Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belarus Solidarity Cycling Expedition 2008 - Forum Wereldfietser

Belarus Solidarity Cycling Expedition 2008

In August 2008 zullen twee NGO’s, RebelFarmer in samenwerking met het Europees Centrum voor Eco en Agro Toerisme (ECEAT), een expeditie organiseren waarbij tegelijkertijd de ongerepte natuur van Wit-Rusland wordt ontdekt en ook de dorpen een helpende hand wordt gegeven in het verder ontwikkelen van de GREENWAYS (lokale duurzame fietsroutes).

Deze expeditie gaat vanaf de Poolse tot de Russische grens door de traditionele plattelandsgebieden, uitgestrekte wouden en heidevelden, en zelfs voor een paar dagen met de kano door een merengebied. Onderweg stoppen we voor lokale festivals waar de GREENWAYS in het centrum van de belangstelling staan, traditionele muziek, demonstraties van oude rituelen en natuurlijk vele gezamenlijke diners met de lokale bevolking en banja’s (russische sauna)! Fietsen worden in principe door de expeditie verzorgd. Het word een gevarieerd internationaal gezelschap van ongeveer 10 a 15 deelnemers, inclusief Wit-Russische vrijwilligers. Je kan intekenen voor een tot drie periodes, ieder van 10 dagen.

Meer informatie op: www.eceat.nl/belarus.htm en www.rebelfarmer.org/voluntourism.html of mail naar: belarus@eceat.nl
Hoi!
Belarus schreef:In August 2008 zullen twee NGO’s, RebelFarmer in samenwerking met het Europees Centrum voor Eco en Agro Toerisme (ECEAT), een expeditie organiseren
Expeditie?? :shock: Even een stukje uit de folder:

Following bus for excess luggage and temporary drop outs
An experienced local guide and continuous central office back up
In each period a village festival with culinary contest and performances
Banja (Russian Sauna) regularly prepared for the group!

Dus een gezellige gegidste reis met ordinaire bezemwagen en bagagetransport, sauna's en lekker eten.
HA! Expeditie... :lol: Dat is gewoon een luxe reisje :roll: Ze noemen tegenwoordig iedere sch@%t een expeditie :evil:

Om een ideetje te krijgen wat een expeditie dan wel is, dit dus:
http://www.tozekangri.de/index_e.html
http://www.wildworks.co.nz/csr/home.php

Fiets de wereld,
Whisky (die zich soms over zulke dingen te veel kan opwinden)
whisky schreef:Hoi!
Belarus schreef:In August 2008 zullen twee NGO’s, RebelFarmer in samenwerking met het Europees Centrum voor Eco en Agro Toerisme (ECEAT), een expeditie organiseren
Expeditie?? :shock: Even een stukje uit de folder:

Following bus for excess luggage and temporary drop outs
An experienced local guide and continuous central office back up
In each period a village festival with culinary contest and performances
Banja (Russian Sauna) regularly prepared for the group!

Dus een gezellige gegidste reis met ordinaire bezemwagen en bagagetransport, sauna's en lekker eten.
HA! Expeditie... :lol: Dat is gewoon een luxe reisje :roll: Ze noemen tegenwoordig iedere sch@%t een expeditie :evil:

Om een ideetje te krijgen wat een expeditie dan wel is, dit dus:
http://www.tozekangri.de/index_e.html
http://www.wildworks.co.nz/csr/home.php

Fiets de wereld,
Whisky (die zich soms over zulke dingen te veel kan opwinden)
'T is ook nog een keer gratis ook!

Tja we kunnen nou eenmaal niet allemaal Wisky zijn en onder brugjes slapen in een of ander koud Himalaya hooggebergte :lol: :lol: :lol: :wink:

Maken we van onze trip naar Leersum wel een expeditie Marc??

Blanche
Hallo Whisky!

Natuurlijk even een reactie! Waarom we het een expeditie hebben genoemd? We gaan door een onontdekt terrein (dwars door uitgestrekte wouden), we gaan door dorpen waar nog nooit buitenlanders zijn geweest, er is geen vastgestelde route (behalve de drie festivals:-), we maken een route voor anderen die volgen (bedoeling is over een paar jaar een internationale fietsroute van Krakow naar Riga af te hebben), we slapen in tenten of bij mensen thuis...Inderdaad: lekker eten (iedere dag zelgemaakte aardappelpannekoekjes, met zelfgestookte vodka die je beter kan laten staan) en sauna's (de banja is de badkamer van de Russen, waar ze zelf een keer per week gebruik van maken).

