Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen wildkamperen in Nederland & omringende landen - Forum Wereldfietser

ervaringen wildkamperen in Nederland & omringende landen

Ik kan niet al te veel eerstehand info vinden over dit onderwerp dus stel ik maar een vraag.

Wat zijn mensen hun ervaringen met wildkamperen in voornamelijk Nederland / Duitsland / Polen / en evt frankrijk of Belgie?

Ik wil nl. over een tijdje vertrekken op de fiets richting het verre oosten via oost europa. In eerste instantie dacht ik om in europa gewoon voor overnachtingen te betalen maar sinds ik prijzen van 15-20 euro zag voor een jeugdherberg in Duitsland begin ik hier toch aardig over te twijfelen.

Nu is het me opgevallen dat wanneer ik in Nederland rijd, (zuid-holland) ik serieus geen enkel rustig plekje zie. De enige miniscule bossen zijn populaire attracties om even te wandelen voor mensen in de avond.
Langs de weg is alleen maar open weiland met hekken er omheen. Nu denk ik wel dat ik in de avond op sommige plekken hier me tent neer kan gooien zonder gestoord te worden, maar toch...comfortabel is anders.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het buiten noord/zuid-holland (en bv duitsland/polen) wel te doen?

---

( ik weet dat het verboden is (wat maar goed is ook) maar ik laat geen vuil achter en sloop niks. En als ik kijk in de stad waar de zwervers ongestoord op straat en in de parken liggen en waar een asielzoeker die is uitgewezen een maand lang in zijn tent campeert in het park, dan vraag ik me af...waarom kan ik niet ff in een weiland gaan liggen voor 9 uur als me dat per nacht 15-20 euro spaart? :D )
Hoi Joe,

Het is mij en mijn vriendin vaak gelukt om in NL te wildkamperen.
Ons doel is meestal een speelplaats en we gaan daar pas heen als het donker is of schemerig.
Vooral in landen die je opnoemt om Nederland kan je veel beter wildkamperen.
Vaak is daar veel meer 'natuur' te vinden.
Die keren dat we gesnapt waren deden we of het heel normaal is, of boden we excuses aan en legden de situatie uit.
Toch valt er genoeg in NL te wildkamperen, ook in ons land is nog zat 'natuur' om een stil plekje te vinden.
Probeer eens een klein tochtje.

Succes,

John.

Kamperen op een speelplaats?? Bij ons in Diemen is er ook nog een speelplaatsje op 100m van onze flat, maar daar zie ik mezelf toch niet echt kamperen :?

Dat moet je toch nog eens uitleggen, John :wink:

Ha...dat kan natuurlijk ook.

Ik dacht in eerste instantie...moet ik dan me tent (terra nova voyager) in een zandbak neerplanten?
Maar je kan natuurlijk ook met je slaapzak en je spullen in een overdekt klimgebouwtje gaan liggen. Ik neem aan dat je zoiets in gedachten had.

Je hebt me gelijk op ideeen gebracht. Die tent is geeneens echt nodig (buiten de natuur). Industrieterreinen, de bouw...overal valt wel te slapen als je een goeie slaapzak hebt.

Thx, iemand nog meer ervaringen?

Hoi Joe,

Wildkamperen kan redelijk goed in NL. Wij doen dat alleen niet midden in de zomer. Dan zijn er teveel toeristen én wordt er teveel opgelet.
Meestal fietsen we totdat de avond valt, zetten onze tent op en vertrekken de volgende ochtend op tijd.
Wanneer je dat netjes en stil doet is er niet veel aan de hand.

Groetjes,
marco
Hoi,

Deze zomer hebben we gefietst in het westelijk deel van Polen. Mogelijkheden om vrij te kamperen zijn er legio. Er is veel uitgestrekt bos, waar je nauwelijks iemand tegenkomt. Of het officieel is toegestaan weet ik eigenlijk niet.

Zelf hebben wij overigens niet wild gekampeerd. Maar wij hebben twee kleine kids (6 en 1,5); we willen tijdig ons tentje kunnen opzetten, voldoende water hebben en 's ochtends zijn we ook niet bij de eerste zonnestralen weer weg. Bovendien ben je als wild kampeerder toch wat 'kwestbaarder', en dat risico willen we met de kids niet nemen (tja...).

Succes en veel plezier; Polen is prachtig!

