Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keus:* Noord Vietnam+Noord Laos of China/*Zuid Laos-Cambodja - Forum Wereldfietser

Keus:* Noord Vietnam+Noord Laos of China/*Zuid Laos-Cambodja

Hallo Fietsers,

November 2016 is nog even weg, toch begint de voorbereiding:
Mijn fietsmaatje en ik willen 4 weken gaan fietsen; 2 dames.
We dacht via Hanoi door Noord Vietnam en via het uitgestrekte Laos geheel naar het zuiden. Maar dat is vast een te optimistisch plan qua kilometers voor 4 weken.

Dus dachten we het op te delen maar dan is het kiezen.

- Ronde in Noord Vietnam en dan de keus: Noord Laos of stukje China
of
- Ronde Zuid Laos en Noord Cambodja eventueel stukje Thailand

We houden van niet te toeristische snelwegen en plaatsen, beetje heuvels/bergen, liefst rustig wegen/paadjes, natuur en enige cultuur.
Vorig jaar in Yunnan gefietst, dat was helemaal nog niet toeristisch!

Wie kan en wil er iets over zeggen.
Groeten Ina en Astrid
Beste Ina en Astrid,

Wij gaan het allemaal doen maar hebben dan ook 3 maanden.Ik kan je nu dus nog niets vertellen over onze ervaringen. Wij hebben de route via AWOL geregeld, zij kunnen je vast ook info geven over welke routes bij jullie vraag past.
Ik ben trouwens benieuwd naar jullie ervaringen in Yunnan vorig jaar. Zijn jullie door de tijgerkloof gegaan? Wanneer waren jullie er? Wij gaan in september en ik ben op zoek naar ervaringen wat betreft de kou(vanwege de hoogte).

mvg mjeanne
Hoi mjeanne,

Leuk: een reactie.

Welke routes gaan jullie precies via Awol fietsen?

In Yunnan waren wij in oktober.
De tijgerkloof: daar zijn we met 40 graden en zon op het hoofd door heen gefietst. De moeite waard. Zeker de weg er naar toe!

We hebben ook in lichte sneeuw gefietst naar de hoogste pas van de reis op 4700 meter. Hoe gaaf was dat. Je kwam niemand tegen en je reed door een afwisselend landschap.

We hebben deze reis met De Fietstoerist gereden. Het 1e plan was fietsen van Tibet naar Nepal. Door de aardbeving daar mocht er een alternatief bedacht worden. Dat werd Yunnan.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak.
Groet: Astrid
Dag Ina en Astrid,

Dit lijkt bijna een keuze tussen lekkere vlaai of lekkere vruchtentaart, beide gewoon erg lekker.
Ik heb geen ervaring met Noord Vietnam, maar Noord Laos is erg mooi om te fietsen. Zeker als je een rondje over Phong Saly doet (met een deel over de rivier) krijg je alles wat in je wensen wordt genoemd.
Als je dit combineert met Noord Vietnam is 4 weken nog redelijk krap aan. Je moet namelijk regelmatig een korte of lange klim doen.
Zuid Laos is ook mooi, zeker als je de lussen richting Vietnam maakt, bijvoorbeeld over het Bolaven plateau. De hoofdweg Noord-Zuid kan, zeker als je daar langer over fietst, enigszins saai zijn, maar wel relaxt.
Cambodja is vooral mooi in combinatie met Angkor Wat. Redelijk vlak en rustige binnenwegen.
Als je terugvliegt vanaf Bangkok zou ik zeker Angkor Wat meepakken. Pak dan ook nog de mooie tempelstad Ayuthaya en het erg mooie natuurpark Khao Yai mee dichtbij Bangkok. Nou ja, nog meer taart om uit te kiezen :D
De keuze hangt vooral af van vanaf welke vliegvelden je wilt starten en vertrekken en hoeveel je wilt klimmen. Noord Vietnam en Noord Laos zal meer klimwerk worden vermoed ik (afhankelijk of je noordelijker dan Vientiane wilt), maar de klimmen zijn wel goed te doen. Luang Prabang en Vang Vieng zijn mooie steden in Noord Laos, maar hebben wel een hoog Lonely Planet backpack gehalte met soms bijhorend grof gedrag (zuipen en half naakt over straat lopen, erg contrasterend met de beleefde boeddhistische cultuur).
Zuid Laos en Cambodja zijn relatief vlak, uitgezonderd een paar langere klimmen als je een lus naar Vietnam maakt. Landschappelijk vond ik Zuid Laos mooier dan Cambodja, maar Cambodja heeft iets wat niet te omschrijven is, misschien wel de enorm aardige bevolking op het platteland en de hiermee contrasterende wreedheden die ze elkaar hebben aangedaan in de recente geschiedenis en ook wel het relaxte fietsen.

Ik hoop dat je eruit komt. Gewoon langer vakantie nemen zou ik zeggen :wink:

Erik
In oktober 2012 fietste ik samen met een vriendin 4 weken in Noord-Vietnam.
Van Hanoi naar Sa Pa over rustige weggetjes (en met klimmen, zeker goed te doen) fietsten wij in 12 dagen. Hele mooie route!
Je zou vandaar dus verder kunnen richting Kunming (China), de grens over naar Laos (wat veel gedaan wordt) of nog verder fietsen in Noord-Vietnam richting het nog minder toeristische noordoosten. Ik zou niet rechtstreeks van Sa Pa naar Hanoi fietsen via Yen Bai, dit is namelijk een drukkere route.

