Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro

Dat hang er denk ik een beetje van af.

Kijk, als verdienmodel, het staat ze vrij een fatsoenlijk uurloon te vragen. Dat doen ze hier dan wel hoor. Wat, denk ik, frusterend is als mensen met echt slechte of ronduit verkeerde dingen aankomen. Dan heb je als fietsenmaker geen eer van je werk, omdat je niet aan de verwachtingen van mensen kunt voldoen of je erop wordt aangekeken als de boel vroegtijdig stuk gaat.
Met prijsvechterfietsen is het nog erger. Bij Shimano is Deore beter dan Acera. Zo'n prijsvechter zet er dan één Deoré onderdeel op en zet dat in de folder, maar de rest is veel slechter. Zo'n fiets doet het dan even goed, en dan verlopen de shifters, wiel is niet meer goed, etc.

Het is wat anders als je je goed informeert, geen onrealistische verwachtingen hebt, en de fietsenmaker in staat stelt vakwerk te leveren. Dan ben jij tevreden, je vertelt dat feestjes of, beter, fora als deze. Zoals ik nu deed. En je komt zelf terug.

Toen mijn kettingbladen op waren heb ik bij de fietsenmaker het gereedschap gekocht voor ketting, cassette en crankset, en ze hebben me ook nog grofweg verteld hoe het moest. Oh en een nieuw achterwiel, want ik had nog het oude systeem. Cassette en crank (mijn kettingbladen zaten vastgeklonken) en ketting heb ik besteld, en zelf gemonteerd. Daarna ben ik naar de fietsenmaker teruggegaan voor de afregeling van de versnellingen.

Dat was een paar jaar terug, nu heb ik er mijn nieuwe banden gekocht, en ze hebben mijn zitbotjes gemeten en de resultaten meegegeven. Ik bood aan een gedeeltelijke "bike fit" in rekening te brengen maar dat wilden ze niet. Ik had het Sqlabs zadel dat ik overwoog niet bij hen gekocht omdat het haast dubbel zo duur was als waar ik het kon krijgen. Maar ik heb de service wel onthouden en er nu een zadelpen gehaald. En canvas velglint, en, en, en.

Die mensen krijgen dus een veel fietsende, tevreden klant terug in de winkel, die merkbaar dingen bijleert over fietstechniek. Dat vinden ze leuk. Ze lopen misschien een paar euro mis voor de dingen die ik besteld heb, maar niet veel meer want ze hadden zelf ook eerst achter de pc moeten kruipen.

Ik heb niet het hele verhaal verteld over het achterwiel, bij de eerste keer achterrem bijstellen niet door gehad dat de blokjes al op waren waardoor ik een dag met metaal op metaal remde. Dat wiel was dus voortijdig op.

Ik had wel naar de fietsenmaker moeten luisteren over de banden. Ik had vroeger Marathons gehad, ze hadden nu nog alleen de Greenguard, maar keken er een beetje moeilijk bij. Nu weet ik waarom :). Niet te hard lachen, wereldfietserveteranen!

Oh en dan nog eens een verhaal over wielen, ik heb er nu drie gehad op deze fiets die toch ook wel wat kilometers gezien heeft, wielen die zo'n 50 euro per stuk kosten, en ik heb nog nooit één slag gehad, maar ik heb ook nog nooit de spaken hoeven bijstellen. Toegegeven, ik rij niet met zware lasten. Maar, je kunt heel fatsoenlijke wielen krijgen voor dat soort prijzen. Goed genoeg voor reizen in Europa, als totaalgezicht van bagage en bereider niet te dwaas wordt.
Stella90 schreef:Voor de rest, ik heb me dus opgegeven voor de reparatiecursussen van de vakantiefietser in Amsterdam.

De eerste cursus is komende dinsdag al, dus zal mijn fiets meenemen en eens kijken wat ze daar zeggen, voordat ik naar SNEL ga...
En, hoe was je ervaring? Wat is er nog te redden van de fiets? Ga je het zelf herstellen?
Ik zit op het puntje van mijn zadel :P gespannen te wachten op de volgende aflevering van jouw feuilleton.
Hoe was de cursus? Veel geleerd? En niet onbelangrijk: kun je eruit komen?
Misschien is ze onderweg gepasseerd door een motor-kar en zijn boten, fietsen en dergelijke nu allemaal tijdverspilling gebleken. Moop moop! :P
Hahaha, bedankt voor de interesse allemaal. Ok, hier komt de volgende episode! ;)

De basiscursus fietsreparaties was zeer leerzaam! Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik toch echt beter moet schuren dan ik gewoonlijk doe bij het plakken van een band (was altijd bang om té veel te schuren), de solutie alleen op de band gesmeerd moet worden (dus niet op band én plakkertje), ik weet nu hoe ik mijn wielen eruit kan halen en weer terug moet zetten, en wat ik moet doen aan een rammelende derailleur.

