Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reitsma route boekjes naar Rome - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reitsma route boekjes naar Rome

mikefiets schreef:
za 16 jan, 2021 20:06
javb2812 schreef:
za 16 jan, 2021 18:33
niemand heeft hier de legaliteit van de handel in dit forum in tweedehandsboekjes ter discussie gesteld. Dat maak je er zelf van.
Hans,

Geen idee wat jij onder 'legalitieit' verstaat. Het klinkt mij als een nogal zware juridische kwalificatie.
Die ik niet gebruikt heb. En ook niet suggereer.
Waarom mij dit dan toedichten?
(ik kom het woord 'legaal' één keer tegen. Maar zoals je kunt teruglezen, dat is niet van mijn hand)

Maar als je het graag over de (huis)regels wilt hebben, want jouw 'legaliteit' kan niet anders dan daar aan refereren:
onder 'Huisregels', punt 3 Commerciële uitingen, tref je o.a. aan:
b. Te koop/te ruil
c. Reacties op advertenties
d. Overige reacties
Ik kwam op het (wellicht inderdaad te dure) woord legaliteit, onder andere als reactie op deze aan mij gerichte woorden:
mikefiets schreef: "Ik zou zeggen, begin dan zelf een discussie (dus als TS-er!), met als onderwerp:
het aanpassen van de voorwaarden van de rubriek "Te koop gevraagd". Insteek: fietsrouteboekjes mogen niet meer in 'Te Koop Gevraagd' te koop worden gevraagd"
Met de woorden "mogen niet meer" leek je te suggereren dat ik (en evt anderen) daar inderdaad zo over zouden denken.

mikefiets schreef: Het komt mij niet meer dan logisch voor dat deze regels ook van toepassing zijn op de rubriek 'Te Koop Gevraagd'. Want dat is immers eenzelfde rubriek, maar dan in spiegelbeeld!
Er valt duidelijk te lezen:
"Overige reacties op een advertentie zijn niet toegestaan en worden verwijderd. Wil je een discussie voeren over een aangeboden product, dan kan dit elders op het forum"

"Elders op dit forum". Het is niet geheel toevallig, dat ik daar mmerdere malen op gezwezen heb!

De, zich telkens herhalende(!) 'discussies' onder 'advertenties', over fietsgidsboeken, zijn sowieso al off-topic. Maar de huisregels maken benadrukken dat nog eens extra!
Je zou de retorische vraag kunnen stellen: 'waarom zou dat toch zijn?
(ik weet van mensen die specifiek de Verkoop/Te Koop rubriek op dit forum mijden, puur en alleen omdat ze het off-topic gedoe beu waren)

De vraag waarom mensen blijven doorgaan over de onwenselijkheid van het verkopen van fietsreisgidsen (hetgeen volgens de forumregels gewoon toegestaan), maar weigeren hier zelf een topic over te beginnen, wordt met elke serie reacties alleen maar prangender!
Je zou bijna een verband gaan vermoeden tussen off-topic 2ehands-fietsreisgidsen-Warriors, en een indolentie wat betreft het zelf op de juiste plek opstarten van een discussie...
Het staat je vrij om zelf een nieuw topic aan te maken waarin je dit punt maakt. De noodzaak om dit hier te doen is er niet.
Let wel: dit is geen gebod van mij, maar ik wijs je op de mogelijkheid.

Hans
Hans,

Het is niet zozeer dat mensen bezig zijn om iets te verbieden. Deze 'handel' is immers toegestaan, verbieden is daarom kansloos!
Want zowel de wet (legaliteit?) als de huidige (forum)huisregels, zijn heel duidelijk:
fietsreisboeken mogen gewoon verkocht worden. En te koop gevraagd. Toch?

Juist omdat het mag, en er dus feitelijk weinig tegen te beginnen is, grijpen sommigen naar andere middelen:
dit soort topics 'frustreren', bemoeilijken (een beetje zoals canceling en deplatforming ook werkt), kapen.

Dat gebeurt o.a. door op het gemoed van TS'ers te werken. Of door op de volkomen normale vraag naar een 2ehands item, er 'fijntjes' op wijzen dat deze produkten ook nieuw te koop zijn. Alsof TS daar niet van op de hoogte is...
(zal intussen duidelijk zijn dat ik het niet alleen over dit topic heb, maar over een reeks eerdere, vergelijkbare reacties. Een patroon. Dat @BertSitters zich meldt, kan zeker geen toeval genoemd worden, qua patroon)
Doel is dat mensen zich bezwaard gaan voelen. En toekomstige aanbieders en vragers zich wel twee keer achter de oren zullen krabben (als dat niet beoogd wordt, zouden TS'ers immers wel per PB benaderd worden!)

Ik zal (nogmaals) uiteenzetten waarom ik dit afkeur:
1. TS'ers maken gebruik van het forum, precies zoals dat bedoeld en beoogd is.
Om het TS'ers toch moeilijk te maken, bedient men zich van offtopic reacties. Offtopic 'steken', is wellicht een betere omschrijving.
Offtopic, omdat TS's vraag of aanbod, een item betreft. En zeker NIET: de aanzet om een discussie te starten over de (on)wenselijkheid van de handel in deze items.
2. de huisregels (waar ik eerder naar verwees en die ik quote) zijn m.i. duidelijk. Er geldt zelfs een speciale, extra strenge regel, voor deze rubrieken! Waarin expliciet gesteld wordt: "Overige reacties op een advertentie zijn niet toegestaan en worden verwijderd. Wil je een discussie voeren over een aangeboden product, dan kan dit elders op het forum"
Waarom zou dit zijn? Retorische vraag, zou je denken....maar kennelijk niet.
3. Het is duidelijk dat er mensen zijn, die het verhandelen van fietsreisboeken niet op prijs stellen.
Maar waarom nemen die dan niet de moeite om een discussie over dit onderwerp te starten? Op een geëigende en daarvoor bedoelde plek? Zoals de huisregels aangeven. En zoals ik nu meerdere malen heb gesuggereerd.
(het enige dat ik nu kan bedenken: ze denken te weten wat de uitkomst hiervan is....)

Nu doet zich de vreemde situatie voor: wel de moeite nemen om hele epistels te schrijven. Maar kennelijk te beroerd om een discussie te starten.
Daar waar dat hoort. Zonder offtopic. Zonder topic-kaping. Conform de huisregels. Conform nomale beleefheidsgebruiken.

Je advies dat IK dan maar een topic moet starten, omdat anderen(!) een volstrekt normaal en 'legaal' topic niet respecteren, vat ik op als een gotspe.
Beetje alsof de familie Flodder, aangsproken op asociaal gedrag, adviseert dat de buren dan maar moeten verhuizen....
OT: ik heb een forumtopic gestart met een praktisch voorstel.
Ik zou het erg fijn vinden als de verdediging van de handel in tweedehands boekjes op wat minder opgewonden toon gevoerd kon worden. Iedereen begrijpt dat het mag maar dat wil nog niet zeggen dat er geen relevante andere dimensie is.
Routemakers gaan het met de toenemende digitalisering steeds moeilijker krijgen en zullen wellicht op zoek moeten naar een nieuw verdienmodel, al weet ik ook niet welk.