Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met "Vrienden op de fiets"slaaplekken? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen met "Vrienden op de fiets"slaaplekken?

nicolevelo schreef:
wo 03 nov, 2021 19:19
Waarom wil je dan naar het buitenland?
Nou voor de omgeving bijvoorbeeld?

Het zou lullig zijn voor een gastadres als er iemand komt waarmee ze slecht kunnen communiceren. Vandaar mijn vraag. Anders pak ik wel een hotelletje want dan hoef je alleen maar af te rekenen (of ga kou lijden in mijn tentje).
Communiceren met mensen die je taal niet spreken is deel van het reizen, althans voor mij. Ik heb me daar nog nooit ongemakkelijk bij gevoeld. Integendeel, het is een enorme verrijking en zelfs de essentie van het reizen. Gastgezinnen die bereid zijn reizigers te ontvangen bij hen thuis zien dat over het algemeen ook zo. Anders zouden ze dit niet doen.
Ik ben ook ooit lid geweest, maar nooit gebruik van gemaakt. Mijn voorkeur is om zonder druk van 'ik moet dat adres halen' kunnen fietsen. Als ik wil stoppen stop ik, en als ik wil doorrijden (goede dag) kunnen doorrijden. Plannen van overnachtingen geeft verplichtingen (en dat is meestal wel nodig / uitzonderingen daar gelaten) en pech hebben (mechanisch of fysiek) kan dan al roet in het eten gooien qua planning.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
nicolevelo schreef:
wo 03 nov, 2021 19:32
Communiceren met mensen die je taal niet spreken is deel van het reizen, althans voor mij. Ik heb me daar nog nooit ongemakkelijk bij gevoeld. Integendeel, het is een enorme verrijking en zelfs de essentie van het reizen.
Het is dan wel handig als er een gemeenschappelijke taal is die je allebei goed genoeg beheerst. Jaren geleden waren we in Bretagne op zoek naar drinkwater en een kampeerplek. Een voorbijgangster zag ons staan en zei dat ze vlakbij woonde en onze bidons wel wilde vullen. Even later vertelde ze dat er geen campings in de buurt waren, maar dat er een caravan in de achtertuin stond waar we wel een nacht in mochten bivakkeren. Van dat aanbod hebben we toen gebruik gemaakt. Toch voelde het wat ongemakkelijk, toen we later uitgenodigd werden om nog wat met haar en haar man te gaan drinken. Ons Frans was te slecht om een goed gesprek te kunnen voeren, terwijl zij alleen maar Frans spraken.
Ook als er wel een taal is die je allebei voldoende beheerst om een gesprek te voeren, kan het ongemakkelijk worden wanneer er geen persoonlijke klik is. Stel, je word uitermate gastvrij onthaald door een paar Amerikanen, die zich later ontpoppen als geharde republikeinen die geen enkele kritiek op Donald Trump accepteren en jou gaan vertellen dat hij vorig jaar de verkiezingen zou hebben gewonnen als er niet gefraudeerd was. Het levert uiteindelijk wel een interessant reisverhaal op, maar als ik op vakantie ben, zit ik er niet echt op te wachten ;-).

Een voorbeeld van een reis met bijzondere ontmoetingen en de nodige taalbarrières, waar ik goede herinneringen aan heb, is een fietstocht naar Polen in 1984 (zie hier). In West-Duitsland, waar ik de mensen nog goed kon verstaan, voerde ik geen gesprekken en was ik alleen maar aan het fietsen. In Tsjechoslowakije en Polen was dat toen anders. De pakweg tien woorden Tsjechisch en Pools die ik had geleerd, konden bijzondere gesprekken op gang brengen (vaak in het Duits, soms in het Engels). Als ik tegenwoordig in Tsjechië of Polen kom, word ik meestal genegeerd.
Als ik tegenwoordig in Tsjechië of Polen kom, word ik meestal genegeerd.
Nu hebben ze (net als wij) weinig tijd want druk met andere dingen. Van mijn Oost-Duitse schoonfamilie kregen we vroeger uitvoerige brieven, nu horen we niets meer van ze.
Het kan ook een voordeel zijn de taal niet voldoende te beheersen om uitgebreide gesprekken te voeren. Dan kan je rustig naar je kamer zonder je verplicht te voelen te socializen tot in de late uurtjes.
Maar goed, als je graag wil weten welke taal je gastgezin hanteert dan kan je ook vooraf even bellen. Weet je meteen of het goed zit.
Ik vind vriendenopdefiets echt een uitkomst. Zeker als je alleen reist is het een stuk goedkoper dan een hotel of B&B waar je vrijwel altijd per kamer betaalt en dus eigenlijk standaard voor 2 personen betaalt. Ook als je wel met twee personen reist is het vaak goedkoper. Ook altijd zeker van een afsluitbare fietsenstalling en niet allemaal moeilijk moeten mailen of bellen of je je fiets mag stallen. Vaak ook veel mogelijk als je er om vraagt. Natuurlijk kun je kamperen, maar volgens mij is dat tegenwoordig duurder dan een nachtje bij vriendenopdefiets. Moet je ook tassen kopen en meeslepen, nee dankjedekoekkoek. Dat komt nog wel, ooit.

