Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets?

Na jaren lang fietsen op een oude trekkingfiets ben ik mij aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. Ik ben al wezen kijken en de meeste fietshandelaren en winkels beginnen dan over een fiets met rohloff naaf, maar dat is best boven mijn budget. Mijn vraag is dat nodig voor een gemiddelde toerfietser? Of is een goed frame en derailleur voldoende? Mijn budget ligt rond de 1500 euro met wat bovenmarge. Verder vroeg ik mij af wat jullie ervaringen met Jongerius fietsen zijn?

Sportieve groet Ralf
Laatste vraag kan ik niet beantwoorden.
Natuurlijk kun je zonder Rohloff-naaf. XT-shifters en achterderailleur en een duurzame trapas constructie (JIS of Octalink V2) zijn wezenlijk.
Zie dit bericht voor een document met goede informatie en een vragenlijst.

Voor €1500 kan je een prima nieuwe vakantiefiets kopen en tweedehands, met een beetje geduld en geluk, zelfs één met een Rohloff mocht je dat willen.
Er stond (of staat er nog 1 te koop) deze week zag ik, maar of dat de fiets is die je zoekt is vraag 2, te veel variabelen voor ons (en jezelf?) om de vraag te beantwoorden.
Voor een goede vakantie-fiets heb je geen Rohloff of pinion nodig.
Deze dusviewtopic.php?f=11&t=31657
Als je een ander frame nodig hebt is die van Shane misschien nog beschikbaar.
Voor ongeveer dat bedrag kun je een prima nieuwe derailleur fiets kopen waarmee je alles kunt doen. Wel is het natuurlijk zaak na te denken over wat voor soort trips je wilt maken, en wat daar het meest geschikt voor is. Een fiets voor verre tochten met veel bagage is niet fijn als snelle fiets met weinig bagage, en omgekeerd. Zie hier voor wat wellicht nuttige informatie: https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... kantie.pdf
ralf schreef:
do 23 aug, 2018 10:09
Verder vroeg ik mij af wat jullie ervaringen met Jongerius fietsen zijn?
Hier wel een topic maar geen ervaringen: viewtopic.php?f=36&t=31080
Ik zie nu dat Jongerius kennelijk een onderdeel is van Jonico Fiets Megastore.
Ze hebben kennelijk heel erg veel keuze. Nadeel daarvan is dat het waarschijnlijk ook heel lang gaat duren voordat een aantal mensen ervaring hebben met bepaalde modellen.

Ik wordt altijd een beetje kriegel van die honderden modellen. Mijn ideale fietsenwinkel heeft maar een paar modellen frames en de opbouw is naar wens. Resultaat zal zijn dat zo'n winkel nog nooit twee keer echt dezelfde fiets heeft gebouwd. Dat komt misschien uiteindelijk op hetzelfde neer, maar het scheelt wel veel blabla. Dat scheelt mij dus tijd en ook geld, want een blablaschrijver is veelal duurder dan een monteur.
Eerlijk gezegd zou ik bij een dergelijk budget toch eerder kijken bij merken als Fahrradmanufaktur of bouwers als Meilenweit die met Fort frames werken als je een recht stuur wilt en Surly als het een racebocht mag worden.
Je hebt een bericht.
Zie marktplaats bij Snel Safari.
Willem Dijkstra schreef:
di 11 dec, 2018 10:22
Je hebt een bericht.
Tja, Ralf was eind augustus wanhopig aan het zoeken, en was begin september nog voor het laatst hier actief.

Misschien een eendagsvlieg, misschien heeft ie z'n keuze toch snel gemaakt.


Anyway, voor € 1.500 kan je ook een ander traject doorlopen.
Koop een degelijk frame (eventueel incl. alles wat het tot een fiets maakt) en koop de rest eromheen.
Eigenlijk is dat de route die ik met onze Bridgestones heb doorlopen, dwz. de originele fiets was al "redelijk" bruikbaar, en daarna ben ik gaan kijken wat ik anders wilde.
Vele jaren terug had de ANWB in het blad Op Pad een vergelijkbaar betoog: en een paar voorbeelden hoe je met slim sleutelen voor weinig een vakantiefiets naar keuze had.

