Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmaten ? - Forum Wereldfietser

fietsmaten ?

hallo iedereen,

ons probleem is het volgende: we rijden nu met een oxford rainbow fiets, ik kan er geen slecht woord over zeggen qua techniek, tenslotte staan er al meer dan 7000 km op de teller en buiten nieuwe banden en ander zadel hebben we er nog geen kosten aan gehad,

maar waar het probleem schuilt is dat het kader te kort lijkt,
in de hoogte geen probleem, je kan je zadel immers hoger zetten, maar in de lengte zit het addertje,

hoe ver ik mijn zadel ook naar achter zet, steeds voelt het aan alsof ik nog te ver naar voor zit,
een laatste oplossing zou misschien kunnen zijn een zadelpen die ver naar achter kan, maar dan zit ik half op de bagagedrager, :?

zijn er nog mensen die dit probleempje kennen of ervaren hebben en zo ja, hoe hebben jullie het verholpen?
volgens een fietsmaker van degelijke fietsen, (naam wil ik liever niet noemen) is dit een algemeen oxford probleem, het korte kader???

groetjes en fiets ze, ook in de winter :twisted:

even voor de beeld vorming:

Afbeelding


Zelf denk ik gelijk dat je beter het vlinderstuur kunt omruilen voor een flatbar of een riser, (mtb stuur) zodat je gelijk al tussen de 5 a 10 cm meer naar voren zit. Als je liever meer zit posities heb kun je evt ook een andere langere stuurpen/ voorbouw monteren. Nog een andere alternatief zou een ahead stuurpen monteren (zijn in meer lengtes te krijgen) dmv een zgn "extender"

Afbeelding


er zijn weldgelijk nog een aantal opties denk ik.

Succes met je zoektocht.

Bas

Inderdaad: vlinderstuur wisselen voor wat anders. Als je de positie van het zadel verandert, verandert niet alleen de afstand van je bekken tot het stuur, maar ook de stand van je benen ten opzichte van de trappers. Dat kan allerlei pijnlijk ongemak geven. Dus liever sleutelen aan stuur en voorbouw dan aan het zadel.

de oplossing die je biedt in verband met het stuur heb ik al geprobeerd, vlinderstuur gewisseld, langere stuurpen en zo, het probleem is dan dat de afstand van het zadel naar het stuur te groot wordt, zodat pijn in schouder volgt,
zadel naar voor schuiven helpt ook niet als oplossing daarvoor, want dan verschuif ik gewoon heel het probleem,
de oplossing zou kunnen liggen in een zadelpen die de mogelijkheid biedt om het zadel enkele cm meer naar achter te zetten,...

ik heb niet alleen het gevoel te ver naar voor te zitten, ook de loodlijn naar de trappers klopt momenteel niet,
om het cru te zeggen, het lijkt wel alsof ik met mijn benen in mijn nek fiets :shock: :twisted:

enige oplossing die een beetje hielp is het stuur hoger zetten, maar dat lost enkel schouder- en nekpijn op :lol:

moeilijk geval hé :wink:

ps: diane heeft zich eens laten opmeten bij snel in opwijk belgie, aan de hand daarvan hadden ze haar oxford afgesteld :? maar de schouderpijn bleef, en daar ging ons vertrouwen in snel....
want dit merk had de eerste voorkeur om een nieuwe randonneur aan te schaffen...

bien, moet eerlijk bekennen dat ik je nu niet helemaal meer kan volgen...
frank en diane schreef:maar waar het probleem schuilt is dat het kader te kort lijkt,
in de hoogte geen probleem, je kan je zadel immers hoger zetten, maar in de lengte zit het addertje,

hoe ver ik mijn zadel ook naar achter zet, steeds voelt het aan alsof ik nog te ver naar voor zit,
een laatste oplossing zou misschien kunnen zijn een zadelpen die ver naar achter kan, maar dan zit ik half op de bagagedrager
frank en diane schreef:het probleem is dan dat de afstand van het zadel naar het stuur te groot wordt, zodat pijn in schouder volgt,
zadel naar voor schuiven helpt ook niet als oplossing daarvoor, want dan verschuif ik gewoon heel het probleem,
hierin spreek je je dus in mijn ogen een beetje tegen... weet dus momenteel ook niet geheel wat je nu juist wilt.

