Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe fietstassen in te pakken - Forum Wereldfietser

Hoe fietstassen in te pakken

Hallo fietsers,
Ik ga dit jaar voor het eerst een lange tocht maken (in 23 dagen naar Rome). Paklijsten heb ik in overvloed gevonden. De meeste fietsers nemen zo ongeveer hetzelfde mee als ik op alle gepubilceerde paklijsten mag afgaan. Wat ik mis is een advies hoe alle spulletjes goed te verdelen over de fietstassen (Ortlieb voor- en achtertassen plus stuurtas in mijn geval), zodat alles makkelijk is terug te vinden en er toch sprake is van een goede gewichtsverdeling (2/3 - 1/3 achter / voor en een laag zwaartepunt). Wie kan me adviseren hoe ik de boel het beste kan inpakken zonder dat ik met een weegschaal aan de slag hoef en niet alle tassen 10 x in -, uit- en weer in moet pakken om tot een goed resultaat te komen. Ik neem een tentje mee, slaapmat, slaapzak, kussentje, twee sets fietskleren, regenpak, helm, wat "gewone" kleren en schoenen, primusje, twee gasflesjes, pannetje, mok, bord en bestek, EHBO, medicatie- en toiletspullen, wat gereedschap en reserveonderdelen, droog eten, digitaal cameraatje, led tentlampje, hoofdlamp.

Verder vraag ik me af hoe ik de tassen het beste aan de tubus dragers kan hangen. Voortassen zo ver mogelijk naar voren of juist zo ver mogelijk naar achteren. Of in het midden (t.o.v. wiel-as). Achtertassen idem. E.e.a i.v.m. de balans tijdens het fietsen.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
Hartelijke groet,
Leo

Probeer een thematische indeling van je tassen: keuken, slaapkamer, toilet/badkamer, garderobekast.
Papieren, geld, pasjes en kleine waardevole spullen doe je in je stuurtas. Deze stuurtas neem je altijd mee van je fiets, bijvoorbeeld tijdens een sanitaire stop.
Zorg dat spullen die je onderweg nodig zou kunnen hebben altijd bij de hand ingepakt zijn.
Sokken, onderbroeken, T-shirtjes kun je ook wassen op een camping.
Je kunt zonodig onderweg ook een T-shirtje kopen als dat nodig is.
levir schreef:Hallo fietsers,
Ik ga dit jaar voor het eerst een lange tocht maken (in 23 dagen naar Rome). Paklijsten heb ik in overvloed gevonden. De meeste fietsers nemen zo ongeveer hetzelfde mee als ik op alle gepubilceerde paklijsten mag afgaan. Wat ik mis is een advies hoe alle spulletjes goed te verdelen over de fietstassen (Ortlieb voor- en achtertassen plus stuurtas in mijn geval), zodat alles makkelijk is terug te vinden en er toch sprake is van een goede gewichtsverdeling (2/3 - 1/3 achter / voor en een laag zwaartepunt). oofdlamp.
gewoon logisch nadenken. Keukenspullen in een tas bij elkaar, kleren bij elkaar, wat je onderweg nodig hebt niet onderin proppen, tent boven in de tas want als het regent is dat het laatste wat je inpakt. Gewicht trimmen kun je met zware zaken zoals de gereedschapsset of het slot. Belangrijk is dat je een vaste indeling aanhoudt, dat werk het snelst en je weet veel beter of je wel alles hebt ingepakt

Verder vraag ik me af hoe ik de tassen het beste aan de tubus dragers kan hangen. Voortassen zo ver mogelijk naar voren of juist zo ver mogelijk naar achteren. Of in het midden (t.o.v. wiel-as). Achtertassen idem. E.e.a i.v.m. de balans tijdens het fietsen.
Achter: zo ver mogelijk naar voren, maar niet zo dat je met je hakken tegen de tas komt.
Voor: de massa zo dicht mogeijk op de draaiingsas van de voorvork plaatsen, in het algemeen is dat naar achteren

Bedankt heren,
Natuurlijk kom je met gezond verstand heel ver. Maar ik ben in zekere zin liever lui dan moe en probeer te vermijden dat ik avonden druk ben met spullen in en uit en weer in te pakken op zoek naar de juiste (gewichts)balans en zoek eigenlijk simpele antwoorden op vragen als: kook / eetspullen het beste in één (of verdeeld over twee) achtertas(sen) of juist liever in de voortassen, kleren het beste in een voortas of juist een achtertas, tent / slaapmat niet in een tas maar bovenop de tassen, slaapzak juist wel in een tas, gereedschap / reserveonderdelen onder of juist boven in een tas
Nog makkelijker zou zijn als jullie -als ervaren rotten - me gewoon laten weten hoe jullie je tassen inpakken. Ik kan me niet voorstellen dat jullie zoveel meer of zoveel andere spullen meesjouwen dan ik van plan ben te doen.
Groet,
Leo

