Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht Shimano onderdelen voor begin 90's Cannondale - Forum Wereldfietser

Gezocht Shimano onderdelen voor begin 90's Cannondale

Hallo,

Mijn Cannondale Touring uit begin jaren 90 is toe aan revisie. Hij heeft jaren in de schuur gestaan na een fietstocht naar Zuid Spanje en vanwege hernieuwde belangstelling voor het prachtige fietsen op een evenzo prachtige fiets deze oproep. Er zijn een aantal onderdelen die niet meer zo goed zijn, versleten of stuk. Een aantal zijn ook niet meer nieuw te krijgen, soms alleen op Ebay voor overdreven hoge prijzen.
Het gaat om Shimano Deore LX ST M060 rem/versnellings hendels(3x7)
Remmen Shimano Deore LX Cantilevers BR-M550
Crankbladen Deore 3/7 speed(origineel biopace), dus de 3 voortandwielen.
7speed cassette 13-30(oid) en 7 speed ketting.
Misschien heeft iemand nog iets goeds op de plank liggen.
Verder zitten er nog de oude 27' wielen (630) in die ik wil vervangen voor 28'(622) daar is in ieder geval genoeg keus in banden in. Voor een nog goede kwaliteit velgen/wielen evt bijpassende spatborden(max 40mm breed)hou ik me ook aanbevolen.



Groet henk
Als het niet gaat, zoals het moet, dan moet het maar, zoals het gaat. :)
Dit materiaal is nog gewoon te koop, misschien met een andere naam. 8v shifters (combishifters resp. voor cantilever en v-brake) voldoen ook als je persé niet meer dan 7v wil: gewoon afstellen op stand 7. Derailleurs: gewoon uitwisselbaar t/m 9v. En van Biopace heb je inmiddels begrepen dat dit systeem het rendement van je trapenergie verlaagt? Ik heb wel de cranks (ik dacht 170mm), niet de bladen (om genoemde reden).
7v kettingen specifiek bestaan niet, wel de gewone smalle derailleurketting, passend voor 5v, 6v, 7v en 8v. 3/32" heet dat.
hhenk schreef:Mijn Cannondale Touring uit begin jaren 90 is toe aan revisie... Er zijn een aantal onderdelen die niet meer zo goed zijn, versleten of stuk. ...
Het gaat om Shimano Deore LX ST M060 rem/versnellings hendels(3x7)
Wat is hiermee mis? In mijn ervaring komen shifters vastzitten door vuil, echt verslijten doen ze niet, proper maken maakt ze net als nieuw.
hhenk schreef:Remmen Shimano Deore LX Cantilevers BR-M550
Wat kan hier mee mis gaan?
hhenk schreef:Crankbladen Deore 3/7 speed(origineel biopace), dus de 3 voortandwielen.
Waarschijnlijk 5-arms 110mm BCD, kettingbladen van TA Specialités of Stronglight. Of zoek op compact racebladen.
hhenk schreef:7speed cassette 13-30(oid) en 7 speed ketting.
Is nog gewoon verkrijgbaar.
hhenk schreef: Verder zitten er nog de oude 27' wielen (630) in die ik wil vervangen voor 28'(622) daar is in ieder geval genoeg keus in banden in.
Dit gezien? http://sheldonbrown.com/harris/tires/630.html
Laat ik ook nog maar een geruststellende duit in het zakje doen. Veel is inderdaad vast wel repareerbaar, of nog gewoon te koop. Voor als het niet meer op te knappen is: 7 speed draaischakelaars voor Shimano 2:1 overbrenging zijn er nog van Sram. Je hoeft remgrepen en shifters immers niet te combineren. Als de remmen echt af zijn kun je dan ook kiezen voor v brakes en v brake grepen.
7 speed cassettes, voortandwielen en ketting zijn er zoals gezegd gewoon nog. Alleen de cassette is specifiek 7 speed, en de keus is niet meer heel groot, maar ze zijn er.
Omdat je cantilever remmen met nokken hebt bestaat de kans dat je de remblokje niet de benodigde 4 mm lager kunt stellen om ze op de 8 mm kleinere velgen te laten passen. Kijk daar eerst naar. SJSCycles heeft nog twee 27 inch velgen: https://www.sjscycles.co.uk/rims-27-630/ en 11 soorten banden. Voor het degelijker werk is er nog de Marathon Greenguard en voor het snelle werk de Panaracer Pasela. Allemaal in 32 mm (of smaller). Breder is helaas niet of nauwelijks meer te krijgen. Het wordt inderdaad mager, maar het kan nog steeds.
Sjefke, Bdr en Wim,