OK: er zijn geen (grote risiko's op) fysieke ontberingen zoals in een normale expeditie. Maar we kunnen het ook niet echt een "tour" noemen.

By the way: de fietsers werken mee aan de verspreiding van het idee van GREENWAYS (zie bijv. www.greenways.by). De festivals worden georganiseerd in de regios waar ze deze lokale fietsroutes zijn begonnen te maken. ECEAT werkt hier mee, onder de vlag van de UN, om lokale autoriteiten met de initiatiefgroepen van GREENWAYS te laten samenwerken, een pril begin van lokale demokratie in dit dictatoriale land!
(dit staat overigens allemaal beschreven in de "folder").

De expeditie is inderdaad niet gratis. We betalen gewoon de mensen voor de overnachtingen waarbij we aankloppen, we betalen de overnachtingen voor de Wit-Russische vrijwillgers die ons helpen met vertalen en met de richting ("gids"), en we betalen ook projectleider die ons politiek indekt en zorgt voor mediabelangstelling. Ook betalen we de volgbus die ons promotiemateriaal voor de festivals meesleept. Dit lijkt me normaal als je groen toerisme voorstaat, waarbij de bedoeling is dat lokale bevolking en de natuur ervan profiteert.

Groet!

Menno



[quote="whisky"]Hoi!
[quote="Belarus"]In August 2008 zullen twee NGO’s, RebelFarmer in samenwerking met het Europees Centrum voor Eco en Agro Toerisme (ECEAT), een [b]expeditie[/b] organiseren[/quote]
Expeditie?? :shock: Even een stukje uit de folder:

Following bus for excess luggage and temporary drop outs
An experienced local guide and continuous central office back up
In each period a village festival with culinary contest and performances
Banja (Russian Sauna) regularly prepared for the group!

Dus een gezellige gegidste reis met ordinaire bezemwagen en bagagetransport, sauna's en lekker eten.
HA! Expeditie... :lol: Dat is gewoon een luxe reisje :roll: Ze noemen tegenwoordig iedere sch@%t een expeditie :evil:

Om een ideetje te krijgen wat een expeditie dan wel is, dit dus:
[url]http://www.tozekangri.de/index_e.html[/url]
[url]http://www.wildworks.co.nz/csr/home.php[/url]

Fiets de wereld,
Whisky (die zich soms over zulke dingen te veel kan opwinden)[/quote]

Hoi!

Ik heb natuurlijk helemaal niks tegen jullie goede initiatief want jullie ondersteunen de lokale bevolking op deze wijze en doen dat nog op een groene manier ook. En wederzijdse internationale contacten zijn natuurlijk ook altijd erg interessant, voor de deelnemers en de lokale bevolking.

Ik stoor mij alleen (in het algemeen) steeds meer aan (fiets) reizen (want dat is het) die zich als expeditie verkopen maar het strikt genomen eigenlijk niet zijn.

Voor de rest is het natuurlijk een fantastisch initiatief :-)

@ Blanche: hmmm, dat wordt lastig in aangeharkt Nederland maar ik weet nog wel een paar offroad blubber weggetjes met tunnels :wink:

Fiets de wereld,
Whisky
Suggestie voor een andere benaming dan tour of expeditie? "Belarus Cycling Solidarity Campaign" misschien?
:idea:
Menno

whisky schreef: @ Blanche: hmmm, dat wordt lastig in aangeharkt Nederland maar ik weet nog wel een paar offroad blubber weggetjes met tunnels :wink:
Whisky
mwaaa laa maar :wink:
Belarus schreef:Suggestie voor een andere benaming dan tour of expeditie? "Belarus Cycling Solidarity Campaign" misschien?
:idea:
Hoi Menno!

Dat klinkt goed :D Want jullie willen daar (toeristische) infrastructuur op poten zetten en een fietsroute opbouwen. 'Campaign' dekt de lading dus perfect.

Fiets de wereld,
Whisky

Ehhh... is "campaign" niet een beetje een te politiek geladen woord voor Wit-Rusland?

[waarna Willem bedenkt dat "solidarity" in diezelfde categorie valt :roll:]

willem.megens schreef:Ehhh... is "campaign" niet een beetje een te politiek geladen woord voor Wit-Rusland?
Erm, misschien 'project' in plaats van campaign? Klinkt inderdaad wat minder militant :-)

Whisky
goed punt over campagne. dit riekt naar opstand en kritiek.