Maar over de fiets dus, ik heb bij rose in mijn winkelmandje: een ketting voor 7/8 speed,een powerlinkje, remhendels die zowel geschikt zijn voor het V als het cantilever systeem, en ik bedacht me net dat ik ook wel een nieuwe buitenband voor de voorkant en twee extra binnenbanden kan bestellen (moet thuis even kijken wat de maat is van mijn banden), ook gereedschap moet ik nog even precies uitzoeken wat ik wil en ook trappers moet ik nog uitzoeken.

Eric heeft even naar het fietsje gekeken en het was volgens hem een heel degelijk ding om mee naar Bern te fietsen. Vervanging van de cassette leek hem niet noodzakelijk, wel misschien het middelste voorblad. Die kan ik nergens op internet vinden (32 tanden, LX FC-M563 cranckstel), dus ga kijken of ze die bij de fietsenmaker hebben.

En dan ga ik het dus zelf proberen te doen, eventueel met hulp van een kennis die een racefietsje heeft als ik er niet uitkom met het voorblad, of van Santiago2011 want die heeft haar hulp ook al aangeboden!

Wil de internetbestelling vanavond nog doen, maar heb volgende week pas tijd om naar de fietsenmaker te gaan voor dat voorblad.
Stella90 schreef:[...] Vervanging van de cassette leek hem niet noodzakelijk, wel misschien het middelste voorblad. Die kan ik nergens op internet vinden (32 tanden, LX FC-M563 cranckstel), dus ga kijken of ze die bij de fietsenmaker hebben. [...]
Wil de internetbestelling vanavond nog doen, maar heb volgende week pas tijd om naar de fietsenmaker te gaan voor dat voorblad.
Als ik me niet vergis moet je zoeken op steek/BCD = 94 mm en '5-armig'. De site van Rose zoekt niet makkelijk; ik vond er geen passende bladen. Om je een prijsindicatie te geven: bike24.de (maar: let op, dit is een goedkope, Duitse shop).

Tip: bel Rose op i.p.v. eindeloos opzoeken op internet, waarschijnlijk kunnen ze je dan direct het juiste bestelnummer geven. Mocht dat niet werken, is langsgaan bij de fietsenmaker wel zo handig (maar kost meer tijd)!
http://faqload.com/faqs/bicycle-compone ... nks-5-bolt. Volgens mij ook 94 BCD voor buiten en midden.

Verbaas me wel dat jullie het buitenste blad laten zitten, daar ontbreken hele tanden. Als je in het midden ipv 32, 34 of 30 tanden vindt is dat denk ik ook wel goed. Bij het buitenblad moet je daar wat voorzichter mee zijn, vooral bij meer tanden. Ik vond ook wel dat Carl gelijk had over het binnenblad. Een alternatief is dus het hele crankstel te vervangen, dat is niet eens zo heel veel duurder, en wel makkelijker. Neem dan voor het moment wel dezelfde (tenzij de fietsenmaker zegt dat het kan), anders heb je daar weer kans op problemen :).
Op het buitenblad ontbreken helemaal geen hele of halve tanden. Deze tanden hebben altijd al deze vorm gehad en zijn zo gemaakt om goed schakelen te bevorderen. Dit is standaard, al jaren.

Dit hele topic staat bol van incorrecte informatie valt mij op. Het lijkt mij handig dat er alleen feiten worden weergegeven en dat meningen als zodanig worden aangeduid. Dan kan de ots er tenminste iets zinvols mee.
+1
Dirk
Dat vertelde Eric me ook al. Toen hij zei dat de bladen er nog goed uitzagen was ik namelijk heel verbaast en liet hem de tandjes zien waarvan ik dacht dat ze afgesleten waren, hij zei dat de bladen zo gemaakt worden voor het schakelen, dat wist ik niet... :|
Ah ja, nou je was bij een expert geweest, dus zoveel kon mijn minder geïnformeerde mening ook niet meer verzieken. En nou heb ik ook weer wat geleerd! En ik had al gezegd dat ik er eiiiigenlijk niet echt verstand van heb natuurlijk :).
Een korte update:

Diejee had toch gelijk ;) Het is natuurlijk moeilijk in te schatten op foto's, maar alle bladen waren versleten, ik heb zowel voor als achter moeten vervangen.

De vervangen onderdelen zijn:
- Remgrepen + kabels
- 1 buitenband
- 1 binnenband
- Cranckstel
- Cassette
- Ketting (edit)

Ik heb hierbij wat hulp gehad van What the Fiets en een handige vriend. Het was al bij al makkelijker dan ik dacht. Hij fietst nu heerlijk! :D Volgens mij moet ik alleen de derailleur nog opnieuw afstellen, maar schakelen gaat eigenlijk al probleemloos.