Dank voor jullie input. Mijn technische kennis van fietsen is (nog) niet bijster groot en oa via dit forum probeer ik wijzer te worden.
De shifters eens goed schoonmaken ga ik doen, misschien een paar kabels vernieuwen ook.
De biopace hoeft voor mij ook niet hoewel ik het best prima trappen vond destijds. Het zijn idd 5 arms bladen met BCD 110, ik zag degene al on line staan die werden genoemd. Vind ze wel prijzig trouwens. Zou prettig zijn een goede kwaliteit tweedehands te vinden. Ik hoef ze niet alle 3 te vernieuwen denk ik of is dat niet slim? Kun je dan beter alles vernieuwen?
Idd zijn er nog wel de nodige 630 banden. Had de site SheldonBrown nog niet ontdekt. Voor het comfort wil ik misschien toch iets breder dan 28/32. De remblokjes zijn wel 4 mm lager te zetten dus 622 past wel.
Ik zal nog wel eens wat vragen hier neerleggen, het is hier een echte fietskennisvergaarbak :)

Groet henk
Het is misschien een goed idee de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser te volgen. Er is binnenkort vanwege de grote belangstelling nog een extra cursus en als je snel bent zijn daar geloof ik nog enkele plaatsen. Je kunt je eigen fiets meenemen en er ook aan werken.
Hallo Henk,

Het is me niet duidelijk wat je precies wilt.
*Wil je deze oude fiets in zijn originele glorie herstellen? Reken dan op een flinke zoektocht naar onderdelen en een fiks prijskaartje.

* Wil je er een zo goed als nieuwe fiets van maken? Dan ben ik er meer een voorstander van om een recenter frame te zoeken om de onderdelenvervanging te completeren. :wink:

*Wil je er een goedkope fiets van maken waar je leuke rondjes mee kan fietsen?
Begin dan met de dingen die echt nodig zijn en vergeet de upgrade van 27" wielen naar 28.

QUOTES

>cantilevers
Canti's kun jer er heel eenvoudig afschroeven zodat je ze goed schoon kunt maken. Is de roest in het draaipunt zo erg dat je het niet meer soepel draaiend krijgt dan is dat vervelend. Ook de bevestiging van de blokjes moet je eerst proberen of die niet uit elkaar vallen als je er een nieuw blokje op zet.

>De shifters eens goed schoonmaken ga ik doen,
Het probleem met duim/wijsvingershifters uit die tijden is dat de olie waarmee de kleine veertjes zijn gesmeerd na een of twee decennia hard wordt en de shifter niet meer terugspringt. Dat kun je snel testen door er WD40 of heel dunne olie in te spuiten. Als de shifter dan weer acuut goed werkt weet je het. Het succes zal echter van korte duur zijn, dus uiteindelijk zul je ze open moeten maken om ze met zeep en zo heet mogelijk water schoon te maken. Risico is dat er veertjes en palletjes in het rond gaan vliegen en je niet meer weet hoe het in elkaar moet.

>misschien een paar kabels vernieuwen ook.
Laat dat misschien maar weg. Binnen- en buitenkabels kosten weinig en met nieuwe kabels weetje zeker dat schakel- en remproblemen in ieder geval daar niet aan liggen.

