Additionally, paste this code immediately after the opening tag: boekjes naar Rome - Forum Wereldfietser

boekjes naar Rome

Van wie kan ik deel 2 en 3 van Reitsma route naar Rome overnemen? Als het boekje bijna uit elkaar valt, geen probleem. Ook de route van Benjaminse naar Rome deel 2 en 3 zijn welkom. We hebben nog geen keuze gemaakt tussen de twee routes.
Saartje
Ik heb laatst gemaild met "Benjaminse" omdat ik van de zomer naar Rome wil fietsen. Deze adviseerde me om toch nieuwe boekjes aan te schaffen vanwege de nieuwe routevarianten en recente wijzigingen.

Natuurlijk verdient hij aan zijn advies maar de kosten van de boekjes vind ik persoonlijk in het niet vallen met de overige fietsvakantiekosten dus ik neem toch maar het zekere voor het onzekere en schaf de nieuweboekjes maar aan.

De oude heb ik inmiddels weggedaan.
Het is vrij simpel:

1. de boekjes zijn niet duur, maar kosten wel ca. € 24,- (toch iets waarvoor je bukt als je het op straat ziet liggen..., toch?) ;

2. de boekjes worden niet ieder jaar opnieuw gedrukt; er zijn zelfs boekjes die als "nieuw" verkocht worden door de auteur, terwijl ze toch al behoorlijk zijn verouderd....

3. ga maar uit van hooguit iedere twee jaar (dan ben ik optimistisch!) een nieuwe druk: gaat een boekje twee jaar mee

4. fietsers fietsen vooral in voorjaar en najaar naar Rome (zomer: te heet); er kunnen dus per jaar twee reizen worden gemaakt met hetzelfde boekje.

5. Als een boekje twee jaar meegaat ieder jaar twee keer gebruikt wordt, dan kun je een boekje in twee jaar en dus in vier fietsvakanties afschrijven tot op nihil;

6. fietsers zijn "nette mensen" die netjes met boekjes omgaan, dus een boekje dat al drie keer is gebruikt ziet er nog keurig uit en is goed voor een vierde keer te gebruiken.

Als je een boekje krijgt aangeboden dat enkele maanden terug is gekocht en eén keer is gebruikt, is het heel netjes dat je daar 3/4 * € 24,- voor betaalt. Na twee vakanties en binnen een jaar betaal je € 12,- voor een tweedehandsje en na drie fietsvakanties en na anderhalf jaar, betaal je nog maar € 6,- voor een boekje.

De meesten zoeken het boekje dat al drie keer is gebruikt 8) (of eh... nooit gebruikt, maar liefst wel gratis :lol: )
rugwind schreef:3. ga maar uit van hooguit iedere twee jaar (dan ben ik optimistisch!) een nieuwe druk: gaat een boekje twee jaar mee
Zeg maar gerust onrealistisch optimistisch 8)

Vijf jaar komt eerder in de richting en veel mensen houden de gids ook als 'aandenken' :wink:
rugwind schreef:Het is vrij simpel:

1. de boekjes zijn niet duur, maar kosten wel ca. € 24,- (toch iets waarvoor je bukt als je het op straat ziet liggen..., toch?) ;

2. de boekjes worden niet ieder jaar opnieuw gedrukt; er zijn zelfs boekjes die als "nieuw" verkocht worden door de auteur, terwijl ze toch al behoorlijk zijn verouderd....

3. ga maar uit van hooguit iedere twee jaar (dan ben ik optimistisch!) een nieuwe druk: gaat een boekje twee jaar mee

4. fietsers fietsen vooral in voorjaar en najaar naar Rome (zomer: te heet); er kunnen dus per jaar twee reizen worden gemaakt met hetzelfde boekje.

5. Als een boekje twee jaar meegaat ieder jaar twee keer gebruikt wordt, dan kun je een boekje in twee jaar en dus in vier fietsvakanties afschrijven tot op nihil;

6. fietsers zijn "nette mensen" die netjes met boekjes omgaan, dus een boekje dat al drie keer is gebruikt ziet er nog keurig uit en is goed voor een vierde keer te gebruiken.