Voor onze Bridgestones was het boodschappenlijstje ongeveer alsvolgt:
Bridgestone (incl racestuur, stadsremhandels, spatborden ...)
Een set Tandemwielen (de duurste nieuw-aankoop)
Een set goede banden (toentertijd was dat meen ik Continental, of zelfs Vredestein)
Een SunTour X-pro voor- en achterderailleur (toentertijd niet al te duur)
Een oude SunTour stuurpen commandeur (van een sloopfiets)
Naar eigen inzicht gemodificeerde Shimano 7 speed (en later 8 speed) achter-kransjes
Een Campagnolo triple crankstel
Later toch ook maar een kleiner kleinste voorblad
Een Shitmano trapas
Een aangepaste Humpert zadelpen
Een Avocet-zadel
Een derde rem (van een sloopfiets) en een MBT remhandel (nieuw, een setje dus voor twee fietsen)
Een Cordo en een Bor-Yue achter-bagagedrager (eentje voor)
Een goedkoop lowrider setje
En dan verder nog wat klein spul en natuurlijk wat ijzerwaren
    (incl wat eenvoudige ijzerwaar om een Dinex-rem-afnemer te maken)

Ik denk dat je als je je verlanglijstje goedkoop inkoopt en eventueel hier op daar zuiniger kiest ... dat het een koopje wordt waar zelfs een "nieuwere" tweedehands fiets niet tegenop kan.
De grootste winst is echter dat je precies weet wat er waar aan en op je fiets zit, en je dus ook als geen ander weet hoe je de fiets kan repareren en moet onderhouden.

BSM
beste BSM,
is 'shitmano' bij de trapas hierboven een vergissing (tiepvout) of een woordspeling? :shock: :wink:
groet, hoogframe
hoogframe schreef:
di 11 dec, 2018 19:42
beste BSM,
is 'shitmano' bij de trapas hierboven een vergissing (tiepvout) of een woordspeling? :shock: :wink:
groet, hoogframe
Hij ging stuk. Mijn fietsenwinkel-leverancier vroeg om garantie, en kreeg een afwijzing, ik vroeg vervolgens toelichting/heroverweging en toen kon ik een bescheiden tegemoetkoming bij mijn fietsenwinkel gaan verzilveren.
Ik had de kosten die ik maakte - ik kocht in Beaune (Frankrijk) een vervangende-trapas, en monteerde die zelf op de stoep en met het gereedschap van de fietswinkel - opgevoerd, niet eens een tegemoetkoming in het ongemak gevraagd ..... maar kreeg alleen de kale NL-prijs vergoed. Uiterst zuinig dus, en ook nog eens zakkig omdat ze hiermee mijn lokale fietsenwinkel schoffeerden.

Dus ... geen tiebphaut ... geen woordspeling - no pun indended - gewoon "voor straf".
Het merk is te groot, heeft zich iets te handig op de eerste rang gepositioneerd.

BSM
ralf schreef:
do 23 aug, 2018 10:09
Na jaren lang fietsen op een oude trekkingfiets ben ik mij aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. Ik ben al wezen kijken en de meeste fietshandelaren en winkels beginnen dan over een fiets met rohloff naaf, maar dat is best boven mijn budget. Mijn vraag is dat nodig voor een gemiddelde toerfietser? Of is een goed frame en derailleur voldoende? Mijn budget ligt rond de 1500 euro met wat bovenmarge. Verder vroeg ik mij af wat jullie ervaringen met Jongerius fietsen zijn?

Sportieve groet Ralf

Ik heb een Koga randonneur te koop. Een betere prijs kwaliteit kan je niet krijgen want ja als je deze koopt koop je eigenlijk een fiets voor inkoopprijs. 1400 wil ik er voor hebben als je intresse hebt stuur dan graag een privébericht.😉
Fiets garant in Den Haag heeft een mooie aanbieding.

Vsf t800 met xt afmontage en magura remmen, ipv €1999, nu voor €1600

28 inch maar 57

Kijk ook bij vsf op marktplaats

Mario
Menoah schreef:
do 11 apr, 2019 20:24
Ik heb een Koga randonneur te koop. Een betere prijs kwaliteit kan je niet krijgen want ja als je deze koopt koop je eigenlijk en fiets voor inkoopprijs.1400 wil ik er voor hebben als je intresse hebt stuur dan graag een privébericht.
Krijgt ralf ook garantie?
Leon schreef:
do 11 apr, 2019 20:33
Menoah schreef:
do 11 apr, 2019 20:24
Ik heb een Koga randonneur te koop. Een betere prijs kwaliteit kan je niet krijgen want ja als je deze koopt koop je eigenlijk en fiets voor inkoopprijs.1400 wil ik er voor hebben als je intresse hebt stuur dan graag een privébericht.
Krijgt ralf ook garantie?

Ja natuurlijk ik vertrouw volledig op mijn professionaliteit ik heb er zelf al op gefietst met bepakking en er is niks mis mee ik durf Ralf 2 jaar garantie te geven op de onderdelen en ik garandeer dat alles goed gemonteerd. als hij onderhoud nodig heeft regel ik de onderdelen voor inkoopprijs en de montage doe ik voor niks als het niet meer dan 2 uur is
Toch fijn dat topics waar al maanden niet op gereageerd wordt op deze manier opnieuw boven komen drijven.

Topicstarter is sinds september vorig jaar niet meer ingelogd geweest bijvoorbeeld.
Ik hoop dat die lekker onderweg is.