Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes

156 berichten
Leon schreef:
ma 06 mar, 2023 11:18
Even uitgerekend (4495+4195+6270+2749+5195+5199)/6
Met een gemiddelde vanaf(!)prijs van €4684,- is gravelbiken kennelijk definitef alleen voor de rijken.
Niet zozeer.

Dat zijn slechts de gravelbikes die op de beurs stonden en werden besproken in het artikel. Zonder Fiets&Wandelbeurs en een bredere kijk op merken kan het bedrag best wel gedeeld door twee, drie of vier. (-:
Jurr: merk het woord 'kennelijk' op. Het staat er niet toevallig. Ik weet dat er goedkopere fietsen zijn. Dit forum gaat me te snel mee met de situatie de marketeers ons graag voorschotelen.
Bert van Sprang schreef:
ma 06 mar, 2023 11:28
Zoals ik al eerder ergens aangaf is de volgende trend een gravelbike met een recht stuur, volgens mij komen we dan erg dicht in de buurt van een mtb uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Precies. Als we die dan iets minder MTB-achtig uitvoeren maar wel geschikt voor 20 kilo bagage is mijn eega ook weer helemaal bij met haar T-100 uit 2010 vanr 699 euro. Moet ze alleen even de spatborden er uit halen en 47-mm banden er in zetten, maar dat kan.
Afbeelding
Ik vond de bespreking in de door Belle geciteerde link een veel realistischer beeld geven van de wat mij betreft dit jaar wat teleurstellende beurs. Nauwelijks buitensport artikelen, veel bling en Ebikes, en commerciëlere lezingen. Ik hoop dat er genoeg verdiend is om volgend jaar weer een leukere beurs te organiseren voor de echte fietsreiziger en wandelaar. War was de vereniging de Rugzaklopers? Die mevrouw met haar obsessieve lezingen over ultralight trekken stond niet op het lezingenprogramma, en de rugzaklopers met hun superlichte kampeerspullen waren evenmin te zien op het tentenveldje. Backpackinglight was er dus wel, maar die heb ik zelf helaas over het hoofd gezien.
Leon schreef:
ma 06 mar, 2023 11:53
Bert van Sprang schreef:
ma 06 mar, 2023 11:28
Zoals ik al eerder ergens aangaf is de volgende trend een gravelbike met een recht stuur, volgens mij komen we dan erg dicht in de buurt van een mtb uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Precies.
Is jullie toon cynisch? Volgens mij klopt het namelijk ook dat gravel en het oude mtb-en dicht bij elkaar liggen, maar dat is toch alleen maar mooi? Mensen (het)ontdekken het plezier in ongecompliceerd fietsen. Heerlijk toch. Bijkomend voordeel van de ‘hype’ dat er enorm veel meer keuze in materiaal en tochten etc is ontstaan.

In het najaar reed ik een pittige graveltocht in zuid-Limburg op zo’n oude mtb. Nog nooit zó veel positieve en blije reacties gehad van medefietsers.
12A5A24A-0A8A-4565-9E6C-F7338AC657CE.jpeg
Het maffe is dat die cynische voorspellingen best nog wel eens uit zouden kunnen komen. Dát lijkt me pas cynisch.
de ‘hype’
Het feit dat het een hype is, leidt tot absurde prijzen voor iets wat in de basis heel simpel is.
Leon schreef:
ma 06 mar, 2023 11:18
Even uitgerekend (4495+4195+6270+2749+5195+5199)/6
Met een gemiddelde vanaf(!)prijs van €4684,- is gravelbiken kennelijk definitef alleen voor de rijken.
Is natuurlijk onzin want een goede gravelbike is al heel wat goedkoper verkrijgbaar. Die van mijn vrouw (Marin X10) koste 1300 euro, heeft ook ook heel wat montagepunten (voor bidons, spatborden, rek en 3 op elke vorkpoot), steekassen, 1x10 en achter een 11-51 dus een flink bereik.