Met je benen in je nek fietsen, dat klinkt in mijn oren dat je zadel te laag staat. in je eerste post vraag je naar een oplossing om de lengte tussen je zadel en stuur langer te maken, tenminste zo lees ik dit, maar blijkbaar zit daar het probleem niet?

Ik rijd zelf op een Oxford rainbow totnogtoe.
Voor ik de goede houding had gevonden heeft het wel een tijd geduurd. En ik moet zeggen het verschil zit soms echt in centimeters, millimeters. Ik heb het gelzadel vervangen door een Brooks nzadel. Voor de rest ben ik idd ook nog niet helemaal tevreden over de houding, maar als ik een aanpassing doe wordt het meestal niet beter.

En ik vraag me idd af hoe anderen het doen.

En inderdaad het verschijven van het zadel naar voor of achter maakt het trappen anders. En het vlinderstuur, Om er echt wat aan te hebben, is er schijnbaar ook maar 1 plaatsing. Daarmee bedoel ik dat je het zowel boven als onder en langs de zijkant kan nemen. Als ik ooit nog een stuur kies dan liefst geen vlinderstuur. Ik heb het zadel redelijk hoog staan, en het stuur staat redelijk rechtop al wou ik het nog steiler, maar dan worden de onderste handvaten moeilijk bereikbaar. Ik heb ook steeds het gevoel gehad dat ik bij ideaal zitpositie op zadel, ik te ver van het stuur zat, en als je dan dat zadel een tikje naar voor schuif, dan lijkt de ideale zitpositie alweer mijlenweg.

Ik weet ook wel je hebt hier niets aan, ik vraag me ook af of het zo op elke confectiefiets is.

Wat ik me nog meer af vraag is of het mogelijk is om 8 uur lang perfect te zitten, misschien op maatfietsen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Veel nieuws breng ik hier niet bij, ik heb steeds het gevoel dat hier alles al gezegd is.(wat betreft fietsen dan)

Willem

Hmm,

zelf rij alweer bijna 7 jaar op een goedkoop stalen kader rond waarop ik echt super zit, heb nu twee fietsen met bijna gelijke maten van het kader dus het kan best met een "confectiefiets" ("off the peg frame"). Je kunt bijna alles aanpassen naar je eigen wensen, door een wat kortere of langere voorbouw pas je een groot deel van de "zit" en rijeigenschappen aan maar wat bij mij tot op heden net als met zoveel zaken geholpen heeft is passen, passen en nog eens passen. Nu heb ik ondertussen wel een gevoel voor een fiets waarbij ik redelijk rap kan zeggen of dat deze voor mij fijn rijd, maar das pas na heel veel passen. Met een goede meting zou het pas proces danig verkort kunnen worden en heb mij laatst ook laten opmeten en door een aantal programma's laten adviseren over mijn ideale fiets geometrie en wat bleek allen bleken ze verdacht dicht bij mijn huidige setups te komen.

Ik ben dus ook van mening dat je met de huidige fiets best tot een goede zit moet kunnen komen.