Voor China heb je een extra visum nodig, meen ik me herinneren. Voor Laos weet ik het niet. Laos, Cambodja, Thailand heb ik niet gefietst, en kan ik weinig over zeggen.

Succes met de keuze!
Hallo Erik en Annneke,

Leuke en informatieve reacties hebben jullie gegeven.
Jullie hebben beiden, onafhankelijk van elkaar, al aardig wat fietskilometers in de benen.

Luxe keuzes zijn het he?
Ik geloof dat we beiden wel van wat klimwerk houden, zolang we in het zadel kunnen blijven zitten tenminste :-)

Hebben jullie GPS routes die wij eventueel zouden mogen lenen?
Of reden jullie op GT-riders kaarten of ?

Zowel Het ontdekken van NoordOost Vietnam als Noord Laos spreekt me wel aan. Hoe kan je dat combineren me 'maar' 4 weken?

Jullie sliepen in Hostels/B&B/Hotels? Of ging er een tentje mee?

Voor zover deze vragen voor nu.
Groeten: Astrid
Geen tentje mee, lekker lichtgewicht fietsen :D
Kampeermogelijkheden zijn er niet (en qua temperatuur en luchtvochtigheid is het misschien ook niet zo aangenaam?), en hotels/private stay's/hostels etc. zijn zo goedkoop, voldoende aanwezig en voldoen prima.

4 weken is kort, zeker als je nog andere uitstapjes wilt maken, of rustdagen houdt. Wij zijn bijv. ook naar Halong Bay geweest (zonder fiets), hebben in Hanoi zelf ook rondgekeken en een kookworkshop gedaan.

Qua klimmen (ik heb het nog even opgezocht), dat komt helemaal goed: van de 12 fietsdagen van Hanoi naar Sa Pa, waren 10 dagen meer dan 600 hoogtemeters, en daarvan 4 dagen boven de 1000 hm. Uiteraard afhankelijk van hoe je je dagetappes indeelt :wink:

Voor de route: keuzes maken of een stukje bussen :wink:
Dag Astrid,

Voor Laos had ik de Reise know how kaart. Prima als fietskaart en daarnaast kun je de GPS nog gebruiken om een of ander zijweggetje te checken.
Ik heb geen GPS routes, maar voor het rondje Phong Saly ging ik over de rustige en mooie hoofdweg vanaf Vientiane naar Oudomxai, (een paar mooie klimmen, prachtige uitzichten, goed te doen), onderweg meer dan genoeg slaapplaatsen. Onder andere huisjes bij een warmwaterbron. Ik weet niet meer in welke plaats dat was. Duik niet meteen met je kleren aan en geld en paspoort nog in je buikgordel in het warme water, dat heeft een dommerik voor jou al gedaan :?
Vanaf Oudomxai naar Muang Khoua en vanaf hier met de boot stroomopwaarts naar Hatsa in het noorden. Bij de boot moet je flink onderhandelen, mij lukte het voor omgerekend €25, maar ik las ook wel eens berichten dat ze 100 dollar vroegen.
Vanaf Hatsa even megasteil, deels lopen, deels fietsen naar Phongsaly. Hier kun je even bijkomen en er zijn de nodige excursies naar de bergvolken. Vanaf PhongsSaly een heerlijk lange afdaling naar Boun Tai en vanaf hier een lange klim en lange daling (langs veel dorpen met kleurige bergvolken) naar Pak Nam Noi. Vanaf hier kun je weer naar OudomXai. Ik ging vanaf OudomXai naar Thailand.
Probeer vanaf Boun Tai niet af te steken via de binnenweg die uitkomt op de weg tussen OudomXai en Thailand, deze heeft absurd steile klimmen en gaat steeds op en neer. Ik ben na 10 km teruggegaan.
Er zijn inderdaad guesthouses op fietsafstand, maar je kunt voor de zekerheid een klein tentje meenemen voor nood. Dan neem je geen slaapzak ed mee en gebruik je hem alleen als het echt nodig is.
Als je richting Thailand gaat kun je de trein nemen vanaf Chiang Mai naar Bangkok en tussendoor uitstappen bij de prachtige tempelsteden.

Heb je al met collega's of familie overlegd dat je meer tijd nodig hebt? :)

Geniet ervan

Erik
Hallo allen,

Ik denk dat we bijna gekozen hebben :-)
Noord Vietnam, met mogelijk uitstapje naar Laos.

Vraag:
Wij zien 1 grens overgang bij Pang Hoc, vandaar uit de gedachte om naar Phong Saly te gaan en het NP.
Iemand daar ervaring me?

Of een grote ronde in alleen Noord Vietnam.
Vraag:
Wie kan ons meer vertellen over een route Van Hanoi met naar Het N/O en dan via noorden en N/W terug naar Hanoi? Of tegen de klok in.
Kan dta in 4 weken?

Mogelijk is een van Vietnam en stukje via China en Laos terug naar Hanoi ook nog een optie. Al dachten we dat een visum voor China voor een paar dagen de trip weer onnodig prijzig maakt. Of valt dat mee?

Voor zover deze x,
Groeten uit regenachtig Zeeland