Gezocht: instap vakantiefiets hoog frame

Ik ben al even op zoek naar een prima maar niet te dure vakantie & toerfiets. Echter is het nog niet gelukt om iets te vinden wat aan mijn voorwaarden voldoet.
Ik wil de fiets niet voor dagelijks gebruik, maar vooral voor tochten in het weekend en korte fietsvakanties in bv de Ardennen. Er zullen dus geen duizenden/tienduizend kilometers per jaar mee gereden worden, eerder 1.000-1.500 km per jaar.

Momenteel fiets ik vooral op een Cortina Urban HPV van inmiddels 8 jaar oud. Daarnaast hebben we nog een elektrische Babboe bakfiets als 'gezinsauto'. Ik heb in het verleden meerdere fietsvakanties gemaakt, vooral nog als student, de meeste ervan op een gewone stadfiets die ik voor de Cortina had (en die daar wel onder te leiden heeft gehad als de hellingen wat steiler werden). Op zowel de Cortina als de bakfiets fiets ik soms flinke afstanden (max 140 km op de eerste, 90 op de tweede) afleggen maar voor een fietsvakantie zijn ze toch ongeschikt. Bovendien is de naafversnelling van de Cortina (shimano nexus 5v) al vanaf het begin niet heel goed. Wat me op de Cortina wel goed bevalt zijn de dikke banden ipv vering en niet al te agressieve houding.

Budget: ca €1.000-€1.200, als het echt nodig is om meer te besteden zou dat wel kunnen maar liever niet, en alleen als het het waard is.

Een uitdaging is mijn lengte: ik ben 1m97 en mijn binnenbeen-lengte is 97 cm. Ik heb bij de Fietser in Ede op een 63 cm Koga Grandtourer en Worldtraveller gezeten, maar beiden waren mij net iets te klein. Dit gold ook voor de 2e hands Koga traveller van 63 cm die ik bij een fietsenwinkel in Tiel vond.
66 cm Koga vakantiefietsen zijn echter dun gezaaid. De enige die ik kan vinden zijn https://www.phelocycle.com/product/koga ... ima-staat/ en https://www.tweedehandsnederland.nl/kog ... ets/a31973, maar dat vind ik beide toch wel veel geld voor fietsen die als ik het goed heb minimaal 12 jaar oud zijn. Ook de verhalen op dit forum van deze handelaren stemde mij niet heel positief.

Ik ben ook aan het zoeken geweest naar nieuwe fietsen bij goedkopere merken, maar bijna al deze fietsen hebben vering, geen bevestiging voor bidonhouder noch lowrider en/of worden niet in mijn maat gemaakt. Wel kwam ik nog deze fietsen tegen die mij wel interessant lijken: https://www.bergamont.com/nl/en/product ... ess-6-gent en https://www.bergamont.com/be/en/product ... ess-7-gent . Deze is in een XXL-framemaat verkrijgbaar, heeft lekker dikke banden en geen vering. Het enige nadeel aan de fiets dat ik zie is de wat lichtere bagagedrager, maar er lijken wel oogjes op te zitten om een bagagedrager erop te zetten die ook onder het zadel aan het frame vast zit. Ook een uitdaging is dat de fiets maar zeer mondjesmaat in Nederland verkocht wordt, waardoor ik iig momenteel geen proefrit ergens kan maken.

Ik heb tenslotte ook nog de verhalen gelezen op dit forum waarbij een oud frame weer helemaal opgeknapt wordt. Voor mij is dat wat veel van het goede, maar wat kleinere klussen aan een fiets vind ik best leuk om te doen.

Ik ben benieuwd naar verdere tips. Zou het nog mogelijk zijn om met een wat aangepast zadel/stuurpen een 63 cm frame geschikt te maken? Moet ik gewoon geduld hebben op marktplaats? Of toch mijn budget ophogen en accepteren dat een extra hoog frame duurder is? Of de gok wagen met de Bergamont Vitess (heeft iemand daar ervaring mee als vakantiefiets) door deze online te bestellen?
Als je geen haast hebt voor een tweedehands fiets in die maat dan is dat wel fijn. VSF heeft bijvoorbeeld een T-XXL, en ook Santos gaat op sommige modellen best aardig de hoogte in.

