Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage gewicht - Forum Wereldfietser

bagage gewicht

:?: Door omstandigheden mijn trip naar Praag, Wenen (Greenways route?), Boedapest, Balatonmeer en terug via Limes, iets uitgesteld.
Dit gaf mij o.a. de tijd meer aandacht te besteden aan mijn bagagegewicht op de fiets. Toch krijg ik mijn bagage (dus zonder water en slot) niet onder de 23 kg. O.a. ruime (bewuste keuze)Flallraven akka 3 (3,5 kg), omdat ik ook soms met mijn vrouw ga en ik mijn fiets, als ik alleen ga, indien nodig net in het voorportaal van de tent kan leggen, matje 800 gr, slaapzak 800 gr, reserve buitenband, 2 binnenbanden en het nodige gereedschap o.a. 10 cm reserveketting, engelse sleutel etc wat boeken (daar wordt niet op bezuinigd), kaarten en FIS rouetboekjes. Van de kaarten afgeknipt wat ik niet nodig denk te hebben. (Zak)mes, lepel, licht pannetje, een pittertje camping gaz, plastic hema bord en beker en verder 2 reserve sokken, 2 t-shirts, 2 onderbroeken, 1 trui, afritsbroek en aparte korte broek, regenborek en jas, (geen pyama), afgeknipte laarzen voor regenweer en natte campings (hebben goede dienten bewezen in het verleden) goed gevulde ehbo doos. en verder de normale dingen als mp3, telefoon etc + dito opladers. is diot bij andere fietsers ook allemaal zo =

aanvulling op hierboven: ik heb ook nog een quechua, laag model stoeltje (1,5 kg). Ben 56 en wil die luxe niet missen. Rob

Gore tex o.i.d. schoenen scheelt de laarzen
1 ipv 2 binnenband banden kan je overal kopen in Europa
Je ondergoed is dat van kunststof of katoen het laatste stinkt niet zo snel maar is wel zwaarder.
Engelse sleutel heb ik ook bij me :oops: echter nog nooit gebruikt en is het een redelijke maat ? 5" is groot zat als je tenminste je balhoofd niet bij wil stellen
Mijn 123 speler loopt op batterijen thuis oplaadbaar onder weg op alkaline
batterijen heb je ook nodig voor je verlichting scheelt weer een oplader en je bent niet afhankelijk van een stopcontact.
Trui en jas licht gewicht? vooral een wollen trui is wel lekker maar weegt als dieplood
Voor de warmte twee dunne fleese truitje kan je beter aanpassen aan jke isolatie behoefte dan 1 dikke

Opa Leen die ook altijd te veel mee neemt

Ik zou niet zo direct kunnen zeggen wat er mis is. Je hebt niet te veel bij zou ik zo zeggen. Misschien kun je het gewoicht van de kleding en het gereedschap vermelden. Ikzelf neem een Alien van Topeak mee, er zit zo goed als alles in, verder heb ik nog een leatherman met een tang.

Er staan geen rare dingen bij, al vermoed ik dat je op "het nodige gereedschap" nog wel het een en ander kunt bezuinigen. Waarom zou je meer nodig hebben dan een paar inbussleutels, een remkabel, een tangetje en een zakmes? (Ik vergeet vast wel iets maar dat heeft in elk geval niet het kaliber van een Engelse sleutel, die je altijd wel ergens kunt lenen als de nood aan de man komt).
Een buitenband zou ik niet meenemen in Europa, één binnenband is wel voldoende.
Je tent is vrij zwaar, daar kan zeker een kilo af, maar ja, als je deze nu eenmaal hebt...
Kijk nog eens kritisch naar je kleren, die wegen vaak meer dan je denkt.

Er zijn fietsreizigers die twee tentjes hebben: een voor als ze met ze tweetjes op pad zijn en een voor als ze alleen weggaan. Waarom moet je fiets in de voortent? Kost je wel 1 1/2 kilo extra?
Kom a.s. weekend naar het kampeerweekend van de Wereldfiester en kijk naar de minimale bagage waarmee Jim op pad gaat.
Boeken en kaarten die je hebt gebruikt kun je onderweg naar huis sturen.

peter de rijk schreef: Een buitenband zou ik niet meenemen in Europa, één binnenband is wel voldoende.
lijkt me sterk afhankelijk van waar je fietst en met wat voor banden. Op asfalt met erkende tractorbanden zoals XR's zou dit advies kunnen kloppen. Rij je met leukere banden of leukere trajecten, neem dan altijd een thuiskomer mee, en meerdere binnenbanden.