Leo,
Gereedschap dat ik snel nodig kan hebben, zoals bandenlichters zitten in mijn zadeltasje onder mijn zadel. Meer reserve-onderdelen en gereedschap dat ik niet nodig hoop te hebben zit wat dieper weg in mijn rechterachtertas (deze zijn ook zwaar en zware dingen doe je onderin). daar bovenop komt kleding.
In mijn linkterachtertas zit mijn slaapzak, kookspullen en wat eten (combinatie slaapkamer en keuken). (Koken is meestal een van eerste dingen die doe als ik mijn tent heb opgezet en ter ontluchting rol ik mijn slaapzak snel uit. Daarom ook links, want ik parkeer mijn fiets in de regel aan de rechterkant).
In mijn linkervoortas zitten toiletspullen, handdoeken, medicijnen etc.
In mijn rechtervoortas zit documentatie, kaarten, minder belangrijke papieren, schrijfmateriaal, gidsen, batterijen, opladers etc.
In mijn stuurtas zitten w.c.-papier, camera, belangrijke papieren, kleine kostbare spullen. Waarom W.C.-papier? Ik neem mijn stuurtas altijd mee tijdens een sanitaire stop. Achterop mijn drager zitten slaapmatje en tent aan elkaar gesjord met sjorriemen. (kun je meteen beginnen met je tent opm te zetten als je op en camping aankomt). Ik gebruik een spin, voor velen uit den boze (er is ooit een fietser een oog kwijt geraakt door een lospringende spin), maar je kunt ook een motornetje gebruiken om het goed vast op je bagagedrager te bevestigen.
Ik geef aan hoe ik het doe, maar een andere fietser met ervaring doet het weer anders. Is ook een stukje eigen invulling: wat vindt jij gemakkelijk!
Moet je even wennen en wil je zoeken voorkomen, geef op je paklijst aan in welke tas welk bagagestuk zich bevindt. Op een gegeven moment regelt dit zich vanzelf wel.

Les een van het fietsen is: drinken, drinken, drinken.
Les twee is: eten, eten, eten.
Les drie is genieten, genieten, genieten!!!!!!!!!!!!!!!!

Probleem is dat links en recht ongeveer evenveel moeten wegen (is mijn gevoel althans).

Voortassen zijn nogal klein dus klein materraal moet daar in, nadeel is wel dat dat vaak de zwaardere spullen zijn, terwijl een slaapzak veel ruimte inneemt maar alleen achter kan.

Mijn indeling (en vast voor verbetering vatbaar ;)) voor een solo-reis:
Achter bovenop: rolmatje met tentstokken ingerold. Meer niet.
Zadeltas voor kleine reparatiespullen.
Achtertassen: Slaapzak, tentdoeken, kleding en extra schoenen. Aanvullen met "zware" reparatieset e.d.
Voortassen: Brander, kookgerei, eten, handdoek, toiletspullen etc. Daarnaast nog wat kleding.
Stuurtas: kaarten, GSM, walkman en portomonnee. In principe zo min mogelijk.

Verder gaan er vaak wat boeken mee, die gebruik ik om het gewicht beter te verdelen.
Een kleinere slaapzak zou het verdelen wel wat makkelijker kunnen maken.

De verdeling die je bedacht hebt is prima. De links-rechts verdeling is veel minder kritisch dan jij aanneemt. Een kilo of meer verschil merk je niet meteen in je weggedrag. Je schuift je kont een milimeter op en het is gecorrigeerd. Vergeet ook niet dat boodschappen en wel of niet natte tent al flinke fluctuaties in gewicht zuleln geven.

Je zult zien dat je na een paar dagen een eigen pakwijze heb gevonden en ik denk dat elke fietser een andere verdeling heeft. Waarschijnlijk ondervind je dat als je eens keer met regen moet inpakken dat het niet handig is zoals je het bedacht hebt. Bijvoorbeeld omdat je dan drie tassen tot op het laatst open moeten houden. Dan stel je het vanzelf bij.

Persoonlijk neem ik boeken mee om te lezen en niet om de bagage te trimmen :D

Sjirk

SjirkM schreef:Persoonlijk neem ik boeken mee om te lezen en niet om de bagage te trimmen :D
Hmmm ja stond er wat vreemd ;). Lezen is voor mij ook de hoofdreden hoor. Maar trimmen is voor mij wel een goede bijzaak. Boeken zijn plat dus overal te stoppen en wegen ook nog wat.

Nogmaals bedankt, ook de "nieuwe" reacties.
Dit heeft me in de goede richting gezet. Ik ga pakken en hoop binnenkort dan aan m'n eerste echte fietsavontuur te beginnen.
Groet,
leo

Ben benieuwd: halen jullie 's nachts de tassen van de fiets?
Ik nooit. Afbreken & inpakken gaat veel sneller.
Tenzij ik nog een toeristisch fietstochtje ga maken of naar een resto wil fietsen.
niko

nikopaul schreef:Ben benieuwd: halen jullie 's nachts de tassen van de fiets?
Yep en ze gaan mee de tent in. Kunnen ze altijd weer droog ingepakt worden. En een stuk (gevoelsmatige) preventie tegen diefstal speelt ook mee.

nikopaul schreef:Ben benieuwd: halen jullie 's nachts de tassen van de fiets?
Alleen de voortassen en de stuurtas gaan mee de tent in.

