Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsbeurs 2023? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsbeurs 2023?

Toevallig, of niet toevallig, heeft Marten Gerritsen het op zijn blog het vandaag ook over beursbezoekers: https://m-gineering.nl/prikbord.htm
JanH schreef:
za 24 dec, 2022 14:54
👍
Plus een ruimte waarin ervaren vakantiefietsers staan waar bezoekers vragen kunnen stellen.
Ook een paar vakantiefietsers die er met de hele uitrusting staan.

Bij mijn eerst Fiets- en Wandelbeurs heb ik als een newby, daarvan veel opgestoken.
Wij hebben dat jaren gedaan, onze hele vakantieuitrusting mee. Tent opgezet en aan iedereen verteld wat we waarom bij ons hebben. Van tent, matje, slaapzak, tot stoeltje, Trangia, hoofdlampje, fotocamera, Garmin en natuurlijk fiets (en -tassen). Ontzettend leuk om te doen, zou het zo weer doen.
Marten Gerritsen citeert een onderzoek dat laat zien dat de meeste vakantiefietsers redelijk jong zijn. Verder meldt hij dat 90% van de bezoekers van de fiets en wandelbeurs boven de vijftig zijn. Kortom, er is een mismatch. Dat komt overeen met mijn eigen observatie dat de beursbezoekers best oud waren, en ook dat velen vooral kwamen voor een Ebike, en echt niet steeds voor vakantie.
Tot slot heeft Marten zijn ideeën over de ideale vakantiefiets op een rij gezet: https://m-gineering.nl/idealefiets.htm
cdj schreef:
za 24 dec, 2022 10:21
Oké, Wim, Jurr, Ronald, Leon en Berger: kom op, zet jullie schouders eronder en organiseer iets (kleinschaligs) voor de beginnende / WF-achtige fietsers! Iets met een 2e hands component, ruimte voor veel fietsmerken, zonder al te veel commercie, met leuke sprekers, op een leuke locatie! Lijkt mij zo leuk als dat er wel komt :)

Of anders: doe een oproepje op forum / laat iets uitsturen door Eric van de AC, om dit te mobiliseren. Na de laatste oproep voor bestuursleden is het ook gelukt echt kanjers te vinden voor het bestuur. Als je je boodschap maar uitdraagt.
Ik ben meer dan 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de organisatie van onze WF beurs. Ik kan mij nog herinneren dat er een jaar was dat ik op een nieuwjaarsborrel bij De Kargadoor een oproep moest doen voor het verkrijgen van vrijwilligers omdat de beurs bij gebrek daaraan dreigde niet door te gaan. Gelukkig keerde het tij.
Na onze laatste beurs bij de De Fietser in Ede ben ik ermee gestopt. ik wens jullie veel succes.
Staat wel een vacature online:

https://wereldfietser.nl/vereniging/vac ... fietsbeurs

Of stond die er al langer? =)
Jurr schreef:
di 27 dec, 2022 01:00
Staat wel een vacature online:

https://wereldfietser.nl/vereniging/vac ... fietsbeurs

Of stond die er al langer? =)
Ja, die vacature is er al vanaf januari 2020!
Ah... nu weer even onder de aandacht dan ;)
Berger schreef:
zo 04 dec, 2022 15:15
Jammer, de beurs vind/vond ik eigenlijk het beste wat de vereniging te bieden heeft.
De afgelopen edities juist veel gehad aan de lezingen van Smitty (inclusief bepakte Surly) ter inspiratie. Wat Wim zegt, klopt denk ik wel aardig. Aan gerichte lezingen heb je meer dan een stortvloed aan prikkels.
De vraag is dus hoe we dit aan de gang krijgen. Samenwerking met de Europafietsers is wellicht een idee. Per slot is de doelgroep niet de doorgewinterde wereldfietsers die net terug zijn uit Vuurland, maar juist de mensen die een eerste keer een tocht naar Rome of zo willen maken.
jwkeij schreef:
wo 28 dec, 2022 14:54
De afgelopen edities juist veel gehad aan de lezingen van Smitty (inclusief bepakte Surly) ter inspiratie. Wat Wim zegt, klopt denk ik wel aardig. Aan gerichte lezingen heb je meer dan een stortvloed aan prikkels.
Bedoel eigenlijk de beurs als geheel. Zowel de lezingen als de rest van de beurs. Voor de doorgewinterde fietsers (waar ik mezelf voor het gemak dan maar even onder schaar) Vond ik er ook genoeg te beleven ( heerlijk over kaarten hangen met mede fietsers voor je volgende trip)
Berger schreef:
wo 28 dec, 2022 18:18
heerlijk over kaarten hangen met mede fietsers voor je volgende trip)
Geen mooier pret dan voorpret.

