Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: vakantiefiets voor zoon (15) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gezocht: vakantiefiets voor zoon (15)

Fijn dat je een fiets gevonden hebt!
Ik ben benieuwd naar een echte foto van de fiets zelf want die bandbreedte op het plaatje en wat je zegt komt niet echt overeen.
Hopelijk krijgt je zoon wel een linkerpedaal. :D
Mijn fiets heeft ook velgremmen en er kunnen probleemloos 55-mm banden op.
Hier een plaatje van de fiets na een grondige poets- en smeerbeurt. Paar nieuwe banden, kabeltje en wat klein spul en de fiets is er bijna klaar voor.

Enige klus is de kleine slag in het voorwiel wegwerken. Daar heb ik een spaak vervangen, maar daar is blijkbaar nog wat meer werk nodig.

De zoon was gisteravond al een rondje langs zijn vrienden gefietst. Blijkbaar wilde hij graag wat showen 8)

Afbeelding

(en ja, er zit echt een linkerpedaal op)
Dat is een heel leuk fietsje zo! Hoe zit die achterdrager nu helemaal vast?
mooie fiets. check alsjeblieft je lichtste verzet en of je denkt daarmee fietsend boven te komen (ik zie voor 'maar' twee bladen en achter op de cassette geen heel groot kettingwiel)
hoogframe schreef:
zo 03 jul, 2022 20:51
mooie fiets. check alsjeblieft je lichtste verzet en of je denkt daarmee fietsend boven te komen (ik zie voor 'maar' twee bladen en achter op de cassette geen heel groot kettingwiel)
Derailleur ziet er lang genoeg uit om een 34 of 36 aan te kunnen...
Klein verslagje van de ervaringen: we zijn er een week op uit geweest. Vertrekkend vanuit Zuid-Limburg de Ardennen in en via de Eiffel weer terug. Flinke heuvels genomen, veel door het bos/over gravel. Doordat de zoon iets minder gewicht mee te torsen had, won hij het heuvel op (tenminste: dat is wat ik mezelf wijs maak :wink: ). Zo mooie routes gefietst, soms helemaal alleen door de bossen, soms via de meer gangbare wegen zoals de Vennbahn. De Vennbahn had ik vooraf helemaal niet in het vizier, maar bleek een aangename verrassing.

Een paar evaluatiepuntjes:
- Kamperen (tent/matjes) ging prima. Wel vraag ik me af: hoe vind je nu handig de campings met een geschikt trekkersveldje? Nu heb ik via Google-Maps gezocht naar campings op ongeveer de plek van bestemming, maar dan moet je soms eerst door een rij commerciële campings heen die meer gericht zijn op caravans/campers.
- routes uitzetten via Brouter-site en daarna navigeren via Osmand werkte goed. Wel hield Osmand er tijdens de rit (na een pauze) op met navigeren. Dat wil zeggen: de app werkte nog wel en de route werd nog wel aangegeven, maar niet meer de eindtijd. Afsluiten van de route-navigatie en opnieuw starten herstelde het weer, maar na een of twee uur trad dit effect weer op.
- elke dag fietsen is wat veel voor de zoon. Een volgende keer een extra rustdag inbouwen.
- de fietsconditie ging met sprongen vooruit. Na de heuvels in de Ardennen en Eiffel voelden de laatste Limburgse heuvel als een verkeersdrempel.
- fiets in de trein: omslachtig gedoe met kaartjes, weinig plek voor de fietsen bij de NS. Je moet het geluk hebben dat er plek is, we hebben gezien dat de trein vertrok zonder een gezin omdat ze bij een tussenstop er niet bij pasten. En dan maar hopen dat er in de volgende trein wel plek is...
- eten in Duitsland: reken niet op een winkeltje/eetgelegenheid in de Duitse dorpjes. Op een gegeven moment zeker 25km moeten fietsen door meerdere dorpjes voordat we de eerste eetgelegenheid tegen kwamen. Dat smaakte vervolgens wel erg goed :D
- foto's: tja, hoe neem je onderweg nou mooie foto's? Nauwelijks gelukt, dus we moeten het vooral van de herinneringen hebben.

