Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs 2023? - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs 2023?

Geen idee waar ik deze vraag op het forum kwijt kan maar:

Komt er in het komende voorjaar 2023 nog/weer een Wereldfietsbeurs?

Corana is inmiddels voorbij maar ik kan er nergens iets over vinden,
Smitty
Ik heb via via begrepen dat het bestuur in al hun wijsheid heeft besloten niet meer aan beurzen deel te nemen of te organiseren omdat het rendement van de deelname aan beurzen te gering is (Het levert nauwelijks nieuwe leden op, terwijl volgens mij het doel zou moeten zijn meer mensen aan het (wereld)fietsen te krijgen.). Gelukkig wordt het bestuur binnenkort grotendeels vernieuwd.
Jammer, de beurs vind/vond ik eigenlijk het beste wat de vereniging te bieden heeft.
Ik heb hier vorige week ook een keer naar gezocht en niks gevonden.
Deze gaat wel door: https://www.fietsenwandelbeurs.nl/
Bert van Sprang schreef:
zo 04 dec, 2022 15:06
(Het levert nauwelijks nieuwe leden op, terwijl volgens mij het doel zou moeten zijn meer mensen aan het (wereld)fietsen te krijgen.).
Groei is uiteindelijk altijd lastig vol te houden.
Maar zonder "ons".
"Wij" kunnen er best een stand hebben, dat was een jaar of 5 geleden ook het geval.
Bert van Sprang schreef:
zo 04 dec, 2022 15:35
DaVinci schreef:
zo 04 dec, 2022 15:17

Deze gaat wel door: https://www.fietsenwandelbeurs.nl/
Maar zonder "ons".
Als dat zo is, dan is er nu wellicht nog genoeg tijd om daar eventueel verandering in te brengen door de mensen die dat willen en daar tijd voor hebben?
Bert van Sprang schreef:
zo 04 dec, 2022 15:06
Ik heb via via begrepen dat het bestuur in al hun wijsheid heeft besloten niet meer aan beurzen deel te nemen of te organiseren omdat het rendement van de deelname aan beurzen te gering is (Het levert nauwelijks nieuwe leden op, terwijl volgens mij het doel zou moeten zijn meer mensen aan het (wereld)fietsen te krijgen.). Gelukkig wordt het bestuur binnenkort grotendeels vernieuwd.
Binnenkort zullen de notulen van de ALV van 19 november jl. wel in de online bibliotheek op de website van de vereniging te raadplegen zijn.
Een korte impressie van mijn kant over hetgeen op de ALV aan de orde is geweest over de beurzen. Zowel over de Fiets- en Wandelbeurs (FWB) als over de Wereldfietserbeurs (WFB) is op de vergadering van gedachten gewisseld.

M.b.t. de FWB zijn er twee problemen:
1. Wie neemt de organisatie daarvan op zich? Daarvoor is niemand beschikbaar.
2. Er is gesproken over de kosten. Weliswaar kan de vereniging op de FWB gratis een paar kraampjes plaatsen, maar het probleem werd de laatste jaren van de FWB ook gevormd door de declaraties die sommige vrijwilligers die de kraampjes bemensten, indienden. Die declaraties (reiskosten, overnachtingen e.d.) waren soms wel erg hoog. De kosten stonden dan niet in verhouding tot het aantal nieuwe leden dat zich vervolgens aanmeldde.

Over het tweede punt ontstond een levendige discussie. De bottleneck zit 'm echter in eerste instantie in punt 1.

Ook m.b.t. de WFB zijn er twee problemen:
1. Tot circa vijf jaar geleden kon de WFB worden gehouden in een opleidingsschool in Bussum. Die mogelijkheid verviel echter. Vervolgens is er samengewerkt met de Fietsfabriek in Ede. Daar zaten echter nogal wat haken en ogen aan, o.a. uiteenlopende belangen van onze vereniging en de Fietsfabriek.
Kortom, er is geen locatie meer beschikbaar waar de WFB kan worden gehouden.
2. Er is vanuit de vereniging geen coördinator/organisator meer voor het organiseren van de WFB. Deze werkzaamheden vragen veel tijd en inzet. Degene die jarenlang de WFB coördineerde, is er mee gestopt. Voor alle duidelijkheid, deze persoon treft geen blaam voor het niet doorgaan van de WFB! Hij kreeg alle lof voor zijn schier tomeloze inzet.

