Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met "Vrienden op de fiets"slaaplekken? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met "Vrienden op de fiets"slaaplekken?

Wij zijn een meerdaagse fietstocht door Nederland aan het voorbereiden en willen gebruik maken van slaaplaatsen bij ingeschreven adressen van "Vrienden op de fiets". Zijn er wereldfietsers die daarmee ervaring hebben opgedaan?
En zou je dat met ons willen delen?

Wij zijn al jaren lid van vrienden op de fiets maar hadden er nog nooit gebruik van gemaakt tòt vorig jaar toen we op weg gingen naar Parijs. Onze eerste stop was in Millingen en we waren erg verbaasd toen we dit "huis" zagen! Erg vriendelijke mensen en een mooie kamer met koelkast en keukentje. We konden ook gebruik maken vd tuin en `s ochtends een goed ontbijt (beter dan een gemiddeld hotel). Wij zaten aan tafel met een fietser en twee wandelaars.

De tweede overnachting was in Velden. Nu in een "aanleunwoning" bij een bejaard stel die kamers verhuurden om aanspraak te hebben. Hele lieve mensen! Een eenvoudige kamer maar wel met wc en douche op dezelfde verdieping. Ook nu weer een goed ontbijt samen met twee meisjes die een deel van het Pieterpad liepen.

Mijn eerste keuze blijft kamperen maar logeren bij vrienden op de fiets is me wel goed bevallen en je betaald er natuurlijk weinig voor een nachtje slapen en ontbijt.

Reserveer wel tijdig want vooral in de zomermaanden zijn de kamers snel volgeboekt.

Franke schreef: Reserveer wel tijdig want vooral in de zomermaanden zijn de kamers snel volgeboekt.
Betekent dat je niet op de bonnefooi kunt gaan. Wij weten namelijk nog niet hoeveel km we per dag gaan rijden 50 of 100km en dan weet je niet vooraf waar je terecht komt?

DriesBa schreef:
Franke schreef: Reserveer wel tijdig want vooral in de zomermaanden zijn de kamers snel volgeboekt.
Betekent dat je niet op de bonnefooi kunt gaan. Wij weten namelijk nog niet hoeveel km we per dag gaan rijden 50 of 100km en dan weet je niet vooraf waar je terecht komt?
Ik zou er niet op gokken als je geen tent bij je hebt. Bovendien moeten de gastheer/vrouw wel tijd hebben om de kamer in orde te maken en eten te kopen.

Franke schreef:
DriesBa schreef:
Franke schreef: Reserveer wel tijdig want vooral in de zomermaanden zijn de kamers snel volgeboekt.
Betekent dat je niet op de bonnefooi kunt gaan. Wij weten namelijk nog niet hoeveel km we per dag gaan rijden 50 of 100km en dan weet je niet vooraf waar je terecht komt?
Ik zou er niet op gokken als je geen tent bij je hebt. Bovendien moeten de gastheer/vrouw wel tijd hebben om de kamer in orde te maken en eten te kopen.
De bedoeling is, afhankelijk van de weersomstandigheden en de vorderingen, tegen de middag te bepalen tot welke plaats we fietsen en dan een slaapplek reserveren. We kunnen dan altijd met de hostes overleggen of daar een maaltijd geserveerd wordt of dat we daar zelf voor moeten zorgen(restaurant etc.)

"Vrienden op de fiets".
Geweldig instituut. Maken we veelvuldig gebruik van en nog nooit een accomodatie getroffen die minder dan matig was. Over het algemeen veel meer dan dat. Bijv. Een geheel ingerichte zolder voor gasten met gevulde koelkast en bibliotheek van (wereld)fietsgerelateerde boeken/bladen.

Ontbijt veelal beter dan in menig Hotel met buffet.
Betekent dat je niet op de bonnefooi kunt gaan
Wij hebben er nog nooit op gegokt. Het is ook begrijpelijk, dat je als gastgezin graag tijdig wilt weten of en wanneer er gasten komen.
Vaak zijn adressen al bezet, maar gezien het grote aanbod toch een plekje in de omgeving te vinden.
Groot nadeel is inderdaad je zult die afstand altijd moeten afleggen, vereist dus een goede planning en kun je niet eens lekker nog een stuk doorfietsen.
Dries,

Wij hebben er al vaker gebruik van gemaakt. Zijn altijd prima plekken, de ene keer wat luxer dan de andere keer. We hebben meegemaakt dat we een volledig eigen appartement met alle voorzieningen kregen, maar ook dat we in de kinderkamer naast de gastvrouw/heer sliepen.

