Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets gezocht maat 60-61 - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets gezocht maat 60-61

Hoi,

Ik ben op zoek naar een mooie vakantiefiets voor mijn vriend. Hij is 1.85 m dus ik schat in op maat 60-61 qua fietsmaat.
Kosten zo rond de 1500,- (mag meer of minder zijn afhankelijk hoe die fiets is)
PM mij mocht je een mooie fiets te koop hebben!

Hartelijke groet, Floor
Voor ongeveer die prijs kun je in principe ook nieuw kopen. Kijk eens naar Fahrradmanufaktur of Surly, afhankelijk van je smaak. Misschien heb je hier iets aan als achtergrondinformatie: https://fietsvakantie.home.blog/
Wim schreef:
di 11 jan, 2022 19:53
Voor ongeveer die prijs kun je in principe ook nieuw kopen. Kijk eens naar Fahrradmanufaktur of Surly, afhankelijk van je smaak. Misschien heb je hier iets aan als achtergrondinformatie: https://fietsvakantie.home.blog/
Je moet geen fietsen aanraden die voor dat bedrag niet leverbaar zijn of op het moment helemaal niet leverbaar zijn. Of misschien pas eind mei.
Dit is meteen een uitdaging om om het tegendeel te met een link te bewijzen.
Het zijn wel merken die als je ze 2e hands op Marktplaats ziet interessant kunnen zijn.
Dat zijn in principe fietsen voor ongeveer die prijs, zeker als er gezegd wordt dat de prijs slechts een indicatie is. Wat er momenteel wel en niet leverbaar is weet ik niet en wil ik geloof ik niet weten. Het alternatief is dan een goede tweedehands, maar dat kan veel goedkoper. Ik zag een tijdje terug bij de lokale fietsenmaker een keurige Koga in ongeveer die maat voor 295 euro.
Wim schreef:
di 11 jan, 2022 20:07
Ik zag een tijdje terug bij de lokale fietsenmaker een keurige Koga in ongeveer die maat voor 295 euro.
Die anekdote heb je hier nu al zo'n 10 x gebruikt. Wat me is bij gebleven dat je de fiets vluchtig heb gezien en dat het een Koga was. Koga maakte ook fietsen die met een Gazelle Orange 3 x 8 of dergelijke te vergelijken waren. Prima voor een rondje Nederland voor een beginner zonder haast. En iemand met ambitie haalde er ook prima de Middellandse Zee mee. Ik denk dat voor veel van die goedkopere Koga's hetzelfde geldt als voor het merk waar jij geen liefhebber van bent. Je betaalde een boel meer geld voor een fiets die marginaal beter was.
Er zijn bij fietsenmakers best nog wel een leuke fietsen te vinden, is denk ik meer de kern van je verhaal.
Zelf heb ik van een insider begrepen dat de meeste inruilfietsen tegenwoordig naar opkopers voor de export gaan.
Dit was bij een goede fietsenmaker in een dure buurt. Daar worden veel weinig gebruikte Koga's ingeruild om door Ebikes te worden vervangen. Zelf heb ik zo een tijdje terug ook een mooie klassieke Koga stadsfiets kunnen kopen voor slechts 50 euro (ik moet nog eens een plaatje posten maar momenteel is hij nogal vies). Het aardige van die Koga's is dat ze net wat beter zijn dan veel andere fietsen, maar dat ze anders dan echte vakantiefietsmerken vaak helemaal niet zo intensief gebruikt zijn. Maar dan moet je ze wel bij zo'n winkel kopen, en niet bij een handelaar. Ik heb de afgelopen jaren vaak geassisteerd bij de reparatiecursus van de Wereldfietser, en daar zag ik veel mensen die een mooie tweedehands Koga gekocht bleken te hebben voor 200-500 euro. Als je weinig geld hebt, nog niet weet wat je eigenlijk wil, of als je niet kunt krijgen wat je zou willen hebben kan dit een goede optie zijn.
Floortk schreef:
ma 10 jan, 2022 18:42
Hij is 1.85 m dus ik schat in op maat 60-61 qua fietsmaat.
Lees ook dit:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Het kan je een miskoop schelen.
Frame lengte is dus belangrijker dan frame hoogte. Lengte kun je niet goed aanpassen, hoogte wel met een hogere zadelpen.
De hoogte van je stuur kun je vaak ook maar matig aanpassen. Uitgaande van ahead, vaak gezaagd, en als je verhogers of spacertorens wilt vermijden. Lager wil vaak nog wel, hoger kan een uitdaging worden.

Dus uitgangspunt zou eerst moeten zijn: waar wil je dat je stuur ten opzichte van je zadel ongeveer uit gaat komen.

Kleinere frames zijn korter maar hebben ook kortere balhoofdbuis. Grotere frames zijn langer maar hebben ook een langere balhoofdbuis.
Grandonneur schreef:
wo 12 jan, 2022 13:19
Dus uitgangspunt zou eerst moeten zijn: waar wil je dat je stuur ten opzichte van je zadel ongeveer uit gaat komen.
Als je maar niet het zadel naar voren gaat brengen alleen om dichter bij het stuur te zitten want dan wordt het nooit iets meer.
Ik heb deze te koop. (Ik wacht alleen nog met het plaatsen van een advertentie tot ik eind februari weer terug ben van vakantie.) Framemaat 57cm (hart balhoofd tot zadelstrop). Ik ben zelf 1m87 en zoals gefotografeerd is die voor mijn afmetingen afgesteld.
zijkant met tassen crop.jpg
Hartelijk dank allemaal! Inmiddels een prachtige fiets die als een zonnetje rijdt... En onze eerste km van velen in de benen zitten.