Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch ongeveerde voorvork, buislengte ruim 20 cm - Forum Wereldfietser

26 inch ongeveerde voorvork, buislengte ruim 20 cm

Om mijn Trek 970 retro mountainbike af te kunnen maken ben ik op zoek naar een voorvork voor dit grote frame (57 cm). Het mag een retro vork zijn of een modernere. Staal heeft de voorkeur, maar ik sta open voor andere type vorken, het moet gewoon af. :lol:

Als je iets hebt liggen hoor ik het graag. Draad of ahead maakt niet uit, er moeten toch nieuwe lagers in.

Bedankt!
1 inch of 1 1/8? Suspension corrected of een lage vork?
Een gewone lage vork. Er zat origineel een vaste vork in voor deze is vervangen door een geveerde vork door de vorige eigenaar.

Diameter maakt niet uit aangezien er een nieuw balhoofdstel in moet.
morrisn schreef:
vr 19 nov, 2021 11:41
Diameter maakt niet uit aangezien er een nieuw balhoofdstel in moet.
Ik denk dat je snel zult merken dat diameter wel degelijk uitmaakt, met name als de voorvork niet in de balhoofdbuis past (of veel te los zit).
https://www.bikester.nl/fsa-orbit-equip ... t_shopping

Dit balhoofdstel heeft dezelfde maat met EC34/30, maar is 28,6 ipv 25,4 wat er nu inzit. Als het huidige balhoofd lager en cups versleten zijn kan ik toch gewoon de FSA monteren en een 1 1/8 inch vork monteren? Of zie ik iets over het hoofd?
't Is dus een balhoofdsbuis voor 1 1/8 inch vork. Bij hollandbikeshop vind je er één voor 34€, op aliexpress zal het waarschijnlijk nog wel wat goedkoper kunnen.
Steinbach superlight alu vork, 410mm inbouwhoogte, 11/8 inch, AHead, vorkbuis 290mm. 600 gr. Nieuw en dus geen koopje. Een gebruikte en identiek is, meen ik, ook nog beschikbaar, maar die heeft een andere eigenaar. Zal zeker goedkoper zijn.
morrisn schreef:
vr 19 nov, 2021 11:05
Om mijn Trek 970 retro mountainbike af te kunnen maken ben ik op zoek naar een voorvork voor dit grote frame (57 cm). Het mag een retro vork zijn of een modernere. Staal heeft de voorkeur, maar ik sta open voor andere type vorken, het moet gewoon af.
Je moet wel even opletten bij de lengte van de vork. Ik heb mijn 970 ook omgebouwd naar een vaste vork en verschillende bouwjaren hebben verschillende vorkhoogtes. De oudere modellen hebben 395mm, als ik het me goed herinner. De latere, die met RockShox Quadra geleverd konden worden, hebben een langere vork. Als je een standaard 395mm vork in zo'n nieuwere 970 zet wordt de fiets bijna onbestuurbaar in de bochten. Ik heb nu zelf een slappe 415mm alu vork van marktplaats op die fiets en dat gaat net goed. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik nog iets langer willen, aangezien ik hem meer als een tourfiets dan een mountainbike gebruik. Dus een 'suspension corrected' vork van 420-440mm. Ik kwam er achter dat dit soort vorken tegenwoordig bijzonder lastig te vinden zijn (met v-brake nokken).