Ook komt er bijvoorbeeld wel eens een Vittorio voorbij in een flinke framemaat. Regelmatig blijven kijken en geduld hebben, maar ook snel schakelen als er een voor jou mogelijk goede fiets te koop lijkt te staan.
JaccoH
Ik deel je zorgen om handelaren maar niet die om de leeftijd van een fiets. 12 jaar geleden maakte men ook goede fietsen als nu; zeker in jouw prijsklasse was er toen nog wel wat beschikbaar, maar juist nu niet meer.
Wel is het probleem voor fietsen voor lange mensen al lang bestaand, wat betekent dat veel tweedehands fietsen uit die tijd errg veel gebruikt zijn. Die moet je dus niet hebben want die hebben hun tijd gehad. Maar er is weinig mis met fietsen die 10 jaar oud zijn maar weinig gebruikt; zolang de onderdelen nog verkrijgbaar zijn. (vanaf 7 speed en 26" wielen begint de keuze vrij dun te worden)
Daarbij is het construeren van een fiets voor lange mensen die ook nbog bagage moet torsen wel lastig gebleken. Niet vanwege de sterkte, maar omdat hoge fietsen vaak een neidig tot slingeren krijgen als je er meerdere tassen aan hangt. Daarom zou je een fiets moeten uitproberen mét gevulde tassen voor dat doel, zeker als het een fiets betreft die niet door een gerenommeerde vakantiefietsmaker gemaakt is. Helaas zullen goede tweedehands exemplaren van gerenommeerde merken weer niet goedkoop zijn in deze tijd. Je ziet soms fietsen aangeboden worden voor prijzen die nauwelijks onderdoen voor wat ze ooit gekost hebben!

Over tweedehands: over welke bagagedrager ergens op zit (of zadel, stuur etc.) moet je je geen zorgen maken. Die dingen zijn eenvoudig te vervangen, ook zelf goed te doen.
Het valt inderdaad te overwegen naar een VSF T-XXL te kijken. Ik zie ook een model van Böttcher. Inderdaad Duits. De Duitsers hebben meer de neiging om fietsen te maken voor mensen in plaats van voor het nut van de winkelier.
Eerder op dit forum zijn ook draadjes geweest over fietsen voor zware mensen, wat een overlap heeft met lange mensen. Daar worden nog andere merken genoemd. Het is vast wel te vinden.

I.v.m. hoogte en lengte van het frame is dit erg nuttig, bijna verplicht, leesvoer: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
Is dit niet iets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ra-cruiser

Ze zijn op dit moment idd dun bezaaid. Maar met een beetje geduld zeker wel te vinden.

Mocht je gaan kijken bij bovenstaande. Probeer altijd even of de zadelpen nog los zit.
Dat was bij deze dacht ik wel is een probleem
Of anders deze

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... gates-belt

Gudereit valt dacht ik groter dan Koga dus misschien dat 61 ook past
Valt net binnen budget.
Met rohloff en belltdrive.
N.a.v. de Koga: Dat weinig gebruikte en de topstaat is goed af te lezen aan de rechtercranck. :shock: :roll:
Nu kan dat echt heel snel al slijten.
En iedereen vindt zijn fiets zo goed als nieuw. En topstaat.
Daar moet je echt niet teveel waarde aan hechten.

Ik twijfel trouwens wel of de koga brede banden aan kan?
Breder dan dit. Maar of big ben zou passen vermoed ik van niet.
dit zou ook kunnen en dan ombouwen: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... o-coldrock
dit frame is er ook in uitvoeringen met iets dikkere framebuizen (bijvoorbeeld zo eentje en bouw die naar wens op vanaf kaal qua frame en vork): https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -opknapper (en dus met iets dikkere zadelpen en stuurpen: heel fijn want sterker en stijver) . deze is er ook in aluminium met stalen voorvork en zelfs in framemaat 25,5 inch: staat soms op marktplaats.nl
zie ook elders op dit forum. dit alles is met wielmaat 26 inch. da's uit de mode, maar heel geschikt.

je kunt ook zoeken naar een Avaghon S26 in 64 of 68 cm. persoonlijk vind ik dat m'n fijnste fiets: rijdt fantastisch, sterk, stijf: top!
of zoek op 'Vittorio'.
of een Snel Safari: is dit misschien iets: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ts-te-koop ? misschien even naar de framemaat vragen?

gezien je beenlengte zou je wel op een 63 cm koga frame moeten passen (ik heb 3 cm meer binnenbeenlengte en pas daar ook op), maar 66 cm is misschien beter. goed opletten op marktplaats, bijvoorbeeld voor een stalen Terraliner van Koga.
dan krijg je zoiets: viewtopic.php?t=18226
Misschien is dit wat:
https://link.marktplaats.nl/m1835686946? (Is al weg, gaat soms snel)
Dit lijkt me aan de foto te zien ook best een aardige framemaat:

