Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht: versleten Heggemann kettingbladen - Forum Wereldfietser

gezocht: versleten Heggemann kettingbladen

De idworx Heggemann kettingbladen zijn zeer duurzaam. Zo duurzaam, dat we zelf nog geen compleet versleten exemplaar in handen hebben gehad! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daadwerkelijk nog niemand een Heggemann tandwiel versleten heeft.
Wij willen graag weten wat de werkelijke levensduur van dit idworx onderdeel is. De eerste drie idworxers die ons een versleten kettingblad opsturen, krijgen daarom van ons gratis een nieuw exemplaar.

Voorwaarden: eerst per PB een foto sturen van het blad met daarbij vermeld de aankoopdatum van de fiets en het (geschatte) aantal gereden kilometers. Wij beoordelen dan of het kettingblad al dan niet versleten is.

N.B. Een Heggemann blad is op vier manieren te gebruiken: het kan (bij de eerste tekenen van slijtage) 90 graden gedraaid gemonteerd worden en vervolgens nog eens met de belettering naar binnen.


[moderator] Verplaatst naar ander forum [/moderator]
Tot nu toe nog nul reacties...

Heeft nog niemand een Heggemann blad versleten!?
Misschien heeft er wel niemand zo'n blad.

Ik wil er wel eentje voor je testen hoor. Als hij versleten is krijg je hem terug :-)
Oud vs. nieuw:

>20.000km... and counting ;)

Afbeelding
Ja leuk een kettingblad van 135 euro maar mijn stalen Truvativ van 14,95 ziet er na 20.000 km ook nog best prima uit.
+1
-2
Kun je een foto van dat Truvativ blad posten?
Ik kan ook erg kicken op mooie technische spullen en dan ook nog mijn portemonnee ervoor leegmaken.
Ja zo'n Heggeman is kicken, maar als de portemonnee leeg is, dan voldoet zo'n goedkoop bladje ook prima. Volgens mij is dat de boodschap.
En nu kwijlen we vrolijk verder.

Gr. Marc
Ter vergelijk, hier een Middleburn kettingblad (toch zeker ook geen inferieur spul) na ongeveer evenveel kilometers op een Off Rohler:

Afbeelding
ik zou denken dat indien je regelmatig / tijdig de ketting vervangt, het kettingblad minder snel slijt. Heeft het >20.000 km kettingblad op de foto meerdere kettingen gehad? En zou een goedkoper blad ook niet langer meegaan indien je regelmatig de ketting vervangt?
Bike Basics schreef:Ter vergelijk, hier een Middleburn kettingblad (toch zeker ook geen inferieur spul) na ongeveer evenveel kilometers op een Off Rohler:
Afbeelding
Whoow, dat is versleten. Ik heb minder erg uitziende bladen gehad waar niet meer meer te fietsen viel, maar ik heb een derailleurfiets.
Dat jou dit gelukt is zal het gevolg zijn van het aanspannen van de ketting dat bij de rohloffnaaf het opkruipen van de ketting tegengaat. (tenzij met een derailleurachtige kettingspanner). Vaak en correct aanspannen zal daarom een langere levensduur te zien geven van je kettingblad.

Anderzijds blijkt bij mij steeds dat een setje nieuwe kettingbladen, ketting en kransjes toch wel weer lekkerder fietst.

Leon
jeroen_ schreef:ik zou denken dat indien je regelmatig / tijdig de ketting vervangt, het kettingblad minder snel slijt.
Klopt uiteraard!
jeroen_ schreef:Heeft het >20.000 km kettingblad op de foto meerdere kettingen gehad?
Ja, ik dacht in elk geval meer dan een.
jeroen_ schreef:En zou een goedkoper blad ook niet langer meegaan indien je regelmatig de ketting vervangt?
Natuurlijk.
Leon schreef:Whoow, dat is versleten. Ik heb minder erg uitziende bladen gehad waar niet meer meer te fietsen viel, maar ik heb een derailleurfiets.
De eigenaar van de fiets:
'In Iran (Masshad) was mijn kettingblad compleet versleten (alle tanden
waren afgesleten, ik kon niet meer trappen, het opspannen van de ketting
lukte ook niet meer).'

Maar in Masshad was helaas geen nieuw blad te vinden ;)
Leon schreef:Anderzijds blijkt bij mij steeds dat een setje nieuwe kettingbladen, ketting en kransjes toch wel weer lekkerder fietst.
Inderdaad, hoewel het bij een Rohloff/singlespeed setup een stuk minder uitmaakt dan bij een derailleursysteem!
Hoe krijg je het voor elkaar om je blad zo af te slijten en dan verrast te worden dat je niet meer kan fietsen ergens in Iran?
Bij nader inzien is het voor sommigen misschien toch beter om bombproof Aerospace spul te kopen. Ik neem mijn woorden van eerder terug.
geelfietsje schreef:Hoe krijg je het voor elkaar om je blad zo af te slijten en dan verrast te worden dat je niet meer kan fietsen ergens in Iran?
Laat me raden:
km stand 19.000: het ziet er nog best aardig uit. De komende 1000 km haal ik wel. De ketting is ook nog redelijk. De afstelling van de kettingspanning kan er ook nog net mee door.
Dan 1000 km zwaar traject. Zand. Geen tijd om te controleren. Te ver weg van alles om te gaan sleutelen. Ook geen tijd om te smeren. Kettingspanning daalt. Ketting kruipt op. Ketting slijt hard. Daardoor slijten de tandjes nog harder en de ketting kruipt nog verder op. etc. etc.

Het zou zo best wel eens kunnen dat 80% van al het materiaal wat er af gesleten is er in de laatste 20% van de kilometers af is gesleten.

Leon
Leuk en aardig allemaal, maar volgens mij is dit een truc om reclame te maken.
Kan wat mij betreft naar commercieel nieuws ofzo.
willem.m schreef:Leuk en aardig allemaal, maar volgens mij is dit een truc om reclame te maken.
Kan wat mij betreft naar commercieel nieuws ofzo.
We zijn werkelijk benieuwd naar de levensduur van het kettingblad, net zoals Rohloff een paar jaar terug de 'wanted' oproep heeft gedaan om naven met >100.000 terug te zien.

En kettingbladen verkopen we zo steeds minder ;)

Maar van mij mag het topic verplaatst worden als dat moet.
willem.m schreef:Leuk en aardig allemaal, maar volgens mij is dit een truc om reclame te maken.
Als een slijtage-artikel door een goede fabrikant tot een vast onderdeel van een fiets wordt veranderd vind ik het een zeer welkom bericht in dit forum.

De prijs vind ik zoals gezegd heel fors, maar er zijn hier zat fietsers die reizen maken die deze investering nog waard zijn ook.

Later krijgen we er een levendige handel in op marktplaats omdat de kettingbladen de fietsen regelmatig overleven. :D

(en berichten kettingblad gejat)

Leon
Mooi, maar een kettingblad dat de fiets overleeft lijkt mij nogmaals overkill, tenzij je 1000 km geen tijd hebt om naar beneden te kijken natuurlijk.
Ik denk dat er niet veel zijn die elke 1000 km kijken. Ik alvast niet.
Leon