Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dutch Divide Week: self-supporting bike-packing tocht - Forum Wereldfietser

Dutch Divide Week: self-supporting bike-packing tocht

Beste Wereldfietsers,

Eind augustus / begin september organiseert Fietsatelier27 de Dutch Divide Week. De 'oude' Dutch Divide hebben we een beetje verlengd en gekanteld en de nieuwe Dutch Divide loopt van Bad Nieuweschans (Duitse grens) naar Putte (Belgische grens) en is bijna 800 km lang. De Dutch Divide eXtra Lang!

Programma:
- Zaterdag 29 augustus: Verzamelen in Bad Nieuwschans
- Zondag 30 augustus 12:00 uur: Vertrek

We presenteren het als een self-supporting bikepacking ride, maar groepsvorming is toegestaan:-) Ik (Marc) heb een week vrij gepland en hoop dat dat voldoende is om Nederland te doorkruisen. Heb je zin om mee te gaan? Ga dan naar www.fietsatelier27.nl en meld je aan via het contactformulier. Medio augustus komt er meer info.

Met groet, Marc en Suzanne

Bijlagen

Leuk!

Staat in de agenda :)
Oh, barst, nee!! Ik heb de dag erna pas een week vrij.
Marc en ik hebben de afgelopen twee weken met veel plezier de route verkend. We zijn gestart in Nieuweschans en via heel veel onverharde weggetjes, mtb routes, gravel- en zandpaden dwars door het land gefietst. In totaal dus ongeveer 800 km, waarvan meer dan 60 procent onverhard. Via polderwegen in Groningen reden we naar de Hondsrug. Vervolgens fietsten we via een stukje Pieterpad, het Vechtdal en de Sallandse Heuvelrug naar Zwolle. We hebben de noordzijde van de Veluwe gezien en een groot deel van de Utrechtse Heuvelrug doorkruist. Door de Betuwe naar Nijmegen en het gelijknamige Rijk. Met de Maas staken we de laatste grote rivier over om tenslotte Brabant van oost naar west door te slingeren. Met een laatste stukje Zweeuwse klei keken we uit over de Westerschelde; de meest westelijke grens met Belgie (van het 'vaste' land) was bereikt, tevens de finish van de Dutch Divide.
We hadden een heerlijke afwisselende en verrassende tocht. Als gevolg van Corona een keertje dicht bij huis, maar mét een heleboel elementen die kenmerkend zijn voor veel fietsvakanties: prachtige natuur, aardige mensen, veel buiten zijn, fysieke inspanning (jawel, óók in Nederland!) en heerlijk kamperen.
Zeer de moeite waard!!
Zo te horen heeft er weer een hoop voorbereiding in gezeten. Ben benieuwd naar het resultaat :)
Marc bedankt, Suzanne bedankt, andere deelnemers bedankt!

Het was een intensief weekje fietsen, maar weer mooie stukjes Nederland gezien. (-:

Volgend jaar weer?


En er zijn ook nog foto's gemaakt tijdens het fietsen:
Screenshot_20200906-124212_Gallery.jpg

En deze voor het fietsen door Patrick:
20200906_124644.jpg
Mooie kleuren die laatste foto. Op een camping genomen?
Jazeker, in Groesbeek afgelopen donderdag. Ik sliep nog, maar fijn dat dan toch de fraaie ochtend werd vastgelegd op de gevoelige plaat ;) 'k Kon het niet laten om 'm even te plaatsen (-:
Hey wat leuk, is er toevallig een GPX van de route verkrijgbaar voor mensen die hem een keer op eigen houtje willen doen?
Tijdens het fietsen hoorde ik van Marc dat hij de route beschikbaar zou willen stellen op de website van zijn fietsenmerk, Baobab Bikes.

Nog even wachten tot die website live gaat dus, de frames zijn al wel klaar (-:
Mooi, ik ben een voor mij nieuwe fiets aan het opbouwen, dit zou wel een leuk streven zijn om een keer te doen.
Prima proefrit kilometers ;)
Jammer, dit topic te laat gezien!