Bas

Wat na zo'n teleurstellend verhaal bij me opkomt zijn twee dingen:
* heb je een andere fiets waar je wél lekker op zit? Gebruik die mogelijk als voorbeeld.
* Heb je een foto van jou, fietsend op de gewraakte fiets, van opzij?
Verder lijkt het idd een moeilijk geval, al kwam direct in me op dat het verschuiven van het zadel zelden een optie is. Het gevoel met de benen in de nek te fietsen lijkt mij een geval van zadel te ver naar achteren en stuur te ver naar voren, cq. te laag.
Groeten,
Leon

blijkbaar komen de woorden verkeerd over,
het gevoel met de benen in de nek te fietsen moet je niet letterlijk nemen, ik doelde gewoon op een vervelende zitpositie,

ik vermoed dat het blijkbaar een probleem is dat wel vaker bij oxford voorkomt, (als ik de handelaar, waar ik over de klachten mee praatte moet geloven toch)

vroeger was de bovenbuis horizontaal en hoefde je enkel de zadelhoogte juist te zetten ten overstaan van de trappers,
de afstand zadel / stuur was makkelijk aanpasbaar door middel van langere of kortere stuurpen en je was vertrokken,

maar nu met die bovenbuizen die schuin omhoog lopen stel ik me toch vragen over de positie,
ik heb nooit problemen gekend op eender welke fiets, enkel met dit kader lijkt het niet te lukken,

zoals wwwwillem ook zegt het is op de oxford echt een zoeken en sleutelen, al kan je maar zover gaan en dan houdt het op :twisted:
(en wwwwillem of je nu iets bij brengt of niet doet er niet toe, het is een open forum en elk antwoord is me welkom, dus thx) :lol:

misschien helpt het als ik eraan toe voeg dat het kader me te kort lijkt, qua hoogte is het te doen,
morgen ga ik naar expo-velo in brussel, daar zal ik eens rondkijken of er eventueel een zadelpen bestaat waarop je het zadel verder naar achteren kan zetten, ik hou jullie op de hoogte :D

Wat betreft het opmeten bij 'De Fietser' ("Snel") in Opwijk (België):
Ik kocht bij hen een Snel Safari half juli 07. Ik ben zeer tevreden van mijn aankoop. Met plezier maak ik nu grote omwegen...'t Is gewoon een toffe fiets. De eerste maanden regelmatig aan het zadel gesleuteld: lager, hoger, naar voren,.. Om nu te eindigen bij de ingestelde positie (ook na opmeten) bij aankoop. Die positie is goed, daar ben ik zeker van. (Ik heb wel nog 'zadelpijn', maar hoop dat te verhelpen (verbeteren) door een Brooks zadel aan te schaffen ter vervanging van het Bassano gel-zadel.
Misschien kan dat het vertrouwen in het opmeten en in Snel opkrikken?
Luc.

frank en diane schreef:... vervelende zitpositie,
ik vermoed dat het blijkbaar een probleem is dat wel vaker bij oxford voorkomt, (als ik de handelaar, waar ik over de klachten mee praatte moet geloven toch)
vroeger was de bovenbuis horizontaal en hoefde je enkel de zadelhoogte juist te zetten ten overstaan van de trappers,
de afstand zadel / stuur was makkelijk aanpasbaar door middel van langere of kortere stuurpen en je was vertrokken,
maar nu met die bovenbuizen die schuin omhoog lopen stel ik me toch vragen over de positie,
De zitpositie wordt bepaald door het stuur en het zadel ten opzichte van de pedalen. En niets anders, want je lichaam raakt nergens anders je fiets. Of de bovenbuis nou horizontaal loopt of niet. Ook zonder bovenbuis maakt niet uit. Sterker nog: ook zonder fiets maakt het niet uit. Daarom ziet een pasfiets er ook zo kaal uit.
Maar misschien heb je een plaatje van je eigen fiets zodat wij mee kunnen kijken?
Zadel naar achteren om een te kort frame te verhelpen lijkt me geen goed idee, al zie je op straat soms fietsen staan waar wel heel raar gevormde mensen gelukkig mee schijnen te zijn :roll:
Groeten en sterkte,
Leon

Het is wellicht handig als je eens wat maten noemde: framemaat (kadermaat?), bovenbuislengte, binnenbeenlengte en hoe lang ben je zelf?