/Marten (~12 kg)

Ik ben niet zo'n grammenjager. Ik fiets echt niet lekkerder/beter/sneller door een reservebinnenband thuis te laten of onderbroeken van een lichter materiaal te kopen. Maar het hangt natuurlijk van je doelstellingen af. Als je voor maximale sportieve prestatie gaat, of onderweg echt zwaar klimwerk moet verrichten, dan is iedere gram mooi meegenomen. Is dat niet het geval, dan maakt een kilootje meer of minder over het algemeen echt niet uit.

Groeten, Sandra

Kampioen grammenjager is het wereldfietslid Jim van den Berg.
Kijk eens in het onderwerp onder WF activiteiten onder de Stelvio...daar is ergens een (link) naar zijn paklijst te vinden, geloof ik.

:idea: FF googelen met de combinatie lichtgewicht en wereldfietser levert op: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=6951



Blanche
alime schreef::?: Toch krijg ik mijn bagage (dus zonder water en slot) niet onder de 23 kg.
Wat is je streefgewicht? En is die 23 inclusief alle tassen? Moet eerlijk zeggen dat ik het gewicht best mee vindt vallen. Een kilootje meer of minder maakt toch niet zoveel uit.

Ik heb wat tips over lichtgewicht kamperen, zie mijn site http://www.jimvandenberg.nl onder Fietsen en dan Stelvio. Ik fiets met 2 achtertassen en het gewicht is rond de 13kg, incl. eten voor een dag.
jim

Blanche schreef:Kampioen grammenjager is het wereldfietslid Jim van den Berg.
Maar Jim heeft het wel vaak koud vanwege weinig kleren en zijn dieet vind ik spartaans.
Met die 23 kg vind ik niet veel mis, al heb ik binnen dat gewicht wel een tent van 4 kg, een slaapzak van 1500 g en twee pannetjes. Ik neem geen reserve buitenband, 10 cm reserveketting, engelse sleutel (heeft elke boer), wat boeken, aparte korte broek of afgeknipte laarzen voor regenweer mee.
Leon (die van het comfortabel fietskamperen)
Ps als je buitenbanden van het type lichtgewicht zijn dan wel reserve meenemen)

:D Dank, dank, voor de tips en het gegeven idee dat ik toch bijkbaar niet te zwaar ben. Oja, het gewicht van 23 kg. is inclusief classic ortlieb stuur-, voor-, en achtertassen en exclusief mijn eigen gewichtsverlies van 8 kg in het laatse jaar (en dat scheelt dus echt). Tja, die extra buienband is een blok aan mijn been. Inmiddels is er van het gereedschap een hand schroefjes, boutjes en allerhande stukjes ijzerwaren uit gehaald. Met 20 plastic tie-rips en wat ductape moet het ook werken. Ik denk dat ik gewwoon een stuk canvas van een buitenband afknip en meeneem. Bij mijn kinderen vroeger, die steeds zo hard mogelijk wilden remmen om te slippen, legde ik lange stukken oude buitenband tussen de binnenband en goede buitenband. Zoiets kan natuurlijk ook bij onze fietsen.

Maar hoeveel kilo, inclusief tassen, exclusief water, nemen jullie dan mee in Europa? Gr Rob

alime schreef::D

Maar hoeveel kilo, inclusief tassen, exclusief water, nemen jullie dan mee in Europa? Gr Rob
Ik zit rond de 22 kg voor een tocht van 4 weken (achter/voor/stuur/tassen)

Fiets ik echter met een Bob en vrouw dan neemt dit gewicht aanzienlijk toe... :?

Bij het inchecken op Schiphol voor mijn laatste tocht wogen mijn gevulde Vaude-tassen, met kampeeruitrustig 18 kilo (zonder stuurtas).