Bedankt voor alle behulpzame reacties! En bedankt Wim voor het aangeven welke tools ik nodig had voor het plaatsen van de onderdelen, dit was erg handig!
Je hebt hoop ik ook de ketting vervangen? Dat is wel gebruikelijk als je de cassette vernieuwd hebt. Een oude ketting op nieuwe tandwielen geeft overmatige slijtage van die cassette en je tandkransen voor.

Edit: bij nader inzien beschrijf je dat allemaal op je blog...
Toe ik dat de laatste keer deed heb ik ook lustig veel kogellagervet op de crankbouten gedaan. Daarna bleven ze loskomen. Voortaan doe ik die er dus droog op, en ik neem ook een grote imbus 8 om ze vast te zetten (lekker veel kracht zetten, niet idioot veel, maar wel veel).
Leermoment: niet ALLE te bevestigen onderdelen hoeven te worden ingevet.
Mooi, voor 200 euro een prima vakantiefiets en nog de nodige technische kennis opgedaan ook. Veel fietsplezier.
Prima, dit is een mooi resultaat waar je trots op kunt zijn. Ik heb nog een paar dingen voor je boodschappenmandje:
Remblokjes. Ik weet niet wat er op zit en hoe lang, maar remblokjes verouderen, ook als je ze niet gebruikt. De beste zijn wat mij betreft Koolstof Salmon (neem wel het type voor canti's). Die remmen beter in de regen en dat is het moment dat je ze nodig hebt. Bovendien slijten je velgen er minder van. Neem in elk geval ook een setje van twee reserveblokjes mee. Te koop bij m-gineering (en die weet ook precies welk type je nodig hebt).
Reserve binnenbanden. Koop Schwalbe of Continental. Ik heb er op zo'n tocht altijd twee bij me. Let op dat je het goede ventiel kiest. En begin met binnenbanden zonder plakkers. Vervang eventueel voor vertrek ook nog het velglint. Ik vind het dikke plastic lint van Schwalbe erg makkelijk.
Veel plezier.
Wim
Wim schreef:De beste zijn wat mij betreft Koolstof Salmon (neem wel het type voor canti's). Die remmen beter in de regen en dat is het moment dat je ze nodig hebt. Bovendien slijten je velgen er minder van. Neem in elk geval ook een setje van twee reserveblokjes mee.
Die heb ik hier nog wel liggen, voor de LX cantilever die op de foto staat. Ik gebruik ze niet meer nadat ik de remmen van onze randonneurs en tandem heb vervangen door een ander type. Ik denk dat ik wel 2 sets ongebruikte heb (alleen mee geweest op reis als reserve) en waarschijnlijk wel 6 sets met minimale gebruiksporen. Laat maar even horen.

Even een kleine waarschuwing vooraf, dit type blokje kan wat lastig te monteren zijn omdat alles los zit in 3 dimensies als je de ene bevestigingsmoer los haalt. Maar beter thuis gekloot en onderweg weten hoe het zit dan onderweg met de handen in het haar, zal ik maar zeggen.

Mbt binnenbanden, zoals Wim zegt, zorg dat je op pad gaat met binnenbanden zonder plakkers (=nieuw), kost geen drol, en kan veel ellende en vooral tijd en humeur schelen. Velglint idem.
Bedankt nog voor de tips, ik lees ze alleen nu pas (na een fantastische fietstocht!!).

Ik had reserve (cantilever) remblokjes bij me, en inderdaad maar voor de zekerheid de wat afgesleten blokjes vervangen voordat ik aan de afdalingen in de Jura begon. Was wel een gedoe inderdaad, Gerrit, maar na even prutsen zaten ze er op.

Ik heb tijdens de tocht (gelukkig) helemaal geen problemen gehad met mijn fiets! Maar overweeg nu wel om misschien mijn remsysteem voor een V-Brake systeem te vervangen (heb gehoord dat dat beter remt en makkelijker is in onderhoud?). Maar dat is voor later, nu eerst even bijkomen van de fietstocht :D

@ Gerrit: Bedankt voor het aanbod! Maar ik verblijf de komende 7 maanden in Zwitserland voor mijn stage, dus ik denk dat het niet praktisch is om nu de blokjes over te nemen. ;)
7 maanden in Zwitserland... en je fiets gaat niet mee... :shock: ?
Travelmaster schreef:7 maanden in Zwitserland... en je fiets gaat niet mee... :shock: ?
Volgens mij heb je een essentieel stukje gemist. Stella is juist op de fiets naar Zwitserland gegaan. Zie haar blog.