Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De Wereldfietser op de Fiets en Wandelbeurs groot succes

156 berichten
Jurr schreef:
ma 27 feb, 2023 20:04
Van mij zeker wel, leuk om eens een rondje Hase Pino tandem te rijden (-: De andere tandems waren volgens mij ook wel een succes op de testbaan.
Nee, je was zeker niet de enige die dat leuk vond. De Asser TT kan er nog wel wat van leren! :D
Jurr schreef:
ma 27 feb, 2023 20:04
non-fixie schreef:
ma 27 feb, 2023 20:00

Alleen de e-bikeracebaan had van mij niet gehoeven.
Van mij zeker wel, leuk om eens een rondje Hase Pino tandem te rijden (-: De andere tandems waren volgens mij ook wel een succes op de testbaan.
Alle tandems waren een succes op de testbaan, durf ik te stellen. Bij ouders met kinderen die gewoon voor de lol rondjes draaien, bij fietsers die (zeggen ze) “nog gewoon fietsen”, bij mensen die aan een nieuwe tandem toe zijn én bij mensen die nooit op een tandem hadden gereden maar er nu toch serieus over gaan denken. Van de ongecompliceerde Azor vouwtandem tot aan de lichte Co-Motion Steelhead, via de Hase Pino en de overbekende Santos tandem tot aan de Flyer e-tandem met 2x 625Wh accu, alles is door honderden koppels bereden, bekeken en becommentarieerd. Samen met de FW-beurs in Gent hebben we 5 dagen lang het ‘evangelie van het tandemrijden’ mogen verspreiden. We kunnen haast niet wachten tot 2024 😊
Wim,

Er zijn nu eenmaal mensen die comfort willen tijdens hun fietsreizen.

In de zomer neem je andere spullen mee dan in de winter.

Jij fiets schijnbaar zo licht mogelijk, dat maak jij iedere keer duidelijk, maar gun een ander zijn eigen plezier.

Mario
Is er eigenlijk iets bekend over de leeftijdsopbouw van de bezoekers van de beurs? Ik vraag het omdat ik op de foto's van Poppink relatief veel 50/60-plussers zag. Niks mis mee hoor, maar toch: was 'de WF op deze beurs' ook een groot succes in termen van het aantrekken van 'jongere bezoekers'?
Zie: https://www.hicle-events.com/index.php/ ... t2-fwbo-nl

Hier kun je het volgende lezen:
50D5F0C8-44C0-4FE4-96C8-B19AF3263043.jpeg
De zin waar mee afgesloten wordt richt zich kennelijk op de resterende 10% :shock:
(Je zou denken dat juist de jongere doelgroep online te vinden is en bereikt wil worden).

Voor de fysieke beurs geldt:


Zie: https://www.hicle-events.com/index.php/ ... wandelaars

Iets jonger, maar voornamelijk 40+
7F9DEAF1-6741-4FF6-91C6-8557389CCDED.jpeg
Ik had de indruk dat het publiek deze keer wat ouder was dan voorheen, maar dat kan zijn omdat ik stond waar ik stond. Maar oud was het publiek dus zeker. Dat komt natuurlijk voor een deel omdat we allemaal veel ouder worden dan voorheen, en omdat we veel langer fit blijven. Anderzijds moeten we ons realiseren dat jongeren veel minder geneigd zullen zijn naar een beurs te gaan om informatie op te doen. Een beurs met dure bling is ook niet de meest vanzelfsprekende plek om je voor te bereiden op een budget vakantie. Ouderen hebben door de bank genomen veel meer geld dan jongeren.
Kijk!
Hier zijn de jongeren:
https://www.thehike.nl/wandelkalender/

Geen activiteiten maar events
Niet wandelen maar hiken
Dat is de nieuwe generatie! Ontzettend leuke site! :D
Een beurs plannen in de vakantie maakt voor ‘jongeren’ de drempel om er heen te gaan over het algemeen ook niet lager :wink:
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 20:11
keesswart schreef:
ma 27 feb, 2023 18:30
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:10
Ik had de indruk dat er ook minder ruimte was, en dat veel exposanten toch waren weggebleven. Er waren nauwelijks nog buitensport winkels, en het fietsaanbod omvatte toch vooral glimmende Ebikes. Betaalbare fietsen heb ik niet gezien.
Ik ben wel benieuwd of dit echt is waar de meeste bezoekers voor kwamen.
Dat lijkt me reuze interessant om te weten en dus om onderzoeken.

