Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Swing - Forum Wereldfietser

Tubus Swing

Voor een MTB met verende voorvork ben ik opzoek naar een Tubus Swing.
Mocht je er een hebben liggen en er niets mee doen, ik heb er 40 euro (incl. verendkosten) voor over.

Advies voor een alternatieve drager op een verende voorvork is van harte welkom!
De Swing doet zijn naam eer aan. Het is een meer universele copie van een drager die ooit door m-gineering was bedacht. Die laatste zat lager en dichterbij de balhoofdbuis en was dus stabieler, maar paste niet op alle vorken. Een alternatief zou kunnen zijn de Old Man Mountain Ultimate Lowrider.
Weet je zeker dat je voortassen nodig hebt? Geveerde voorvorken zijn meestal niet zo stijf als ongeveerde, en dus minder geschikt om er nog een drager en bagage aan te hangen.
Ik heb de drager van een gazelle kathmandu nog liggen.
Is dat ook een optie?
De swing zou ik links laten liggen wat Wim ook al aangeeft. Indien je nokken voor velgremmen op je voorvork hebt, zou je de Tubus Smarti kunnen overwegen.
Is een stabiele drager en je tassen hangen niet zo hoog.
Misschien kun je hier je licht nog eens opsteken: http://www.bicycles.net.au/forums/viewtopic.php?t=42510

Ik heb zelf de Tubus Swing via Marktplaats gekocht voor mijn mountainbike, wel bij wijze van proef gemonteerd, maar nog niet met voortassen gefietst. Ik kan je dus niet vertellen of de Tubus Swing bevalt. De Tubus Smarti lijkt me overigens niet geschikt voor geveerde voorvorken.
De Tubus Smarti is voor zover ik weet ontworpen voor vorken zonder oogjes in het midden.
Maar ze passen ook op geveerde voorvorken mits je de nokken voor velgremmen hebt en de bevestigings gaatjes aan de onderzijde voor spatborden.
Ik heb de Smarti zelf op mijn fiets zitten, met geveerde voorvork.
Natuurlijk kan een Swing ook maar zou niet mijn keuze zijn.
Op de Swing hangen je tassen een stuk hoger wat je stuurgedrag niet ten goede komt.
Ik heb zelf geen ervaring met een Swing, maar weet wel dat een Smarti zeer stabiel is.
let alsjeblieft op enkele aspecten:
- of je wilt dat je drager ook geveerd wordt door de voorvork: dan moet je de drager aan de binnenpoten of de vorkroon bevestigen (zoals de Tubus Swing, nieuw nog te koop, bijv. bij futurumshop). een drager aan de remnokken of de buiten-/-onderpoten van de voorvork veert niet mee (en laat je vering minder goed werken want het onafgeveerde gewicht wordt groter)
- of iets je onderbuis/frame raakt als je je voorvork flink draait want bij montage op de vorkkroon steken er zaken uit :( zonde als je daar iets beschadigd.
succes! hoogframe
hoogframe schreef:let alsjeblieft op ... een drager aan de remnokken of de buiten-/-onderpoten van de voorvork veert niet mee (en laat je vering minder goed werken want het onafgeveerde gewicht wordt groter)
Plus dat tassen en inhoud harder door elkaar geschud worden dan bij een fiets met ongeveerde voorvork omdat de tassen dan deel gaan uitmaken van het onafgeveerde gewicht. Het resultaat is dan dat je met zo'n fiets liever op het strakke asfalt blijft terwijl de geveerde voorvork juist bedoeld was om dat ook eens niet te doen.
Je ziet het daarom ook niet vaak.
Klopt wat Leon zegt. We hebben jaren met de swing gereden en heel wat ervaring op gedaan. Als je vering hebt dan is dit wel de beste oplossing. Maar ideaal is het niet.
De drager heeft de neiging te verbuigen. Door het gewicht van je tassen komt alle kracht op de bout aan de bovenzijde te zitten. Die is bij ons meerdere malen afgebroken. Lastig om die eruit te haken als je middenin de Sahel zit. Even uitboren lukt dan niet. Uiteindelijk de boel aan elkaar gelast en dat heeft het jaren vol gehouden.
De optie van een drager aan de verende poten is niks. Dan kan je net zo goed de vering helemaal thuis laten.
Er was/is ook nog een wat ingewikkelde drager met glijstangen. Het merk weet ik even niet meer.
Dat is de Faiv lowrider.
Ook getest.
Werkte redelijk.
Nadeel waren de 'glijbussen'. Die piepte enorm bij slecht weer.
Ik hou niet zo van piepjes. Mijn fiets moet 'smooth' rijden.
Maar goed, het was wel een gedurfd ontwerp van de Duitsers en verdient alleen daarom al alle lof.
Iedereen Bedankt voor de tips en meedenken!
Voorvork is een Rockshox recon silver op een Cube Attention SL.
Ik rij ermee het hele land door (vnl over verharde wegen) en gebruik de tassen om van kampeerplek naar plek te komen. Met alleen twee achtertassen is het pakvolume net te krap... Als er een leuke mtb route in de buurt is gaan de tassen eraf en gaat de vering aan!

Ik ga waarschijnlijk de gazelle kathmandu proberen, maar blijf op zoek naar een Tubus Swing.
The Old man mountain en Faiv Hoogar lijken goede alternatieven, maar duuur.
Met geld dat je zou besteden aan een voordrager en voortassen zou je wel eens flink wat bagagevolume kunnen besparen. Juist met een mtb heeft dat grote voordelen. Kijk hier eens voor wat ideeën: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Experimenteer met de loze ruimte onder het stuur, en bevestig zodoende gewoon met wat riempjes bijvoorbeeld je tent aan het stuur (eventueel iets langere kabels monteren). "Bikepacking" heet dat tegenwoordig geloof ik hip. Er zijn foudralen (legerdump) of Ortlieb achtige roltassen in alle maten en kleuren. Mijn slaapmat, slaapzak en tentje past er met wat proppen precies in en bij mijn MTB/reisfiets is er dan nog voldoende ruimte tussen foudraal en band.

Minder stabiel vanwege het hogere zwaartepunt? Wellicht wel, maar mijn MTB frame is blijkbaar stijf genoeg, van enige instabiliteit of zwabberen is dan ook geen sprake.