Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs 2023? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs 2023?

Leon schreef:
do 22 dec, 2022 12:25
Hebben ze bij de F&W nooit overwogen om er een koopjeshal bij te doen?
Ja, of een 2e hands markt, maar dat zullen ze wel weigeren, die hele beurs is een commercieel verdienmodel.

Tsja, jammer dat van onze paar duizend leden er niemand is de de organisatie van de WF beurs wil oppakken.
Het probleem voor de WF beurs was en is vermoedelijk nog steeds het ontbreken van een locatie. Ik ben steeds tegen vermenging met commerciële belangen geweest, dus vond ik de overdadige aanwezigheid van Santos op ik dacht de laatste beurs in Hilversum ongepast, en vond ik de randvoorwaarden van de locatie in Ede ook niet OK.
Hoe het met de Fiets en Wandelbeurs gaat weet ik niet. Ik heb daar jarenlang lezingen gehouden, maar op mijn vraag aan de organisatie wat de plannen dit jaar zijn heb ik nog geen antwoord.
Wim schreef:
do 22 dec, 2022 14:21
Ik ben steeds tegen vermenging met commerciële belangen geweest, dus vond ik de overdadige aanwezigheid van Santos op ik dacht de laatste beurs in Hilversum ongepast, en vond ik de randvoorwaarden van de locatie in Ede ook niet OK.
Da's een nobel streven, maar het alternatief is nu blijkbaar na de covidpauze dat de beurs er helemaal niet meer is.

't Wordt best een aardig ding om een locatie te vinden die onder andere groot genoeg is, betaalbaar is, centraal gelegen is, goed bereikbaar is, weinig overlast oplevert door bijvoorbeeld bezoekers die met de auto komen, etc etc....
Na een reminder van mijn kant heb ik nu te horen gekregen dat er geen plaats voor mijn lezing over fietsvakanties voor beginners is. Het lijkt het einde te zijn van wat al weer een traditie van een jaar of vijftien was. Marten Gerritsen schijnt ook overgeslagen te zijn.
Zal wel een lezing over fietsen langs de Donau op de e-bike voor in de plaats komen met als rode draad, waar kan ik opladen, kan ik daar opladen en hotels waar je kunt opladen...
@Wim
Dat is wel heel spijtig. Ik snap dat men liever beursvierkantemeters verhuurt voor geld en dat men liever dingen verkoopt voor "pro's" dan beginnersversies maar dit is natuurlijk het kind met het badwater weggooien. Dit is denk ik een voorbeeld van een bij-effect van de tweedeling van de maatschappij waarbij de ene helft echt veel geld overheeft voor een fraaie hobby en de andere helft moeite heeft om goedkoop op vakantie te kunnen. Voor die laatste doelgroep is dan geen plek meer.
Tja, de bezoekers betalen wel voor een kaartje, en dan mag je toch echt meer verwachten dan stands van bling pushers. Maar goed, we kunnen er pas echt iets van zeggen als het programma bekend is. Misschien is de tijd gekomen toch weer eens werk te maken van de Wereldfietserbeurs. Zelf vond ik die altijd erg leuk, maar op de Fiets en Wandelbeurs bereikte ik denk ik toch meer mensen, ook al waren velen daarvan juist ook best bereid flink in de beurs te tasten. Daar heb ik niets op tegen, maar dan hoop ik wel dat dat geld dan ook goed besteed is.
Oké, Wim, Jurr, Ronald, Leon en Berger: kom op, zet jullie schouders eronder en organiseer iets (kleinschaligs) voor de beginnende / WF-achtige fietsers! Iets met een 2e hands component, ruimte voor veel fietsmerken, zonder al te veel commercie, met leuke sprekers, op een leuke locatie! Lijkt mij zo leuk als dat er wel komt :)

Of anders: doe een oproepje op forum / laat iets uitsturen door Eric van de AC, om dit te mobiliseren. Na de laatste oproep voor bestuursleden is het ook gelukt echt kanjers te vinden voor het bestuur. Als je je boodschap maar uitdraagt.
Ik wil me inhoudelijk best wel inzetten. Het grootste probleem lijkt me het vinden van een goede locatie. Een ander ding lijkt me dat we een goede beleidsvisie nodig hebben. Wie willen we bereiken, en wat is dan de boodschap?
Ik heb zelf de laatste jaren wat meer afstand genomen van het verenigingsgebeuren omdat ik me minder en minder kon herkennen in wat het bestuur deed, maar misschien zijn er weer nieuwe mogelijkheden. Ik zal maar weer eens lid worden.
cdj schreef:
za 24 dec, 2022 10:21
Oké, Wim, Jurr, Ronald, Leon en Berger: kom op, zet jullie schouders eronder en organiseer iets (kleinschaligs) voor de beginnende / WF-achtige fietsers! Iets met een 2e hands component [...]
Ik wil de tweedehands kraam wel de hele dag bemannen.