Ik vraag me af of de organisatoren van de beurs dat ook doen. De leeftijdsontwikkeling van de bezoekers kondigt veel verandering aan voor de komende 20 jaar.
Ik mag het hopen voor ze.
Die leeftijdontwikkeling van de bezoekers is toch alleen maar gunstig voor zo'n beurs? De doelgroep van actieve en redelijk gezonde 50+-ers met flink wat pecunia op de spaarrekening wordt de komende jaren spectaculair groter. Je kunt in de Jaarbeurs geen beurs organiseren voor paupertoerisme, daarvoor zijn de standtarieven veel te hoog.
Dus toch maar weer eens een Wereldfietser beurs? Thema's: goed en goedkoop, en fietsvakanties voor jongeren? Het probleem is niet zo'n programma te vullen, maar de doelgroep binnen te krijgen, want beurzen zijn niet echt hun ding. Marjan's suggestie van een "Event" is een goede, maar nog maar het begin. Maar thema's als duurzaamheid en betaalbaarheid zijn niet verkeerd. Dus rondjes waar je geen vervoer nodig hebt zijn nuttig (routemakers opgelet), maar ook trein en bus verbindingen met fietsvervoer.
peter de rijk schreef:
di 28 feb, 2023 09:52
Je kunt in de Jaarbeurs geen beurs organiseren voor paupertoerisme, daarvoor zijn de standtarieven veel te hoog.
Er zijn weinig plekken die ik zo deprimerend vind als de Jaarbeurs; zeker het daglichtloze deel waar ik enkele keren urenlang aan een tafeltje heb gezeten. Het contact met andere fietsers maakte het nog dragelijk, maar alle andere plekken waar de laatste jaren F&W- of WF-beurzen zijn gehouden (RAI, De Fietser in Ede, ROC in Bussum) waren fijner. Het unique selling point van de Jaarbeurs is, dat er erg veel mensen in kunnen en veel zalen voor lezingen zijn. Dat is leuk voor een groot commercieel evenement als de Vakantiebeurs, waar ik zelf niet dood gevonden zou willen worden ;-).
De F&W-beurs doet me nu teveel denken aan het Op Pad Beursfestival, dat in de jaren 90 jaarlijks in Den Haag plaatsvond. Dat stond toen bekend als iets waar je als buitensporter geweest moest zijn. Omdat ik graag kennis wilde maken met de redactie van Op Pad (waar ik 20 jaar lang fietsreportages voor geschreven heb), ben ik daar destijds een paar keer heengegaan. Als ik dan weer buiten stond, was ik moe en overprikkeld.

In de jaren 80 werd de Fietsvakantiebeurs in de Jaap Edenhal in Amsterdam gehouden. Dat was nog echt een houtje-touwtje happening voor jonge paupers zoals ik, die elk dubbeltje driemaal omkeerden voordat het uitgegeven werd. Het kunststof bandenlichtersetje dat ik daar heb aangeschaft, gebruik ik nog steeds.
Frank van Rijn gaf ook daar al lezingen. Zelf heb ik er ook een of twee keer een dialezing, zoals dat toen heette, gegeven. Het budget van die eerste beurzen moet bescheiden zijn geweest, maar toch kreeg ik een nette vergoeding voor een presentatie (iets van 100 gulden plus reiskosten). Tegenwoordig gaat de geldstroom ergens anders heen.
peter de rijk schreef:
di 28 feb, 2023 09:52
Die leeftijdontwikkeling van de bezoekers is toch alleen maar gunstig voor zo'n beurs? De doelgroep van actieve en redelijk gezonde 50+-ers met flink wat pecunia op de spaarrekening wordt de komende jaren spectaculair groter.
Tenzij de leeftijdsopbouw niet te maken heeft met leeftijd, maar met geboortejaar.
Toen ik 30 jaar geleden op de beurs kwam, waren de meeste beursbezoekers ca. 10 jaar ouder dan ik. Dat is nog steeds zo.
Overdreven misschien, maar als het zo zou zijn dan zijn over 20 jaar niet alleen vrijwel alle huidige klanten weg, maar komen er ook maar weinig andere voor in de plaats.
De groep die sterk groeit zijn de 65-plussers. Bij de 50-plussers begeint al een afzwakking, er zijn immers vanaf geboortejaar ca 1972 een stuk minder mensen in Nederland. (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide)