Op zich ook wel weer mooi, komende week komt mijn nieuwe fiets, een kong big honzo en met die "machine" moet het offroad rijden weer helemaal lukken (rijd nu op een gravelbike met offroad banden).
Mocht de gpx track beschikbaar komen, heb ik zeker interesse!
Met uiteraard vijf miljoen voorbehouden die blijkbaar constant nodig zijn met de huidige staat van de wereld - is het idee nog steeds om dit ook in september 2021 weer te doen? Ik ben nieuw hier (haaaaai!) en ben geïnteresseerd aan te haken.

Ik kan overigens niet (meer?) op de foto's in de eerdere berichten klikken om op basis van de kiekjes te bepalen of een van mijn fietsen voldoet of dat ik nog tot september heb om iets nieuws te regelen.

Groet! Ellen
Op https://fietsatelier27.nl/activiteiten. ... tiviteiten zie ik dat het plan er is om dit ook in 2021 weer te doen.
Rode Fee schreef:
di 06 apr, 2021 11:53
Ik ben nieuw hier [...]
Welkom!

Rode Fee schreef:
di 06 apr, 2021 11:53

Ik kan overigens niet (meer?) op de foto's in de eerdere berichten klikken [...]
Excuus, iets te fanatiek m'n bijlagen geordend... maar op de leukste stukken werd er vooral lekker gefietst en niet gefotografeerd. Mijn twee foto's waren een vlak stuk onverhard en een fraaie ochtendfoto op de camping.

Rode Fee schreef:
di 06 apr, 2021 11:53

[...] te bepalen of een van mijn fietsen voldoet of dat ik nog tot september heb om iets nieuws te regelen.
Wat voor fietsen zijn het, en wat wil je zoal meenemen aan bagage?
Hai Jurr,

Ik heb een racefiets (Cube Axial pro) en een mountainbike (Trek Fuel Ex 8).

Meestal hang ik m'n bikepackingtassen aan de rees, want ik ben bij de MTB vooral bang dat m'n dropper eraan gaat als ik m'n tas daaraan bevestig. In theorie is het probleem opgelost met grovere bandjes op de racefiets. Ik zeg in theorie, want de praktijk moet uitwijzen of dat net zo goed werkt als het in m'n hoofd doet.

Qua bagage - ik wilde het redelijk minimalistisch houden. Eén setje gewone-mensenkleren, een tandenborstel en een badpak. Kampeerspullen zijn uiteraard het omvangrijkst en het zwaarst van wat er mee moet...
Hoeveel mm kan je maximaal kwijt op de racefiets? Meestal zit dat rond de 28mm... da's niet veel op onverhard. Maar uiteraard is alles in principe mogelijk om te rijden :D

Op de Cube Axial pro misschien iets meer omdat daar standaard al 28mm op zit...
Rode Fee schreef:
di 06 apr, 2021 15:53

[...] en een mountainbike (Trek Fuel Ex 8).

Meestal hang ik m'n bikepackingtassen aan de rees, want ik ben bij de MTB vooral bang dat m'n dropper eraan gaat als ik m'n tas daaraan bevestig.

[...]
Als Fedor op de racefiets ingaat, laat ik dan de mountainbike maar doen ;) Er zijn specifieke zadeltassen voor dropperposts, al lever je dan vaak wel serieus in op pakvolume. Wat je ook nog kunt doen is die dropper eruit schroeven en een reguliere zadelpen monteren.

Blijft dan wel de gelimiteerde ruimte in je frame over ten opzichte van een hardtail voor een frametas, maar als je je bagage bescheiden houdt kan dat best. Je bent echt niet de eerste die een fully combineert met bikepacking.

Met je racefiets is niet onmogelijk als je er wat bredere bandjes met wat profiel kunt monteren, zeker niet als je goed in je fietstechniek bent. Maar de rest van de mensen reed allemaal wel met 50mm of meer.
Jurr schreef:
di 06 apr, 2021 18:38
Er zijn specifieke zadeltassen voor dropperposts, al lever je dan vaak wel serieus in op pakvolume. Wat je ook nog kunt doen is die dropper eruit schroeven en een reguliere zadelpen monteren.
4 liter maximaal of zo. Dan beter de dropperpost er uit halen, voor de route in NL zal je die niet vaak nodig hebben (er van uitgaand dat deze toch voornamelijk voor afdelingen gebruikt wordt).

Sorry Jurr dat ik mij met de mountainbike bemoei ;)