https://link.marktplaats.nl/m1832591618

Weet niet of je zelf een fiets ervan kunt maken? Maar dan zou je er een kleinere naast kunnen zetten en 1+1=1 ervan maken (-:
deze Vittorio is 58 of 59 cm (laatst nagevraagd). als je qua stuurpositie goed uitkomt en 'lekker' :wink: langere cranks monteert, dan kan dit passen.
(Verwijderd)
Vsf maakt inderdaad grotere fietsen:
bijvoorbeeld deze in 67 cm:
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-880-2021
Gaat alleen niet heel goed met veel bredere banden. Zie de maattabellen van VSF.
De oude VSF T xxl is volgens mij minder te koop. Ik fiets op dit moment al wel bijna 10 jaar op de T xxl. (mijn bovenbeenlengte is 100 cm) Bevalt goed. Alleen de Hollowtech trapas geeft soms gedoe. Nu gelukkig al een tijdje niet meer.

Ik vind het Duitse Ebay Kleinanzeigen ook mooi om een indruk te krijgen wat de Duitsers aan grote fietsen aanbieden:
Bijvoorbeeld:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -217-17910

Ik heb zelf onlangs een grote gebruikte MTB gekocht om te testen hoe dat bevalt:
Een Univega Terreno in maat 64 cm: met een bovenbuislengte van 64 cm:
voorbeeld:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 8-217-1953
Een test van wat grotere fietsen is hier te downloaden als je voorbeelden van merendeels Duitse fietsen zoekt:
https://silo.tips/download/riesen-freud ... oe-schwere
https://docplayer.org/23261031-Riesen-f ... hwere.html

Succes.

Jeroen
ik lees je startbericht nog een en op je vraag over of een frame van 63 cm kan, denk ik: ja ,dat kan.
hier: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/ lees je een artikel over framematen en dan is/lijkt 63 cm op zich prima.

ik beveel je langere cranks aan. veel mensen vinden 175 mm lange cranks lang, maar er zijn ook bronnen (nee, ik noem ze even niet (heb al genoeg ge-beeldscherm-t deze week)) die zeggen dat je cranks wel tot 0,2 x binnenbeenlengte mogen zijn.
ik rij al jaren met 180 mm cranks en ervaar lange cranks als een bevrijding: fietst/beweegt heerlijk. ik heb zelf een stel 200 mm cranks: als je het wilt proberen, laat het me weten.
en alles wat je aan langere cranks neemt, hoeft je zadel minder ver uit je frame te steken.

en/daarbij: wat je aangeeft telt uiteraard heel zwaar: als jij het gevoel hebt dat 63 te klein is, dan is dat zo (vreselijk 'open deur', deze zin).
ik kan ook zo niet inschatten hoe jij op een fiets zit qua rechtop of niet, ver naar voren met je armen en zo of niet, enzovoort. gewoon uitproberen.

(en) ik denk dat je met bijvoorbeeld zo'n fiets (wel erg hoge vraagprijs): https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... m-24-inch/ en die aanpassen/aanvullen voor ruim binnen jouw budget een goede eerste fietsvakantiefiets kunt (laten) bouwen.
ls je zo'n fiets in framemaat 25,5 inch wilt proberen, je bent welkom. of ik bouw die voor je op en je neemt hem in soort-van-bruikleen.
foto 25,5 inch frame in opbouw: zie bijlage

groet, hoogframe.

Bijlagen

Jeroen206 schreef:
zo 01 mei, 2022 00:58
Vsf maakt inderdaad grotere fietsen:
bijvoorbeeld deze in 67 cm:
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-880-2021
Gaat alleen niet heel goed met veel bredere banden. Zie de maattabellen van VSF.
Dat verbaast me wel. Ook de T100 zou maar tot breedte 42 kunnen. Toch staat hier in het schuurtje een T100 die gemakkelijk breedte 47 zou kunnen hebben. Ik vermoed dat de 42 wordt afgedwongen door de spatborden en dat het frame 47 zou kunnen hebben.
Het is trouwens maar wat je met de fiets wilt. Voor meestal asfalt en wat gravel is 42 IMHO heel fijn, ook met een flink gewicht.
Hier staan een T-XXL en een T300 in het fietsenhok. Op de XXL liggen 47 mm Marathons en op de T300 liggen 40 mm Marathons. De banden heb ik even gemeten, de 47 zijn 44 mm breed en de 40 zijn 37,5 mm breed.
De XXL heeft bredere spatborden dan de T300, 55 tegen 45 mm.
Ik zie niet waarom er geen 47 mm op de T300 zouden passen, ik zou er dan wel bredere spatborden op monteren.
hier kun je een nieuw frame kopen, bijvoorbeeld deze in maat 64,5 cm: https://www.meilenweit.net/Intec-T6-Rahmenset/25002.9
en er direct een balhoofdlager in laten zetten en van binnen laten anti-roest-behandelen.
als je er een tweedehands fiets bij koopt (bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... terraliner), dan kun je de onderdelen (laten) overbouwen. met wat nieuwe onderdelen kun je dan voor je budget een complete vakantiefiets hebben.
frame en vork in maat 66: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... vork-66-cm
donorfiets kopen en onderdelen overzetten. nog wat dingetjes (achterwiel van bike4Travel?) en je hebt een fiets naar je zin.
Dank voor alle berichten en het meedenken! Het lukte de afgelopen tijd niet om te reageren, maar heb wel steeds meegelezen.

