Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gravel road weekend Veluwe 12 en 13 september (2 x 120 km) - Forum Wereldfietser

Gravel road weekend Veluwe 12 en 13 september (2 x 120 km)

In het weekend van 12 en 13 september heb ik op verzoek van een aantal wereldfietsers op dit forum een 2 daagse "Gravel road" fietstocht georganiseerd van ongeveer 120 km per dag. Dit is het laatste weekend dat de Kroondomeinen nog open zijn en naar mijn mening minder toeristisch (en warm) dan in de zomervakantie.

We kamperen op de Landgoedcamping de Westerwolde bij Assel. Adres : Alverschotenseweg 21, 7346 AL Hoog Soeren.
Het is me niet gelukt een plek te reserveren op de standaardcamping de Harskamperdennen of Zanderdennen. Deze hebben nu te veel regels (minimaal vier dagen reserveren) of te weinig plaats.
Westerwolde is een mooie camping, die centraal op de Veluwe ligt met een groot veld waar we gespreid meerdere tentjes bij elkaar geplaatst kunnen worden.

I.v.m. het coronavirus lijkt het mij goed dat we een aantal regels in acht nemen:
- min. 1,5 meter afstand houden
- Niet gezamenlijk eten (of we moeten familie zijn), maar apart en je zorgt er zelf voor. Er is wel een soort van vuurschaal aanwezig die je kan huren. Tegenover de camping is een simpel restaurant (Halte Assel) dat volgens mij alleen fastfood verkoopt. 5 km verderop is Hoog Soeren met verscheidene prima restaurants.
- Niet als één grote groep fietsen, maar kleine groepjes formeren
- Zaterdag tussen 9.00 en 9.30 starten. Dan is er niet de verplichting om vrijdag daar al te zijn.
- Max 12 tentjes (afgesproken met beheerder). E-mail mij daarom mij a.u.b. of je mee gaat.

Ik zend de route naar de deelnemers twee dagen van tevoren met minimaal twee rustpunten
De Max. afstand per dag is 120 km.
Ik heb met de beheerder afgesproken dat je vrijdagavond al aanwezig kan zijn.
Ideeën zijn welkom.

Kom je op de trein dan is het het handigst dat je in Apeldoorn uitstapt en via de Klaverstraat en Nieuwstraat naar de Asselsestraat fietst (500 m). Als je die blijft volgen kom je vanzelf in Assel uit.

Op de zaterdag gaat de route door het zuidelijke deel van de Veluwe omdat het dan daar waarschijnlijk minder druk is en op de zondag door het Noordelijke deel. Laten we hopen op mooi weer maar niet deze temperatuur. De routes gaan voor 80 % tot 90% over zand of gravelpaden maar soms ook over asfalt. Een gravelfiets is natuurlijk ideaal maar met een MTB met wat licht profiel band of een niet te zware trekkingfiets moet dit ook te doen zijn.

M.v.gr.

Bert Jansen
email: Z527k30@gmail.com
telf. 06-30693743
Het Gravel road weekend is geannuleerd!!! Ik heb tot nu toe geen aanmeldingen ontvangen en ik verwacht ook geen aanmeldingen meer. Ik vind het richting de campinghouder niet netjes een deel van zijn campingplaats gereserveerd te houden en die op het allerlaatste moment te moeten afzeggen. Er wordt nog steeds veel gekampeerd hier in de omgeving, met name nu door oudere mensen die dit i.v.m. het coronavirus in de zomervakantie niet aandurfde. Het weer ziet er de komende weken ook weer goed uit en dat maakt ook een verschil.
De route die ik gemaakt heb voor de zondag wordt wel gereden op de zaterdag (Kroondomeinen) maar dan vanaf het clubhuis van de wielerclub "de Adelaar". Als je wil kan je zonder lid te zijn van de Adelaar voor één keer meerijden. Start is 9.00 's ochtends. Weet wel dat het tempo hoog ligt, gem. boven de 30 km. per uur. De groep bestaat uit goed getrainde wielrenners met vaak cyclecross ervaring.
Vind je gravel bike fietsen leuk dan kan je ook natuurlijk lid worden van de Adelaar en kan je 3 maal per week ´s winters mee fietsen op de cross of gravel bike. Dan is er ook een langzamere groep die max. 60 km. fietst. (en zomers op de racefiets bijna elke dag).
Had ik niet al een andere activiteit gehad dat weekend was ik graag meegegaan. Ik vind Kroondomein het Loo één van de mooiste gebieden van Nederland. Jammer dat er onvoldoende animo is.
Is 120 km niet veel, als je over zand fietst.

Mario
supermario schreef:
ma 31 aug, 2020 21:48
Is 120 km niet veel, als je over zand fietst.
Is wel een flinke uitdaging ja. Op mooie gravelwegen gaat het nog (maar is het zeker al een stuk zwaarder dan asfalt) maar met bijv. stukken los zand wordt het ploeteren.
Bert Jansen schreef:
ma 31 aug, 2020 11:36
Het Gravel road weekend is geannuleerd!!! Ik heb tot nu toe geen aanmeldingen ontvangen en ik verwacht ook geen aanmeldingen meer.
Jammer, ik ben niet zo plannerig van tevoren maar deze stond toch wel als mogelijkheid voor dat weekend in de agenda, net als de offroad tocht in Drenthe van de vereniging. Als die nog doorgaat in deze tijd trouwens.....

supermario schreef:
ma 31 aug, 2020 21:48
Is 120 km niet veel, als je over zand fietst.
Beetje uitdaging mag toch wel? Niet teveel zooi meenemen en gewoon trappen.

Fedor schreef:
di 01 sep, 2020 08:45

maar met bijv. stukken los zand wordt het ploeteren.
Dat ligt er maar net aan met welke fiets ;)
Jurr schreef:
di 01 sep, 2020 13:14
Dat ligt er maar net aan met welke fiets ;)
Met een fatbike gaat het vast prima maar dan trapt de overige 90% weer wat zwaarder ;)
Fedor schreef:
di 01 sep, 2020 15:52

Met een fatbike gaat het vast prima maar dan trapt de overige 90% weer wat zwaarder ;)
Plusbike is al genoeg voor het meeste aan zandpad wat op de Veluwe ligt hoor... Pas met zo'n paardenroute vol mul zand na een tijd droogte wil ik wel weer wat breder ;)

En in handen van een capabele berijder moet het met smaller ook wel lukken... Daarom hou ik het maar bij 3 inch breed ;)
Jurr schreef:
di 01 sep, 2020 19:01
Pas met zo'n paardenroute vol mul zand na een tijd droogte wil ik wel weer wat breder ;)
Zo iets doelde ik ook op. Vroeger wel met een MTB over de tankbanen "gejakkerd" (lees: elke trap moet je staan op de pedalen). Dodelijk vermoeiend :D
Fedor schreef:
di 01 sep, 2020 19:37
Jurr schreef:
di 01 sep, 2020 19:01
Pas met zo'n paardenroute vol mul zand na een tijd droogte wil ik wel weer wat breder ;)
Zo iets doelde ik ook op. Vroeger wel met een MTB over de tankbanen "gejakkerd" (lees: elke trap moet je staan op de pedalen). Dodelijk vermoeiend :D
Mul zand is idd dodelijk. Heb paar keer Hoek van Holland - Den Helder gedaan over het strand. Dat gaat wel weer stuk beter.