de buurt te blijven, misschien dat deze past?

https://link.marktplaats.nl/m1851153183

Geen idee of de biedingen in de buurt komen van wat de verkoper wil aan prijs, maar wie weet?
is dit wat? [urlhttps://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommer ... portsfiets][/url]
vrij sportief en snel om jou bij te kunnen houden. voor een triple om ook fietsend boven te komen. kan zo een achterdrager op. verstelbare stuurpen (zal niet zo ver naar voren hoeven te steken, vermoed ik).
wel vrij lichte wielen met smalle banden. iets verder van Adam en Utrecht, maar vanaf beide met OV goed te bereiken en op loopafstand van het station Gouda.

in Adam op één adres twee fietsen om misschien te proberen:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... iner-alloy (ik heb deze in een grote maat gehad: licht en snel, niet allerstijfste frame, qua dragers en spatborden kan alles wat je wilt) en
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... antiefiets (krom stuur, bar end shifters, dikke banden zijn misschien minder snel maar dat is zo aan te passen)
vast goed schreef:
za 18 jun, 2022 15:44
- budget? Tsja, alle waar naar z'n geld. Ik denk ergens tussen de € 200 en € 400. Maar dat is niet in beton gegoten.
Als de fiets wegens groei over een tijdje weer verkocht gaat worden gaat het - tenzij je krap bij kas zit - ook om dat je een fiets koopt die weer goed verkoopbaar is. Met wat mazzel speel je kiet. Iets om op te ketten? De fiets die je beschrijft is nogal gemiddeld; er zijn er massa's van.
Kan je niet een fiets voor een week huren?
Een kerel van 15 kan op elke fiets met fietstassen 22km/u rijden naast z'n vader. Koop wat je leuk vindt en geniet ervan 8)
Dank voor alle suggesties! Er zitten weer een paar bruikbare links bij. Ik heb ook al op een paar marktplaatsadvertenties gereageerd, maar reacties blijven nog uit.

Over het doorverkopen: daar had ik ook al aan gedacht. Maar het 'risico' is dat de fiets na een week gebruik zo goed bevalt dat hij de fiets wil houden. Op zich geen probleem natuurlijk, maar als ik zie hoe de fietsen op de middelbare school aftakelen dan wil ik daar geen groot geld aan besteden. Ik verwacht dat vakantiefietsen nu ook duurder zijn dan in augustus/september, dan kun je wel wat verlies verwachten.

En of hij me kan bijhouden: als ik het aan hem vraag fietst hij harder en langer. Maar ik ken hem langer dan vandaag :D Aan het begin van de dag zal het geen probleem zijn, maar het moet ook na 60 km met bepakking en een dagje tegenwind nog leuk zijn. Met een fiets met rechte zit verwacht ik dan wel dat het lastiger gaat worden.

Ik blijf nog even zoeken, goede tips blijven welkom!
Dus je wilt geen fiets huren? Zo'n rare gedachte is dat toch niet? Dan kan je kijken of het iets is, en op basis van de ervaringen besluiten om wel/niet een fiets aan te schaffen en daarvoor wat meer tijd te nemen.

Zie ook dit bedrijf https://jasperfietsen.nl/vakantie-fietsen-rohllof/ genoemd in dit eerdere topic viewtopic.php?t=34957#p369826 op dit forum:

Nijmegen is slechts een uurtje met de auto of trein. En er zijn vast ook verhuurders elders in NL.
Huren is ook een optie, maar een geschikte fiets kopen geeft meer flexibiliteit in het plannen. Daarom kijk ik eerst of ik een geschikt model kan vinden. Maar dank voor de link, de prijs voor een week huren valt me best mee.
vast goed schreef:
za 18 jun, 2022 21:19
Huren is ook een optie, maar een geschikte fiets kopen geeft meer flexibiliteit in het plannen. Daarom kijk ik eerst of ik een geschikt model kan vinden. Maar dank voor de link, de prijs voor een week huren valt me best mee.
1 week 4 uur per dag fietsen.... Kan toch met elke fiets die wat onderhouden wordt