Een paar reacties:

VSF T-XXL en Böttcher Safari XXL kende ik inderdaad nog niet. Böttcher lijkt in Nederland niet verkocht te worden, en om een fiets online te bestellen zonder erop gezeten te hebben lijkt me toch wel een grote gok.
De VSF T-XXL wordt ook niet meer gemaakt maar er is wel de T500 die interessant zou kunnen zijn (net iets boven budget nieuw). Ik heb sowieso een hoop extra zoekopdrachten gemaakt.

De Santos heb ik ook toegevoegd aan mijn markplaats zoekopdrachten, de meeste zijn tweedehands nog steeds ver boven mijn budget maar ik zie af en toe ook een fiets van < €1.000. Sowieso heb ik een hoop extra zoekopdrachten toegevoegd.

De Koga Miyata Terra Cruiser en de Snel Safari bleken bij navraag toch allebei kleiner (62 cm en 63 cm respectievelijk).

Over de Gudereit: als ik https://www.gudereit.nl/images/files/Gu ... e-2017.pdf bestudeer en de T/T -afstand/Oberrohr-wagenrecht afstand vergelijk met de geometrie van de Koga Grandtourer en Worldtraveller dan is de 61 cm Gudereit te vergelijken met een 63 cm Grandtourer/Worldtraveller. De reach staat helaas niet bij de Gudereit.

Een frame helemaal ombouwen/opbouwen klinkt ook wel mooi, maar ik zie er wel wat tegenop en weet ook niet of ik dan alle rekeningen bij elkaar kan tellen voor het fietsplan. Dat moet ik nog uitzoeken.
ik lees je startbericht nog een en op je vraag over of een frame van 63 cm kan, denk ik: ja ,dat kan.
hier: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/ lees je een artikel over framematen en dan is/lijkt 63 cm op zich prima.
Deze snap ik nog niet helemaal, in het artikel staat een hoop over framematen uitgelegd, maar juist niets/niet zoveel over bij welke lengte je welke framemaat nodig hebt. Of doel je op stukje dat er een spacer van 5 centimeter opgezet moet worden.
Het zou wel goed kunnen dat een 63cm Koga voor mij te klein voelt omdat ik graag mijn stuur zeker even hoog als mijn zadel wil hebben.

50 mm banden zou ik inderdaad wel fijn vinden, merk ook op mijn Cortina hoe fijn dat rijdt.

Over de langere crank-lengte, dat vond ik toen ik eerder op het forum las ook wel een interessant advies. Het is wel tegengesteld aan https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte en ook wel https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/ En krijg je met 200 mm cranks niet ook meer risico dat je de grond raakt met je pedalen?

Komende week ga ik in ieder geval eens langs een fietsenzaak in Amsterdam waar ze zowel de Bergamont Vitess als de VSF T500 verkopen.
Korte cranks en je links gaan over wedstrijdfietsers, die ver voorovergebogen en qua 'prestaties' op een bepaalde manier willen fietsen. 200 mm cranks zijn behoorlijk extreem, maar er is ook de biomechanica (nee , niet mijn vak), die dingen zegt.
Langere cranks geven aandachtspuntjes maar alles wat flink afwijkt van het gemiddelde geeft dat. Helaas. (Probeer eens gewoon of goed op een verstelbare stoel te zitten... Grrr... en dan mag je weer extra betalen voor iets wat wel past :evil: )

Ik moet aan schoematen denk... hoe zou het zijn als we daar allemaal wat mee van het gemiddelde uitgaan? :wink:
Endfan wetenschappelijk aantonen dat met kleinere schoenen het afwikkelen vlotter gaat en dat sneller gaat :?

Qua framematen ga ik vaak uit van de ouderwetse aanpak, en van een frame met een horizontale bovenbuis. Het artikel geeft aan dat er meer is qua maten dan dat, fijn want er is qua framevormen van alles te köop.
En je laat je leiden door hoe je het ervaart: altijd goed :D

Als je eens op één van mijn fietsen wilt fietsen, dan hoor ik het wel. Bijv. Terraliner 66 cm met krom stuur.