Samengevat: veel plezier gehad samen. En de fiets mag van de zoon nog niet weg. Al vermoed ik wel dat de fiets volgend jaar te klein zal zijn. Maar dan komt er wel een vervolgtopic!
Leuke terugkoppeling!
Voor België hebben we normaal www.fietscampingsbelgie.nl maar die werkt bij mij vandaag dus niet.
Misschien te populair? Of is dit toch de verkeerde URL?
Leon schreef:
wo 03 aug, 2022 17:12
Of is dit toch de verkeerde URL?
Volgens dit topic viewtopic.php?f=12&t=4467&start=380 heb je wel de juiste url, Leon. Bij mij doet-ie het evenmin. Ik heb in het verleden wel eens naar tevredenheid gebruik gemaakt van de betreffende website.

Geen campings, maar wel nuttig in België vanwege de hogere dichtheid in met name Vlaanderen vind ik: https://welcometomygarden.org/. Met filteropties voor o.a. toilet, douche, etc.

Goede fietsfoto's? Daar zijn hele handboeken over volgeschreven. Ik probeer me in ieder geval te houden aan de volgende twee handvatten: met het licht mee fotograferen en bij een landschap iets van de voorgrond op de foto zetten. Het helpt ook om te kijken naar wat andere fietsers hier op het forum plaatsen. Ik zal binnenkort m'n filmpje van de Frontlinie eens plaatsen (waarmee ik niet wil zeggen dat ik het goed doe 8) ).
Dank je voor de terugkoppeling. Erg leuk!

De snelheid waarmee je fietsbenen vooruit gaan (en overigens ook achteruit, zodra je weer stopt) blijft mij ook verbazen.

Wat foto's maken tijdens het fietsen betreft: ik hou zelf mijn telefoon binnen handbereik (rechter broekzak of zijvak stuurtas) en pak hem en druk af als ik wat zie dat ik wil fotograferen. Goed genoeg voor vakantiekiekjes. En overigens ook nog geen bekeuring voor gehad. :)
Campings: de Archies app helpt hier wel bij, maar ik weet niet zeker of daar bij staat of het vnl caravans of ook voor tenten is. Vaak kan je wel gewoon even de site van de camping bezoeken om een indruk te krijgen.

Foto's maken onderweg: ik zweer nog steeds bij een compactcameraatje, omdat je daarmee met 1 hand en blindelings bedienbare knoppen supersnel zelfs tijdens het rijden een foto kan maken. Smartphone moet met twee handen en touchscreen is gedoe.
Ik maak zelden foto's tijdens het fietsen: dat vind ik gevaarlijk en het levert bovendien vaak matige kwaliteit op. Ik stap dus gewoon even af; dat is ook goed voor de afwisseling.

Afhankelijk van het type fietstocht gebruik als camera -meestal- mijn smartphone (Google Pixel 5) met redelijk goede camera of -soms- mijn veel betere systeemcamera (Sony Alpha). In mijn ervaring levert een serieuze camera met een serieus objectief kwalitatief betere fotokwaliteit op. Nadeel is het volume en gewicht. Maar goed, over camera's zijn alleen al op dit WF-forum vele topics volgeschreven...

In reactie op wat Bart* adviseert:
Juist met wat tegenlicht of licht van opzij kan je mooie foto's maken. En wat te denken van de eerste paar uur na zonsopkomst en de laatste paar uur voor zonsondergang: dan zie je de glooiingen en diepte van landschappen veel beter dan midden op de dag. Ook kan halfbewolkt weer mooiere landschapsfoto's opleveren dan fotograferen met een strak blauwe of witte hemel. Kortom: speel met het licht en dan komt het gevoel vanzelf!