Sandra

bedankt mensen,

wat de regelgeving betreft tot wildkamperen (wat ik ervan heb onthouden):

toegestaan is in Noorwegen & zweden. Turkije ook (geen prive grond) maar dat is amper europa te noemen.
In Italie moest je bv toestemming van de lokale politie vragen en in de rest van de landen was het praktisch 100% verboden.

meer ervaringen nog steeds welkom... :wink:

De algemene regel is en blijft nog steeds => wat niet weet niet deert !!!

Ik heb ooit (was wel te voet, maar dat maakt hier geen verschil) mijn tentje opgezet IN een open schuur (kwestie van zeker droog te zitten), ergens in de ardennen (België).

Voor de rest moet je er maar voor zorgen dat je uit het zicht van de "bewoonde wereld" blijft, (en je blijft liefst een beetje uit de buurt van mogelijke paden of wegen, kwestie van niet door parkerende vrachtwagens oid overreden te worden :wink:).

In het gebergte is de regel dat bivakeren er oogluikend toegestaan wordt wanneer men meer dan één uur stappen van de bewoonde wereld is, en het overnachten beperkt blijft tot één nacht, dus geen familietent opzetten en beginnen BBQen. (Dit geldt dan weer NIET in de Nationale parken).

Het voorgaande is wat moeilijker voor fietsers, want één uur fietsen brengt je direct al een heel eind verder, maar ja.
En wordt je toch betrapt en er help geen lievemoederen aan, dan is een (al dan niet) gemeend "sorry, ik wist dit niet, ik zal het nooit meer doen" meestal wel voldoende.

William

Zo Joe, wanneer vertrek je naar het verre oosten? Via welke landen? Ikzelf vertrek 1 April 2004 richting India en kan niet wachten. Hoe zit dat met jou?

sorry renaw,

Ik hoop nog in 2003 te vertrekken. Het wordt waarschijnlijk een wintertocht door duitsland en polen. Vandaar zie ik wel of ik verder wil via oekraine en kazachstan of dat het me te koud wordt en via turkije ga.

Tja, met aandelen kun je nooit een precies tijdstip aangeven. :)

Vandaar dat ik voornamelijk geinteresseerd was in deze landen wat wildkamperen betreft, maar na de verhalen hierzo en wat geografische gegevens over deze landen, denk ik dat dat geen problemen mag opleveren.

Het blijft wel jammer dat het een vrij onbesproken onderwerp is. Is weinig over te vinden.
Wildkamperen kan in Nederland ook legaal: paalkamperen, kijk eens op www.staatsbosbeheer.nl


Harry Wagenaar
Joe schreef:Ik kan niet al te veel eerstehand info vinden over dit onderwerp dus stel ik maar een vraag.

Wat zijn mensen hun ervaringen met wildkamperen in voornamelijk Nederland / Duitsland / Polen / en evt frankrijk of Belgie?

Ik wil nl. over een tijdje vertrekken op de fiets richting het verre oosten via oost europa. In eerste instantie dacht ik om in europa gewoon voor overnachtingen te betalen maar sinds ik prijzen van 15-20 euro zag voor een jeugdherberg in Duitsland begin ik hier toch aardig over te twijfelen.

Nu is het me opgevallen dat wanneer ik in Nederland rijd, (zuid-holland) ik serieus geen enkel rustig plekje zie. De enige miniscule bossen zijn populaire attracties om even te wandelen voor mensen in de avond.
Langs de weg is alleen maar open weiland met hekken er omheen. Nu denk ik wel dat ik in de avond op sommige plekken hier me tent neer kan gooien zonder gestoord te worden, maar toch...comfortabel is anders.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het buiten noord/zuid-holland (en bv duitsland/polen) wel te doen?

---

( ik weet dat het verboden is (wat maar goed is ook) maar ik laat geen vuil achter en sloop niks. En als ik kijk in de stad waar de zwervers ongestoord op straat en in de parken liggen en waar een asielzoeker die is uitgewezen een maand lang in zijn tent campeert in het park, dan vraag ik me af...waarom kan ik niet ff in een weiland gaan liggen voor 9 uur als me dat per nacht 15-20 euro spaart? :D )

helaas zijn die paalkampeerplekken alleen open in het hoogseisoen, van april tot oktober.

Ik ga er maar niet staan na oktober. Ongetwijfeld zullen ze het in gaten houden.

Wanneer je een telescopisch vishengeltje en een sportvisakte meeneemt, kun je langs elke rivier/kanaal wildkamperen. (In Nederland)
Onder het motto van nachtvissen.

Mvrgr,

Marco de Wit