M.a.w. De mensen in de 'brede schouders' van de bevolkingspyramide, ca. 60 jaar oud, zijn nu een fiets aan het kopen. Dat doen de meesten maar één keer. De groep die jonger is, is niet alleen kleiner in aantal, maar heeft ook minder belangstelling. Bovendien komen er zodra de oudere groep stopt met fietsen (en dat vaak eerder dan dat ze dood gaan) meteen een flink aantal mooie tweedehands fietsen op de markt waar bij wijze van spreken de garantiesticker nog op zit. Dat gaat ook weer af van de nieuwverkoop.
Conclusie: aan elke boom komt een eind.
Stiekem vind ik het eigenlijk wel fijn die afname, het is me al druk genoeg op de fietspaden en op de kampeerterreinen.
Mijn voorbereiding van mijn eerste fietsvakantie bestond uit een bezoek aan een verkoper van tenten en kampeerspullen en een trip langs de plaatselijke Halfords voor een goedkope fietstas. Er was geen internet. Ik heb deze onvergetelijke eerste vakantie nooit kunnen overtreffen, later, met duurdere en lichtere spullen, en meer kennis.
Ook heb ik destijds geen beurs oid gemist. Ik wist van het bestaan niet af trouwens.
Een beurs is best leuk, maar voor de jonge aspirant fietser (of wandelaar) niet nodig.
De toekomst voorspellen blijft moeilijk. De demografie is helder, maar wat mensen zullen doen niet. Ouderen blijven ook langer fit, zodat we voorlopig een grote doelgroep hebben.
Belangrijker lijkt me de vraag of sportief en duurzaam meer aandacht gaan krijgen. Ik zie dat wel in mijn omgeving. Vliegen naar heel verre oorden hoort daar natuurlijk niet meer bij, maar de fiets op de trein natuurlijk des te meer. We kunnen die toekomst afwachten, maar we kunnen hem zelf ook een beetje bepalen. Iedereen die besluit niet meer te vliegen of met de diesel SUV met caravan op vakantie te gaan maar de fiets te pakken is weer mooi meegenomen. Laten we proberen jongeren daar warm voor te krijgen.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 12:09
Ik zie dat wel in mijn omgeving. Vliegen naar heel verre oorden hoort daar natuurlijk niet meer bij, maar de fiets op de trein natuurlijk des te meer.
Hangt er maar vanaf in welke bubbel je zit. Op de FB-groep van de Wereldfietser wemelt het van de vragen en verslagen over verre bestemmingen als Thailand en Colombia door illustere fietsers als Bert Sitters, Marco Meijerink en Frank van Rijn Maar dit terzijde.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 12:09
Laten we proberen jongeren daar warm voor te krijgen.
peter de rijk schreef:
di 28 feb, 2023 12:26
Op de FB-groep van de Wereldfietser wemelt het van de vragen en verslagen over verre bestemmingen als Thailand en Colombia door illustere fietsers als Bert Sitters, Marco Meijerink en Frank van Rijn Maar dit terzijde.
Jongeren... dat trio is samen al ruim 200 jaar oud. :!: 8)
Ik denk dat al dat vliegen voor verre vakanties eigenlijk niet meer van deze tijd is. Bij sommigen wil dat kwartje nog niet vallen, maar gelukkig bij anderen wel. De Wereldfietser heeft hierbij natuurlijk wel een identiteitsprobleem. Ooit is de vereniging opgericht in een onbezorgde tijd waarin alles mogelijk leek te worden, maar we weten nu dat de werkelijkheid een andere is. Fietsen heeft daarbij het grote voordeel dat het van zichzelf erg milieuvriendelijk is.
Wim schreef:
di 28 feb, 2023 13:33
Ooit is de vereniging opgericht in een onbezorgde tijd waarin alles mogelijk leek te worden,
Nee, ook toen waren er zorgen over het milieu.
Dat klopt, ook in 1994 was het milieu al een probleem, maar het probleem werd behalve in het rapport van de Club van Rome nog niet zo op systemisch niveau gevoeld denk ik. Vliegen werd denk ik vooral als een probleem ervaren vanwege de lawaaioverlast. Maar goed, de situatie is nu ook echt kritischer en ik kan alleen maar hopen dat ook fietsreizigers de consequenties onder ogen zien, en hun gedrag aanpassen. Er wacht ons een schone taak.