Bij deze meld ik me aan als er iets georganiseerd wordt om mee te helpen.
Dit zou een mooie locatie zijn qua ruimtes en aanbod maar wel in een :shock: uithoek in NL

https://www.kopgroepbibliotheken.nl/sch ... rhuur.html
In 2010 werd het hier in Dordt georganiseerd op het Leerpark. Hoewel er wat gemopper was over de decentrale ligging door sommigen was dat toch niet de algemene teneur. Iemand enig idee waarom het bij die ene keer gebleven is?
PeterVanRijn schreef:
wo 28 dec, 2022 20:00
In 2010 werd het hier in Dordt georganiseerd op het Leerpark. Hoewel er wat gemopper was over de decentrale ligging door sommigen was dat toch niet de algemene teneur. Iemand enig idee waarom het bij die ene keer gebleven is?
Deze ruimte voldeed niet. Was veel te klein!
Deze ruimte voldeed niet. Was veel te klein!
Misschien kan jij aangeven wat de ruimte-eisen zijn. Eens kijken of er nog genoeg kracht in dit forum zit om een geschikte locatie op te diepen. Ik weet bij mij in de buurt ook wel wat, maar waarschijnlijk allemaal te klein.
Als ik kijk naar de website van de FWB, dan doen de wereldfietsers schijnbaar wel mee? Klopt dat?

https://www.fietsenwandelbeurs.nl/over-het-event/

Zijn er vrijwilligers nodig die enthousiast iets willen vertellen over hun fietsvakantie-ervaring? Wellicht dat samenwerking met Europafietsers en Fietsvakantie met kinderen zorgt voor meer zichtbaarheid.
Zonder nou het enthousiasme te willen temperen.. ik heb 2 maal een WF beursje bezocht. Ooit als 10 jarige oid in de negentiger jaren in Arnhem met mijn vader. Zag voor het eerst Ortliebtassen en vond e man met de fiets wel stoer. En een keer in Groningen daar stond ook een fiets en was een lezing over SriLanka. Maar om nou te zeggen dat ik er ooit iets aan heb gehad.... het was ook veel ons-kent-ons in Groningen... Ik heb alles bij elkaar gegooglet ook toen er een serie kinderen kwam, heb ik veel van het internet gehaald.. Om te concluderen dat veel informatie op het internet eigenlijk reclame is (Je weet wel de blogs vol Hillenbergen, Santossen en verende Thules) (tegenwoordig nog veel en veel meer zie bv Insta).

Meeste geleerd van internet, toevallige ontmoetingen en vooral door te doen... Toen ik ging fietsen met de kinderen hadden we wel graag wat fietskarren in het echt gezien alvorens eentje aan te schaffen, misschien zou een beurs dan nuttig zijn...

Succes! Mvg Marieke
De meeste Nederlandse fietsers doen het zonder beurs. Als de grote F&W-beurs 40.000 bezoekers heeft is dat ik veel, meen ik me te herinneren. Dat staat echter in aardig contrast met de bijna 4 miljoen recratieve fietsers (16+) in Nederland die minimaal eenmaal per week fietsen*. Maar 1% van hen gaat dus naar de F&W-beurs. Een deel van die beursbezoekers gaat bovendien vanwege het wandeldeel.

*: Bron: Kien Onderzoek, 2020 en 2021 en CBS, bevolking op 1 januari 2021
Weet iemand wat nu de feitelijke situatie op de Fiets en Wandelbeurs is: doet de WF toch mee, en klopt het dat de Europafietsers wel meedoen?
Europafietsers staan er! Geen idee of de WF er staan.