Disclaimer: dit zijn slechts mijn eigen ervaringen. Ik ben geen professionele fotograaf - de professional die op dit forum zit zal vast gaan uitleggen hoe het echt zit. Ik meng me meestal niet in discussies over fotograferen omdat deze nogal gevoelig zijn voor persoonlijke voorkeuren.
Over dat je best het licht van achteren laat komen: dat is een advies van een dorpsfotograaf ergens halverwege de vorige eeuw toen 'iedereen' ineens een fotocamera had en je bij tegenlicht, na ontwikkelen en (matig) afdrukken, foto's kreeg waarop je de gezichten niet kon herkennen. De dorpsfotograaf zuchtte dan eens deerlijk en adviseerde voortaan de zon in de rug te houden.

Voor fotografie waarbij men probeert een foto te maken die anderen mooi vinden is het altijd een dom advies geweest want met de zon in de rug krijg je bijna per definitie oninteressante 'platte' en foto's vanwege het contrastarme licht.

Sinds je met digitale fotografie op het schermpje kunt zien wat je krijgt voordat je het plaatje schiet is het advies helemaal uit de tijd. Je ziet wat je op de foto krijgt.
Met moderne smartphones is het nog sterker. Die herkennen wat er wie (!) er op de foto staan en weten hoe ze zo'n scene moeten belichten om de personen op de foto herkenbaar in beeld te krijgen of om een plaatje te maken dat de meeste mensen interessant vinden.
Leon schreef:
do 04 aug, 2022 12:36
Over dat je best het licht van achteren laat komen...
Gelukkig zet Leon alles weer in het juiste (dag)licht :D .
Omdat mijn topic in een fotocursus is veranderd, hierbij een paar foto's om te becommentariëren :lol:

Afbeelding

Afbeelding

De late lunch na 25km voedselwoestijn in Duitsland. Héérlijk! Wel jammer dat ik van een van de eieren vervolgens een dag beroerd ben geweest. Afbeelding

Toevallig op het moment dat we wilden rusten, kwamen we deze fijne Biergarten van een lokale brouwerij tegen. Voor een echt biertje moesten we nog te veel fietsen, maar de 'BMW' (Bier mit Wasser) smaakte wel erg goed.
Afbeelding
vast goed schreef:
wo 03 aug, 2022 14:38
Klein verslagje van de ervaringen: we zijn er een week op uit geweest. Vertrekkend vanuit Zuid-Limburg de Ardennen in en via de Eiffel weer terug. Flinke heuvels genomen, veel door het bos/over gravel. Doordat de zoon iets minder gewicht mee te torsen had, won hij het heuvel op (tenminste: dat is wat ik mezelf wijs maak :wink: ). Zo mooie routes gefietst, soms helemaal alleen door de bossen, soms via de meer gangbare wegen zoals de Vennbahn. De Vennbahn had ik vooraf helemaal niet in het vizier, maar bleek een aangename verrassing.

Een paar evaluatiepuntjes:
- Kamperen (tent/matjes) ging prima. Wel vraag ik me af: hoe vind je nu handig de campings met een geschikt trekkersveldje? Nu heb ik via Google-Maps gezocht naar campings op ongeveer de plek van bestemming, maar dan moet je soms eerst door een rij commerciële campings heen die meer gericht zijn op caravans/campers.
- routes uitzetten via Brouter-site en daarna navigeren via Osmand werkte goed. Wel hield Osmand er tijdens de rit (na een pauze) op met navigeren. Dat wil zeggen: de app werkte nog wel en de route werd nog wel aangegeven, maar niet meer de eindtijd. Afsluiten van de route-navigatie en opnieuw starten herstelde het weer, maar na een of twee uur trad dit effect weer op.
- elke dag fietsen is wat veel voor de zoon. Een volgende keer een extra rustdag inbouwen.
- de fietsconditie ging met sprongen vooruit. Na de heuvels in de Ardennen en Eiffel voelden de laatste Limburgse heuvel als een verkeersdrempel.
- fiets in de trein: omslachtig gedoe met kaartjes, weinig plek voor de fietsen bij de NS. Je moet het geluk hebben dat er plek is, we hebben gezien dat de trein vertrok zonder een gezin omdat ze bij een tussenstop er niet bij pasten. En dan maar hopen dat er in de volgende trein wel plek is...
- eten in Duitsland: reken niet op een winkeltje/eetgelegenheid in de Duitse dorpjes. Op een gegeven moment zeker 25km moeten fietsen door meerdere dorpjes voordat we de eerste eetgelegenheid tegen kwamen. Dat smaakte vervolgens wel erg goed :D
- foto's: tja, hoe neem je onderweg nou mooie foto's? Nauwelijks gelukt, dus we moeten het vooral van de herinneringen hebben.