Ik bepaal een dag van te voren waar we ongeveer uitkomen (wij rijden 80-100 km op een dag) en kijk wat daar in de buurt is. Ik heb ook wel eens om 12 op de dag zelf gebeld.
Soms is er niets te vinden of vrij en dan we 'commercieel'. Veel mensen zijn avontuurlijker ingesteld dan ik en gokken erop. Meestal gaat dat ook goed. Ik ben een control-freak en wil alles geregeld hebben vandaar dat ik het van te voren doe.
HansvanderVeeke schreef:Dries,

Veel mensen zijn avontuurlijker ingesteld dan ik en gokken erop. Meestal gaat dat ook goed. Ik ben een control-freak en wil alles geregeld hebben vandaar dat ik het van te voren doe.
Heb ik ook een beetje(mijn vrouw vindt heel veel;-)) last van, maar ik wil ook graag ontspannen etappes rijden tijdens de fietsvakantie en denk daarmee meer: "We zien wel waar we uitkomen."

De eerste nacht van onze fietsvakantie in 2006 hebben we bij vrienden op de fiets gelogeerd. Het is ons erg goed bevallen, zie http://www.evil.demon.nl/thestory.htm de eerste 2 dagen voor het hele verhaal. We hadden de dag zelf gebeld en konden dezelfde avond daar terecht. We zijn nog wel lid, maar kamperen heeft toch de voorkeur, je hebt dan meer mogelijkheden en meer vrijheid.

liedje schreef:De eerste nacht van onze fietsvakantie in 2006 hebben we bij vrienden op de fiets gelogeerd. Het is ons erg goed bevallen, zie http://www.evil.demon.nl/thestory.htm de eerste 2 dagen voor het hele verhaal. We hadden de dag zelf gebeld en konden dezelfde avond daar terecht. We zijn nog wel lid, maar kamperen heeft toch de voorkeur, je hebt dan meer mogelijkheden en meer vrijheid.
Wij gaan met name hier in juni gebruik van maken, zijn de locaties dan al overwegend bezet of valt de keuze van een plek wel mee.
Alternatief Friesland: http://www.bedenbrochje.nl/

Ik fiets altijd alleen en In het allerdrukste weekend in Leeuwarden geen hotel of adres meer te boeken wegens de Reuzen.
Maar op buiten de stad genoeg plek, een aanrader:

Zelf was ik via vrienden op de fiets in Dearsum op een boerderij (voor wandelaars enz. fietsen aanwezig)
Aardige mensen met rondleiding op de boerderij en super ontbijt.
Dinie Degeling .
Mijn vrouw en ik hebben van 29 juli t/m 14 augustus een rondje Nederland gefietst via LF routes en daarbij 15 keer overnacht bij Vrienden op de Fiets en het is ons goed bevallen. Mijn vrouw had er al vaker gebruik van gemaakt maar voor mij was het de eerste keer.
Wij maken een planning van ongeveer 75 km per dag en bellen tussen 1 en 4 dagen van te voren naar een overnachtingsadres op. Dat heeft prima gefunctioneerd, alleen in Alkmaar was niks toen wij er wilden overnachten en dat is dmv een B&B opgelost.
De slaapplaatsen waren prima, soms bij de mensen in huis waarbij je geen eigen badkamer hebt, soms een luxe tuinhuis met alles erop en eraan, en het ontbijt van eenvoudig doch voedzaam tot luxe.
Als wij om een extra handdoek vroegen om de natte was in te draaien na de handwas dan kon de was soms gratis in de wasmachine en centrifuge, soms tegen een kleine vergoeding.
Er zijn adressen die alleen bij Vrienden op de Fiets ingeschreven zijn, maar er zijn ook "normale" B&B bij die voor Vrienden op de Fiets 19 euro/nacht/persoon tellen en voor niet leden 35 euro/nacht/persoon.
Ook soms erg leuke gesprekken gehad met de gastvrouwen/heren.
Was jaren lid van de club maar maakte er geen gebruikt van tot ik rondje Nederland ging fietsen in voorjaar 2014 toen kwam ik er achter dat als je opbelt eerst wel plaats is maar als ze horen dat je alleen bent willen ze je niet meer .
Wand dan beuren ze maar 20 in plaats van 40 euro p/nacht als je met twee bent.
Na 6 pogingen maar weer in me tentje geslapen en opgezegd ,
Reactie van Vrienden op de fiets was dat ze de klacht niet herkende.
+1
ik maak al vele jaren in mijn eentje gebruik van Vrienden op de Fiets en herken de klacht inderdaad ook niet. Ik overnacht steeds met veel plezier en naar volle tevredenheid bij diverse gastadressen.
Groet, Petra.
Ook hier niets dan positieve verhalen. Steeds vriendelijke, gastvrije mensen en aangename contacten!
En dat voor maar 20 euro inclusief ontbijt. Als Belg sta ik er steeds versteld van.
groeten
Tom
saagstree schreef:
di 21 aug, 2018 08:31
Was jaren lid van de club maar maakte er geen gebruikt van tot ik rondje Nederland ging fietsen in voorjaar 2014 toen kwam ik er achter dat als je opbelt eerst wel plaats is maar als ze horen dat je alleen bent willen ze je niet meer.
Hmmm dat zou minder zijn. Denk er ook over om lid te worden voor de wintermaanden (er zijn dan nog maar weinig campings open... en de avonden worden wel erg lang als je alleen in een tentje zit/ligt ;)) maar reis ook altijd alleen.
Ik heb "Vrienden op de Fiet"s ervaring van beide kanten: als gastadres en als gast.
Er zijn inderdaad adressen die zgn. bezet zijn als ze merken dat je alleen reist, maar dat is formeel tegen de regels van de stichting. En hoe begrijpelijk ook - liever € 40,- dan € 20,- voor praktisch dezelfde moeite - het hoort niet.
Mocht je dat overkomen, meld dat dan in ieder geval bij de stichting.

Ik heb overigens zelf nog geen enkele zgn. afwijzing gehad als solo fietser, en wij ontvangen alleenreizenden met evenveel gastvrijheid als koppels.

Dus Fedor: van harte welkom!

Vriendelijke fietsgroet,

Gee
Ook ik maak gebruik als gast van VodF. Sinds 2017 pas lid, maar wat een uitkomst.
Ik plan alles redelijk strak en ruim van tevoren. Dus als je weet waar je heengaat en ongeveer de dagafstand, kan je van tevoren even bellen of mailen. Op de dag zélf, zou ik dat niet aandurven.

Ontvangst en verblijven tot nu toe prachtig! Mooie verhalen uitwisselen en altijd een goed bed én ontbijt.
Heeft toch meer jus dan eten-slapen-douchen-ontbijten-wegwezen. Dan moet je maar een B&B boeken.

1 maal tijdens een van mijn fietsreizen mijn pasje vergeten, maar wel van tevoren goed afgesproken... dat kwam mij op een 'spoedtarief' te staan. Werd ruuuuimschoots gecompenseerd door de gezellige avond en ontbijt de ochtend erna. Had toch ook wel z'n charmes, die principes.
Vraagje over "Vrienden op de fiets"-adressen in het buitenland (op hun website kon ik er niets over vinden, ook niet bij de gastadressen zelf).

Nu ik dicht bij de grens woon én het winter wordt wil ik misschien gebruik maken van adressen in het oostelijk deel van België en/of in de Eifel. Nu is "Vrienden op de fiets" een Nederlands initiatief maar hoe zit het met de gastadressen? In het Duits red ik me nog wel maar mijn kennis van de Franse taal zal een gesprek hopeloos belemmeren ;) Of kan ik er op rekenen dat dit Nederlanders in het buitenland zijn (aan de namen te zien gok ik van niet maar je weet nooit zeker)?
Waarom wil je dan naar het buitenland?