Als je een boekje krijgt aangeboden dat enkele maanden terug is gekocht en eén keer is gebruikt, is het heel netjes dat je daar 3/4 * € 24,- voor betaalt. Na twee vakanties en binnen een jaar betaal je € 12,- voor een tweedehandsje en na drie fietsvakanties en na anderhalf jaar, betaal je nog maar € 6,- voor een boekje.

De meesten zoeken het boekje dat al drie keer is gebruikt 8) (of eh... nooit gebruikt, maar liefst wel gratis :lol: )
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die op zoek zijn naar een gebruikt exemplaar tegen een afbraakprijs, maar of dat de meeste zijn?
Er zijn mensen die netjes met routeboekjes omgaan, maar andere fietsers doen dat niet. Zij zien het boekje als een gebruiksvoorwerp en krassen erin of maken aantekeningen. Naar Rome kun je, vooral als je de enige, échte route over de Splügenpas volgt, te maken hebben slechte weeromstandigheden, waarin je het boekje in de stromende regen zonder schuilplaats in de verre omgeving uit het kaartenvenster moet halen om van pagina te wisselen. Ook tijdens heet weer met bezwete handen in het boekje bladeren laat sporen na.
24 Euro lijkt veel, maar je bent er wel al die weken mee onderweg. Wat kost het boekje jou per dag? Als je in Zwitersland al op een dag niet uit eten gaat en je kookt je eigen potje en je koopt je biertje in de supermarkt i.p.v. in en café, dan heb je het bedrag voor dit boekje er al dik uit.
Het belangrijkste argument draag jezelf aan: als er zoveel belangstelling zou bestaan voor tweedehands boekjes, dan kun je jouw nieuwe boekje na je tocht altijd nog verkopen. Als nieuwe boekjes als snel verouderd kunnen zijn, dan geldt dat nog meer voor tweedehands. Waarom 12 Euro uitgeven voor een tweedhands boekje, als je het meest actuele boekje dat 24 Euro kost na afloop weer voor 12 Euro kunt verkopen. Voor netto het zelfde geld beschik je dan over een keurig nieuw boekje met de meest actuele informatie.
Wij bewaren inderdaad alle oude boekjes als aandenken. Als er een herziene versie is zou ik die willen hebben. Je wilt geen camping zoeken die niet meer bestaat, of ineens gestopt worden omdat er een snelweg over de route is gelegd.
Wim
Boekjes zijn inderdaad een aandenken. Bovendien vind ik het niet meer dan eerlijk dan dat je degene die je route voor je heeft uitgezocht daarvoor beloond. Hetgeen overigens ook voor gratis kaarten en up-to-date campingoverzichten geldt.
bert sitters schreef:
rugwind schreef:Het is vrij simpel:

1. de boekjes zijn niet duur, maar kosten wel ca. € 24,- (toch iets waarvoor je bukt als je het op straat ziet liggen..., toch?) ;

2. de boekjes worden niet ieder jaar opnieuw gedrukt; er zijn zelfs boekjes die als "nieuw" verkocht worden door de auteur, terwijl ze toch al behoorlijk zijn verouderd....

3. ga maar uit van hooguit iedere twee jaar (dan ben ik optimistisch!) een nieuwe druk: gaat een boekje twee jaar mee

4. fietsers fietsen vooral in voorjaar en najaar naar Rome (zomer: te heet); er kunnen dus per jaar twee reizen worden gemaakt met hetzelfde boekje.

5. Als een boekje twee jaar meegaat ieder jaar twee keer gebruikt wordt, dan kun je een boekje in twee jaar en dus in vier fietsvakanties afschrijven tot op nihil;

6. fietsers zijn "nette mensen" die netjes met boekjes omgaan, dus een boekje dat al drie keer is gebruikt ziet er nog keurig uit en is goed voor een vierde keer te gebruiken.

Als je een boekje krijgt aangeboden dat enkele maanden terug is gekocht en eén keer is gebruikt, is het heel netjes dat je daar 3/4 * € 24,- voor betaalt. Na twee vakanties en binnen een jaar betaal je € 12,- voor een tweedehandsje en na drie fietsvakanties en na anderhalf jaar, betaal je nog maar € 6,- voor een boekje.