Zelf nog wel wat fietsonderdelen te verkopen, daar kunnen de spullen van anderen prima bij. Per item een sticker met de vraagprijs en naam&telefoonnummer van de verkoper erop voor als er vragen zijn en/of men afdingen of een tikkie wil sturen voor de betaling.

De vergaderingen, meetings en ander voorbereidingsgedoe vooraf zijn aan mij niet besteed en mogen anderen doen. ;)

Maar de dag zelf plan ik graag mijn fietsvakantie(-s) omheen om van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat wat te kunnen betekenen.
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 10:27
Een ander ding lijkt me dat we een goede beleidsvisie nodig hebben. Wie willen we bereiken, en wat is dan de boodschap?
Vast beleidstijgers en -tijgerinnen die daar wat van willen vinden. Zelf ben ik daar niet zo van ;)
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 10:27

Ik zal maar weer eens lid worden.
Check. Ik volgend jaar ook weer eens.
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 10:27
Het grootste probleem lijkt me het vinden van een goede locatie.
Dat lijkt me ook wel ja. Zeker als die beleidsvisie niet met commercie wil botsen. Anders is er misschien wel wat met een fietsfabrikant of -dealer met veel ruimte te doen. Maar daar was in Ede ook niet iedereen enthousiast over blijkbaar...
Ik heb inmiddels wat verder zitten nadenken, en kwam tot de conclusie dat voor de doelgroep die ik steeds in gedachten heb - beginners - een beurs eigenlijk niet zo'n goed model is. Een beurs is leuk voor commerciële aanbieders die hun waren kunnen aanbieden, maar als bezoeker vind ik beurzen over het algemeen de minst efficiënte manier om informatie op te doen. Een doelgericht lezingenprogramma is dan veel nuttiger.
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 11:19
[...] kwam tot de conclusie dat voor de doelgroep die ik steeds in gedachten heb - beginners - een beurs eigenlijk niet zo'n goed model is.
Maar die doelgroep hoeft toch niet beperkt te zijn tot beginners?
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 11:19
Een beurs is leuk voor commerciële aanbieders die hun waren kunnen aanbieden, maar als bezoeker vind ik beurzen oer het algemeen de minst efficiënte manier om informatie op te doen. Een doelgericht lezingenprogramma dan veel nuttiger.
Die beursvloer met ook commerciële aanbieders hoeft die lezingen toch niet uit te sluiten?
Beginnende of nog niet eens begonnen vakantiefietsers hebben heel andere informatiebehoeften dan ervaren wereldfietsers. Ik heb zo'n vijftien jaar lezingen gegeven op de Fiets en Wandelbeurs, en ook wel op de WF beurs, en wat mij opviel, zeker bij de Fiets en Wandelbeurs, was dat er behalve steeds meer Ebikers toch vooral veel mensen kwamen die nog geen of heel weinig ervaring hadden. Die zwierven dan met kleurrijke folders in de hand wat doelloos tussen al die stands met heel dure fietsen. Er was een overload aan vaak zeer opportunistische en structuurloze informatie (zeg maar reclame) waar die mensen vaak weinig van konden maken. Als docent met bijna een halve eeuw ervaring zou ik nooit voor het beursmodel kiezen om mensen iets te leren. Ik denk dat zulke mensen veel meer hebben aan een strak doordacht programma zonder afleiding. Wat mij betreft zou de boodschap moeten zijn dat fietsvakanties een heel duurzame en betaalbare manier zijn om in deze uitdagende tijden op vakantie te gaan.
De ervaren vakantie/wereld fietser heeft heel andere bronnen van informatie. Natuurlijk zou je voor die mensen ook een programma kunnen maken, net als voor fietstechniek nerds, maar dat zou er heel anders uit zien denk ik.
Mee eens. Het model van menige beurs was en is wel dat de grote jongens meebetalen aan de kweekvijver van de nieuwelingen waar ze in de toekomst omzet van hopen te halen. Ik denk dat menige forumdeelnemer hier zich er wel in herkent dat hij in het vroege voorjaar enthousiast van de beurs terugkwam om bij de eerste zonnestralen van de lente dingen te gaan kopen, ook al waren dat niet direct dingen die op de beurs gezien waren.

Kennelijk is het omzetsucces van de afgelopen jaren dusdanig dat die kweekvijver niet meer nodig wordt geacht. Of dat een verstandige keuze is voor de branche zal de toekomst leren maar voor de individuele beginnende fietser is het niet leuk.

