Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemiddelde snelheden - Forum Wereldfietser

Gemiddelde snelheden

Zomaar een interesse (conditie) vraagje...

Wat zijn jullie gemiddelde snelheden? (met/zonder bepakking)

Gok ik goed als ik denk dat 20km/h een aardig gemiddelde is voor een Neerlands-Belgisch landschap?

reken er niet op... ik heb 16 als gemiddelde voor de reis genomen en dat komt redelijk mooi uit, plat haal je natuurlijk meer maar in de bergen minder, neem eer 18 of zo dat lijkt me realistischer .

ThomasR schreef:reken er niet op... ik heb 16 als gemiddelde voor de reis genomen en dat komt redelijk mooi uit, plat haal je natuurlijk meer maar in de bergen minder, neem eer 18 of zo dat lijkt me realistischer .
Nouja ik heb laatst een dagtocht van Den Bosch naar Maastricht gemaakt en toen zat ik op 17km/h gemiddeld. Dit was ook nog zonder baggage en erg vlak terrein (je zou het niet zeggen maar toch nog 100HM) - stelt weinig voor dus.

ik heb de ervaring dat je als ongetrainde persoon zoals ik 120 KAN doen maar geen 4 dagen achter elkaar.
ik zou zeggen of alles 80 of 110 afwisselen met 55. anders ga je het niet volhouden.

ik weet natuurlijk niet hoe je conditie is maar ik ga van mezelf uit.

groetjes,

Thomas

gemiddeld is een rekbaar begrip. Fietscomputers zetten de meting meestal stil zodra je (bijna) niet meer fietst. Je zult merken dat de gemiddelde snelheid drastisch daalt als je de klok gewoon laat doortikken bij oponthoud. Maar 20 km/h is wel een gemiddeld gemiddelde denk ik met een bepakte fiets op een vlak stuk asfalt zonder veel tegenwind. Minstens zo interessant is de spreiding; ik gok dat 98% procent van de fietsers dan rijdt met een gemiddelde snelheid van 20 +- 5 km/h. Er is ooit een poll op deze site gehouden over dagafstanden en 80 - 100 km werd het vaakst genoemd. Als je 8 uur onderweg bent is dat maar 10 - 12,5 km/h.

mijn sigma gaf op, onze langste dagen van 130 een effectieve rijtijd van 7 uur aan, IK ben dan wel op...
Wij fietsen hier in Nederland meestal een 90 a 100 km op een dag. De snelheid is heel erg afhankelijk van de wind. Zo gingen we met 28 km/u over de afsluitdijk met wind mee en langs het Groninger wad met wind tegen waren we al blij dat we 12 km/u haalden.
In het buitenland met de bergen zijn deze verschillen nog dramatischer ...

Maar voor ons is de snelheid niet zo belangrijk, de afstand is de meet-eenheid. Door de snelheid zijn we alleen maar eerder of later op de bestemming of hebben we iets langer pauze onderweg :D
HansvanderVeeke schreef:In het buitenland met de bergen zijn deze verschillen nog dramatischer ...
Een bekende stelregel voor in het meer bergachtige buitenland is dat je van vertrek tot aankomst gemiddeld 10 km/u haalt. Dus als je om 10 uur wegfietst en om vijf uur in de middag aan wilt komen dan weet je hoe ver weg dat is.
Groet,
Leon

Als ik hard fiets moet ik vaker uitblazen.
Over 100 kilometer doe ik een uur of 8.
Veel hangt van de wind af.
Meestal heb ik die tegen. Mijn weg gaat altijd omhoog.
Hoe ik mijzelf ook vermoord, de gemiddelde snelheid op een dag is rond de 12 km per uur.
Behalve een jaar of 15 geleden. Bretagne. Berg op, bergaf. Reed mijn grootste dagafstand: 168 km.
Waarschijnlijk wind mee.
niko

ik fiets over het algemeen over de redelijk vlakke veluwe. daar haal ik zonder bepakking een gemiddelde snelheid van ongeveer 24km/h. wanneer het weer tegenzit, daalt dit vrij snel naar een 22-23 km/h met bagage zit mijn gemiddelde rond de 20km/h, maar dan fiets ik binnen nederland. het buitenland heb ik nog niet serieus geprobeerd.

jaron

Dank voor de antwoorden, hier zitten interessante en nuttige statistiekjes tussen. Ik denk dat ik op het gemiddelde zit. ThomasR: klopt helemaal dat het lukt ongetrained 120Km te fietsen maar dat voel je dan ook de dag erop ;)

Maar als je weet dat je die afstand kunt overbruggen geeft toch wat moed om op je gemak te gaan trainen op kortere afstanden zodat je het uiteindelijk ook dagelijks kunt fietsen. Ik zit alleen een beetje met het gewicht wat ik meesleep op de fiets (arme fiets) maar daarover heb ik een ander topic aangeboord.

Vlak terrein wisselt het bij mij zo tussen de 8 km/u (met bepakking en een zandstorm in de woestijn) en 27,5 km/u (wind mee, geen bagage, naar het werk fietsen (was toen 16 km verderop)). Meestal (modaal dus, niet gemiddeld) fiets ik vlak rond de 18-22 km/u.
In bergachtig terrein is het verschil nog groter. Soms moet ik lopen, m'n fietscomputer heeft als laagste (al fietsende) ooit 2,8 km/u aangegeven, maar soms ook >60 km/u (bij hogere snelheden ga ik niet meer naar de fietscomputer kijken :wink:). Hier kan ik geen modale snelheid voor geven.