Eén keer in Eindhoven in de oude kinderkamer geslapen. Was erg klein en overal stonden spullen van de bewoonster. Een soort opslaghok dus. Was wel gewoon schoon en ach, je betaalt ook niet voor een 100m2 studio.

In Kampen echt een mooie kamer gekregen. Vriendelijke mensen die allerlei wandelingen gemaakt hadden in het verleden. Boden ons 's ochtends zelfs nog aan te helpen met een kapotte spaak. Zelfs nog een kop koffie gekregen toen we op de fietsenmaker moesten wachten (fietsenmaker had toch opeens tijd om spaak te vervangen).

Assen was vooral de badkamer erg klein. Zeg maar genoeg ruimte voor de WC en een douche. Kamer was prima. Zelfs een waterkoker en een magnetron op de kamer. Toen we om bestek en borden vroegen, mochten we zelfs beneden onze lasagne opwarmen.

In Mechelen (NL) was ik alleen in een grote B&B. Erg mooie omgeving en ook lekker gegeten in een restaurant. Wel ver lopen (25 minuten). Grote tuin en voor 5 euro echt een goed lunchpakket gekregen. 4 broodjes een appel en een blikje cola.

Ook nog eens alleen in Eupen geweest. Mooie ruime kamer. Erg gezellige gastvrouw. Tweepersoonsbed dat deze keer een voordeel was.

Nadeel is dat er soms ook tweepersoonsbedden beschikbaar zijn. Nu vind ik het geen probleem om samen te slapen met mijn reisgenoot, maar hij kijkt er toch anders tegenaan. Ook hebben veel adressen vaak geen plek. Soms moet je wel 6 adressen bellen, voordat er plek is. En ja, ook ik heb weleens het gevoel dat ik niet welkom ben, omdat ik dan alleen reis.
Ik gebruik het om samen met mijn vriendin te wandelen. Zij houdt niet van kamperen. Ik hou niet van €80-120 betalen per nacht voor een douche en een bed en een ontbijtje in sommige hotels of b&B’s.

VODF is dan wel een uitkomst. Zeker als je bekende routes doet. Dan zijn er vaak plekken te vinden pal langs de route. En tot nu toe verrassend vaak gewoon beschikbaar.

Waar ik me wel aan stoor is het hele schijnheilige “vriendendienst” karakter van de dienst. €25 pp is allang geen vriendendienst meer. Met 2 p is het al €50. Natuurlijk, het is goedkoper dan een hotel. Maar echt een vriendendienst kan je het niet noemen. Een wasje, kosten voor de douche, wc, energie en een ontbijt kosten bij lange na niet zoveel. En bij veel adressen sluiten ze doodleuk af met “B&B zo en zo”. Is gewoon bijverdienen geworden voor veel deelnemers.