Maar dat komt ook omdat er in de achtertassen nauwelijks iets zit als het tentje staat.
In de achtertassen zit nl links de tent (twee zakjes + haringen ed), rechts kookspullen (gasbrander, pannetje, koffie ed), extra schoenen en toiletgerei. Slaapzak gaat bovenop de achtertassen.
In de voortassen zit kleding, kaarten ed.
Gereedschap zit in een zadeltasje.

Dus kan je 's morgens zittend in je tentje bijna alles weer inpakken.
En op een mooie picknickplek is de gasbrander en de koffie snel gepakt.

Ik knutsel zelf regelmatig op de computer. Aangezien ik over een goeie week ook voor een lange rit richting Santiago vertrek heb ik voor mijzelf een database ontwikkeld (in Access). Door alle bagage te wegen en toe te wijzen aan een plaats is in een overzicht te zien hoeveel er op welke plaats van de fiets zit. http://www.roaddevil.nl/thema/santiago/ ... ntiago.mdb via deze link is het bestand te downloaden met enige testdata. Het staat je vrij om hem te gebruiken. Vast en zeker is het bestand voor verbetering vatbaar, maar ik zie het dan ook meer als hobby om iets dergelijks in elkaar te knutselen. Succes.

Levir,

ik weet niet waar je woont, maar Eric van de vakantie fietser geeft in zijn zaak in Amsterdam regelmatig verschillende curssusen. Ook over fiets tocht voorbereiden waar in hij ook advies geeft hoe je het beste je fiets tassen kan in pakken.

Ik weet wel dat sommige zeer ervaren fietsers zo als bv Luc Oteman, heel weinig bagage mee nemen. 1 stuurtas en 2 achter tassen. Door ervaring leer je van zelf wat je wel veel nodig hebt onderweg en wat niet. De dingen die je soms nodig hebt kan je ook onderweg kopen. Het ligt er ook aan waar je fiets in welk jaar getijde. Als je zomers in Spanje gaat fietsen hoef je geen winter kleding mee te nemen.

Mario

Er staat Apeldoorn bij z'n naam Mario 8)

mijn indeling
Afbeelding

Voor 2 ortlieb voortassen (waterdicht):
links: belangrijke spullen
- geld
- fototoestel
- telefoon
- boekjes
- kaarten
- koekjes/bananen

rechts: kleding

Achter 2 Karrimor tassen (niet waterdicht)
Links:
- eten
- kookspullen
- toiletspullen

Rechts:
- Tent
- Slaapmatje
- vuile kleding

Op de bagagedrager: Ortlieb kanozak medium
- slaapzak
- fietsfleecetrui
- regenkleding

Zijtasjes aan de karrimor:
- brander
- teva sandalen
- regenhoezen
- overschoenen

Ondervinding is de beste leerschool !
Groot41

Ik zat er afgelopen zomer ook mee te hanessen.

Maar ik heb nu een (compacte) donsen slaapzak besteld, en die gaat dus voortaan in één van de voortassen. Zelfde geldt voor m'n Exped-luchtbed (16 x 16 x 32 cm).
De zwaardere dingen zoals keukengerei en fietsgereedschap (metaal), fruit, eten, gaan voortaan achterin.
En de rest; dat moet ik nog even zien.

En... ik ga een set van deze fietstassen bestellen: Arkel Overdesigns GT-54's / GT-18BP's. Prijzige tassen, niet 100% waterdicht (maar er zijn wel regenhoezen bij te krijgen). En ook een stuk zwaarder dan de Ortlieb-tassen. Maar vooral; het lijkt me gewoon heerlijk, om eindelijk eens overzicht over m'n bagage te hebben.

Hier nog een paar Arkel Overdesigns reviews (even reklame maken, vooral om al het Ortlieb- en Vaude-geweld wat tegen te gaan):
-Vaude, Arkel and Ortlieb saddlebag/pannier review,
-Comments on Arkel's 2005 Utility Basket Pannier

Fedor schreef:Mijn indeling (en vast voor verbetering vatbaar ;)) voor een solo-reis:
Achter bovenop: rolmatje met tentstokken ingerold.
Ik ga binnenkort m'n grote EVA-mat vervangen voor wat kleiners (Exped luchtbedje) wat wel in een fietstas past. Betekent echter wel dat ik m'n tentstokken ergens kwijt moet.

Deze passen niet in een fietstas (net te lang) dus zullen waarschijnlijk los achterop komen maar da's ook weer zo ielig en lastig te bevestigen (gladde zooi). Misschien dat jullie ideeën hebben waar deze te laten?

Heerlijk een Exped luchtbed! Ik zou niets anders meer willen!
Voor de tentstokken heb ik een klein strak foudraal gemaakt en dit met het compacte stoeltje onder mijn snelbinder.