Dagafstanden met bagage variëren van 12 km (onverhard, bergachtig, veel regen, op 4000 - 4500 meter hoogte, tegen het vriespunt) tot 120 km (vlak, asfalt, redelijk wind mee, hele dag in het zadel, ruim 30˚). Modaal op vlakke asfaltwegen, fiets ik tussen de 70 en 90 km.

Hangt er vanaf wat je onder gemiddelde verstaat. Ben ik op een doorgaande weg in vlak land aan het fietsen dan geeft mijn computer rond de 22 kilometer aan, maar moet ik stoppen, bijvoorbeeld in stadsverkeer, dan daalt dit drastisch. Ben ik op vakantie, dan heb ik dagen dat ik om 9 uur 's morgens van de camping vertrek, en om 9 uur 's avonds op de volgende aankom, en dan heb ik 100 km afgelegd, dus een gemiddelde van 8.3km, in vlak gebied nog wel, met prima fietsweer, en zonder pech onderweg. Vind ik vaak de leukste dagen, want dan heb ik onderweg een vogeltje op de foto gezet, ben ik naar een uitzichtpunt gelopen, in een boomgaard pruimen gegeten, een praatje gemaakt met de schipper van een vrachtschip, ben ik een rondje om een kerk gelopen, en een rondje om een oude knoestige boom, enzovoorts.

En dan vragen mensen me waarom ik alleen op fietsvakantie ga? Nou, ik denk dat het moeilijk wordt om iemand te vinden die net zo goed kan treuzelen als mij :oops: .

Wat maakt dat gemiddelde nu uit? Zeker als het vakantie is.

Het punt is natuurlijk wel dat je gemiddelde snelheid en je ambities met betrekking tot de afstand een beetje met elkaar in overeenstemming moeten zijn.

Het is wel fijn om wat extra's achter de hand te hebben, zodat als de nood aan de man is je er nog een tandje bij kunt doen.

Peter_K schreef:Wat maakt dat gemiddelde nu uit? Zeker als het vakantie is
Kom je achter, als je het volgende dorp niet op tijd haalt voordat de winkels dichtgaan ;)

m-gineering schreef:
Peter_K schreef:Wat maakt dat gemiddelde nu uit? Zeker als het vakantie is
Kom je achter, als je het volgende dorp niet op tijd haalt voordat de winkels dichtgaan ;)
Daarom schreef ik er dus ook bij:
Peter_K schreef:Het is wel fijn om wat extra's achter de hand te hebben, zodat als de nood aan de man is je er nog een tandje bij kunt doen.
Maar als techneut dacht je misschien dat er een ander tandwiel bedoeld werd? :D

Er is ooit een poll op deze site gehouden over dagafstanden en 80 - 100 km werd het vaakst genoemd. Als je 8 uur onderweg bent is dat maar 10 - 12,5 km/h.
Yo Vincent, ik fiets echt geen 8 uur op een dag ! Gemiddelde afstand is ongeveer 100 km per dag maar langer dan 5/6 uur op fiets komt echt niet voor.

Met partner ben ik vaak wel 8 uur onderweg. Maar we 'verspillen' een boel tijd met discussieren over de route, de kaart zoeken, eten, sanitaire stops, foto's, zoeken foto-toestel, koekjes zoeken (altijd eerst de verkeerde tas openmaken), interactie met locals, ruzie maken etc.

we bedoelen hetzelfde. de gemiddelde snelheid is zo laag als je het niet-fietsen meetelt.
Kwestie van definitie. Je kunt zelfs een gemiddelde van 0 halen als je de snelheid definieert als het positieverschil tussen begin- en eindpunt gedeeld door de tijdsverschil tussen start en finish en je fiets die dag een rondje.

Ik heb trouwens een tijd geen fietscomputer gebruikt en dat beviel eigenlijk wel; snelheid wordt dan meer kwalitatief: zwaar, soepel, stroperig, zwevend, lekker. En op de kaart kun je op het einde van de middag wel zien hoe lang je nog moet als je de resterende afstand vergelijkt met wat je eerder die dag gereden hebt. Afwezigheid van meters versterkt volgens mij je inschattingsvermogen voor tijd, richting en afstand maar je moet jezelf wel eerst ´ijken´ natuurlijk. Ik vraag me ook af of fietsen met GPS dit vermogen niet ondermijnt.

Hieronder een voorbeeldje van de gemiddelde snelheid tijdens een gemiddelde bergetappe (1000 m hoogteverschil) door de Pyreneeën:
Afbeelding
Op http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=5462&to=map kan je de etappe "naspelen" in google earth (zet de snelheid wel in op 100x om niet in slaap te vallen) :wink:

Reed twee keer over de Afsluitdijk met bepakking en windkracht zeven. Mee! :D :D Was in drie kwartier klaar met die 32 kilometer.

Heb in IJsland ook wel zes uur gedaan over 52 kilometer. Windkracht zeven en meer tegen.

Rutger
www.rutgersreizen.nl