Ik zit meestal op zo'n 16 kilo als ik ga kamperen en koken.
Daarbij deel ik de tent en de kookspullen met mijn hubby.

Blanche

Waar hebben we het over?

Ik ben inmiddels gestopt met wegen. ergens tussen de 30 en 40 kg alles meegerekend, ook eten en drinken.
Ik kom echt overal waar ik naar toe wil. Dan zal het bergop eens een stukje langzamer gaan.

Ik ben een control freak, laat niets aan het toeval over. Dus wil me altijd zelf kunnen redden bij pech of ongemak. Dus veel gereedschap en onderdelen.
Daarnaast comfort erg belangrijk en lezen ( boeken) .

Rob, ik ben stinkend jaloers op je 23 kg bagage, maar ik laat er niets voor thuis.

Groet

Jans

Jans Kinds schreef:Waar hebben we het over?

Ik ben inmiddels gestopt met wegen. ergens tussen de 30 en 40 kg alles meegerekend, ook eten en drinken.
Ik kom echt overal waar ik naar toe wil. Dan zal het bergop eens een stukje langzamer gaan.
Bij 30-40 kg hebben we het over een verschil van 15 tot 25 kg bagage met de lichtgewichtrijders. Dat is wat mij betreft het verschil tussen lopen en niet lopen op een echt steile helling en tussen zwoegen en tamelijk ontspannen omhoog rijden op een helling tussen 5 en 10%.
Hoe meer je op kracht rijdt, hoe minder belangrijk het gewicht van je bagage is. Rijd je meer op souplesse, om het zo maar te zeggen, dan loont kritisch naar je bagage kijken absoluut en kan dat in streken als Toscane en de Ardennen, vol pittige hellingen, nét het grote verschil uitmaken.
Zelf beperk ik me altijd tot twee achtertassen en een stuurtas (wat je niet kwijt kunt, kun je ook niet meenemen...)
Afhankelijk van wel of geen tent mee zal het gewicht alles bij elkaar tussen 12 en 15 kg varieren. Wel reizen we altijd met zijn tweeën dus dat scheelt.

alime schreef:
Maar hoeveel kilo, inclusief tassen, exclusief water, nemen jullie dan mee in Europa? Gr Rob
Zo weinig mogelijk :). Ik slaag er meestal ook wel in om alles in mijn achtertassne te krijgen. Mijn lichtgewicht matje (z-lite) gaat wel in de lengte op de bagagedrager. Ik deel een tent met 2 en heb een 800gram zware donzen slaapzak bij. Gereedschap beperk ik tot een alien en een leatherman, wat boutjes, moertjes en remblokken. Natuurlijk ook een versnellingskabel en een binnenband. Ik neem een lichte gasbrander mee, 1 pannetje van 1.5liter en qua kledij beperk ik me tot het minimum. Ik zorg dat ik 1 set kleren aanheb, 1 reserveset en een slecht weer set. 1 paar schoenen, handschoenen, helm op mijn kop en dan heb ik het belangrijkste wel gehad.

Qua eten heb ik altijd genoeg bij om de dag zelf en de dag erna door te komen. 3 liter water in mijn camelbak en rijden maar :).

Jans et al, eigenlijk ben ik ook control freak. Ik wil alles zelf kunnen oplossen op reis in europa. Ik heb even nagekeken. Aan gereedschap heb ik 2,3 kg en dat is teveel, kom ik nu achter (incl tasje: reserve (gebruikte) binnen en buuiten kabels voor rohloff, rem, remschoentjes, 2 binnenbanden, stuk canvas, lijmspul (in ijzeren samson doosje, zou beter in 1 plastic doosje kunnen zitten, (oud) achter tandwieltje, crack afhaler, achterwiel afhaler, voor als tandwieltje kapot gaat (dat zou ik allemaal thuis kunnen laten want dat weegt een paar honderd gram) en dat in tweede groter samson doosje. 2 wielnaafsteeksleutels, kettingpons, torchschroevendraaier (voor rohlof armatuur aan stuur) , gewoon schroevendraaiertje, multitool, spaaksleutel, steeksleutel 14 / 15, engelse sleutel (dus geen baco of bacho?)
gr. Rob