Of er daarmee een gat in de markt is voor een beginnersbeurs? Lastig te zeggen. Komen beginners nog wel van honder kilometer en meer afstand naar een beurs? "Alles kun je toch met je smartphone vinden?"
Ik zou het ook geen beurs noemen maar een informatiedag. Alles wat er nodig is is een bereikbare en betaalbare zaal voor 150 mensen plus een foyer. In die zaal heb je "moderne" faciliteiten nodig voor powerpoint presentaties. Dat is tegenwoordig vrij normaal, en anders kan het gehuurd worden.
Lezingen van 25 minuten met 5 minuten pauzes, plus langere pauzes voor tenminste de lunch.
Onderwerpen bijvoorbeeld:
1 intro: waarom is het leuk en kan het goedkoop?
2 wat is een vakantiefiets?
3 welke kampeeruitrusting heb je nodig?
4 het belang en de techniek van lichtgewicht
5 routes en navigatie
6 fietsvakanties voor senioren
7 fietsvakanties met kinderen
Dit zijn zo maar wat onderwerpen (Ebikes zou ook nog kunnen), en op een dag van 11-17 kan je nog wel wat meer doen.

Mijn ervaring met de Fiets en Wandelbeurs was dat er daar zeker altijd heel wat mensen kwamen voor juist zulke informatie. Als ik naar de Facebook groep Langeafstandfietsers kijk is er ook daar nog een flinke behoefte. Het probleem is inderdaad dat enerzijds veel mensen niet weten dat fietsvakanties heel goed mogelijk zijn, ook als je al ouder bent of met kinderen, en anderzijds dat ze niet weten wat ze niet weten.
Behalve de groep welvarende potentiële klanten voor een Santos of Idworx, zullen er dit jaar velen zijn die door hogere energiekosten of gestegen hypotheekrente iets betaalbaars moeten bedenken.
👍
Plus een ruimte waarin ervaren vakantiefietsers staan waar bezoekers vragen kunnen stellen.
Ook een paar vakantiefietsers die er met de hele uitrusting staan.

Bij mijn eerst Fiets- en Wandelbeurs heb ik als een newby, daarvan veel opgestoken.
Klopt. Ruime koffie en lunch pauzes om met ervaren vakantiefietsers te praten en te zien wat ze bij zich hebben, of niet. Dat inspireert zeker.
Leon schreef:
za 24 dec, 2022 14:30

Kennelijk is het omzetsucces van de afgelopen jaren dusdanig dat die kweekvijver niet meer nodig wordt geacht. Of dat een verstandige keuze is voor de branche zal de toekomst leren maar voor de individuele beginnende fietser is het niet leuk.
Tsja, dan moet het wel georganiseerd worden, anders komt men sowieso niet. Dan zouden die 'grote jongens' best wel eens aan kunnen haken. Tussen de reacties hier zie ik bijvoorbeeld al een bekende Amsterdamse winkel staan die in het verleden op beurzen best een hoop aan bijvoorbeeld Ortlieb tassen verkocht.

Misschien zijn er wel meer winkels en/of fabrikanten die zodra het georganiseerd wordt best een stand neer willen zetten.

En ook het door Wim genoemde leren en lezingen lijkt me ook een prima component.

Binnenkort eens even laten informeren bij iemand die een volgens mij wel een fraaie locatie weet, mocht dat inderdaad wat kunnen zijn dan zal ik me wel tot de vereniging richten.
Wim schreef:
za 24 dec, 2022 14:49
Als ik naar de Facebook groep Langeafstandfietsers kijk is er ook daar nog een flinke behoefte.
Ook op de Facebook pagina van de vereniging zit naast best wat expertise ook best een hoop leden met nog weinig ervaring. Het lijkt me dat ook daar best animo is voor een beurs/informatiemoment/lezingendag/hoejehetookzouwillennoemen. Misschien dat iemand die facebook lid is ook daar eens een balletje op kan gooien?

Als het naast de Fiets&wandelbeurs ook nog andere dingen toevoegt lijkt het mij best succesvol te kunnen worden. Maar ook een deel overlap lijkt me niet zo'n probleem, voor een deel vis je immers toch in dezelfde vijver.
De kernvragen zijn:
1 doelgroep
2 (leer)doel
3 methode/middelen
Dit geldt voor onderwijs, maar ook voor een marketing/verkoop campagne. Als je geen doelgroep hebt gedefinieerd kun je geen doel bepalen en als je geen doel hebt gedefinieerd kun je niet vaststellen welke middelen nodig zijn.