Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets trailer bouwen - Forum Wereldfietser

Fiets trailer bouwen

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag aan de mensen die wel eens een trailer hebben gebruikt. Nou wil ik graag een trailer hebben voor achter mijn mountainbike(met één wiel), ik dacht eerst aan de BOB Ibex maar gezien de prijs heb ik besloten er zelf een te bouwen.

Zijn er hier wellicht mensen die ervaring hebben met trailers en wat tips hebben over wat beter kan. Zo las ik bijvoorbeeld al dat de vering van de BOB Ibex een beetje tegen valt en ook de vering van mijn fiets beïnvloed.

Dus ik ben benieuwd naar jullie positieve en negatieve punten over trailer!
Emitsos schreef:Zijn er hier wellicht mensen die ervaring hebben met trailers en wat tips hebben over wat beter kan.
Niet echt antwoord op je vraag, maar ben je bekend met de Extrawheel? Zo die je bezwaren tegen de Ibex niet oplost, is het systeem misschien makkelijker zelf te bouwen dan een Yak/Ibex-principe.
Zo las ik bijvoorbeeld al dat de vering van de BOB Ibex een beetje tegen valt
Ik heb altijd gedacht dat je wel héél zware spullen in dat ding moet vervoeren om te zorgen dat het achterwiel veert in plaats van gewoon stuitert. :wink:

Succes met je naspeuringen,

Carl
Carl schreef:Ik heb altijd gedacht dat je wel héél zware spullen in dat ding moet vervoeren om te zorgen dat het achterwiel veert in plaats van gewoon stuitert. :wink:
Dat is ook logisch. De meeste beladingsvoertuigen (ook niet-fiets) stuiteren in lege toestand omdat de constructie en vering dusdanig moeten zijn gemaakt dat het geheel ook bij de volle toegestane belading nog correct fuctioneert. Vaak: de vering mag dan niet doorslaan tegen de stootblokken op het einde van de veerweg.
Kortom: je moet het ding gebruiken waarvoor het bedoeld is.
Bedankt voor de snelle reacties!

[quote="Carl"] Niet echt antwoord op je vraag, maar ben je bekend met de Extrawheel? Zo die je bezwaren tegen de Ibex niet oplost, is het systeem misschien makkelijker zelf te bouwen dan een Yak/Ibex-principe.

Die had ik ook al gezien ja, echter zag ik al wel dat de koppeling niet heel schokbestendig is en echt mountainbiken dus een beetje gelimiteerd is.

Hebben jullie beide dus last van dat stuiteren gehad? wellicht dat ik er zo'n verstel systeem in bouw zoals bij de BOB Ibex en Tout Terrein Mule.
Emitsos schreef:Hebben jullie beide dus last van dat stuiteren gehad?
Nee, gedacht schreef ik hè, verder dan denken over reikt mijn ervaring met karretjes amper.

Carl
Niets dan lof over de BOB IBEX !

Ik heb er heerlijk mee gereden door heel Europa .
De mate van vering kan in drie standen worden gezet ,
over invloed op een vering van een achterwiel geen ervaring .

... HOEWEL ... Met 7,7 kilo is hij wel ongeveer de zwaarste , hij blijft niet geheel gevrijwaard van roest ondanks z'n beperkte leeftijd . Verder de prijs : Die was inderdaad best stevig , en de originele lagertjes van het achterwiel gaan niet eeuwig mee ( eigenlijk maar zo'n 4000 km. max ) .
Emitsos schreef:Die had ik ook al gezien ja, echter zag ik al wel dat de koppeling niet heel schokbestendig is en echt mountainbiken dus een beetje gelimiteerd is.
Ik weet natuurlijk niet wat het plan is en wat jij bedoeld met "echt mountainbiken", maar in dit filmpje wordt toch ook wel wat onverhard gereden. Op 12:00 min toont de rijder enkele voordelen van een koppeling die snel losgemaakt kan worden...
Waarom niet een BoB Yak? Ik heb hem o.a. gebruikt op de vreselijke wasbordwegen in Argentinië en dat beviel mij prima.
Voor circa 150-200 euro kun je wel een tweedehands op de kop tikken. Je hebt dan wel bewezen kwaliteit in plaats van je eigen prototype met wellicht allerlei kinderziekten.
Wow, er is meer ervaring op dit forum dan ik dacht! De Yak is voor mij helaas echt te stijf, omdat ik graag met +/- 40 km/h single-tracks wil doen. Dat is natuurlijk vrij veel gevraagd voor een trailer maar zou het toch graag willen proberen. Ik zie wel potentie in de Extrawheel maar hij oogt nog wat onstabiel (https://youtu.be/BJwVe1X-H78?t=119). Wellicht dat zoiets beter zou werken als hij wat langer wordt en het wiel los geveerd is van de tassen.
Emitsos schreef:omdat ik graag met +/- 40 km/h single-tracks wil doen.
:roll: tuurlijk