Alhoewel ik niet kan geloven dat Snel je een verkeerde maat fiets heeft aangesmeerd...

Zo'n schuin omhoog lopende bovenbuis brengt 't stuur en 't zadel toch dichter bij elkaar? Of is dat nou gezichtsbedrog op bovenstaande foto? En als je "normaal" frame(kader)maat 54 hebt, heb je dan bij zo'n fiets misschien 57 nodig?
Overigens heb ik me op laten meten en m'n fiets af laten stellen bij Meetcentrum Bullen in Kinrooi. Voor 'n lange reis was me dat wel wat waard.
aan lvdb:
zadelpijn hadden wij ook tijdens onze eerste fietsvakantie, we hadden ook een gel zadel, meteen na de vakantie een brooks op onze fietsen gezet en weg was zadelpijn, dus zeker aan te raden,

aan spironski:
snel had ons geen verkeerde maat fiets aangesmeerd, ze hadden diane opgemeten en aan de hand van die maten geprobeerd de oxford die we al hadden aan te passen, wat niet geholpen heeft

één van de grootste klachten bij ons op deze fiets was de snel opkomende pijn aan onze bovenrug, tussen de schouderbladen en in de hals,
bij diane heb ik er (weer eens) een ander stuur opgezet, zodat ze meer een rechtopzittende houding heeft en voorlopig lijkt dit de oplossing te zijn,

al moeten we het nog testen tijdens een langere tocht, :?
thx voor alle reacties,
groetjes
f en d

De houding verschilt ook van de belasting. Tijdens het klimmen verandert mijn houding en ga ik sneller in mijn onderrug pijn voelen.

Pijn in de schouders en nek kan ook komen doordat je teveel "tussen je schouders hangt". Daardoor kan het ook zijn dat er een knik in je nek komt omdat je je hoofd omhoog houdt. Je zet dan de boel "op slot".

Mij heeft het geholpen om als het ware actief de schouders naar voren/onderen te duwen als ik op mijn fiets zit. Dit voelt misschien in het begin vreemd, maar wordt al snel normaal. Je moet spieren nu eenmaal ook de tijd geven om te wennen aan een nieuwe houding.
Sinds ik een iets langere stuurpen heb, heb ik ook minder de neiging om tussen m'n schouders te hangen. Ik gebruik blijkbaar meer- en andere spieren (rug) door die twee centimeter extra.

geluk schreef:Zo'n schuin omhoog lopende bovenbuis brengt 't stuur en 't zadel toch dichter bij elkaar?
Een schuinstaande bovenbuis wordt NIET verkregen door een fietsframe met een horizontale bovenbuis van een extra lange voorvork te voorzien.
En je kunt die pijp er ook uitzagen en er weer recht inzetten, maar stuur en zadel blijven op dezelfde plek.
Leon

Spironski schreef:Pijn in de schouders en nek kan ook komen doordat je teveel "tussen je schouders hangt". Daardoor kan het ook zijn dat er een knik in je nek komt omdat je je hoofd omhoog houdt. Je zet dan de boel "op slot".
Heb je je armen gestrekt tijdens het fietsen? Ik had eerst meerdere foto's gegoogled, maar deze is wel heel duidelijk:
Afbeelding
Groet,
Leon

Leon schreef:Een schuinstaande bovenbuis wordt NIET verkregen door een fietsframe met een horizontale bovenbuis van een extra lange voorvork te voorzien.
En je kunt die pijp er ook uitzagen en er weer recht inzetten, maar stuur en zadel blijven op dezelfde plek.Leon
Dank je voor de uitleg. Voor de "look" doet zo'n schuine bovenbuis i.i.g. veel. Ik heb heel wat uurtjes op de stang van m'n vaders fiets doorgebracht. Blij dat dat toen een horizontale was! Op je foto kun je mooi zien hoe beide personen totaal verschillend op hun fiets zitten.

Afbeelding