Daarnaast kost mee-eten €10 pp. ook schromelijk overdreven. €3-5 als je het tegen kostprijs doet. €10 pppn voor de overnachting is volgens mij ook meer dan voldoende om het kostendekkend te maken. Vroeger heb ik vele couchsurfers in huis gehaald en gehost voor helemaal niets. Ook qua eten niet of tegen kostprijs. In ruil daarvoor deden zij de afwas of kochten een rondje in de kroeg. En natuurlijk vele mooie gesprekken en soms ook vriendschappen. Maar ja. CS is moeilijk te gebruiken als je wandelt (zoekfunctie werkt niet gedetailleerd genoeg). Andere netwerken als bewelcome, warmshowers etc zijn niet groot genoeg voor een dekkend netwerk als je wandelt. Dan is VODF wel het beste alternatief. Op kamperen na dan :wink:
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 20:15
Daarnaast kost mee-eten €10 pp. ook schromelijk overdreven. €3-5 als je het tegen kostprijs doet.
Je mag voor mij boodschappen gaan doen want mij lukt dat niet meer voor dat geld.
Leon schreef:
do 18 mei, 2023 20:38
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 20:15
Daarnaast kost mee-eten €10 pp. ook schromelijk overdreven. €3-5 als je het tegen kostprijs doet.
Je mag voor mij boodschappen gaan doen want mij lukt dat niet meer voor dat geld.
Als jij niet een hoofdgerecht op tafel kan zetten voor 4 personen voor tussen de €15-20 in totaal (€3,75-€5 pp) dan is er echt wel iets mis met jouw inkoop-skills hoor... Een verspakket van de AH is €5-6. Doe je er nog wat vers (vega)vlees bij, zit je op €10-12. Dat is €3 pp. ¯\_(ツ)_/¯
Voor vriendendiensten heb ik vrienden. Wat mij eerder tegen houdt is juist de mogelijk te hoog gespannen verwachtingen van de gastheer/vrouw/persoon op sociaal vlak. Liever wat meer betalen dan de verwachting dat ik iemands eenzaamheid kom doorbreken.
@cdj
Oké het kan, maar ik denk dat ik mijn boodschappen toch maar zelf doe.
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 20:15
Daarnaast kost mee-eten €10 pp. ook schromelijk overdreven.
Op het adres in België waar ik meermaals verbleef kreeg je voor dat geld wel een 3-gangen-menu. Best netjes en iig veel goedkoper dan een restaurant. Het was alleen wel eten wat de pot schaft dus je moet het treffen.
Fedor schreef:
do 18 mei, 2023 22:13
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 20:15
Daarnaast kost mee-eten €10 pp. ook schromelijk overdreven.
Op het adres in België waar ik meermaals verbleef kreeg je voor dat geld wel een 3-gangen-menu. Best netjes en iig veel goedkoper dan een restaurant. Het was alleen wel eten wat de pot schaft dus je moet het treffen.
Vrienden op de fiets profileert zich als een vriendendienst. Reken jij je vrienden een tientje om mee te eten?

Natuurlijk is het goedkoper dan een restaurant. Ook de overnachtingsprijs is redelijk in vergelijk met een hotel. Daarom maken we er ook gebruik van.

Maar een vriendendienst? Nee
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 22:35
Maar een vriendendienst? Nee
Ben heel benieuwd wat zou het dan zou kunnen zijn.
WimB schreef:
vr 19 mei, 2023 10:27
cdj schreef:
do 18 mei, 2023 22:35
Maar een vriendendienst? Nee
Ben heel benieuwd wat zou het dan zou kunnen zijn.
Velen zijn gewoon B&B's en mensen die het wel zien zitten €50 per nacht te verdienen bij een stelletje + €10 eten pp + €0,50 opladen van elektrische fiets, etc etc etc. Dat is geen onkostenvergoeding meer, dat is een verdienmodel.
Het is gewoon dat de overheid een grens moet zien te trekken tussen enerzijds een vriendendienst of 'vrijwilligerswerk' wat men niet onnodig wil belasten en anderzijds het voeren van een onderneming. Daarbij moet ook nog geprobeerd worden om af en toe sympathiek te doen en de kleine ondernemer te matsen zoals met de kleine-ondernemersregeling m.b.t. de BTW.
Daarbij moet een beetje een evenwicht bestaan tussen degenen die steen en been klagen dat het allemaal zo onredelijk is en degenen die een aardige buit overhouden aan de mogelijkheden die de regelingen (soms onbedoeld) bieden. Die laatste groep hoor je uiteraard nooit.
Nu denk je natuurlijk dat ik de overheid geweldig vind; nee helemaal niet, maar wat ze moeten doen is wel razend lastig.
Leon schreef:
vr 19 mei, 2023 11:46
Daarbij moet een beetje een evenwicht bestaan tussen degenen die steen en been klagen dat het allemaal zo onredelijk is en degenen die een aardige buit overhouden aan de mogelijkheden die de regelingen (soms onbedoeld) bieden.
... en je moet ook nog rekening houden met de buren.

En e 40 voor een overnachting is inderdaad nog steeds wel spotgoedkoop, maar gaat al wel in de richting van wat een goedkoper 'normale' B&B kost, en die moet al gewoon 9% BTW rekenen.
Ik slaap laasts in een nivon huis voor €17,50
Kijk eens op booking.com wat een B&B tegenwoordig kost. 100 euro of meer is heel normaal.