Maar de suggestie van "duur" wordt door zo'n artikel zeker gewekt.
Ja en die suggestie dat het duur moet zijn wordt toch wel gewekt op de beurs. Begrijp me goed, ik hou van heel mooie (en dus dure fietsen), maar het kan gelukkig heel veel goedkoper.
zoals ik niet voor een ander kan bepalen of €50 heel veel geld is kan ik ook niet voor een ander bepalen of €5000 peanuts is. Het is allemaal zo relatief.

Als iemand geprikkeld door de hype voor €5000 een boost aan zijn/haar fysiek en mentale gezondheid kan geven is het elke cent waard. En als een ander weet dat je hetzelfde voor €50 kunt bereiken is ie spekkoper :)
Ik ben niet zo van dat soort postmoderne relativeren. Natuurlijk is 5000 euro een aardig groot bedrag ook als je het best kunt betalen, maar belangrijker is de misleidende suggestie dat dit toch eigenlijk wel een soort normbedrag is. Als we dat idee laten domineren zullen er weinig mensen meer op fietsvakantie kunnen of willen gaan. Als sociaal democraat zou ik dat betreuren.
Dat wilde ik net ongeveer schrijven Wim. (Behalve dat politieke)
Wat me tegen de borst stuitte is niet de aanwezigheid van veel mooi/duur spul, maar het (zover ik in alle samenvattingen kan lezen) ontbreken van al het andere.
In een ander draadje zijn we dan bezig ons af te vragen hoe we andere mensen, en dan met name jongeren, belangstellend kunnen maken voor onze hobby.
Daar zie ik wel een verband.
Precies, jongeren gaan toch geen 5000+euri uitgeven? En mensen die het voor een eerste keer willen uitproberen evenmin, om maar te zwijgen over mensen met energiearmoede.
Leon schreef:
ma 06 mar, 2023 15:43
Wat me tegen de borst stuitte is niet de aanwezigheid van veel mooi/duur spul, maar het (zover ik in alle samenvattingen kan lezen) ontbreken van al het andere.
Dit. Als ik de artikels zo lees wordt ook wel redelijk de suggestie gegeven dat een (dure) naafversnelling (Rohloff, Pinion) onmisbaar is voor een reisfiets. En aangezien die naafversnellingen altijd zitten in fietsen waar ook alle andere aspecten prijzig van zijn jaagt dat de aanschafwaarde wel op. Er zou veel meer de nadruk op moeten liggen dat vrijwel elke fiets geschikt (of iig bruikbaar) is voor een (Europese) fietsvakantie - zeker de eerste vakantie (OK met de beperking van bereik (hellingen) natuurlijk).
Wim schreef:
ma 06 mar, 2023 15:47
Precies, jongeren gaan toch geen 5000+euri uitgeven?
Dat brengt me op een idee. Zie het draadje "Hoe oud was jij ...".
viewtopic.php?f=23&t=38314#start
Fedor schreef:
ma 06 mar, 2023 15:52
Er zou veel meer de nadruk op moeten liggen dat vrijwel elke fiets geschikt (of iig bruikbaar) is voor een (Europese) fietsvakantie - zeker de eerste vakantie (OK met de beperking van bereik (hellingen) natuurlijk).
Laten we die gedachte vooral vasthouden. :D

Overigens, mijn gravelbike (ik moest er natuurlijk wél een hebben) kostte me ongeveer €200 (waarvan de helft voor het zadel). Van oorsprong een toerfiets voor de Amerikaanse markt uit ca 1980 met 3 x 5 versnellingen, bagagedrager en verticale uitvaleinden. Beetje opgeleukt met restjes uit de onderdelenbak, een setje 38mm banden die ik nog had liggen en Sora-shifters:

Afbeelding
Fedor schreef:
ma 06 mar, 2023 15:52
Er zou veel meer de nadruk op moeten liggen dat vrijwel elke fiets geschikt (of iig bruikbaar) is voor een (Europese) fietsvakantie - zeker de eerste vakantie (OK met de beperking van bereik (hellingen) natuurlijk).
En niet elke fiets maar wel een fiets onder de €2000 geschikt is voor de rest van de wereld en genoemde hellingen.