Zou een beetje sleutelen aan de "rammelfiets",
Heeft hij meteen ook een goede fiets voor de rest van het jaar....
Grandonneur schreef:
za 18 jun, 2022 20:11
Een kerel van 15 kan op elke fiets met fietstassen 22km/u rijden naast z'n vader. Koop wat hij leuk vindt en geniet ervan 8)
FIFY. :wink:
Misschien is dit iets.
Alhoewel ik denk dat hij nu nog iets te groot is

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -reisfiets
@m276 Prachtige fiets, zoiets zou ideaal zijn... voor mij. Ik denk inderdaad dat deze te groot is, en dan is Goes ver uit de richting om even te passen. Ik ga wel eens onderzoeken of er iets mogelijk is.

Gisteren al een andere fiets gepast (Koga Miyata Worldtraveller), maar die bleek helaas te klein.

De 15-jarige groeit momenteel ook zo snel, dat is bijna niet bij te houden.
vast goed schreef:
za 18 jun, 2022 20:46
En of hij me kan bijhouden: als ik het aan hem vraag fietst hij harder en langer. Maar ik ken hem langer dan vandaag :D Aan het begin van de dag zal het geen probleem zijn, maar het moet ook na 60 km met bepakking en een dagje tegenwind nog leuk zijn. Met een fiets met rechte zit verwacht ik dan wel dat het lastiger gaat worden.
Ik ken hem natuurlijk niet, maar dat klinkt juist een mooi leermoment. Ik heb ook rond die leeftijd leren doseren. En hij zal snel conditie opdoen zodra hij vaker >60km fietst.

Desalnietemin wil je inderdaad wel een beetje vlotte fiets, niet zo'n trage tank van een schoolfiets waar je veel scholieren tegenwoordig op ziet rijden of eentje die echt afzien wordt omdat ie niet past.
mijn ervaring met een paar puberdochters die snel langer worden is dat ze qua lengte en maat van de fiets ruim een jaar met een fiets doen. de oudste heeft nu een damesfiets in maat 61 cm :shock: . dat maakt dat ik je adviseer om een vrij courante fiets te kopen, zodat je er over enige tijd weer iemand anders blij mee kunt maken.
qua maat beetje aan de bovenkant van waar hij op past (zadelpen er niet te ver uit).
Ha,

Ik verkoop momenteel mijn koga miyata traveller. Frame maat 57 dus zou moeten passen lijkt me. Woon zelf in Arnhem maar als er serieuze interesse is dan gooi ik 'm in m'n Bullitt en breng ik 'm een goed stuk richting Amersfoort. Hier is een marktplaats linkje - >
https://link.marktplaats.nl/m1857069253

Groeten,
Jelle
Ik ben inmiddels geslaagd. De fiets vraagt wat 'liefde': nieuwe banden, ketting goed schoonmaken of vervangen en nog wat kleine dingetjes. Maar hij past goed. Bovendien lijkt de fiets wat op mijn eigen fiets, dus wanneer het zwaar wordt bij een flinke helling dan kan het niet aan de fiets liggen :D .
Heb geen foto bij de hand, maar het is zo'n model maar dan aangekleed met oa spatborden & bagagerek.
Afbeelding

Nu nog de uitrusting compleet maken en een keer proefrijden & slapen.

Allen alvast dank voor het meedenken!
Leuke fiets! Is 'ie er blij mee?
Leuk! Veel plezier ermee! (-:
non-fixie schreef:
ma 27 jun, 2022 09:13
Leuke fiets! Is 'ie er blij mee?
Zeker. En al helemaal wanneer de fiets straks weer helemaal recht getrokken is en hij merkt hoe makkelijk hij fietst. Het is een 'cyclocross'-model, dus ook geschikt om een beetje van het asfalt af te gaan.

Nog eens uitzoeken welke banden daar het meest geschikt voor zijn. De fiets heeft velgremmen, dus de breedte zal wat begrensd zijn. Er zitten nu vermoedelijk 700C velgen op met 35mm banden.