Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Groningen 12 januari - Forum Wereldfietser

Rondje Groningen 12 januari

Het nieuwe jaar luiden we in met een Rondje Groningen op zondag 12 januari. Wie fietst er mee?
Ik stel voor dat we een beschut rondje door de bossen naar het zuiden maken.
Verzamelen om 10 uur bij Het Peerd voor het station Groningen-Centraal.

groet, Margo
Ik rij mee.

Omdat ik fan ben van het Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis nog even het volgende. :)
Het station waar Het Peerd staat heet niet "Groningen-Centraal". De officiële NS naam is gewoon "Groningen". Er zijn voorwaarden aan het verkrijgen van de titel "Centraal": de stad moet drie of meer stations, meer dan 40.000 reizigers en meer dan 100.000 inwoners hebben. Groningen kent maar twee andere stations "Noord" en "Europapark".
In Groningen staat station "Groningen" echter bekend als "Hoofdstation".
Van Wikipedia: Stationsbeheerder ProRail en de vervoermaatschappijen NS Reizigers en Arriva gebruiken de van oudsher officiële naam Groningen, maar Groningers in de gehele provincie noemen het gebouw (ook van oudsher) het Hoofdstation. Ook de gemeente Groningen hanteert in officiële stukken vaak deze laatste naam. Toen in 1992 het centrale stadsbusstation werd verplaatst naar het hoofdstation, waar de streekbussen al sinds 1953 hun autobusstation hadden, begonnen het GVB en streekvervoerder Gado de naam Centraal Station te gebruiken als naam voor deze nieuwe bushalte. Vervoerbedrijf Qbuzz, dat sinds 2009 vrijwel al het stads- en streekvervoer in Groningen exploiteert, gebruikte de naam Centraal Station, maar is op 15 december 2013 op verzoek van de gemeente overgegaan op Hoofdstation.

Op de bussen die naar of via het Hoofdstation gaan staat "HS" als bestemming. Dat heeft bij mij wel eens tot verwarring geleid bij de naam station "Den Haag HS". :oops:

Tsja, hoe dan ook. Ik ben zondag om 10 uur bij Het Peerd voor het Hoofdstation. :wink:
JanH schreef:
do 09 jan, 2020 19:50
Omdat ik fan ben van het Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis nog even het volgende. :)
Het station waar Het Peerd staat heet niet "Groningen-Centraal". De officiële NS naam is gewoon "Groningen". Er zijn voorwaarden aan het verkrijgen van de titel "Centraal": de stad moet drie of meer stations, meer dan 40.000 reizigers en meer dan 100.000 inwoners hebben. Groningen kent maar twee andere stations "Noord" en "Europapark".
Ik rij niet mee, maar ben wel heel pedant :) "De stad moet drie of meer stations hebben", dat is in Groningen geen probleem (want hoofdstation, Noord en Europapark zijn 3 stations). Het probleem is dat er maar 20.000 reizigers per dag zijn.

(Verder een fijne fietstocht gewenst op zondag :wink: )
Tot zondag!
Gr edith
Ik kom ook.

Remko
slugbait schreef:
do 09 jan, 2020 21:07
"De stad moet drie of meer stations hebben", dat is in Groningen geen probleem (want hoofdstation, Noord en Europapark zijn 3 stations). Het probleem is dat er maar 20.000 reizigers per dag zijn.

(Verder een fijne fietstocht gewenst op zondag :wink: )
Oops, rekenen op basis van een tekst is blijkbaar niet mijn sterkste kant :oops:
Prorail verwacht 44.000 in 2030. Ik verwacht (of hoop) dat het dan gewoon Hoofdstation blijft.

Hoe dan ook: tot zondag.
Wij fietsen ook weer graag mee en we zijn altijd voor een beschut rondje.
Tot zondag.
slugbait schreef:
do 09 jan, 2020 21:07
JanH schreef:
do 09 jan, 2020 19:50
Omdat ik fan ben van het Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis nog even het volgende. :)
Het station waar Het Peerd staat heet niet "Groningen-Centraal". De officiële NS naam is gewoon "Groningen". Er zijn voorwaarden aan het verkrijgen van de titel "Centraal": de stad moet drie of meer stations, meer dan 40.000 reizigers en meer dan 100.000 inwoners hebben. Groningen kent maar twee andere stations "Noord" en "Europapark".
Ik rij niet mee, maar ben wel heel pedant :) "De stad moet drie of meer stations hebben", dat is in Groningen geen probleem (want hoofdstation, Noord en Europapark zijn 3 stations). Het probleem is dat er maar 20.000 reizigers per dag zijn.

(Verder een fijne fietstocht gewenst op zondag :wink: )
Eindhoven heeft maar twee stations. Toch heet het grote station sinds 1 januari "Eindhoven Centraal".
Veel plezier vanaf het Peerd voor Groningen Hoofdstation.
Ik kom ook,
Kees
Activiteitencie WF schreef:
za 11 jan, 2020 10:51
Omdat ik fan ben van het Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis nog even het volgende. :)

Eindhoven heeft maar twee stations. Toch heet het grote station sinds 1 januari "Eindhoven Centraal".
Veel plezier vanaf het Peerd voor Groningen Hoofdstation.
Omdat ik fan ben van het Genootschap ter Bevordering en Verbreiding van Nutteloze Kennis ...
Kijk even hier: 2 of 3 stations in Eindhoven.

Ik weet, het is een zijspoor, maar gelukkig geen dwaalspoor.

Voor mij is de toevoeging "Centraal" (of eentje zoals vroeger CS) vooral handig bij het gebruik van een trein-reis-planner.
Je krijgt dan niet meer de vraag of je werkelijk dat station zonder toevoeging bedoelt danwel liever een van de nevenstations wilt. Omgekeerd is het in sommige grotere steden in het buitenland ... daar moet je soms echt de weg weten om te weten welk station "centraal" is, of soms nog erger welk van de "centrale" stations je moet hebben voor de handige verbindingen.
Ik ben er ook.
Bij station Groningen Peerdvanomeloeks.. 🤪
Nog even een verslagje van vorige week zondag.
Ondanks de regen geen afmeldingen, we vertrokken met z'n negenen, met de hoop, ingegeven door buienradar, dat het na 12 uur droog zou worden. Niet dus. De hele tocht waren er buien met een straffe wind uit het zuiden. De eerste van de groep had het in Haren al bekeken. Na de koffie in Zuidlaren, waar we via enkele zanderige paden waren gekomen, ging de helft van de groep terug. Vier gingen door tot net boven Rolde. Af en toe een bui, harde wind, gedraaid naar het westen. Na Rolde overwegend wind in de rug. Nog even van de route af voor weer koffie/thee in Oude Molen. Om het donker voor te zijn gingen we na de Schelfhorst via de kortste route terug naar het Peerd waar we even na half vijf aan kwamen.
Via de Lidl naar huis en daarna in het donker de tuinslang op de fiets.

Route:
Knipsel2.JPG
Statistieken:
Knipsel3.JPG
JanH schreef:
do 09 jan, 2020 19:50
Op de bussen die naar of via het Hoofdstation gaan staat "HS" als bestemming. Dat heeft bij mij wel eens tot verwarring geleid bij de naam station "Den Haag HS". :oops:
Hoewel niet op de bussen aangegeven, staat de afkorting HS ook voor Hoogezand-Sappemeer, wat lokaal heel veel wordt gebruikt. Een voorbeeld is dit hier: https://hskrant.nl/
Omdat ik geregeld draai op de molen van het naburige Kolham, ga ik na afloop wel eens winkelen in HS.