De meesten zoeken het boekje dat al drie keer is gebruikt 8) (of eh... nooit gebruikt, maar liefst wel gratis :lol: )
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die op zoek zijn naar een gebruikt exemplaar tegen een afbraakprijs, maar of dat de meeste zijn?
Er zijn mensen die netjes met routeboekjes omgaan, maar andere fietsers doen dat niet. Zij zien het boekje als een gebruiksvoorwerp en krassen erin of maken aantekeningen. Naar Rome kun je, vooral als je de enige, échte route over de Splügenpas volgt, te maken hebben slechte weeromstandigheden, waarin je het boekje in de stromende regen zonder schuilplaats in de verre omgeving uit het kaartenvenster moet halen om van pagina te wisselen. Ook tijdens heet weer met bezwete handen in het boekje bladeren laat sporen na.
24 Euro lijkt veel, maar je bent er wel al die weken mee onderweg. Wat kost het boekje jou per dag? Als je in Zwitersland al op een dag niet uit eten gaat en je kookt je eigen potje en je koopt je biertje in de supermarkt i.p.v. in een café, dan heb je het bedrag voor dit boekje er al dik uit.
Het belangrijkste argument draag jezelf aan: als er zoveel belangstelling zou bestaan voor tweedehands boekjes, dan kun je jouw nieuwe boekje na je tocht altijd nog verkopen. Als nieuwe boekjes als snel verouderd kunnen zijn, dan geldt dat nog meer voor tweedehands. Waarom 12 Euro uitgeven voor een tweedhands boekje, als je het meest actuele boekje dat 24 Euro kost na afloop weer voor 12 Euro kunt verkopen. Voor netto het zelfde geld beschik je dan over een keurig nieuw boekje met de meest actuele informatie.
De nadruk ligt nu teveel op het geld. Dat zal wel komen door hoe ik de reactie heb geschreven.

Ik bedoelde aan te geven dat ik het risico van een verouderd en dus mogelijk foutief boekje niet zou willen nemen in verhouding met wat een boekje kost. Ik zou bijvoorbeeld liever met oude pannetjes fietsen en met een nieuw boekje, dan andersom.
jim-bo schreef:De nadruk ligt nu teveel op het geld. Dat zal wel komen door hoe ik de reactie heb geschreven.

Ik bedoelde aan te geven dat ik het risico van een verouderd en dus mogelijk foutief boekje niet zou willen nemen in verhouding met wat een boekje kost. Ik zou bijvoorbeeld liever met oude pannetjes fietsen en met een nieuw boekje, dan andersom.
[moderator] Ongenuanceerde uitspraak verwijderd [/moderator]

Je moet gewoon kijken wat de laatste druk is en die tweedehands in keurige staat zien te krijgen.
Of je moet bij Reitsma nu bedingen dat je een druk 2013 krijgt en anders voor de Benjaminse versie gaan...