> Biopace
Dat zou ik eerst uitzoeken voordat je ergens geld aan uitgeeft.
Leon schreef: >De shifters eens goed schoonmaken ga ik doen,
Het probleem met duim/wijsvingershifters uit die tijden is dat de olie waarmee de kleine veertjes zijn gesmeerd na een of twee decennia hard wordt en de shifter niet meer terugspringt. Dat kun je snel testen door er WD40 of heel dunne olie in te spuiten. Als de shifter dan weer acuut goed werkt weet je het. Het succes zal echter van korte duur zijn, dus uiteindelijk zul je ze open moeten maken om ze met zeep en zo heet mogelijk water schoon te maken. Risico is dat er veertjes en palletjes in het rond gaan vliegen en je niet meer weet hoe het in elkaar moet.
Ik heb soortgelijke vervuilde shifters met Loctite Super Cleaner ingespoten en daarna met wat kruipolie en die werken nu toch al een jaar perfect. Ik denk niet dat het nodig is die dingen open te doen.
Die fietsreparatiecursus heb ik in mijn achterhoofd.

Wat ik wil met de fiets is hem weer in goede staat te krijgen, hoeft niet per se in originele staat. Biopace hoeft ook niet.
Helaas is het ondertussen ijdele hoop gebleken dat Marktplaats vol staat met spullen die ik kan gebruiken. Hoopte dat er een berg crankbladen 5 arm, triple, 110 bcd in goede staat aangeboden werden :|
Tandwielen zijn natuurlijk slijtgoed, dus tweedehands is al gauw ook half versleten. ALs je het goedkoop wilt houden neem je een alu buitenblad van liefst TA, en neem je een heel veel goedkoper stalen midden- en binnenblad.
De bladen van Stronglight zijn iets goedkoper, bv. http://www.xxcycle.fr/plateaux-route,fr.php . Bij Stronglight zijn er drie kwaliteiten: 5083 (Dural), 7075 en CT2 (7075+Teflon coating). Ik heb zo'n 5083 blad en dat werkt ook, gekocht bij Decathlon, wel op bestelling.

Ik zou wel graag weten waar Wim die stalen bladen haalt..
Helaas is het ondertussen ijdele hoop gebleken dat Marktplaats vol staat met spullen die ik kan gebruiken
Je beste hoop is een complete, nauwelijks gebruikte fiets te vinden uit begin 90 voor een vriendenprijsje en dan daar de onderdelen van af te slopen. Of b.v. naar de kringloop en vragen of je de fietsen mag bekijken voor ze naar Afrika verscheept worden.
Ik heb laatst ook een oude fiets als retro hobby project erbij opgeknapt. Financieel kom je toch van alles tegen. Dus wat is je budget? Wat is je doel: rondje om de kerk, weer een fietsvakantie? En heb je al wat basisgereedschap, zoals kettingpons, cassette- en crankafnemer?
Er is hier ook een 'horror' topic geweest over breuken van oude frames. Ik weet niet of die Cannondale van alu is? Alu kan heel vervelend corroderen. Een 'chromo' frame kan veel meer hebben. Probeer in ieder geval of alles wat los kan ook los kan. En als je van het georganiseerde bent: een lijstje met letterlijk alle onderdelen van je fiets: nog goed - vervangen - kan mooier - en dan de kosten laag/hoog. Ook stomme derailleurwieltjes kosten 11 euro als je ze in de winkel haalt. En dan blijkt b.v. dat je stijver bent dan vroeger en toch het stuur hoger en anders wil enz. enz.
Nog even concreet: ik heb een Stronglight alu middenblad 38 tand 110 BCD en een klein blad 28 tands 74 BCD bij Hollandbike voor 39 euro + verzend besteld. Het nog goede 48 tands Biopace zit er voor de retro looks nog op.
Als ik teveel negatief overkom ;-) : Een zelfopgebouwde fiets geeft denk ik veel meer plezier en waar voor je geld dan die kant en klare fiets. Succes....
beste hhenk,
ik heb 3 kettingbladen voor je 'in de aanbieding'. steek 110 BCD, 5 arm, zwart. gebruikte staat, maar het midden en binnenblad zijn nog vrij goed/nog niet versleten. van het buitenblad vind ik de tanden wat 'puntig'.
kosten? met verzenden 10 euro.
(de cranks wil ik houden voor hier op de (kinder)fietsen)
groet! hoogframe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groet! hoogframe
Hallo hoogframe,

Ik ben op dit moment voorzien van de meeste benodigde spullen, met name via Marktplaats, collega's en een enkele webwinkel.
Dank voor je aanbod!

Groet hhenk