Solidariteit is een beetje "double speak" (vrij naar Orwell), aan de ene kant is de term door het regime niet echt te bekritiseren, we zijn tenslotte solidair met Wit-Russen en hun moeilijkheden op het platteland, aan de andere kant is het echter duidelijk voor mensen buiten Wit-Rusland dat we solidair zijn met de mensen die moeilijkheden ondervinden juist door het regime (er is geen hond te vinden in West Europa die voor het regime is).

"Belarus Solidarity Cycling Project" dus misschien?

bedankt!

M

Cycling Belarus is misschien al voldoende. De meeste fietser zijn toch wel solidair en sociaal en mileubewust ....

Rutger

Misschien is het toch van belang te melden dat het in Wit Rusland met de mensenrechten wel heel erg slecht gesteld is. Juist daar gaan volksdansen en wat niet al herinnert mij wel sterk aan culturele samenwerking met de oude Sovjet Unie.
Willem
Goed punt. Helaas behoort het weigeren van volksdansdeelname alswel de dagelijkse vodka tot het (moeilijke) standaardleerproces van de reiziger in OostEuropa.

Wat betreft de mensenrechten is onze positie dat we actief werken aan een begin van een demokratie in gebieden waar het centraal regime niet echt politieke belangstelling voor heeft (arme geisoleerde regios, zonder cooperaties ed). De initiatiefgroepen hebben vrij veel ruimte om aan de GREENWAYS te werken in samenwerking en samenspraak met de bevolking, een behoorlijke unieke situatie in Wit-Rusland. Dit alles wordt gebackuped door de VN, aangezien Wit-Rusland, waarschijnlijk in een onoplettend moment het Duurzaamheidsverdrag van Rio de Janeiro heeft ondertekend, waarin Lokale Demokratie, in de vorm van Local Agenda 21, centraal staat. De mensen van de GREENWAYS, en Local Agenda 21, nu meer dan 50 regios, hebben nu een vrij sterke positie om sociale verandering te forceren... Dat lijkt inderdaad een beetje op het steunen van christelijke groepen in het toenmalige OostDuitsland wat uiteindelijk niet echt veel zoden aan de dijk heeft gelegd.
Toch ziet de oppositie in Wit-Rusland zichzelf nu meer in de situatie van het Solidarninosk in Polen, dan in een volledige dictatuur.
Maar goed, druk op de ketel houden kan ook geen kwaad denk ik, maar dat is dus als je werkt met lokale authoriteiten een moeilijk spel...

Groet!
Menno

PS kijk eens op onze website http://www.rebelfarmer.org
Soms zijn we toch wel een beetje rebels!








Willem Jongman schreef:Misschien is het toch van belang te melden dat het in Wit Rusland met de mensenrechten wel heel erg slecht gesteld is. Juist daar gaan volksdansen en wat niet al herinnert mij wel sterk aan culturele samenwerking met de oude Sovjet Unie.
Willem
Belarus schreef:Goed punt. Helaas behoort het weigeren van volksdansdeelname alswel de dagelijkse vodka tot het (moeilijke) standaardleerproces van de reiziger in OostEuropa.
Nooit problemen mee gehad :D In centraal asie (vooral ik Uzbekistan) werd ik regelmatig uitgenodigd en dan zat ik vaak voor het middaguur al aan de wodka en watermeloen. Heelijke combinatie (behalve voor je benen). Whisky hadden ze helaas niet :wink: Gewoon lekker lol maken maken met de inwoners, dat maakt het reizen op de fiets juist zo leuk.

Fiets de wereld,
Whisky

haha, nou lol daar hadden we vorig jaar in ieder geval niet tekort aan...:-)

zie wat fotootjes:
http://www.flickr.com/photos/12463228@N07/show

groet,
menno

Wat een ontzettend leuke foto's Menno. Veel interessante gezichten. olgens mij hebben jullie het enorm naar jullie zin gehad!
...mooie, verhelderende discussie.
Ik had me aangemeld maar moest door een speling van het lot naar een andere pseudo-democratie waar je bijkans nog voorzichtiger met Oldspeak en Newspeak moet omgaan, de VS. En Whiskey, m'n Giant EXPEDITION laat ik thuis;-)
Bijgaande foto is toeval, wel een ode aan die aardige mensendaar: Cuba dat zijn goederen zoals de tractor van het merk Belarus krijgt uit ...

Menno, heel veel succes, ik volg jullie.
A.