Samengevat: veel plezier gehad samen. En de fiets mag van de zoon nog niet weg. Al vermoed ik wel dat de fiets volgend jaar te klein zal zijn. Maar dan komt er wel een vervolgtopic!
Leuk om te lezen dat het bevallen is, en dat het ook bij je zoon in de smaak is gevallen :D
Een tip voor je laatste foto en in zijn algemeenheid. Zet je horizon recht. Als de horizon niet goed zichtbaar is, let dan op de verticale lijnen centraal in de foto. In dit geval van het gebouw.
Leon schreef:
do 04 aug, 2022 12:36
Over dat je best het licht van achteren laat komen: dat is een advies van een dorpsfotograaf ergens halverwege de vorige eeuw toen 'iedereen' ineens een fotocamera had en je bij tegenlicht, na ontwikkelen en (matig) afdrukken, foto's kreeg waarop je de gezichten niet kon herkennen. De dorpsfotograaf zuchtte dan eens deerlijk en adviseerde voortaan de zon in de rug te houden.

Voor fotografie waarbij men probeert een foto te maken die anderen mooi vinden is het altijd een dom advies geweest want met de zon in de rug krijg je bijna per definitie oninteressante 'platte' en foto's vanwege het contrastarme licht.
Met een niet-high-end smartphone (zoals die van mij) krijg je met tegenlicht nogal rare overdreven HDR effecten. Als je HDR uitzet ziet een foto met tegenlicht er helemaal niet meer uit. Om dat te voorkomen dus toch maar met 'meelicht' of een camera waarmee je betere controle hebt over de belichting :) (kan vast tegenwoordig ook met een dure smartphone, ik gebruik zelf nog altijd liever een compactcamera)

Verder helemaal eens dat strijklicht geweldig is voor mooie foto's, golden hour enz
Ik heb zelf veel opgestoken van de filmpjes van Nigel Danson.
https://youtube.com/c/NigelDanson
bast1aan schreef:
do 04 aug, 2022 10:48
Smartphone moet met twee handen en touchscreen is gedoe.
Klopt, maar het maakt nogal wat uit welke telefoon je gebruikt en hoe.

Ik gebruik zelf een Motorola G Pro met de bijgeleverde bumper case. Formaat en stroefheid van de case maken dat ik hem prima met één hand kan bedienen, er geen hoesjes of flapjes in de weg zitten, en de camera start bij Moto's met een 'flick of the wrist'.

Telefoon pakken en een fotootje maken is zo best makkelijk:

Afbeelding
Als opgeleid cameraman en fotograaf kan ik alleen maar zeggen. De beste camera is die die je bij je hebt. En daarnaast heb je nu foto's om naar terug te kijken. Scheef niet. Het zijn herinneringen.

Als je echt simpele verbeteringen aan je foto's zou willen dan raad ik je aan om een kort filmpje op youtube te bekijken. Iets in de trend van "5 tips voor beginners".

Foto's zijn foto's. Ik vind het zelf altijd het leukst als er bekende gezichten op de foto's staan. De rest scrol je ook maar snel doorheen achteraf.
Desalnietemin ben je er mooie taferelen tegen gekomen. Leuk om te zien.