Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmaten ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsmaten ?

bruikbare tip ?
houding bovenlichaam - boven-arm = ± 90°

bruikbare tip ?
houding
leunen naar voor ; zoveel als mogelijk
rechter zitten ; zoveel als nodig

een na-verloop-van-tijd-sterker-geworden rug- en nek-muskulatuur helpt ...

bruikbare tip ?
zit lang-uit / gestrekt ; met stuur ver (en hoog genoeg)
niet krampachtig / gedrongen ; in een compensatie-houding
( compensatie = gebogen rug , te ronde schouders , nek in kas ... )

eventueel kan u experimenteren
met zadelstand schuin naar beneden te zetten
dit kantelt het bekken ( naar voor )

Dus daar zit ik dan, met sterk geworden spieren zoveel als nodig recht, zoveel mogelijk naar voren geleund, mijn bovenarmen in een hoek van meer dan 90 graden ten opzichte van mijn niet-gebogen lijf gezet op een schuin naar voren gekanteld zadel, met recht gemaakte schouders en de nek niet in de kas gelegd op de fiets. Grote kans dat ik dan niet ga fietsen maar alsnog in mijn auto stap. Heerlijk, daar mag je gewoon in gaan zitten!
Maar verder iedereen een fijne zondag gewenst hoor!
Leon :wink:

zo recht als nodig : hiermee bedoel ik
dat er niet "te veel" druk op de handen mag onstaan
of dat het hoofd niet "te veel" gekanteld wordt
enz
wat is teveel ?
bij krachtig rijden onstaat niet alleen minder druk op het zadel , vaak onstaat ook minder druk op de handen
er ontstaat meer druk op de handen als men moe wordt en meer gaat "leunen" op het stuur
iets oudere mensen kunnen misschien de romp minder goed in een ver-voorovergebogen positie houden
( met dus risiko op teveel hand-druk )
waar ik naar toe wil :
de ideale (basis-)houding is een individueel (!) compromis (!)
( door training , ouderdom kan dit compromis veranderen )
dit compromis is afhankelijk van de rit-duur , de behoefte aan goed kunnen zien , het fitheidsniveau van het moment ...
het is dan ook moeilijk om zeer concrete houdings-adviezen te geven

ik pleit ook voor voldoende variatie in houding tijdens de rit !

leon , ik denk dat mensen juist naar de auto grijpen : wegens fietsongemakken ;
die vaak gerelateerd zijn aan de positie op de fiets !
de fiets is een uitvinding waarbij centimeters (helaas) veel kunnen uitmaken

ik leer graag bij / concrete constructieve opmerkingen zijn welkom


( tav leon , "drukfout" > 90° nu gewijzigd naar = ± 90° )

Kortom, hier worden ze alles bijeen niet veel wijzer van. Ik denk ook niet dat zoiets makkelijk per mail kan, zal ik maar zeggen. Als de meest vanzelfsprekende fouten verholpen zijn (verkeerde maat fiets/te lange fiets, verkeerde zadelhoogte, verkeerd zadel, verkeerd stuur) dan is het voor de rest een zaak van een goede fietsenmaker die de boel goed voor je moet afstellen. Het lijkt erop alsof er toch al wel een vakman aan te pas gekomen is.
Dus misschien is er toch iets aan de geometrie van de fiets die jullie problemen geeft. Ik zou het niet weten. Ikzelf heb sinds een tijdje een maatfiets, en daarop zit ik als een vorst. De eerste dag van een tocht wel wat pijntjes (ik ben de jongste niet meer), maar daarna niet meer.
In het algemeen kan ik zeggen dat ik zelf comfort ook erg belangrijk vind. Voor mij is het belangrijkste ingredient daarvoor een goed passende fiets. Verder geef ik de voorkeur aan niet extreem stijve stalen frames, met een traditioneel gegoten vorkkroon en dunne soepele vorkpoten (Reynolds 531 is mijn favoriet). Het stuurgedrag moet voor mij rustig zijn, anders zit je steeds te corrigeren, en houd je je stuur te krampachtig vast. Verder houd ik van brede soepele banden zoals de Schwalbe Big Apple, een breed (46 cm) racestuur op zadelhoogte of iets hoger (de Nitto "Noodle Bar" die ik nu heb is het fijnste stuur dat ik ooit gehad heb), en een niet te breed geveerd Brooks zadel (ik heb een Conquest). Ik heb tamelijk dik stuurlint en ik draag altijd handschoenen. Behalve dat ik vanwege het slechtere wegdek op bredere 26 inch banden rijd en mijn frame wat stijver is in verband met de bagage, is dit dus eigenlijk precies hetzelfde als wat de meeste brevetrijders gebruiken op hun superlange ritten van 200 tot wel ruim 1200 km (zoals het legendarische Parijs Brest Parijs).
Interessante discusies over "de zit" vind je nog op http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm en http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Wim

macdavid schreef:de ideale (basis-)houding is een individueel (!) compromis (!) ( door training , ouderdom kan dit compromis veranderen )
dit compromis is afhankelijk van de rit-duur , de behoefte aan goed kunnen zien , het fitheidsniveau van het moment ...
het is dan ook moeilijk om zeer concrete houdings-adviezen te geven
ik pleit ook voor voldoende variatie in houding tijdens de rit !
leon , ik denk dat mensen juist naar de auto grijpen : wegens fietsongemakken ;
Nu zijn we het roerend met elkaar eens :D
Leon