De laatste versie van deel 2 van Reitsma is uit 2009.
Als je die in keurige staat 2e hands kunt kopen voor € 17,50, zou ik dát toch zeker verkiezen boven een uit elkaar gevallen sterk verouderde druk, of zelfs boven een nieuw exemplaar dat echt niets anders biedt dan rechtstreeks vanaf auteur :wink:
Na mijn vraag naar 2e hands routeboekjes van Benjaminse/Reitsma is er een discussie ontstaan. Ik zal het idee achter mijn vraag uitleggen. Wij willen dit voorjaar de route van Benjaminse of Reitsma gaan doen vanaf Zuid-Duitsland. We kunnen echter na veel gezoek op internet nog geen keuze maken. Het bezoek aan de fiets/wandelbeurs heeft ook geen antwoord gegeven, het was nogal druk bij de beide stands. De gedachte is om van beide routes een paar oude boekjes te verkrijgen om een beslissing te kunnen nemen.We kunnen natuurlijk ook strootjes trekken. Na een gemaakte keuze zullen we de nodige (waarschijnlijk nieuwe) boekjes en downloads aanschaffen voor de route.
Het gaat w.o.b. niet over de keus voor nieuwe of tweedehands boekjes.
saartje schreef:Na mijn vraag naar 2e hands routeboekjes van Benjaminse/Reitsma is er een discussie ontstaan. Ik zal het idee achter mijn vraag uitleggen. Wij willen dit voorjaar de route van Benjaminse of Reitsma gaan doen vanaf Zuid-Duitsland. We kunnen echter na veel gezoek op internet nog geen keuze maken. Het bezoek aan de fiets/wandelbeurs heeft ook geen antwoord gegeven, het was nogal druk bij de beide stands. De gedachte is om van beide routes een paar oude boekjes te verkrijgen om een beslissing te kunnen nemen.We kunnen natuurlijk ook strootjes trekken. Na een gemaakte keuze zullen we de nodige (waarschijnlijk nieuwe) boekjes en downloads aanschaffen voor de route.
Het gaat w.o.b. niet over de keus voor nieuwe of tweedehands boekjes.
Tip: kijk eens in een reisboekhandel in beide boekjes. Een van de absolute hoogtepunten op weg naar Rome is de Spügenpas. Een prachtige pas: wel pittig, maar vanuit het overgeorganiseerde Zwitserland duik je zo het bruisende Italie in.
Op de Spügenpas deed Dries van Agt zijn legendarische uitspraak: "De ware pelgrim komt op de fiets boven......" De Splügenpas hoort er gewoon in.
Ja Bert, we hebben een foto gezien van die Spugenpas en daar moeten we zeker wel langs. Toen ik de foto zag dacht ik wel "misschien wordt dat wel een stukje lopen". Met de spugenpas is denk ik de route van Benjaminse ook meteen een logisch vervolg, maar ook de route van Reitsma is vast wel weer op te pikken. We hebben een Bever in de buurt, eens kijken of die de boekjes heeft.
saartje schreef:Met de spugenpas is denk ik de route van Benjaminse ook meteen een logisch vervolg, maar ook de route van Reitsma is vast wel weer op te pikken.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar jullie vraagtekens/beweegredenen?
Ik heb zelf geen voorkeur voor de een of de andere route maar het stuk Basel - Chur zou ik zelf niet echt zo interessant vinden.
saartje schreef: We kunnen echter na veel gezoek op internet nog geen keuze maken.
Wij hebben de route van Reitsema gefietst. Weliswaar de andere kant op maar misschien kun je een beeld krijgen via ons verslag.
Michael W schreef:
saartje schreef:Met de spugenpas is denk ik de route van Benjaminse ook meteen een logisch vervolg, maar ook de route van Reitsma is vast wel weer op te pikken.
Ik heb zelf geen voorkeur voor de een of de andere route maar het stuk Basel - Chur zou ik zelf niet echt zo interessant vinden.
Daar loopt de Rhein Radweg!
Heel apart aan de Splugenpass vond ik altijd de (bemande-)grenspost op pashoogte, of dat nog steeds is weet ik niet.

Als ik me niet vergis is onderstaande foto vd Splugenpass met view richting Kanton Graubunden(CH).

Afbeelding
bert sitters schreef:Daar loopt de Rhein Radweg!
Weet ik, en tot Schaffhausen loopt ook de Rheinthal-Radweg,
maar vooral het stuk Bodensee - Chur lijkt mij wat saai :wink:
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Daar loopt de Rhein Radweg!
Weet ik, en tot Schaffhausen loopt ook de Rheinthal-Radweg,
maar vooral het stuk Bodensee - Chur lijkt mij wat saai :wink:
Ik heb afgelopen zomer een deel gefietst. Eerst door de Rijndelta: de grootste zoetwaterdelta van Europa, vervolgens door het mini-staatje Liechtenstein. Ik vond het totaal niet saai. Voorbij Chur wordt de Rijn echt spectaculair met diepe kloven. Je komt door Reto-Romaans sprekende dorpen, die onderling weer verschillende dialecten hebben.
bert sitters schreef:Voorbij Chur wordt de Rijn echt spectaculair met diepe kloven. Je komt door Reto-Romaans sprekende dorpen, die onderling weer verschillende dialecten hebben.
Jaja, der Graubünden ist sehr schön !!
Ik ben zelfs 'n dagje in deze geweest :wink:

Afbeelding