Jan
Hilver schreef:
zo 04 dec, 2022 19:43
sommige vrijwilligers die de kraampjes bemensten, indienden. Die declaraties (reiskosten, overnachtingen e.d.) waren soms wel erg hoog.
Een beetje wereldfietser komt toch op de fiets en zet zijn tentje in een hoekje achter de jaarbeurs op? :wink:
...fietst op de e-bike naar het beste hotel van Utrecht, laat 'm door de valet parking aan de lader hangen, neemt een taxi naar een sterrenrestaurant heen en terug en ontbijt met roomservice...

;)
Jurr schreef:
ma 05 dec, 2022 10:14
...fietst op de e-bike naar het beste hotel van Utrecht, laat 'm door de valet parking aan de lader hangen, neemt een taxi naar een sterrenrestaurant heen en terug en ontbijt met roomservice...
;)
Zo komt het nu (volledig onterecht waarschijnlijk) wel een beetje over. Alsof de wereldfietser vrijwilligers zich als een soort FIFA bobo's gedragen.
Bert van Sprang schreef:
zo 04 dec, 2022 15:06
Ik heb via via begrepen dat het bestuur in al hun wijsheid heeft besloten niet meer aan beurzen deel te nemen of te organiseren omdat het rendement van de deelname aan beurzen te gering is (Het levert nauwelijks nieuwe leden op, terwijl volgens mij het doel zou moeten zijn meer mensen aan het (wereld)fietsen te krijgen.). Gelukkig wordt het bestuur binnenkort grotendeels vernieuwd.
Dit is wel erg kort door de bocht. Als jarenlange mede organisator van de Wereldfietsbeurs weet ik dat we nooit de intentie hebben gehad de beurs te organiseren om meer leden te krijgen.
De beurs was altijd zuiver bedoeld om beginnende en actieve fietsers te informeren over de mogelijkheden om de wereld te ontdekken op de fiets.
Jurr schreef:
ma 05 dec, 2022 10:14
...fietst op de e-bike naar het beste hotel van Utrecht, laat 'm door de valet parking aan de lader hangen, neemt een taxi naar een sterrenrestaurant heen en terug en ontbijt met roomservice...

;)
Jammer alleen dat de e-bike niet in de privé-jet mee mocht ;)
Hilver schreef:
zo 04 dec, 2022 19:43
Vervolgens is er samengewerkt met de Fietsfabriek in Ede. Daar zaten echter nogal wat haken en ogen aan, o.a. uiteenlopende belangen van onze vereniging en de Fietsfabriek.
Op het forum was hier idd ook een levendige discussie over de mogelijke belangenverstrengeling. Was die er daadwerkelijk ook? Dus bijv. geen Santos-fiets op de stand mogen plaatsen?
Was dat niet de Santos op de fietssleutelstand van Roel Peerenboom van Peerenboom Fietsen van de Santosclub by Peerenboom Fietsen op Facebook, opgericht door Roel Peerenboom, waarbij je vooral geen reclame mag maken of mag verwijzen naar een fietsenwinkel omdat het onafhankelijk zou zijn maar wel appels met Peeren mag vergelijken?

...of was die stand toch een andere dealer annex worldstore danwel experience centre? ;)
Fedor schreef:
ma 05 dec, 2022 14:59
Jurr schreef:
ma 05 dec, 2022 10:14
...fietst op de e-bike naar het beste hotel van Utrecht, laat 'm door de valet parking aan de lader hangen, neemt een taxi naar een sterrenrestaurant heen en terug en ontbijt met roomservice...;)
Jammer alleen dat de e-bike niet in de privé-jet mee mocht ;)
Dat probleem heb je met een gehuurde privéjet, niet met je eigen. :wink:
Er wordt altijd geroepen dat men het graag georganiseerd ziet maar er staat verder niet iemand op die zegt de kar te willen trekken of eraan bij te willen dragen. Dat is een van de grote problemen. De WF is een vereniging met leden, de leden moeten het doen.

Dus, hup, meld je bij het bestuur en handen uit de mouwen.
Jammer dat de Wereldfietserbeurs niet doorgaat.

Voor de winkel De Vakantiefietser was dat een goede gelegenheid om bijvoorbeeld fietsschoenen die uit het assortiment gaan, niet populaire kleuren Helinox stoeltjes, Therm-a-rest en Exped matrasjes die aangepast zijn, etc. flink in de uitverkoop te doen. En dat geldt ook voor collega winkeliers die daar waren.

Op de Fiets- en Wandelbeurs mag je op de stand maar één product in de aanbieding doen.
Hebben ze bij de F&W nooit overwogen om er een koopjeshal bij te doen?